Kräkningar och diarre
Hej alla!
Veterinär är bokad men fick ingen tid förrens imorgon vid halv 2. Tänkte kolla lite med er innan om ni har några tips och erfarenheter.
Jag BARF:ar mina katter, igårkväll vägrade min ena kastrerade hankatt att äta. Han är annars ett matvrak som äter allt och morrar åt en för att man inte ska "sno" hans mat, men igår tittade han bara på det och gick iväg. Imorse ville han inte heller äta..
Sen ville min 5mån kastrerade hankatt inte heller äta imorse, han åt dock igårkväll men inget nu imorse. Han har dessutom varit på toa och haft diarre (ser mer ut som vatten) och har nu spytt 4gånger… Första spyan innehöll köttbitar, antagligen från igår. Han är ganska glupsk och tuggar inte alltid så bra. Dem tre andra spyorna har varit vattniga.
Har ni några tips till mig? Jag är så ledsen och mår illa för deras skull. Kan tillägga att båda är avmaskade.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Oj, se till att de åtminstone dricker vatten eftersom du inte fick tid idag….Det är de två kissar du har? Verkar som om de har åkt på något, eftersom de är kassa båda två.
Vad händer om du mutar dem med något annat än barf?Testa och se om de kanske vill dricka fiskspad eller mjölk för dricker de inte, då är det inte tal om någon bokningsbar tid, då är det akut som gäller….Hoppas att det går bra….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 Ehhh, mjölk??? och dessutom till katter som redan är risiga i kistan? Har dom kanske ätit riktigt dåligt kött eftersom båda är dåliga i magen?
#2 TESTA menar jag….. Vill katterna dricka, så är det väl tämligen förlåtligt med mjölk vid ett sånt här tillfälle, vill de ha det, så blir de i alla fall inte uttrorkade, som de gör om de inte dricker alls. OCh vad många säger här inne, så klarar ju kattmagar av vissa skämda saker väldigt bra. Dessutom, dåligt kött luktar ju fi donc. Inget man sätter fram åt djur med berått mod.
Läs mitt inlägg ordentligt och inte lösryckta ord hit och dit.
Tror inte köttet var dåligt, har fyra katter och två av dem mår toppen och dem andra två blev som sagt sjuka. Men jag har åkt in akut med dem till helsingborgs djursjukhus, den äldsta fick jag ta med hem igen (han äter fortf inte) men den yngsta röntgade dem och sa att dem inte såg något fel förutom att det var mycket luft i magen, han får stanna över och få dropp.. Men dem gav mig inga tips eller råd om den äldsta kissen.. så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Tvångsmata med Hills A/D blötmat, den verkar vara otroligt god. Det gäller att få igång aptiten igen och ha stenkoll på om katten dricker.
Tack för tipset, kan man köpa det i djuraffär?
Hills Id är skonsam för deras magar och finns bara att köpa på veterinär kliniker.
Men katten har bara matvägrat i ett dygn. Om han bara har vanlig maginfluensa så bör magen vila.

Det finns inget särskilt i Hill´s AD som inte finns i kött, och är katterna dessutom vana vid att äta kött så länge som ett halvår tillbaka, som TS katter, ser jag ingen poäng att ge tillagat foder som kan uppröra magar som är vana vid rått kött, plus att rått är skonsammare, mer näringsrikt och utlöser inte immunförsvaret som tillagat foder gör, och det behövs ju för att ta hand om det felet som TS katt har i kroppen.
Hade det varit min katt det handlat om hade jag mixat färs med äggula och vatten och gett i spruta, laktosfri mjölk eller grädde kan ju eventuellt vara acceptabelt under såna här förhållanden.
Äggskalskalk och koltabletter stoppar diarré, koltabletter suger även ut gift ur kroppen ifall något sådant skulle vara inblandat i fallet.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Hur vet man att dem har maginfluensa?
Det är samma symptom som på människor. Kräkning, diarre och trötthet. Går över på någon till några dagar. Eftersom det inte hittades något på djursjukhuset så ta det lugn. Se bara till att den som nu är hemma får vätska i sig. Och håll koll så den inte blir sämre.
Ja det bästa rådet fick du nog av Josefa här, för det kan vara helt vanlig maginfluensa. Som sagt, att de får i sig vätska är A och O….
#10 Viktigt är att tvångsmata dem när dem inte äter. En katt kan annars sluta att äta helt. Dock är det bra att välja något kött som du inte brukar fodra dem med vid tvångsmatning. Då dem kan börja vägra den maten när dem är friska igen. Om du aldrig matar med kalkon till exempel skulle jag välja det köttet och göra röran (även extra vatten tillsatt) BARFmycat skriver. Majgsjukan kan hålla i sig upp till en vecka.
#13 vart får man tag i kalkon? letat i vanlig mataffär på pålägg men kanske är helt fel.

Brukar finnas i frysdisk.
Håll tummen för att de håller i sig! Fick tvångsmata honom med en bit kött sen åt han två små köttbitar själv 
Ta en spruta, fyll med vatten och spruta i dem vatten, mat klarar dem sig utan, men vatten är det värre med.
Är det även nåt problem i magen eller tarmen kan det vara jobbigt för tarmen att jobba med mat :)
#17 En katt klarar sig inte utan mat. En katt som är utan mat kan utveckla fettlever om de vill sig riktigt illa. O är katten dessutom sjuk är de störr chans att den börjar må ännu sämre. En katt kan dessutom sluta äta helt om den är utan mat en längre tid. Inte bra och ge råd om sådant man inte kan något om!

Det gör de visst, det tar ett tag innan de utvecklar det. De klarar sig fint utan mat ett dygn, annars skulle väl alla katter som ska fasta innan operation få fettlever?
Det är ju även rekommenderat att man fastar katter mad diarré och magproblem, alla de borde ju också få fettlever då?
Det finns ju en anledning till att katten inte vill äta, kroppen har viktigare saker att tänka på än mat. Om katten inte vill äta efter ett dygn, då kan det ju börja bli aktuellt med att tvångsmata och se till att den får i sig mat. Vätska är däremot alltid viktigt!
Min minsta kisse som fick bli kvar på sjukhuset får inte komma hem idag heller..
Han hade 38,8 i temp igår och nu imorse hade han 41 så dem sa att han har feber och har inte velat äta än. Dem ska ta prov på hans tarm och eventuellt blodprov. Dem tror det är någon infektion eller bakterie som han fått i sig ifrån köttet
Någon bakterie som börjar på c..
#20 Cryptosporidium?
ja så hette den nog! mår så dåligt för då är det ju lixom mitt fel på nått sätt 

Det är inte ditt fell att katterna blivit sjuka, sånt händer.
Det sker årligen återkallningar av färdigframställda foder pga giftiga svampar, giftigt mögel, aflatoxin, överskott på aminosyran DL-Methionine, salmonella, bitar av förpackningen och andra främmande föremål återfinns i fodret, råttgiftet aminopterin, melaminöverskott och cyanuric syra.
Att man ger sina djur ett kommersiellt foder är ingen garanti för att de inte ska insjukna eller smittas av något det ätit.
#18 precis, inte bra att prata om sånt man inte vet nåt om så då kanske du ska vara tyst då?
En katt som ska opereras kan vara utan mat i 24 timmar, kanske mer utan problem! Har du aldrig vart med att operera en katt, tex kastrera en katthona?
Det är helt ofarligt att katten är utan mat i ca 24-36 timmar, dock bör ju såklart katten få vård inom denna tid om den matvägrar.
Att katten vägrar äta är kattens sätt att säga att nåt är riktigt fel, och att då tvångmata den kan göra katten sämre då man inte vet vad som är fel!
Att vara utan vatten är dock livshotande, speciellt om katten kräks och har diarre, därför viktigt att se till att katten inten får vätskebrist.
TS: hoppas veterinären hittar vad som är fel på kissen :(
#19 24 timmar ja. Men #17 skriver att en katt klarar sig utan mat. Ej specifikt och det är det jag reagerar på. Och det är inte bra att skriva ut något sådant. En katt klarar sig inte på vatten särskilt bra efter 24 timmar.
#24 Skriv gärna ut alla information i så fall. Att skriva att en katt klarar sig utan mat och bara vatten är inte alls bra. Då de som läser inte kan läsa dina tankar och se att du menar 24 timmar. Alla vet inte detta. Jag utgår från det jag läser och ser jag något som inte stämmer är det klart att jag reagerar.
Fettlever
Vid fettlever behöver det inte vara ett problem i levern som orsakar syndromet. En katt som svälter sig några dagar oavsett orsak får en så kallad fettlever. Levern behöver energi men får ingen näring ifrån tarmen (den vanliga vägen). Då bryts fettsyror eller så kallade triglycerider ned i kroppens vävnader och transporteras till levern där alla tricglycerider lagras in i levervävnaden. Fettlever drabbar framförallt överviktiga katter som av olika anledningar slutar att äta under några dagar. Det har hänt att en överviktig katt som inte ätit på 3 dagar har fått fettlever.
källa http://www.hemveterinaren.se/fraga-veterinaren/fettlever/
Det kan gå ganska snabbt för en katt att få fettlever. Men att fasta den i 24 timmar fungerar.

Det är fortfarande 3 dagar vi pratar om, och då för överviktig katt som betydligt lättare får det än en normalviktig katt. Det tycker inte jag är "ganska snabbt".
Jag förstår hur du reagerar, men jag tror att det Rafflan menade var att de klarar sig utan mat just nu men inte utan vatten, vatten är ju jätteviktigt. Självklart klarar de sig inte hur länge som helst utan mat, men vatten är ju viktigare.
Om nu katten kräks upp allt den äter så får den ändå ingen nytta av den maten som tvingas i den. Det bara irriterar organen ännu mer.
Jag förstår hur h*n tänkte i efterhand. Men det kan faktiskt misstolkas som att en katt klarar sig bra med bara vatten och ingen mat. Och skriver man då inte ut 24 timmar så kan det bli väldigt fel om personer på andra sidan tror att dem kan vara utan längre än så. Visst rör det sig om tre dagar för en överviktig katt. I detta fall vet jag inte om det är det eller inte. Och därför är det inte bra att skriva som h*n skriver då det kan bli fel med tanke på risken för ev fettlever.
#29 Kräks kissen upp maten bör man nog åka in för dropp/näring i så fall enligt mig. Då jag inte anser att det är bra att han en katt hemma som inte kan äta utan bara kräks. Det vill säga om den inte får behålla maten efter 24 timmars fasta för att tarmluddet ska få vila.
Vänta lite här nu… Dessa kissar gick på BARFmat, var det inte så? Förlåt #23, men då stämmer väl inte de saker du säger i det inlägget? det var ju helt irrelevant?

Men hon hade ju dåligt samvete för hon klandrar sig själv för det som hänt katterna för att hon BARF:ar, då upplyste jag om vilka risker man utsätter sina katte för när man inte BARF:ar, för att hon inte ska behöva känna att det val hon har gjort bara är dåligt, det finns mer som är det också. Så det var för att muntra upp henne som jag skrev så.
Och jo det stämmer.
som Josefa säger, så ska man inte enligt min mening heller tvinga i en katt mat, som faktiskt småäter lite själv. Två små bitar kött är bra av egen maskin. sen får man faktiskt strunta i allt vad foderrregler är när det gäller att trigga igång matlust, så länge man vet, att maten inte famkallar magbesvär. ta till mat som LUKTAR gott. När Arne fick sin glykolförgiftning, så triggade jag igång honom på, ve och fasa... RÖKT FLÄSK…Böcklingpastej..Räkost och mjölk.Sen gick jag över till leverpastej och rått uppvispat ägg. det är 9 år sen. Han lver gott än i dag….
#30 på ett forum måste man läsa tråden, man kan inte läsa enstaka inlägg, i det här fallet t.o.m miss TS inlägg!
TS ska till veterinären dan där på, hon är orolig för sin katt, jag säger att katten kan vara utan mat men hon måste spruta i den vatten då hon själv sagt att den dricker dåligt.
Då är det väl inget att misstolka?
Sen att du eller folk väljer att enbart läsa mitt inlägg och strunta i alla inlägg innan + TS inlägg kan inte jag styra över.
24-36 timmar vet jag att en katt klarar sig utan mat, men många kan nog klara sig ännu länge, kolla på dem stackars hemlösa…
Veterinären ringde idag, det visades inget på avföringsproverna/tarmproverna dem hade gjort. Hans feber är borta och han är allmänt piggare men han äter fortfarande inte, så han får fortfarande dropp och får inte komma hem idag iheller 
Tänker på dig och missen… Och hoppas att det ordnar upp sig fort nu så att han får komma hem igen
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~
Tack så mycket! Det hoppas jag med..
Kan ju va så enkelt att han inte vill äta där borta för att det inte är "hemma" lixom.. Han är väldigt fäst vid mig, går inte till någon annan.
Ja hoppas du får hem din lille skrutt….
#35 Det är många som inte läser allt i trådar. Sen om du tycker att du inte behöver skriva mer utförligt får stå för dig. Dumt om någon katt far illa för att informationen kan misstolkas. Oavsett om du inte tycker den borde göra det. Man kan vara snabb, vilket jag var och misstolka det du skrev eller tolkade det på mitt sätt. Det är mänskligt och därför anser jag att ju mer information man kan skriva ut detstå bättre. Men du behöver inte ta till dig och kanske vara mer utförlig för att du tycker det är självklart. Men tänk på att alla inte tänker eller läser som det är tänkt.
#38 Hoppas du får hem din katt snart och att han mår bätte. Ursäkta att jag kapade din tråd. 
#40 när jag svarar på en fråga tänker jag svara på en fråga, inte skriva detaljerat hur folk ska göra med sina djur. För då skulle varje inlägg bli super långt…
#42 Det är ditt val. Och då får du räkna med missförstånd och skriva ännu mer för att förklara. Jag tänker mest på att andra kan tolka fel så att det inte blir bra för deras djur. Att skriva 24 timmar hade inte tagit så mycket tid i anspråk eller blivit "super" långt.