Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2613 ggr
[postmortum91]
5

skjuta ihjäl katter?

Halloj, ny på sidan men tänkte bara kolla runt vad ni tycker om detta.

Igår pratade jag med min svärmor och min sambos syster (svägerska?)(hon bor långt ute på landet). Och min sambos syster berättade att en hon kände hade blivit tillbedd att skjuta en persons katt för att den var sjuk eller nått liknande, och det tackade personen ja till. Sen när han var klar så ringde han ägaren och skulle berätta att det var klart men då hade han istället skadeskjutit hans grannes katt som var helt frisk men som man var tvungen att "avliva".

Då sa jag: men usch, man skjuter ju inte ihjäl en katt.

Då blev min svärmor grinig på mig och sa: ja folk från stan förstår ingenting när det gäller sånt här. Vad är mest humant egentligen, att sjuta katten så den slipper lida än att åka och betala pengar och åka en lång bit till veterinären frågade hon mig.

Jag tyckte ju såklart veterinären. Jag åker ju dit även när mina råttor ska till andra sidan. Och detta tycker jag främst för att då kan man inte råka skadeskjuta katten istället eller ännu värre, skjuta fel katt. Och även att djuren förtjänar väl ett lite hederligare sätt att dö på än att bli ihälskjutna.

Vad tycker ni om detta?

Fridborg
2

Om man prickar rätt och är en hygglig skytt går det ju fort.

När vi skulle avliva vår råtta tog vi henne till veterinär. Även om denne tog den allra minsta nålen skrek stackars Tesla, aldrig hört ett djur skrika så högt! Pga det blev veterinären överraskad och fick därför inte in så mycket hon skulle utan sövde bara djuret. Sen fick hon ta en spruta IGEN.

Vi gick hem ledsna och illa till mods och började fundera om det verkligen var så mycket bättre hos veterinären.

Jag menar, att skjuta ett djur kan gå snabbare och smärtfriare, det jag tror vi reagerar på är hur vapen ses på i samhället (och tyvärr så händer sånt här som TS skrev), men är det verkligen bättre med veterinär? Det kan ju gå så fel även där.

När det gäller katter så har jag haft katter som blivit avlivade hos veterinär men då har alltid någon annan tagit med den, och en som min mamma sa att han tog till vetten, att farbror Lennart skulle göra det. 10 år senare kom jag på att farbror Lennart stod på sin gård och sköt katter som kom in på den…

Väldigt svårt beslut och en bra debatt tycker jag. Jag vet i alla fall att jag inte tänker avliva mina råttor hos en veterinär om de inte kan ge dem lite narkos innan eller något sådant för de sticker in en nål i deras lever som skulle kunna vara lika tjock som en arm om det var i mänskliga proportioner. Så klart att det gör ont! Katten däremot kulle jag ta till veterinär och avliva.

Silvestris
6

Det beror helt på. Avlivning med skjutvapen jan vara det mest humana men det ställer höga krav på skytten. Vi har avlivat ett par hundar hemma i skogen med bössan och det har blivit bra avslut för våra jakt- i h draghundar. De har fått sluta sina dagar i välbekant skogsmiljö istället för på en främmande klinik. Någon sällskapshund har blivit avlivad av distriktarn hemma på gården. Det har varit bra för den hunden. Jag skulle inte välja bössan till någon av katterna jag har nu, men det är väl huvudsakligen för att de är innekatter så de vill jag ska få somna in hemma i son bekanta miljö.

[silkesnosen]
0

# 1 jag begärde att de skulle få en lugnande spruta först, innan de stack i hjärtat på mina marsvin, då jag inte ville att de skulle plågas. Det blev bättre.

Tror visst att det kan gå att skjuta, men kan bvara svårt då katten är ett mk rörligt djur.

Fridborg
0

#3 Jag kommer definitivt att fråga om en nästa gång…

Skulle va om man vågade sig på att hålla katten stadig i nackskinnet?

[Anunnaki]
1

MDet är reglerat i lag hur djur får avlivas, SJVFS 2008:69 som man hittar på Jordbrksverkets hemsida.

Alla djurägare kommer med stor sannolikhet till ett läge där man måste bestämma sig för att avliva ett sällskapsdjur. Man lurar sig själv om man tror att man ska låta djuret somna in i lugn och ro hemma såvida man inte tar hem en veterinär när den dagen infinner sig.

flis
0

För katten tror jag inte att det är värre att bli skjuten av en jägare än att få en spruta men som djurägare skulle jag välja veterinär. Skulle inte klara av att se min katt blodig.

Att avlivas med en injektion i magen är det bästa sättet för katten om veterinären är kunnig annars kan dom ge en lugnande först. Men många katter mår illa av den och kräks innan dom dör. Jag har avlivat katter med båda metoderna och om jag har möjlighet att välja vet så tar jag den som klarar av att ge en bukspruta. Min katt reagerade inte på sticket och somnade in lugnt och stilla. Men tyvärr är inte alla veterinärer kunniga utan vill ge lugnande.

[Anunnaki]
0

# 6 Rätt det du säger men att veterinärer vill ge lugnande först beror också på att de vill att det ska gå fort. Tyvärr.

[silkesnosen]
0

# 6 Det fungerade väldigt fint på mina marsvin, tror inte alls att det var okunniga veterinärer innan. Det är väl klart att det gör ont att sticka in en kanyl i buken, skulle ge mig panik också.

[postmortum91]
0

#1 När jag avlivade Meeko vad det de värsta jag har varit med om när det gäller mina djur, hade aldrig varit till veterinären med något djur innan. Meeko var inte tam (han va en råtta) så han blev livrädd när de först jagade runt honom i buren, sen när de fick tag på honom höll de fast honom och stack in sprutan och liksom din råtta så skrek han ohyggligt och jag började böla som bara den. Usch stackars Meeko. Då frågade jag mig själv också om det var det bästa sättet, iaf för råttor som är så små. Men hur skulle man annars kunna avliva honom :/

Intressant, jag trodde det skulle bli världens skrik om att folk skjuter katter och hundar etc. Men ni är ju rätt okej med det. Kanske är jag som har fel då, hur som helst en katt kan jag tänka mig är lättare att avliva på veterinären eftersom de gör nog inte lika ont för dem som för en råtta. Sen tror jag man får en fin stund med sitt husdjur om man låter dem somna in hos veterinären, ett fint avslut.

flis
0

#8 Jag trodde tidigare att en spruta i buken skulle göra ont men det är inte så.

Det gör ont om veterinären sticker fel, därför är det viktigt att ta reda på hur kunnig veterinären är när det gäller den avlivningsmetoden.

Hawknestgrove
2

En avlivning av en skicklig skytt på ett korrekt sätt är rent objektivt ett totalt smärtfritt sätt att avliva ett djur på. Betänk, att skottet är snabbare än ljudet, alltså hör aldrig djuret det dödande skottet. Precis som Annunaki säger, det finns regler på hur det får göras. MEn en sak håller jag med om,man får inga vackra lik. JAg skulle aldrig välja den avlivningsmetoden för mina katter, om det inte vore helt akut. Men det beror ju på mig själv, jag vill ta adjö. OCh vad gäller jakthundar, så är det det absolut ultimata sättet på alla vis. JAg förutsätter givetvis att skytten gör det på korrekt sätt. Men att använda medtoden när det gäller att decimera ett kattbestånd, är ungefär lika verkningsfullt som att klippa en gräsmatta med maskrosor och tro att maskrosorna är borta.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lynxkissen
3

Jag skulle aldrig tänka tanken att avliva mina kissar med skott. Det har kanske sina orsaker. Och så tycker jag att man i så fall ska ha speciell licens för att få skjuta katter, eftersom som ni sagt, så är de snabba. Och om man träffar fel så är det inte så kul. Sen vet jag folk som skjuter sina katter utan att ens tagit katten till veterinären utan bara tyckt att "ja, ja katter finns det gott om, inte tänker jag kosta på det när man kan få en ny gratis". Kanske är det det som gjort att ens tanken på sånt för mig får mig att må illa. Jag skulle absolut gå till veterinär och söva katten, det känns mest humant för mig. Att höra/se/veta att jag låtit min misse skjutits skule kännas jobbigt.

Jag har varit med om ganska otäcka saker vad gäller sånt här…på gården mina föräldrar bor vid finns det en granne som har flera katter, men vill inte ha fler. Men inte är de sterinliserade. Nej, istället om han vet att han misse fått ungar så har de ihjäl dem, eler vartefter när katterna bir förmånga så tar han fram bössan och skjuter några! Det känns inte als humant!t Men då är det ju inte ens för att avsluta kattens lidande. För att inte prata om min styvfar som slagit ihjäl katter med spade istället för att ta de till veterinär eller ens kolla om det går bota! Dessa människor är i alla fall inte humana…usch, mår dåligt av att ens tänka på det. Det har satt sina spår.

IceJossan
2

Går det rätt och lugnt till så tycker jag helt klart att det är mycket bättre att katten får dö när den minst anar det, i sin hemmiljö. Det går ju så fort och katten blir inte stressad av någon resa och i nåt väntrum och av att en främmande människa klämmer och känner och sticks, i ett rum som luktar helt främmande.

Men detta är förutsatt att det faktiskt går helt rätt till - att djuret dör på direkten utan lidande alls. Om något går snett, oftast pga okunnig eller icke noggrann skytt, så att djuret skadeskjuts så är det bättre att ta den till en veterinär eftersom den slipper smärtan. Visserligen tillkommer stressen med resan och besöket, men den slipper som sagt den extrema smärta den måste känna om den skadeskjuts.

Hawknestgrove
0

Ja, med risk för att vara tjatig, rätt gjort av en person som vet vad han/hon gör, så är det en metod, som är smärtfri för katten. Det etiska och vackrA  i det, kan ju diskuteras.

Tänker så här….

Anta, att vi har varit på fest en fredag. Vi har kommit hem i taxi och festen har varit tämligen blöt. Med andra ord, ingen rör en ratt dagen efter. Vi har ca 20 mil till närmaste vet, eller så tar det minst 4 timmar innan jourhavande kan komma. Ingen annan finns som kan eller vill köra heller.

På lördagen, så upptäcker vi att en av katterna ä r mycket sjuk. sånt kan ju gå oerhört fort. Ingen kan köra och katten får alltså i så fall ligga och lida i minst 4 timmar. Nej, i detta specifika fall, så får sambon i så fall skjuta katten. Jag kan inte. OCh vi utgår ifrån, att katten är så pass illa däran, att inget annat är att göra än att avliva. MEn detta är för mig ett extremfall. Gud hjälpe, att det inte behöver ske.

Lynxkissen
0

Som #14 då, i extrema fall då man inte mycket kan göra och katten är så pass sjuk att man vet att det inte går att göra något för att den ska må bra igen…

Hawknestgrove
0

ja, och som sagt, för en stressad och sjuk katt, som ändå inte har någon utväg, så kan detta vara en smärtfri hädanfärd. Om det är gjort på rätt sätt.

Gia91an
1

Personligen tycker jag inte det är fel att avliva djur genom att skjuta dem, sålänge skytten är duktig och inte bara skadeskjuter. Vi har avlivat flera djur så och det har varit bäst för dem, (jakthundar osv), men andra djur har vi tagit till veterinären.

Att ta fel katt däremot tkr jag är totalt oansvarigt.

Denna kommentar har tagits bort.
[silkesnosen]
2

# 18 Du kanske tar i lite i överkant kanske???

Katthemsmatten
0

Nä, jag tycker att tanten är spritt språngande! Man skjuter inte katter!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[postmortum91]
0

#18 hahhaha :P

Miss Marble
1

Men om mannen skjøt feil katt, og i tillegg skadeskjøt den, da har han jo skutt på langt hold, og det er jo bare idioti… Men gjort av en som vet hva han driver med, som faktisk klarer å ta livet av riktig katt, og med et skudd som dreper umiddelbart, så synes jeg det kan være greit om katten har det vondt, og det er lang vei til veterinær… Min eksmann er jeger, og i det miljøet er det visst svært vanlig å ta med hund og gevær på en siste tur når bikkja blir gammel… Hunden tror jo at den bare skal på jakt, og dør sannsynligvis lykkelig…

Selv hadde vi en kattunge på fire dager her som måtte avlives. I stedet for å kjøre lange veier med den midt på natta så tok avlivet min samboer den, han skjøt den selvfølgelig ikke da… Han syntes selv det var fælt, og jeg trodde faktisk ikke at han ville ha orket det. Hadde den vært noen dager eldre, og hadde åpnet øynene så hadde han ikke klart det, da måtte vi nok reist til nærmeste dyreklinikk med nattevakt…

Om man først må avlive så bør man gjøre det så raskt og smertefritt som mulig. Om man har en katt som hater veterinæren, mange forbinder jo ikke dem med annet enn sprøyter og annet som gjør vondt, så er det kanskje bedre for katten å slippe å dra dit for å dø? At det bare medfører ekstra stress?

I stallen der jeg har jobbet så har flere hester blitt skutt på stedet, i stedet for å bli fraktet levende til slakteriet. Jeg synes det er en god løsning, det er jo ikke hvem som helst som tar den jobben, er vel veterinæren som gjør det? (Hvertfall ikke en tilfedig nabobonde)

[silkesnosen]
0

#22 Med hästar, så anser jag definitivt att det bästa är att skjutas vid sitt hem. De får ju annars fraktas till ett slakteri och de upplever sannolikt en stor stress där.

Jag föredrar ju veterinären, men om man har hund och man vet vad man gör så tycker jag att det är okej att avliva snabbt och smärtsamt om det inte finns ngn annan lösning.

line84
3

Min katter är familjemedlemmar, mina katter är mina bästa vänner. Jag skulle ALDRIG kunna gå ut i skogen och skjuta skallen av dom, aldrig (nu vet inte jag var man siktar någonstans men ni fattar vad jag menar..). När den dagen kommer ska jag försöka få hit en veterinär som avlivar hemma. Iaf för min ena katt som är mer försiktig och känslig än mina andra katter. Sen att det går fort, djuret lider inte, visst är det bra. Men det kommer aldrig hända, ryser bara jag tänker på det.. :'(

Hawknestgrove
0

JA, självfallet så väljer man om man kan, den utvägen som går att få. OCh om man säger så här, en död som man inte ens är medveten om, det är väl ändå det allra bästa?

Katthemsmatten
0

#22 Jag vill verkligen inte veta vad din ekte felle gjorde med kattungen eftersom han inte skjöt den, men att det skulle varit en human och smärtfri död ställer jag mig MYCKET tveksam till.

Hawknestgrove
0

katthemsmatten, jag antar att du syftar på detta..

Selv hadde vi en kattunge på fire dager her som måtte avlives. I stedet for å kjøre lange veier med den midt på natta så tok avlivet min samboer den, han skjøt den selvfølgelig ikke da… Han syntes selv det var fælt, og jeg trodde faktisk ikke at han ville ha orket det. Hadde den vært noen dager eldre, og hadde åpnet øynene så hadde han ikke klart det, da måtte vi nok reist til nærmeste dyreklinikk med nattevakt…

Om du läser ordentligt, så ser du, att detta var mitt i natten, kattungen var  svårt sjuk och fyra dagar gammal och att transport till vet skulle ha tagit flera timmar.

det finns inget olagligt i, att avliva en katt genom att slå ihjäl den med ett snabbt slag om den är under 14 dagar. Sån är lagen.

Anta, att du är ute och kör bil och råkar köra på en katt, så att den skadas något fruktansvärt. Vad gör du? JAg hoppas, att du liksom jag får kraften, att förkorta lidandet för det stackars djuret själv, eller står du där och ynkar och väntar på att någon ska komma och göra jobbet för dig? Kattstackarn kanske får ligga och skrika i timmar? För vem ska komma? Polisen? de prioriterar inte överkörda katter. Nu pratar jag inte om stadsgator, utan landsvägar, där det kanske kommer en bil i ny och en i ne…Du kan ge dig den på, att just när man behöver hjälp, så kommer ingen.

Gud hjälpe mig, att jag slipper en sån situation, den har ännu inte uppstått för mig med katt, men med andra djur,  och då gäller det att ha inre styrka.

Miss Marble
2

#26 Hvor mye tror du det skal til for å ta livet av en kattunge på 50-60 gram? Skal love deg, den døde umiddelbart, så den kan ikke ha hatt smerter… Men, den hadde ikke overlevd natta, og den slapp da å bli dratt ut, og avgårde til veterinær et godt stykke unna, mens den knapt kunne trekke pusten.  Den ble veldig raskt dårligere, og vi skjønte at den ikke ville klare seg. Da er det bedre å gjøre kort prosess. Hadde kattungen vært større, da hadde han ikke gjort det selv… Man skyter da vel ikke en bortimot nyfødt kattunge? Det virker i tilfelle sprøtt på meg…

kattvalp
1

Sålänge skytten är duktig så är det väl inga problem alls att avliva hemma tycker jag? Vi har fått lov att göra det hemma flera gånger(tyvärr) men det har alltid gått snabbt och smärtfritt. Kan ju vara skönt för djuret att slippa stressen ett veterinärbesök kan innebära.

Rumblebee
5

Förstår inte varför det är så mycket liv över att avliva katter med skott, eller andra djur för den delen heller. Så länge som det går proffsigt till så kan det vara bättre än att åka till en veterinär.

För en tid sedan så stod det i tidningen om en katt här i mitt område som hade råkat bli påkörd av en polisbil. Den överlevde smällen men var illa däran, så avlivning var det mest humana. Polisen valde att avliva katten på plats. I ett sådant scenario så är ju en kula betydligt bättre än att ta med katten till en veterinär som kan ligga hur långt bort som helst.

Visst, det ser ju mer groteskt ut med ett skotthål, men man får ju försöka lägga det åt sidan och tänka efter vad som är bäst. Kan man få tag i en skicklig skytt snabbare än man kan åka till veterinären, eller få hem en veterinär för hembesök, så kanske man ska fundera lite på om det kanske inte vore bättre att få hem en jägare.

Katthemsmatten
3

Problemet är väl snarast att de flesta jägare inte är så skickliga som de tror!

kattvalp
1

#31 Vad baserar du det på?

Katthemsmatten
1

T ex antalet skadeskjutna vargar.

Silvestris
9

En lite klick skitstövlar kan dra en hel grupp i skiten. Dra inte alla jägare över samma kam! Jag är uppvuxen med jägare (har jägarexamen själv och ska börja jaga till hösten) som är väldigt många om både djur och natur.  Jägare som aldrig chansar. Jägare som spårar upp trafikskadat vilt och skadeskjutet vilt som andra har skjutit på. Jägare som övervägde att sluta jaga när det skulle börja jagas varg, just för att de visste att de skulle få svara för hela jägarkåren trots att de själva anser att jakten är fel.

Jägare som jag utan tvekan litar på kan avliva mina djur på ett humant sätt. Jägare som har avlivat våra hundar.

Hawknestgrove
1

#33, nu får du väl ta och sansa dig. Skadeskjutna vargar? Visst det förekommer även det i den legala jakten, men man gör ordentligt eftersök och avlivar! Troligen är du ute efter den illegala tjuvjakten på varg och då finns tyvärr bland det klientelet såna som medvetet vill göra dessa djur illa och plåga dem. Det är  en helt annan fråga. JAg är som Silvestris själv jägare och en ordentlig jägare har en moral och etik och skulle aldrig vilja skada ett djur medvetet. Visst, skadeskjutningar förekommer, ja på allt vilt. MEn du har en PLIKT att eftersöka och förkorta pinan. Jag har själv skadeskjutit ett rådjur en gång, det tog fem timmar  i eftersök innan vi kunde konstatera, att skadan  var så pass liten, att den klarade sig bra ändå. Det var tack och lov snö, så det var lätt att följa blodspåren, som bara slutade efter ett tag. Jag sköt med hagel. När det gäller att avliva ett husdjur, så betackar jag mig för det, men kan definitivt inte fördöma det i de fall som här har beskrivits. Bara det görs på rätt sätt och det kan varje icke analfabet läsa sig till i Jordbruksverkets regler.

viciouscircle
0

Vem som helst får väl ändå inte skjuta ihjäl en katt? Har för mig att man måste ha jägarlicens åt minstone.

Hawknestgrove
0

Vem som helst får inte hålla i ett gevär, det krävs både jägarexamen och vapenlicens för det. Vissa undantag finns om du har fyllt 15 år och står på pass i sällskap med den som har licens för det vapnet, men du måste ändå ha jägarexamen. OCh du får inte avliva djur med sportskyttevapen.Just frågan om sportskyttevapen ska jag faktiskt ta upp inne hos mig, där får jag bra svar på allt sånt….

kattvalp
1

#33 Men vad har skadeskjutna vargar med jägare överlag, och att avliva tamkatter att göra? Jag förstår inte riktigt hur du tänker..

Rafflan
1

Jag åker med alla mina djur till veterinären, men är djuret praktist taget döden och jag har långt till jourveterinär och frågan är om djuret ens överlever den resan så skulle jag be någon kunnig avliva.

Thaeri
2

Alltså, bara för att vissa jägare är idioter betyder det ju inte att alla är. Det finns idioter inom alla grupper liksom, men där är ytterst få grupper som bara består av sådana, eller där de ens är i majoritet.

Rafflan
1

#40 jägare är dock ofta duktiga att ställa upp vid akut avlivning, tex om man hittat ett allvarligt sjukt/skadat vilt i skogen, och vid vissa får bönder och liknanade som själv inte är jägare :)

Smullis
0

En av våra hundar avlivades med ett skott i huvudet, men det var det bästa för henne. Hon skulle förmodligen bara bli stressad av en klinik eftersom hon var så gammal och hon hade ont.

Hon fick dö gott, bokstavligen, hon åt godis samma ögonblick som skottet utlöstes. Tungan ute

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Stephanie
2

Skott är enligt mig ett av de bästa sätten av avliva på. Det är ögonblicklig död. Djuret hinner förmodligen inte ens höra ljudet förrän det är dött, det sker helt utan smärta och ångest och kan göras medan djuret äter något gott/gör något annat som gör den glad.

Menar ni på fullt allvar att ni, om ni skulle bli avlivade, hellre skulle få en spruta i magen/hjärtat (som smådjur får) än helt omedvetes dö på en sekund sittandes leende på en brygga i solnedgången. Ungefär så ser jag på det.

Ja, det kan gå fel när man skjuter ett djur men det är upp till en själv att försäkra sig om att man vet vad man gör och att djuret är helt stilla vid skottet. På samma sätt kan avlivningar hos veterinär gå helt galet till med stora kanyler, veterinären kan sticka fel och orsaka smärta och ångest hos djuret. Många djur tycker att veterinärkliniker är obehagliga och gör dom stressade.

Det enda problemet med att skjuta ihjäl ett djur är att det inte är vackert. Men det är bara människan som har problem med den här avlivningsmetoden, inte djuret, från djurets sida är det perfekt. Att klara av att skjuta/låta skjuta sitt älskade djur kan inte vara lätt, men klarar man det så tycker jag att det är jättebra!

En stor eloge till er som klarar det!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Hawknestgrove
0

Stephanie,  tack för ett underbart sakligt inlägg. Jag uttrycker mig lite mer burdust, en smärtfri och ögonblicklig död, men man få inga vackra lik.

samma sak, vi förfasas över den kanske vackraste hädanfärden som finns…Varning för starka bilder….

Jhator