Kissen hamnade på blocket
Kattungen som inte ville gå på lådan hamnade på blocket.
En vecka fick den på sig och 15000kr kostar den, ifall någon känner sig manad.
Fy fan vad ledsen man blir. Varför tänker man inte efter före, det är en kattbebis man köper, en levande varelse med känslor. Är ifa glad över att katten slipper ifrån sin ägare då denna inte verkar vara kapabel till att ha djur.
Av priset att döma verkar kattägaren försöka sig på att göra en rejäl vinst på affären. Hoppas att ägaren tar sitt förnuft till fånga och koncentrerar sig på att hitta ett bra hem till katten istället.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja det var nog den dyraste bengalen på blocket… Stackars liten, önskar att man kunde göra något.
http://julialex.blogg.se

Jag undrar var uppfödaren är i allt det här:(
#4 Han eller hon har säkert inte en aning om vad som är på gång…
Sajtvärd Katter iFokus
Man kanske kan kontakta bengaluppfödare i stockholmsområdet och se om det är någon av dem som sålt katten? Enligt annonsen befinner sig ägaren i ****.
#6 Det är inte uppfödaren som har annons ute utan den nuvarande ägaren.
Åh…..undrade så vad som hänt och jag fick ju urdåligt samvete, att jag indirekt var orsak till att kissen dör…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#7 Jag vet, jag menar att vi kanske kan hitta uppfödaren som sålde katten.. Vad den nu kan göra.
Edit: såg nu att jag skrev att uppfödaren finns i ****, menar såklart den nya ägaren! Sorry!
Hm, ska man kanske försöka på Sks forum? Att forska alltså. För här inne finns inte någon bengaluppfödare…
"Skriv endast vid intresse av priset. Prutning är ingen ide. Svarar ej på dem"
Inte bara dum i huvet, utan en girigbuk också! 
Skämt åsido, jag undrar hur bra koll uppfödaren har på vem hon/han säljer till. Att en sån person ens fått köpa katt är ju skamligt!
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
gjorde ett försök där
*länk raderad*
plus att jag lagt allt på min facebook…
Finns det ingen rasklubb för Bengaler som kan kontaktas de brukar väl ha lite koll på sina seriösa uppfödare och även på de mindre seriösa. Rasklubbarna brukar vilja värna om sin ras och statusen för den och borde hjälpa när det nu blivit så galet.
M-H
Vi fick köpa vår bengal för ca 3000:- då hon hade kissat i föredetta ägarnas soffor, säng osv då de fick en bebis och inte gav henne all uppmärksamhet. Hon var dryga året då tror jag.
Hon kom till oss, gick på lådan ganska duktigt - men ibland kissade hon i säng/soffa! Kan ha varit för att hon var orolig/osäker då vi hade en annan katt samtidigt… samt att vi tränade henne till att gå på toaletten med Litter Kwitter (ja, jag vet att många är emot det).
Skulle bara säga att nu har hon inte kissat på något dumt ställe på 2 och 1/2 år utan går på toaletten felfritt.
Hoppas någon räddar denna vackra bengal men att sälja en icke-rumsren katt till det priset känns inte seriöst.
Ja jag hoppas på ringar på vattnet att någon kanske känner någon bengaluppfödare, som har sålt en katt för ca en vecka sen till En västerförort i Stockholm. En hona dessutom. Tack Ulrika för att du nosade upp det!
Jag har kontaktat några uppfödare här i Sthlm och väntar svar. Jag vill att katten kommer fort därifrån då kissandet visar starkt på att den inte mår bra.
tack….
här är den utklippta texten
Hej!
Jag köpte en kattunge på 12 veckor blir nog 13 veckor på fredag eller så men insåg att det var för mycket jobb och ingen hemma har tid för henne.
För oss är det inga problem att ha kvar den men hon har ingen att gosa med.
Hon är väldigt kelig, lugn, rolig personlighet (speciellt när hon leker). Tränad i lådan men eftersom det är en unge så kan det fortfarande vara problem vilket jag insåg senare.
Skriv endast vid intresse av priset. Prutning är ingen ide. Svarar ej på dem
Endast mail eftersom jag jobbar.
Jourhemmet du har PM

Ja man kan verkligen fundera på om uppfödaren inte märkte att kunden var helt oseriös… men det klart, alla kan ju visa sig från sin bästa sida en stund och alla kanske inte kollar så noga vem dom säljer till? Vad vet jag… Hemsk historia iaf! Och tur att det finns bra människor som tar tag i detta och försöker ordna för missen!!
ja Strauss, du kan ju läsa en teori i min Fbspalt. Hej Förresten!!!!!

Jag kände igen bilden från tråden direkt.
Jag mailade faktiskt annonsören och sa att fördelen med att betala så dyra pengar för en katt är att uppfödaren ställer upp och hjälper till ifall man har problem.
Och om problemen nu är såpass stora att man känner att man inte klarar av dem så köper förmodligen uppfödaren tillbaka katten. De flesta uppfödare har t.om sådana kontrakt att de ska kontaktas om katten ska byta hem.
Så jag rådde annonsören att ge tillbaka katten till uppfödaren direkt.
Har dock inte fått något svar.
Men var det inte vad de flesta sa. Att T.S skulle omplacera katten? Och det är väl ingen bengal med stamtavla om jag har förstått saken rätt?
Den annonsen är nog bara ett skämt. Varför skulle någon betala 15000 för katten, när de renrasiga bengalerna säljes för 7-8 000?
Kattstackarn har knappast haft en seriös uppfödare heller, om den blir 13 veckor idag.
En kattunge till sällskap/utställning kostar 9000 kr. Kattunge till avel mellan 14 000 kr- 20 000 kr.
detta får man fram, om man googlar på bengalpris

Annonsen är inget skämt, jag har fått ett seriöst svar på mejlen när jag gjorde en intresseanmälan.
Ok…..Det är ingen som fått napp hos någon uppfödare?
Jeg er medlem av Nordic Bengal Club, og vi er flere Bengaloppdrettere som prøver å finne ut av dette. Frykter at katten er kjøpt til avl, det kan jo virke sånn siden eier skulle holde henne fertil:( Dermed kan det stemme at hun koster 15 000,-
Vi har sendt mail til et par oppdrettere som kan være den som har solgt kattungen, det er ikke sååå mange som har levert fra seg bengalkattunger for en uke siden i Stockholm….
Så vi prøver så godt vi kan å finne ut hvem som har solgt kattungen, sånn at denne får greie på at kattungen allerede ligger ute på Blocket. Regner ikke med at katten blir solgt umiddelbart til en prisen. Jeg vet at jeg, som oppdretter ikke ville betale 15 000,- for en katt, uten en skikkelig kontrakt med oppdretter. Så lenge man betaler nesten dobbelt pris for en avlskatt så følger det gjerne med garanti om fertilitet blant annet… Faren er jo at katten ender opp hos en BYB:(
Jättetoppen. OCh tack för att du hittade hit!!!!
Catwoman5 från SKS
Kan ju faktiskt vara så också att det inte är någon renrasig bengal med stamtavla, utan helt enkelt en "bengalblandning" huskatt som inte kommer från någon registrerad bengaluppfödare.
Jag tycker bara att det verkar väldigt konstigt att en sån oseriös och omogen människa skulle lägga ut så pass mycket pengar på att köpa en raskatt från en meriterad uppfödare och sen behandla katten illa och göra sig av med den efter en vecka?? Hade det rört sig om en huskatt hade jag inte blivit förvånad, men inte går man väl och impulsköper en raskatt för 15 000 utan att ha tänkt igenom köpet först?
Jag misstänker allt att hon köpt en "bengalblandis" för några hundralappar från nån som fått en oplanerad kull på sin bengalhona.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#30 precis det jag tänkte på, nu är jag ingen bengal expert men tycker inte katten ser ut som en typisk bengal?
hur som helst, stackars lilla katt… :(
Ja vilket som, men det var ett halmstrå jag greppade efter……
NÅGON som har hört efter om kattungen har stamtavla och är registrerad i Sverak? Har ni fått nåt svar då?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Vet inte. JAg vågar inte maila för jag tror nog att personen känner igen mig.
#34 Jo, jag förstår det. Det var den här människan som hotade dig samt hotade att vrida nacken av sin katt, eller hur?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Jag läste i den andra tråden att det var någon som mailade och frågade men fick inget svar.
#35 precis….
Jag har mailat annonsören på blocket, där jag helt sakligt frågar om katten har stamtavla, är registrerad, samt vaccinerad/chippad, och om det finns ett intyg från uppfödaren att hon lämpar sig till avel, eftersom priset är en indikation på att hon säljes till avel.
Tror dock inte att jag kommer få nåt svar.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
urbra. räknar kallt med att personen läser här inne också under nytt alias
#39 Mycket möjligt, men i vilket fall som helst så tror jag inte att kattstackaren har någon realistisk chans att hitta ett nytt hem när hon begär 15 000 kr för den. För det priset förväntar man sig inget mindre än högsta kvalitét på alla sätt, och en katt som inte är rumsren är nog inte så attraktiv på marknaden.
Dessutom så vet vi ju inte hurdan den hunnit bli i psyket redan efter att ha misshandlats av den där hemska människan. :(
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Nä, jag vet…..
Henrika85; Det trenger jo ikke være en meritert oppdretter, dere kan vel registrere ett kull i Sverak, før dere må skaffe stamnavn? En bra bengal til utstilling/avl kan fort koste 15 000 SEK. Men jeg synes det er rart at noen som legger så mye penger i en katt til show/utstilling skulle ha så lite greie p hvor mye en kattunge krever… Men om jeg skulle betale så mye for en avlskatt, så skulle det vært direkte fra oppdretter, for det følger gjerne med f.eks garanti om fertilitet når det er så stor prisforskjell på katt til kos og avl… Noe rart er det uansett. Men nå skal eier ikke lenger selge, og har slettet annonsen… Vet ikke om det er bra for pus…
#42 Tyvärr är jag inte så bra på danska, så jag förstod inte allt som du skrev, men menar du att katten inte finns på blocket längre? Att annonsen är borta?
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#43 Danska??
Hehe, jeg er norsk da;) Men ja, vi skriver ganske likt… Katten finns inte på Blocket lengre… Nogon hadde fått et mail der egaren skrev at han ville behalde kissen…
Ursäkta Miss Marble, jag trodde verkligen att du skrev på danska! 
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Eftersom jag kan tala lite norska kan jag ju översätta lite snabbt 
"Det behöver ju inte vara en meriterad uppfödare, ni kan väl registrera en kull i Sverak innan ni måste skaffa stamnamn? En bra bengal till utställning/avel kan lätt kosta 15 000 SEK. Men jag tycker det är konstigt att någon som lägger så mycket pengar på en katt till show/utställning skulle ha så lite koll på hur mycket en kattunge kräver… Men om jag skulle betala så mycket för en avelskatt, så skulle det vara direkt från uppfödaren, för det följer troligtvis med t.ex. garanti om fertilitet när det är så stor skillnad i pris på katt till sällskap och avel… Något konstigt är det oavsett. Men nu ska ägaren inte längre sälja och har raderat annonsen… Vet inte om det är bra för kissen…"
Och oroa dig inte för att ta fel på bokmål och danska, bokmål är i princip förnorskad danska. Nynorsk ser däremot lite anorlunda ut.
Tyvärr fick en medlem detta svar:
Ber om ursäkt men jag vill ha kvar henne jag är i en jobbig sits. Hon fick mig att falla för henne. Sorry 4 real!
Ha det bäst och lycka till. hoppas du får någon söt för bílligare pris också =)
Mvh John!
Stackars katt 
Helt i orden Henrika:) Og takk for hjelpen Thaeri:)
Kan ingen visa den förra tråden om toauppfostran, förhoppningsvis sparat en print screen på blocketannonsen och samla ihop mailkontakt för att anmäla ägaren eller är det helt kört?
Er vel ikke mye hjelp i å anmelde er jeg redd… Men sånt blir kanskje tatt mer på alvor i Sverige? Vi har hatt direkte tortursaker i Norge i det senere, og de blir henlagt med en gang:( Jeg tok selvfølgelig ikke printscreen, det tenkte jeg ikke på, og brått var annonsen slettet…Jeg fikk aldri svar på min mail, kanskje han skjønte at jeg snoket siden jeg sendte mail på norsk? Nå har jeg jo akkurat kjøpt meg katt fra Sverige, så det skulle jo ikke være usannsynlig at jeg sjekket ut annonsen heller…
och i inlägg 18, så står texten som stod i annonsen. Typiskt, tog inte printscreen jag heller….
Miss MArble, jag vet, jag bor ju vid norska gränsen och läser en hel del från Haldens dyrebeskyttelse. Vilket ibland får mig att undra, varför de inte tillåter nya hem där katten får vara innekatt.. MEd tanke på vad som hänt, jag hade en tråd här inne för ett tag sen…OCh tyvärr, man kan ju inte anmäla något på hörsägen. JAg kan ju sitta här och skriva de hemskaste saker som jag tänker göra, men det finns ju inga bevis för det. Ska in och kolla på SKS forum hur det har gått där. Var ju mest intressrad av ifall det var någon uppfödare som kände igen sin kisse.
Om katten inte är en riktig Bengal (dvs saknar stamtavla) men försöker säljas som en så är väl annonsen ett försök till bedrägeri? Jag vet inte hur Blocket står sig till gråzonen dock eftersom det inte direkt handlar om ett par märkesjeans eller gucciväska…
Medarbetare - Halloween.ifokus
ja, vi får tyvärr aldrig veta, då personen dragit bort annonsen
#52 Lustigt att de inte säljer katter på katthemmet som innekatt för i många av de katthem jag kollat in i Stockholm säljer dom BARA som innekatter. Ja, om den inte måste få va ute av en anledning då.
Lustigt att det är sån stor skillnad på synsätt från landet och storstan.

#51, jag tror det är lite bättre i Sverige ja, fortfande inte bra och det varierar väldigt från län till län, men man läser hyfsat ofta om vanvårdsfall och fall av djurplågeri där folk har blivit dömda.
#55, överhuvudtaget verkar Norge vara några år efter Sverige när det kommer till katthållning, åtminstone om jag ska döma av det norska kattforumet jag hänger på jämfört med typ SKS (samma blandning av raskattägare, -uppfödare och huskattägare, och jämförbar storlek). Väldigt många fler som har utekatter även inne i samhällen, och fler som blint litar på fodertillverkarnas reklam osv 
Jag tror inte att det hänger på om det är på landet eller inne i storstan, åtminstone inte inom Sverige, mer än att det rent praktiskt är lättare att hitta köpare som bor bra till för utekatt för ett katthem i som inte ligger mitt inne i Stockholm.
Jeg tror nok vi henger ganske langt etter her i Norge når det gjelder dyrevern. Det hender at noen blir dømt, men det er da vanligvis for mishandel av sine egne dyr. F.eks Aud Stokman som dere er så heldige at dere har fått "overta!. Vi hadde også en sak fra Telemark, der over 200 katter ble avlivet, og eieren dømt til å kunne ha fem kastrerte katter. Han hadde altså over 200, og de var fertile. Han drev forskning på "snøkatten" den opprinnelige nordiske utkatten. Det var da "renrasede" skipskatter, og siden noen av kattene hans likte å være ute i snø, så måtte det være "snøkatter"… Disse 200 kattene levde i sin egen skit, de hadde ikke sandkasse, men gikk rett på gulvet… *grøss*
Men i tilfeller der det er ukjente gjerningsmenn som mishandler tilfeldige dyr, særlig katter, er det sjelden noen blir tatt dessverre:(
Jeg fatter allikevel ikke at folk slipper ut kattene sine når de *vet* at noen i området dreper katter… Jada, folk skal jo selvfølgelig ikke mishandle dyr, men så lenge det faktisk blir gjort, så får man ta hensyn til det, og passe på kattene sine. Det er som å gå naken gjennom en bakgate, drita full, selv om man vet at det stadig blir voldtatt kvinner der… Og kommer noen med advarsler så kommer hylekoret: Jammen, vi skal jo kunne gjøre akkurat som vi vil, gjerne gå nakne midt på gata uten at noen voldtar. Greit nok det, men sån er det *ikke* så da får vi passe litt på oss selv også… Og en katt kan jo ikke selv vite at det finnes svin i nabolaget, så da får vi ta valgene for den!
Jeg er på samme forum som deg Thaeri, og jeg blir faktisk provosert hver gang noen skriver at katta deres er borte. Om den eventuelt kommer hjem så får den fortsatt være ute. Og blir den påkjørt/borte, så er gjerne den nye katten utekatt også… Det er en misforstått tanke om at det er "naturlig" for katter å streife rundt på egen tass, og vi som har innekatter er i noens øyne rene skjære dyreplageriet… De må gjerne få komme hjem og hilse på mine "stakkars" innekatter hvertfall, og se at de er lykkelige katter som lever i en veltilpasset flokk:) Det finnes da folk som lar fertile katter være ute midt i Oslo, en kan jo bare undre seg over hvordan de tenker…
Og det er synd at den samme tanken lever i beste velgående også i en del avdelinger av dyrebeskyttelsen, de om noen, burde jo være glade for at kattene som blir adoptert bort får et trygt liv… Man trenger bare å "kattanpasse" hjemmet (og ens eget liv!) litt, så trives kattene så bra at:)
Kattene mine har utegård, og der elsker de å være, om sommeren. Nå i vinter har de gjerne sittet og villet ut, men så fort en åpner så ombestemmer de seg… Men i dag har de vært ute lenge, og bare sittet og stirret inn i buskene, der det er masse fugler:) Blir heldigvis mer vanlig at folk bygger kattegårder, særlig oppdrettere, og det sprer seg kanskje litt derfra, selv om det tar tid…
Sorry lite OT kanske. Men alla som nu maila denna bengal o var nyfikna på den, skulle ni agera likadant om det gäller huskatt. För tycker det vart en aktiv tråd för en liten anonns på blocket det finns oändligt många katter som letar nya hem även kattungar. Och visst är det dåligt att kattköparen att inte ta detta som beräkning, spark på smalbenet får den av mig iaf!
#58 Absolut, skillnaden är att om det vore en huskatt hade jag åkt dit och bett att få köpa den då jag även bor väldigt nära ägaren.
59 låter fint :) hoppas fler tänker så 
58# Jeg sender mailer til selgere spm har huskattannonser jeg ikke synes ser bra ut også jeg, som de som har leveringsklare unger når de bare er 8 uker… Og blandingskatter, der de tar høye priser, og katta ikke engang er vaksinert… Så det er ikke bare fordi det er en rasekatt… Men, det er ikke alltid jeg skriver om det på et forum, selv om jeg sender en "sinnamail" til en annonsør… Mange her reagerte vel fordi eier først behandla kattungen dårlig, for så å legge den ut for salg mindre enn en uke etter at han hadde fått den i hus…
Lite OT men jag tänkte på en sak igår: Dessa "allergiker". Är det inte bättre att de skriver varför de EGENTLIGEN vill sälja/omplacera? Jo det tycker ju jag (fast i slutändan ska man inte lägga sig i vadn andra gör men) och då kom jag på anledningen till varför de kanske skyller på allergier, eller ja, bland annat i alla fall: Det är kanske för att människor med intresse för det djuret mailar annonsören med tonvis med kritik fast en omplacering ibland kan vara det bättre alternativet. Personligen hade jag blivit både arg och irriterad.
Kan inte såna där "uppmaningsmail" ibland förstöra öppenheten på internet?
#62 Jeg har selv overtatt en katt på sju måneder fra noen som solgte pga allergi hos sønnen. Og, at gutten var allergisk er det ingen tvil om… Katten var min Ocicat Janne, og jeg er jo superglad for at de måtte selge, så jeg fikk kjøpt henne da:) Problemet i den saken som denne tråden gjelder er jo at her skal de selge katten etter EN uke fordi kattunger visstnok er tidkrevende, og det er jammen noe man burde tenkt på før… I tillegg tisser den på feil steder, og eier har da dyppet katten i tisset:( Så egentlig er det bra om katten får et nytt hjem, men eier er jo helt på jordet…
#55, Det är inte bara en föening i Norge som har de reglerna. Lite konstigt tycker jag. För vi i vår lilla förening prioriterar ett hem där katten får vara innekatt.

Jag har fått namn och telefonnummer till uppfödaren. Någon som vill ringa?? Kontakta mig isf så skickar jag över hela "händelseförloppet"!

Ägaren är medlem på facebook, att någon har sålt någonting med puls till honom är för mig en gåta:(
#65 Jag har också fått det. IceJossan, du kan väl skicka ett PM till mig och tala om händelseförloppet? :)
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Frågan är om han är på riktigt eller bara driver med folk.
*länk raderad*

Ja jag har ingen aning…
Henrika85: PM skickat!

Tror väl ingen uppfödare vill att deras katt ska vara instängd på toaletten iallafall. Om det nu är sant.
#65 du kan gärna skicka uppgifterna till mig
#70 Herre du milde, den här människan kan ju inte vara frisk i huvet! :( Jag tycker så otroligt synd om katten, finns det verkligen inget vi kan göra??
"Jag gick ut ur ghettot för att ha lugn o ro o skippa allt skit. Men jag köpte en skit för 5 lax, men som tur är folk vill köpa denna äckel för 15 lax.. snacka om att va blåst.."
Så här skriver han om katten på sin facebooksida.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Jag har skickat ett meddelande till honom på FB. Jag blev upprörd över hans statusuppdatering han skrev igår, så jag bad honom att be om hjälp eller sälja katten……
konstigt att katten ej åldras….:P den är fortfarande 15v precis som för 2v sedan…
#72 kolla vad han skrev innan han köpte katten, tråkig inställning från början:(
Fy tusan. Sådana människor borde skaffa sig gosedjur istället. Blir fruktansvärt förbannad när jag läser statusuppdateringarna som personen i fråga skrivit.
Frilansfotograf - portfolio & blogg: http://www.shora-ahmadi.se
Jag har inte varit med i diskussionen ifrån början, men jag minns att jag har läst den där annonsen på blocket då jag är intresserad av just bengaler. Men jag kan säga att jag fick en chock när jag såg priset! Och anledningen till vf de skulle säja den redan! Man undrar ju med ett sånt pris vad hon själv betalade?? Stackars kisse, har ju inte en chans ju… :/ Först nu läste jag hur de behandlat kissen och shit att man kan göra så?! Jag blir så frustrerad! Finns det inget man kan göra? Stackarn ska ju inte behöva bo där?
Förresten i inlägget hon fråga vad hon skulle göra med kissen, varför finns inte alla hennes svar med där? De är ju borta? Skulle bra gärna vilja se vad hon svarat och sagt, för det märks att hon betett sig väldigt omoget och hotfullt? :(

#76 Det hon skrev där var både personangrepp, hot och hot mot vad han skulle göra med katten…lite psykopatvarning på de inläggen om man säger så.
Han själv har köpt katten för 5000 och det verkar väldigt tveksamt om den har stamtavla. Jag har namn och telefonnummer till uppfödaren, men vågar inte ringa. Kanske kan uppfödaren be att få köpa tillbaka katten eftersom det uppenbarligen inte verkar fungera i det nya hemmet.
Sajtvärd Katter iFokus
Ok, det enda jag har kunnat göra, då personen mer eller mindre hotade mig, var att varna mina vänner på FB. OM det finns någon,som kan kontakta uppfödaren, jag har inte de kontakternan, så snälla, gör det…..
Säg vad jag kan göra? Jag kan kontakta uppfödaren om det är så, men jag behöver lite stöd och hjälp med vad jag ska ta upp, då jag inte var med i den förra tråden. Jag känner att kissen ska bort därifrån, stackarn! Går det inte anmäla ägaren? Kattkraken måste ju komma därifrån innan det är försent!
Så länge det inte finns bevis, så kan inget göras. Det finns säkert många hrä, somhar samlat på sig meterial. Jag har även tagit upp det på SKS forum.
Jag har skickat ett SMS till uppfödaren om att kattungen är föremål för flera trådar här på forumet. Förhoppningsvis kommer hon att göra vad hon vad hon kan för att få tillbaka den.
Sajtvärd Katter iFokus
# 78 Ring, en uppfödare vill givetvis veta hur kattungarna har det!
# 82 Superbra!
Underbart, Oberon… Jag vågar ju inte göra NÅGOT alls, för personen har ju mer eller mindre hotat mig som person.
# 85 Då kan du anmäla personen, samla bevis! Jag skrev til personen. Jag hoppas jag inte får samma problem…..hua
silkesnosen, jag har inga bevis. Pm:et ja, men det är ju inte värt 5 ruttna lingon.
Blir lite mörkrädd över hur det pratas om katten. :( ingen trygg miljö. Tror nog en katt känner av när någon tycker illa om den. Och kan den inte vara trygg i sitt hem finns ju risken att den fortsätter kissa utanför lådan.
# 87 Jodå, det tror jag nog att det är. Obehagligt, hua, det här gör mig mörkrädd:(
Drar mig till minnes att hotelserna var i tråden, ja
Oberons, har du fått något svar?
Kan man inte ta det till djurskyddsföreningen annars och fråga dem? Det fick jag som tips från en vän som också haft problem med djur som blivit illa behandlade.
Nån som pratat med uppfödaren?
Finns tyvärr inget ännu som är påtagligt…
Om jag sitter här och säger att jag är förb***d på en av mina katter och säger att jag ska avliva den på ett lagvidrigt sätt och även om ni vet vad jag heter och bor, så är det ändock hörsägen.det enda vi kan hoppas på är att uppfödaren tar till sig av det som sägs…
#91 Nej jag har inte fått något svar. Jag tror dock inte att detta kvalificerar sig som ett djurskyddsärende för Länsstyrelsen. Den här kattungen har ju bara råkat hamna hos en ägare som inte förstår sig på katter och som verkar psykiskt instabil och omogen.
Jag hoppas dock att uppfödaren tar kontakt med köparen och reder ut de problem som uppstått och får ta tillbaka katten. Att katten (enligt ägaren) verkar så skygg och dessutom kissar utanför lådan visar ju tydligt att katten inte trivs.
Sajtvärd Katter iFokus
Usch mår dåigt över att inte kunna göra någonting!
"jag har gett upp hon är instängd i toan ska inte mata jäveln, på ett tag. Hon snackar o älskar mig när de passar henne. de min tur nu o va diva"
Så skrevs det på hans FB igår?! Det har ni säkert sett men ändå det är djurpågeri ju. Är det nån som Pm:at honom om det som skrivits där för att se vad man för för reaktion tillbaka?
#95 Herregud, jag får ångest. Den där människan borde få djurförbud på livstid!
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Ja verkligen! Stackars kisse, han kan få bo hos mig istället!
#95 Jag tror inte att vi kattvänner har någon chans att nå fram till honom. Han överdriver säkert också en hel del för att framstå som tuff(?) för sina kompisar, men visst behöver katten komma därifrån.
Jag sätter mitt hopp till att uppfödaren kan prata honom tillrätta och få honom att inse att katten inte bör vara kvar där, men att han inte kommer att kunna få 15.000 för den. Tyvärr var det ju annons-intresset härifrån som gjorde att han verkar tro att det är fullt möjligt.
Sajtvärd Katter iFokus
usch…jag vet inte vad jag ska säga alltså..blir bara knäckt…men det blir vi nog alla
#98 Är det verkligen en vuxen man vi snackar om här? Av hans skriverier att döma verkar han vara på samma mentala nivå som en beteendestörd tonåring. Ingen empati, ingen respekt för andra människor eller djur, etc.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
håler med. Vilket län bor han i? Nån som vet?
Jag tror att han bor i Stockholmsområdet.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
När annonsen låg uppe stod det att han bor i Bromma.
okej….hoppas uppfödaren gör något… :(
Om det skriftligen står att han ej ska mata katten är det väl möjligt att göra något?
Har inte följt varje enskilt inlägg i tråden, men tycker mig ana att det finns en uppfödare i bakgrunden. Kan denne göra något eller kan ni gå ihop ett antal och göra en anmälan till Länsstyrelsen om vanvård?
Min syn på uppfödning av katter har ju inte precis blivit mildare sedan jag såg den här tråden…….
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag går gärna med utifrån vad jag läst och sett. Absolut. Men jag var inte heller med från början, men det borde väl gå?
Jag har även kontaktat uppfödaren via mail nu (genom en annons jag hittade) och skrivit att jag misstänker att en av hennes sålda kattungar far illa i sitt nya hem. Vi får se om det kommer något svar, för först och främst tycker jag att uppfödaren ska kontakta ägaren och ta reda på hur det står till.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja det kan jag hålla med om. Hoppas på det bästa i den saken! Att kissen får komma tillbaka och få ett nytt hem fyllt med kärlek och omsorg
Vänner, nu tror jag den ligger ute på blocket igen… och nu kostar den 17000:- Jag tycker att priset tyder på att antingen så vill inte ägaren sälja eller så har personen bristande verklighetsförankring….
Men människan är väl här inne och läser och vill retas.
# 111 Jadu, suck, önskar att personen bad om hjälp istället….Finns ju mkt hjälp att få ju.
nu hade jag i alla fall vett att spara annonsen som två skärmdumpar
Jag har en lista på tänkbara namn vem köparen är.. enligt ratsit finns 8 namn som heter **** i **** med postnr han angav i annonsen. ett namn stryks då han knappast är 90 år ;) av de 7 namnen är det 3 som passar in lite för bra tycker jag. Ta inte illa upp men hanns sätt att uttrycka sig så passar åldern på listan hans profil: 22-25år.
Detta är så sorgligt så det finns inte
#108, har du fått svar från uppfödaren?
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~
har också tagit fram på ratsit och finner att tre st verkar passa in perfekt. Det är en särskild gata som är aktuell.
Jag skulle kunna åka dit och ta katten ifrån dem! Det gör mig så ont att en liten kattunge far illa.. Jag är ju själv bengaluppfödare och önskar att katten kommer "hem" igen
Och katter är inte skygga utan anledning.. 
Personen är ju blockad härifrån, men det är ju inga problem.
# 117 Tror att det kan bli lagligt svårt. Det bästa vore att kattuppfödaren köpte tillbaka katten. Usch jag vill också hämta kattstackarn, svårt att hantera det här. Jag har ju haft funderingar på att föda upp, men sådant här får ju mig att tveka, hur ska man veta…
Kanske går det att ringa(på) och erbjuda hjälp….. Visa och berätta, är ju tillåtet…
Usch så hemskt! Blir helt nervig ju!
Kanskje en fordel om denne "oppdretteren" legger opp? Ser ikke ut som om kattungen har stamtavle, og trenger vi flere BYB'er som selger uregistrerte kattunger for 5000,-?
Står att den har stamtavla men ej är till för utställning då den är tillbakadragen (!) Doc tror jag som du #121 att den faktiskt inte har någon stamtavla. För er som vill se annonsen :
*länk raderad*
Nu begär han ju 17000 för kattstackarn!
#122 Han kanske lagt upp annonsen som ett aprilskämt? Skulle inte förvåna mig, ungefär den mognadsnivån han befinner sig på.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#118 var avstängd, inte längre. Dock hindrar det ju inte att läsa ändå.
-
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Ok, då decimerades det till två st på Ratsit
tror doc han inte vill ha hjälp, bara provocera
Nä nu står hoppet till uppfödaren, som ska vara kontaktad. Jag är inte den som fegar ur i vanliga fall, men när folk börjar använda hotfulla tillmälen till mig som person, då blir jag skraj rent ut sagt.

Skulle just skriva att katten är ute på Blocket till försäljning igen men det verkar ni vara medveten om här redan…BRA!
Jo det är samma snubbe i Blackan.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#128 vad har han sagt?! :O herregud, han är ju inte riktigt klok!
Jag har inte fått något livstecken ännu från uppfödaren trots två SMS och ett Mail till henne sedan igår. Finns det någon som fått bekräftelse på att informationen har gått fram?
Sajtvärd Katter iFokus
Man tycker ju att denne borde höra av sig att den fått informationen. Verkar inte seriöst, om man inte får svar.. då känns det som de inte heller bryr sig. Ingen som försökt ringa för att se vad de säger, så man får någon typ av bekräftelse med en gång?
NU har jag pratat med uppfödaren och hon ska försöka göra vad hon kan!
Sajtvärd Katter iFokus
Toppen, OberonsMatte. Hoppas att det innebär att katten får flytta ifrån nuvarande ägaren.
Medarbetare Hittekatter iFokus
# 133 Oj, vad glad jag blir. Jag hoppas på ett bra slut för alla parter!
Bra Oberon! Vad glad jag blir! Hoppas de tar tillbaka det lilla livet nu, så hon kan få ett käreksfullt hem! Skulle själv velat ta hem stackarn!:)
#133 uppdatera oss om du kan sedan!
Är det någon som har läst vad han (denna John) har lagt ut på sin FB sida?
Jag har läst! Hemskt!

Ja tack OberonsMatte! Uppdatera mer än gärna!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
jag med. jag har dessutom gjort skärmdump på det som står
#138 Just vetskapen om att katten sitter instängd på toaletten utan mat och vatten får mig att gråta..
Kan man inte göra NÅGOT??
Jag vet att man inte kan åka dit och knacka på dörren och säga -Ge mig katten! Och Polisen kan ju inte heller agera i detta läge.. Djurambulansen har fullt på annat håll… Och egentligen _vet_ vi ju inte om katten far illa.. Eller om han bara gör detta för att trigga igång oss..
Jag har också gjort en print screen på den nyaste annonsen och hans facebook-inlägg. Bara utifall att det kommer att behövas…
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Varför känns det som om puckot sitter och läser allt vi skriver…?
Kan man inte kontakta Djurpolisen? Eller måste de ha mer att gå på för att ingripa? Vi _vet_ ju inte att katten far illa mer än det vi kan läsa på hans FB-sida… Annonsen i sig är ju inte olaglig på något vis…
#143 som Oberon skrev så får vi hoppas att uppfödaren gör något först. Annars vet jag inte, hoppas på det finns något vi kan göra så nån åtmindstånde kan åka dit och kolla till katten och prata med honom så man vet hur den egentligen mår… :(
Denna katt far INTE illa, själv haft mailkontakt med John nu och han verkar ha förstått misstaget med att skaffa katt vid brist på intresse. Infogar våran konversation (varpå jag ljuger om mitt intresse!) Jag: "Hej John! Vilken fin liten tös! Finns hon kvar? :) Fungerar hon till uppfödning? Isf vilken uppfödning kommer hon ifrån (håller på att planera för framtida avel och vill inte para med släkt!) Går det att hälsa på er och katten för att se hur hon är? :) Med vänlig hälsning, Lina" John: "Hej Lina Javisst jag förstår det. Jag har ingen aning hur man kollar upp sånt men jag kan kolla med dem på sverak imorgon då det är vardag och kan höra av mig då. Det är redan 2 personer före dig men hör dem inte av sig idag så är hon din imorgon. Sen samma med dig hör inte du av dig igen så är hon den som kommer efter dig, men hör järna av dig ändå om du inte vill ha henne så man kan gå vidare till nästa person. Själv hör jag av mig om dem 2 andra hör av sig så du inte behöver vänta. Visst kan du hälsa på när vi är säkra på att du är 1a i kö. (Om dem andra 2 inte ska ha henne). Med vänlig hälsning, John" Fick även bild på Sveraks papper om registrering, men det står inget om ras osv men han skulle ringa Sverak själv och fixa ordentlig information! Jag: "Är inte intresserad av katten då jag mer ville få fram information om situationen.. Det verkar ju redan som att den ska få sig ett bra hem och det är ju bra för både dig och katten. Däremot har jag redan tingat 2bengaler från andra uppfödare ;) Så lycka till för den lilla tjejen!! Tänk över nästa gång du skaffar djur om tiden och intresset verkligen finns så slipper ju sånt här uppstår :)" John: "Du har helt rätt i det du säger, jag ville ha en hund i första början men försökte ändå anpassa mig eftersom hund måste man ta hand om väldigt mycke så tänkte att katt kan man ha. Kan fortfarande ha henne men det ända vi gör tillsammans är att umgås runt 30 min om dagen och det känns fel. Jag visste att det skulle bli såhär eftersom katter kan leva på egen hand, andra tanken var så som du säger med 2 katter men jag bor med min mor och hon ville inte vara med på det. Så du förstår. Då skulle dem ial leka med varandra."
# 145 Öh va???? Hur vet du det sa du????
#146 jag sitter på mobilen så det tog lite tid att få in allt.. Avslutade med detta men ej fått svar "Jag har också gått i hundtankar :) en Amstaff hade vart drömmen. Men framtiden är oviss och dom kräver så mycket mer än vad jag kan lova i 10+ år :/ Ja har man bara 30min så är ju inte bengalen rätt katt att ha ensam då den är väldigt social och aktiv, den är både högt & lågt på 2 sekunder :) Däremot förstår jag inte hur du kunde skriva förut att du skulle ha ihjäl henne för hon pissar inne och du tar ut 17000:- för henne fast du själv köpte henne för 5000:-.. Är inte hemmet viktigare än att du ska tjäna hutlösa summor på henne? Sen tycker jag inte det är rätt att sälja henne till avel då du inte vet om hon faktiskt lämpar sig till det :/ Skriver vad jag tycker och det är inte meningen att göra dig upprörd, men ett ärligt och igenomtänkt svar hade uppskattas :)" Har även hans nummer för att kunna ta kontakt och prata!
# 147 Sanningen är ju att du inte vet någonting, än att personen vill kränga kattungen till högstbjudande. Jag hoppas att uppfödaren får köpa tillbaka katten, alternativt att ägaren får hjälp att förstå vad en katt kräver.
Silkesnosen, du har PM.
Sajtvärd Katter iFokus
#148 nu tycker jag vi lugnar oss lite.. Jag försöker alltid höra bådas parter INNAN jag isåfall dömer något.. Men nu har jag fått ärligt svar och JAG förstår exakt vad han menar, många hoppat hellre på än att försöka hjälpa någon som är i behov av hjälpen.. Från John "Hej hej Ok så här ser sanningen ut, ber om ursäkt men kändes som det behövdes ljuga men jag jobbar inte alls jag är hemma hela dagarna med katten. Jag ville få iväg katten för hon slutade gå på lådan, det var en stund då hon demonstrerade och jag visste problemet för tillfället men det löste sig. Men sen så började hon kissa överallt i huset utan någon anledning. Jag kände mig så hjälplös och mådde dåligt alla dagar så visste inte vad jag skulle ta mig till. Men det är löst nu hon går på lådan och jag kommer inte sälja henne för problemen kan lösas och är löst. Det jag gjorde var att jag la in henne i badrummet där hon har sin låda och stängde in henne där i 6 timmar som ett straff. Men la in hennes vatten och mat där också så hon inte svälter. Jag vet det låter fel med mat o toa i samma rum men efter det så skärpte hon till sig ial så det var inte fel för min del. Flesta skulle bli arga om man berätta något sånt till en katt älskare. Finns det problem så får man helt enkelt ta det, jag funtar även på skaffa en bondkatt nu så hon får en kompis. Hon fräser och morrar så det kommer bli ett problem dem första dagarna men skulle vilja höra din åsikt med det. Tycker du det är ok att ta in en annan katt nu efter 4 veckors boende hos mig? Skulle vilja ha en bengal till men det blir alldeles för dyrt hehe. Kul o snacka med dig =) Ämm, jag skulle aldrig va grov mot katten med att slå henne, sånt skrev jag på fokus för att det var en massa som skrev saker som va för negativt fast man bara bad om hjälp. Kändes som dem jävlades med mig så tänkte att jag kunde spegla hennes negativitet tillbaka. Jag la ut henne för 17 000 för att jag inte ville sälja henne, det var min mamma som tvinga mig att lägga ut henne på blocket men hon sa inte för hur mycket ;) Men men.. Allt du fått höra och om du hatat mig för de andra skriver varigod. Men orka liksom… Stöter du på någon som har problem så ska du inte hoppa på den personen utan guida den eller något liknande. Nåja får räcka för denna mail. Uppskattar din ärlighet, tar inte åt mig alls. Jag blev rätt känd bara för att jag skrev det jag gjorde. runt 35% av katt ägaren gör antingen likadant som mig eller är grovare.. Jag var åtminstone ärlig när jag skrev vad jag gjort… Mvh, John "
# 149 Tack för infon.
# 150 Tycker ett antal saker och utan självbehärskning och min åsikt, som jag skrivit, att jag hoppas att ägaren får hjälp alternativt säljer katten, så hade jag sagt den.
Jag arbetar med människor och ser ett antal oroande faktorer, men jag hoppas att jag har fel. Bra att du har möjlghet att "coacha" på distans.
Ja, oavsett, så hoppas jag verkligen, att katten får flytta, för att invänta att den ska bli bättre är ju bara så tokigt tänkt. Den kan bli bättre i en lugn miljö, där dess små misstag ses för precis vad de är och inte bestraffas.

Ledsen men någon som "ärligt" skriver så här:
"Det jag gjorde var att jag la in henne i badrummet där hon har sin låda och stängde in henne där i 6 timmar som ett straff. Men la in hennes vatten och mat där också så hon inte svälter."
Den personen förtjänar inte djur. Är man fortfarande kvar i den tidsåldern att djuren ska straffas fram till ett beteende då är man helt fel ute.
Hoppas verkligen inte han skaffar en till.
Mitt sista svar till John. "Det är ju bra, har du köpt en sele med koppel till henne och testat gå promenader? Så hon får klättra lite i träd och aktivera sig lite mer? Det är väldigt uppskattat men även vatten är något som de flesta bengalkatter uppskattar, en balja med vatten med pingisbollar som flyter hade nog vart superkul och kostar inte alls mycket! Aktiveringsleksaker där dom får tänka lite uppskattad också och kan hindra katten från att bli rastlös (detta KAN göra att dom kissar inne) exempel på dessa kan vara om du har några muggar med godisbitar under några av dom, så hon får leta osv.. :) Jag skulle ju hellre rekommendera att man satte ut fler toalådor om en katt inte är rumsren och sedan minska vartefter katten börjar göra framsteg, positiv förstärkning med hjälp av klicker och godis när hon kissar på lådan kan hjälpa extremt mycket i såna här situationer, katter är intelligenta, trot eller ej ;) Om hon fräser och morrar så finns det ju många orsaker, hon kanske inte funnit tryggheten hos dig ännu och även här kan du använda dig av klicker tränig, så fort hon kommer fram självmant och kelar/hälsar så klicka + belöna med godis.. Detta skapar att du = godis = bra.. Vartefter behövs inte godiset utan enbart belöning i form av strykningar på kinden/sidan av kroppen (en katt stryker sig mot en annan katt när dom visar uppskattning, därför är inte klapp över ryggen det ultimata) Vänta med att köpa en till katt tills du verkligen klickat med din flicka och du känner att du kan ta det ansvaret, ett djur skaffar man inte bara hejvilt utan dom finns kvar i flera år framåt!! Dessutom undrar jag vad din mamma säger om det när hon inte vill att du ska ha kvar tjejen du har nu? Förstår att fokus många gånger kan anses negativt och många människor uttrycker sig på sina egna sett och vi alla uppfattar det på något helt annat, då gäller det att man är tydlig i sina frågor och gärna frågar 1 gång extra om det är något man missförstår eller om det är något man anser att de andra missförstår.. Ibland kan det även vara bättre att ställa frågor till kunniga via meddelandefunktionen och VÅGA vara ärlig.. Är man ärlig och öppen för att lära sig och erkänna sina egna fel och brister så har man kommit långt i sitt egna djurägande :) Sen tycker jag att du ska överväga att sälja/lämna tillbaka henne till uppfödaren om du tvekar minsta lilla på att ha kvar henne, DU måste ta ansvar och behandla henne på ett vänligt sett, ALDRIG stänga in henne för att lära - kom ihåg vad jag skrev, positiv förstärkning! Lycka till i framtiden *tass tass till lilla fröken* Med vänlig hälsning, Lina"
#145 Herregud, har du LÄST vad han anser om katter?? Han är SJUK!!!!!!
Kom ihåg att han hade samma katt ute på Blocket för några veckor sedan för 15 000:-, nu har han ökat på till 17 000:-!
# 154 Det bor ju en pedagog i dig. Bra försök :)
Lägger man upp något som detta på en offentlig sida så ska man _inte_ ha ett djur! Och han har 48 vänner på FB!
Måste ba säga men har aaaaaaaaaldrig i mitt liv tidigare blivit äcklad av nått liknande, jag förvänta mig nått bra från djur men fyfaaaan va äckliga katter är. Du matar dem o ger dem kärlek, sen ska dem kolla på dig i ögonen samtidigt o kissar på ett ställe du inte vill dem ska kissa (det är så dem jiddrar med dig 4 real). Jag gick ut ur ghettot för att ha lugn o ro o skippa allt skit. Men jag köpte en skit för 5 lax, men som tur är folk vill köpa denna äckel för 15 lax.. snacka om att va blåst.. Säger det till er som en varning, hund e grejer damer o herrar om ni ska ha nått.. Antingen skaffa er en hund eller en apa. Du ger katten kärlek o dem pissar på dina känslor !!
Hur han har hamnat där, fattar vi inte. JAg skickade ett mess till honom, att ta bort denna ur sin vänkfrets och förklarade varför. Så nu är det väck. MEn många klickar på vänner på FB utan att tänka sig för, särskilt tonåringar. Själv är jag tvärtom, jag klickar bort….
#157 Jag är djurvän och månar om dom. Jag hjälper hellre andra om dom har problem än att vända dom ryggen så mer misstag kan ske.. Det är skönt att kunna hjälpa och veta att resultatet kan bli lyckat än att bara se på :) #157 Jag förstår helt din åsikt, det han skrev var FEL och han måste lära sig förstå konsekvenserna av sitt handlande.. Men om då 50människor bara vräker ur sig problemet och inte vänder sig personligen till ägaren för att hjälpa, hur tror du det slutar? Det är väll bättre om 50personer bidrar med hjälp och råd? Vad har hans vänner på FB med det hela att göra? Vill du påpeka att man måste vara en rubbad människa för det? Jag vet FLERA som bara har sina närmsta vänner på FB och använder den som en dagbok.. Det har INGET med hans djurägande att göra och det borde du som vuxen människa veta också.
Vore ju bra att personen får råd med hur katter funkar. Tycker ändå det verkar gömma sig någon som skulle kunna lära sig, och vill lära sig.
Det verkar som om den här personen mår psykiskt väldigt dåligt. Missförstå mig inte nu, för många med psykiska problem kan djur vara som en form av terapi, men tyvärr verkar det inte vara så i fallet här.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus

Visst, det är jättebra att försöka hjälpa och det har alltid varit min egen första tanke.
Men jag har svårt att glömma vad ägaren skrev när han var medlem här. Ledsen, sånt skriver man bara inte, vare sig man menar det eller inte:(
#161 Jag tror definitivt att han vill lära och göra rätt då han tacka mig via mail.. Men att han avstår på grund av det som hänt från början, han skrev väll inte i första inlägget hur han uppfostra katten? Men ja, jag tror ju han skulle uppskatta hjälp om han fick den.. #163 Du är alltid den hjälpsamma ;) jag tror definitivt du hade kunnat ge han goda råd och fått han att lyssna! *vink & puss på Freddie*

Han skriver att han inte vill göra sig av med katten, att han ska behålla den, men samtidigt skriver han i mejl att katten är min om jag vill ha den, och att han hatar katten för att den är så jävla äcklig…
Jag tycker absolut att kattstackarn ska därifrån och det är fort!!
#165 Till mig skrev han (idag) att han fått den rumsren :/

Jo, idag ja. Men det var så sent som i fredags som han stängde in katten. Det kan mycket väl hända igen, eller snarare: Det är mycket troligt att det händer igen när katten åter igen är olycklig över sin situation.
Om ägaren hade verkat vara vid sina sinnens fulla bruk så hade allt detta rabalder aldrig behövt hända. Eftersom han redan har visat här hur kort stubin han har och hur ombytlig, otrevlig och hotfull han kan vara så fort det inte passar, så betyder vänliga ord i ett mail ingenting.
Att katten enligt honom plötsligt har blivit "rumsren" beror nog på att uppfödaren kontaktade honom idag.
Sajtvärd Katter iFokus
Tycker absolut att kattstackarn ska bort därifrån i vilket fall som helst. En sån person som är så psykiskt instabil ska inte ha katt. Och så han yttrar sig åt allmänheten är inte heller okej. Att trycka ner kissen i kisset är inte OK. Inte heller att stänga in den på toan i 6 timmar. Att skaffa djur innebär ansvar. För att vara beredd på det ansvaret krävs att man är påläst. Att han skulle skaffa en till kisse, eller en hund som han vill ha är rent av idoti! Han ska inte ha djur. Inte iallafall än. Kanske en dag i framtiden när han mognat och lärt sig. En katt lever länge och behöver vård omsorg och kärlek, och jag ser inte att det är vad den får om han bara har tid för den i 30min/dag och behandlar den som han gör. Sen #165 vet du väl inte ens om han är ärlig? Känner du honom? Bra att du mailat honom och försökt prata med honom doc. Men jag kan inte påstå att det är ett bevis på att katten "inte far illa". När man dessutom hotar folk så har det absolut gått överstyr, han har ju tydligen hotat vissa här.
Jag har i alla fall skrivit ett PM på FB, ska bli intressant att se hur han reagerar om han ens svarar…
#169 Ja, han bör absolut jobba med sitt eget psyke innan han tar ansvar för ett annat liv. Nån med så markant bristande självkontroll är ingen lämplig djurägare, vare sig för katt, hund, fågel eller vandrande pinne.
Och sen undrar jag också hur han tänkte när han skaffade bengal som första katt?? Alla som öth vet något om katter känner ju till att det är en av de mest krävande raserna och absolut ingen lämplig katt för någon utan kattvana. Jag har haft katt nästan hela mitt liv och skulle fortfarande inte överväga att skaffa bengal, eftersom de är så krävande när det gäller sällskap och stimulans.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Har inte läst alla inlägg osv. så känner kanske inte till hela historien, av det jag läst verkan han dock inte vara en bra djurägare.
Men det här med att han låste in katten 6 timmar på toan? är det så farligt? för jag har ju själv läst i andra kisstrådar tips om att begränsa kattens yta ett litet tag, att det kan hjälpa. Själv bodde min jourkatt ett par dagar på toaletten när hon återhämtade sig från sin kastrering så jag tycker inte 6 timmar är någon tid att bli upprörd över så länge katten hade mat, vatten och en låda.
#170 Ja, jag håller med dig. Absolut inte heller en ras man har som sin första, precis som du sa. Jag själv drömmer av att ha just bengaler, en liten bengalkompis till min aktiva bebis, men jag är påläst och har haft katt och alla möjliga sorters djur hela livet.
Hur som helst, annonsen på blocket är borta nu igen..
#171 Att begränsa utrymmet för en felkissande katt är inte något konstigt i sig, men att skriva att man "hatar den" och inte ska "mata jäveln, på ett tag" när den är instängd och kalla sin katt för "äckel" är något helt annat.
Sajtvärd Katter iFokus
#173 ja precis något helt annat, j*kligt fel definitivt men blev konfundersam då vissa tog upp just det att han haft katten på toaletten bland alla riktigt dåliga grejer han gjort, om inte annat så var väl det en ganska vettig sak att göra?
Bengalen kan visst lämpa sig som första katt, om man vet vad det innebär. Jag själv har tänkt köpa 2 bengaler och står redan på intresse för det. Tycker egentligen denna tråd kan låsas då det är fult att hänga ut någon på detta vis och skriva saker OM personen istället för TILL honom.. Många iFokus sidor hade redan låst detta och bett diskussioner ske privat. Säg inte nu att jag försvarar hans beteende men när han inte ens är här och försvarar sig själv så är det skitsnack bakom rygg på högsta nivå och INGEN av er har egentliga bevis på att det faktiskt sker bara för att han skriver det.
#174 Grejen var ju också att han inte skrev någonstans att det fanns någon annan tanke med att katten var instängd, förutom som ett straff (och utan mat dessutom).
Sajtvärd Katter iFokus
#175 Bengaler är verkligen inte någon lämplig nybörjarkatt. P.g.a. utseendet tycker många att det verkar häftigt med en mini-leopard, och skaffar en, utan att ha en aning om att de oftast kräver betydligt mer när det gäller miljö och stimulans än "vanliga" katter.
Sajtvärd Katter iFokus
#175 Klart vi blir upprörda, om kissen far illa så måsta man väl kunna diskutera vad man ska kunna göra för att hjälpa den, om den behöver det. Och som sagt har han ju varit agressiv hot folk här i den förra tråden som varit tidigare, och då ska inte vi få diskutera detta sen efter man läst vad som hänt och hur han behandlat kissen eller? Känns inte direkt som att du vill hjälpa kissen, mer låter det som att man måste ha bevis för att bli misstänksam? Något måste man ju göra, i alla fall försöka, det är alldeles för många djur här i värden som far illa för att folk inte bryr sig/inte ifrågasätter/diskuterar/uppmärksammar eller vågar göra något.. Jag har varit med om mycket sådant i mitt liv så jag tycker det är hemskt att någon kan säga såhär.
Visst 6 tim på toan, men som sagt, som straff?!
Håller med #177 om att bengaler inte är en förstakatt egentligen..
Jeg har Bengal, Ocier, MCO og huskatter. Alle er egentlig like aktive (alder 6 mnd til 2 år) Ociene faktisk mer krevende enn Bengalen… Tror nok de tidligste generasjonene var mer krevende, men det er ingen ALC på minst 10 generasjoner hos mine katter… Så at Bengal er bare for veldig erfarne katteeiere synes jeg ikke stemmer. De fleste har vel bengaler som innekatter, og da kreves det mer, uansett hvilken aktiv rase du har… Jeg har vokst opp med huskatter som gikk fritt ute, og hadde ingen erfaring med rasekatter, men det har gått strålende allikel, det er bare å sjekke litt før man kjøper katt, så man vet at katter krever en del, da blir man ikke overrasket over at katten ikke er fornøyd med 30 minutters "samvær" om dagen… Det hadde hverken huskattene eller MCO'en min vært fornøyde med, i likhet med bengalen og Ociene…
Men, om man er vant til "sofaputer" som jeg kaller f.eks persere, da kan det nok være et sjokk å få en aktiv Bengal i huset;) Mine katter ødelegger forresten aldri noe, kun et par blomsterkrukker som har gått i gulvet. De har flere gulv-til takklorestativer, og får være ute i kattegård, i tillegg leker jeg mye med dem, så da er de fornøyd med det:)
#177 Du menar alltså att bara för att jag inte haft en katt förut så måste jag börja med en ras som inte tilltalar mig? Jag har läst på sen jag var 12år, är numera 18 och bengalen är inte bara snygg, den tilltalar mig även till settet. Jag vill ha en aktiv katt att ta med ut i skogen i sele, som gillar att vara med mig när det händer saker och inte bara liggs och lata sig på soffan.. #178 läs överstående + om du läser mailen jag skickat så borde du SE att jag om någon försöker hjälpa denna katt samt göra så att ägaren inte gör dessa misstag igen.. Har mailat massvis efter dom där och han är jättetacksam att jag bryr mig och kommer med goda råd och tips för att göra hans katt mer trygg och få ut sin energi..
#177 oj, jag köpte min första bengal och hade desutom henne som ensamkatt i drygt 1 år. Det var dessutom min allra första katt. Denna katt var inte alls krävande, utan som vilken annan katt som helst.
Ledsen men jag anser att en person som slänger ur sig såna hemskheter ska inte ha något djur. Skriver man såna saker så är man inte normalt funtad, vare sig man gjorde det för att trigga igång en diskussion eller spela ball.
ElinaPersson, du har PM.
Sajtvärd Katter iFokus
jag håller med #182, helt klart.
#180 Jag tycker det är jättebra att du pratat med honom och vi får väl hoppas på att han tar sitt förnuft till fånga och samarbetar för kattens bästa. Doc anser jag att även OM allt han skrev till dig är sant, så ursäktar det inte hans agerande, och därmed bör han inte ha djur, åtmindstånde inte förrens han mognat, läst på innan och är beredd att ta ansvar och lägga ner den tid och energi som krävs…
#185 Där vill jag hålla med dig till fullo Lynx.. Jag håller också alla tummar och tår att oavsett om jag försökt hjälpa han med goda råd osv så tänker han över situationen EN gång extra för att se om detta verkligen är vad han vill.. Om inte så skrev jag att katten bör lämnas/säljas tillbaka till uppfödaren alternativ hitta ett bra omplacerings hem (där han inte tar ut hutlösa 17000kr)…
Har inte hunnit kolla mailen idag ännu men det återstå att se vad han svarat 
#183 Jag kollar! 
#186 Vad bra då är vi på samma våglängd ;) som sagt hoppas på det bästa! 
Det ironiska här är att IceJossan skrev precis samma sak om att hon också tog hennes katt i sandlådan precis som hennes föräldrar sa, som mina föräldrar sa. Men ingen tog sin energi o klaga på henne. Det är ok men fortfarande vilket skämt att ni fortfarande kan prata med henne normalt men inte mig. Vad fick henne o bli bättre varelse ?
Det jag blir störd mest på är att IceJossan fortfarande skriver om mig =D haha. Jag menar Vad var skillnaden med dig och mig jag hängde inte med här??
Jag menar ni är så (WooooW) otroligt spännande varelser.
Jag har också "uppfostrat" en katt genom att stoppa nosen i kisset när den kissade utanför lådan. För det var så mina päron lärt mig att göra, så det var ju så man skulle göra trodde jag.
(från mitt skapande forum)
Ska vi börja klaga på henne nu? såklart inte. Beundrar också hur hon intve skämms. Ni älskar ju henne hon kan göra allt utan att ni bryr er. Hahaha!
Igentligen varför bry sig om er för sånt onödigt snack. Hjälp en när den är nere istället för trycka ner den. Kalla föräldrar ni måste haft…
O hoppas ni hittar ett inre lugn en dag.. Men omogna vet inte om inre lugn så ni blir förstörda som äldre, det är där ni går in i stressen o sänder mer sjuka energi för jorden.
Knäpp e han tänker ni, men kolla fakta innan ni säger knäpp så ni inte känner er dumma efteråt om ni nu får tag på infot vilket jag inte tror. Ni tror bara information om katter finns o de dem säger i skola men. TITTA!! SHIIT! Jorden är ju fan rund??? oj…..
Ha d bäst

Cani: Ja, jag blev lärd att det var så man skulle göra, men detta var nästan 20 år sen. Nu VET jag att det är helt orelevant att göra och skulle aldrig få för migg att göra det igen. Du behöver inte hugga på det jag gjorde för snart 20 år sen och nu vet är fel. Jag ville lära mig att hantera katter på ett bra sätt och tog åt mig all info jag kom över och gör så fortfarande idag. Där är skillnaden mellan dig och mig: Jag tar åt mig av information och försöker bättra mig om jag gör fel. Du har endast slagit ifrån dig alla råd du fått för att det inte var råd du ville höra. Du låser in katten på toaletten och skriver att du hatar katter och att de är äckliga - anser du det att vara en bra kattägare? Ta åt dig av all info du fått, och snälla, gör dig av med katten för hennes skull. Du tycker att hon är äcklig, du hatar henne, men ändå är du fäst vid henne och vill inte sälja henne. Att hon protestkissat är inte för att hon inte är rumsren utan för att hon är så förtvivlad över sin tillvaro att hon kissar utanför lådan precis när du ser, det är hennes sätt att säga att hon mår skit. Det är troligt att det kommer hända igen eftersom hon har en husse med vad som verkar vara attitydsproblem och humörsvängningar. En husse som ena stunden älskar henne och andra stunden hatar henne. Lämna tillbaka henne till uppfödaren, för hennes egen skull. Köp inget nytt djur förrän du lugnat ner dig och läst på ALLT som finns att läsa om det djur du vill köpa så att det inte blir så här fel igen.

Och att jag inte skäms är för att det var snart 20 år sedan och jag istället väljer att informera andra om hur fel det är, det som en gång sågs som rätt uppfostringsmetod. Jag tar ofta upp det när jag informerar andra kattägare om vad man kan göra och vad man inte ska göra om deras katt kissar eller bajsar utanför lådan. Jag har valt att ta till mig informationen om hur fel det (och mycket annat) är och vad som är bättre att göra, så att jag kan ha bättre samspel med katterna, bli bättre på att förstå den, kunna informera andra samt att jag av detta känner mig mycket mer harmonisk och trygg bland katter eftersom jag förstår dem bättre tack vare all information jag fått.
#188,189 Att oerfarna kattägare stoppar kattens nos i kisset och tror att det är en bra metod är inte ovanligt, det hör man och läser om överallt.
Det var hur du reagerade på kritiken om detta, och hur du beskrev din katt som fick flera av oss att känna stor oro för kattungen.
Sajtvärd Katter iFokus
tass*
Ok ta åt dig denna information då IceJossan…
För det första ska du inte snacka som om du kan historian som ligger bakom som du inte hört, visste du om att smeagol i sagan om ringen var en hobbit i början? jag tror knappast att du tog information när du var 3 år gammal om katter. Lögn o aggrition är som ett försvar du använder… men… jag hade redan gjort allt folk sa, så jag stängde in henne i 6 timmar i ett rum och efter den dagen har hon gått på lådan. OJ SHIT! va hände? ignorans o okunskap de därför vi lever i skiten =D
Attityd? vem börja hahaha skojare…
Jeg synes det er ganske utrolig at du tror du skal tjene 12000 kroner på en katt du har hatt i få uker, en katt som ikke engang har stamtavle. Men, den siste idioten er jo enda ikke født… Og selv om du fikk 20 mailer, så er det IKKE 20 som vil ha katten din, de aller aller fleste var nok bare ute etter "oppdretterens" navn, ikke etter å kjøpe en overpriset huskatt…