Känner mig fången
Jag tror att Lisa har fått ta över mitt liv. Har skrivit tidigare trådar om att hon krafsar på rutor osv och det har blivit värre. Jag har listat ut att det beror på uppmärksamhetsbehov, men ju mer jag ger henne det, ju mer kräver hon. Jag är högst borta från hemmet 4-8 timmar om dagen och hon är helt galen när jag kommer hem, jag får inte sova längre!
Felet ligger ju uppenbart hos mig som ägare och jag har haft katt hela mitt liv men som aldrig betett sig på det här viset. Kanske är det någonstans jag brister?
Pga en akut personlig grej har jag inte kommit iväg till veterinären ännu och jag vet att hon blir lugnare om jag kastrerar henne, jag behöver bara en akut metod att få henne att sluta krafsa på fönstret, för det känns som att jag spricker snart så fort jag hör det ljudet. Hon har hur mycket leksaker som helst och klättermöjligheter och massvis med annat och bra mat.
Allt börjar kännas som et stort misstag och jag mår dåligt av att tänka så, får väldigt mycket skuldkänslor över det eftersom mellan dessa outhärdliga stunder är hon världens goaste tjej och jag fattar inte hur jag skulle kunna vara utan henne när vi myser innan läggdags och sover tillsammans.
Det skulle uppskattas om ni var snälla med era svar för jag mår redan piss som det är och anklagar mig själv väldigt mycket.
Vet inte mycket om katter, bara hur man älskar dom och när du skriver att du vill ha hjälp visar du hur mycket du älskar henne!
#1 Tack. Även om det inte var konkret hjälp var det nog ändå ord jag behövde höra ikväll.
Så lite så, det är ju sant.
Det kan inte vara så att hon vill ut iom att hon krafsar på fönstret?
#3 Kanske. Hon är ju iofs innekatt, men det är inte helt omöjligt. Om hon vill bli utekatt får hon väl bli det, men inte innan jag har kastrerat henne.
Hur gammal är hon? Tror säkerligen att hon lugnar sig när du kastrerat henne. Men det jag tror att hon skulle må bra av är en kompis när du inte är hemma. En människa kan tyvärr inte uppfylla det en kattkompis kan. Försök att ignorera det negativa, för om hon märker att du reagerar fortsätter hon bara. Katter är inte dumma 
Akuthjälp: Sätt aluminiumfolie på fönstret, sjukt fult, men en akut lösning. Köp öronproppar. Göm torrfoder på olika ställen i lägenheten. Spruta med vattenspruta, men smart, så att hon inte blir rädd för dig.
Håll ut, se fram emot framtiden, när hon är kastrerad och ni har börjat hitta varandra.
En kattkompis??
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag håller fullständigt med #5, din katt kommer lugna sig efter kastrering men en kattkompis kan göra underverk. Hur det än är så kan inte vi på två ben leka riktigt på samma sätt som en annan katt kan och på så sätt tillgodose alla dess behov just ur aktiveringssynpunkt.
Jag hoppas att det löser sig för dig snart!
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

Jag hade en katt som krafsade så som din katt. När jag sedan var tvungen att omplacera honom kom han yt på landet och fick börja gå ut och då slutade han krafsa.
Han hade det tråkigt inne trots sällskap och krafsade pga det har jag kommit fram till. På vintern kan han krafsa fortfarande och det beror på att han inte kan vara ute lika mycket.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Kastrera henne så fort som möjligt, då lugnar hon sig säkert, som du själv skriver. Sen tror jag med att hon skulle behöva en kattkompis. Hade det varit möjligt för dig att skaffa en till?
Visst ska katten kastreras men har du tänkt på att det är katten som känner sig fången? Iofs förstår jag att du känner dig ofri också men att ha innekatt och vara borta så mycket som åtta timmar per dag gör ju att du alltid bär med dig en känsla av att skynda dig hem mm.
Om du bor så att katten kan börja gå ut när hon blivit kastrerad och id-märkt blir hon nog glad.
Vad för uppmärksamhet får hon? Jag har en katt som kräver mycket aktivering här hemma och det måste variera lite vad man gör. Ofta räcker det bara att man tar fram några av hennes favoritleksaker. Så hon får leka jakt och busa av sig rejält. Sen under sommaren tar jag även koppelpromenader samt har dom tillgång till balkongen. Men då gäller det att hon får mycket promenader för hon gillar att vara ute även om hon ofta blir rädd för saker och springer in. Till henne ska jag försöka komma på mer hjärngympa men hon orkar inte jobba för maten särskilt. Och hon äter tillräckligt dåligt som det är, men det kanske vore något för din katt? Att hon får jobba lite för maten. Sen kommer kastrering antagligen hjälpa till.
Som #6 skriver så tror ja på folie lr kanske hänga en filt över fönstret. Fick sj hjälp här inne me min katt som klöser på möbler men har inte hört lr sett något sen ja hängde filtar överallt, de e väl inte de snyggaste men ja slipper höra klös på fel ställen ;)
# TS Skaffa en kattkompis till din katt!
Kastration och snäll ung kattkompis rekommenderas. Och släpp inte ut henne! Tänk så mycket ont som kan hända henne där. Mina krafsar ibland på dörrar och fönster men jag fyar och tar bort dem därifrån.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
HAr du möjlighet, så ta hem en kompis på prov!!! En alldeles utmärkt lösning är ju att du blir stödhem!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kattsällskap är alltid bra men löser inte alltid problemet. En av mina katter gör på liknande sätt, krafsar på tavlor, skåpluckor och småpiper. Det är jäkligt irriterande men när jag började ignorera henne istället för att ge uppmärksamhet så händer det mer sällan. Det är som med barn, ger det dom gör resultat så fortsätter dom. Försök slå dövörat till även om det kryper i kroppen av olust.
Har slängt många getögon åt en kompis men inte hittat en hittills jag tycker passar :/
Just därför kanske en stödkisse vore bra. MEn jag håller med flis, en kompis är inte alltid den universella lösningen.
# 6 och #13 Det är olagligt att hänga upp något som täcker hela fönstret. Har sett inspektionsprotokoll där en man fick anmärkning för att han stägnt till persienner under den del av dagen som solen sken in i lägenheten.
#20 Det låter ju mycket märkligt!?
ja visst, det är ju helt sjukt tänkt.. Tänk på vad varmt det blir i ett rum som ligger åt söder om man inte har skugggardiner av något slag. Jisses, då hade vi fått nerslag där vi bor direkt på somrarna. Vi har tre fönster i vardagsrummet, två rätt i söder och ett i väster, ett fönster i sovrummet rätt i väster. Har ljusa skugggardiner nere för jämnan på högsommaren soliga dagar, annars hade vi dött av värmeslag, temperaturen går upp till 30-32 grader i de rummen annars. det hjälper inte att ha tvärdrag. Synd att man inet kan spara den värmen till vintern!
#22 Har bara fönster åt ett håll och det är söder, skulle inte överleva utan persienner :P
Funderar på att låta henne bli utekatt efter kastration, ha nåt litet hus ute på uteplatsen hon kan skydda sig i om hon kommer hem när jag inte är hemma.
Det går ju att sätta folie på en bit av fönstret så kommer solljuset in ändå. För det är det dom måste få tillgång till när dom är inne. Men sen tar man ju samtidigt bort möjligheten för katten att spana ut genom fönstret så kanske bäst att man försöka ordna så att den möjligheten finns ändå. Kanske en klätterställning eller hylla i närheten av fönstret. För katt-tv är också bra :P Mina har en hylla som hamnar högst upp vid fönstret och då har dom väldigt lätt att titta rakt ner på marken och det har blivit en populär plats. Dom sitter sällan bara på en fönsterbräda.
Av det lilla du beskrev i en tidigare tråd så låter det inte som en särskilt lämplig plats för utekatt. Speciellt om det redan finns katter som har reviret där. Vet bara hur det blev här förra sommaren när några flyttade hit och släppte ut sina katter ca 3 meter från en annan person med utekatter. Det var slagsmål efter slagsmål. En katt försvann under en period. Du kanske kan näta in din uteplats ordentligt? Då går det även att skapa aktivering där.
Nu var det mycket som var fel hos denne man och det hade varit mycket som var fel vid inspektion ett par år tidigare enligt välkänt manér från länsstyrelsens sida. Jag reagerade också på att det lev anmärkning om persiennerna speciellt när det fanns så mycket annat att anmärka på.
#26 just det fåniga vet jag att LST har anmärkt på hos andra också. Vet ett fall, där det var en kisse, som var skygg och hade det skräckbeteendet att flyga på fönstret. Då tog ju stödhemmet och gjorde det enda rätta, Satte för fönstret med vad jag kommer ihåg, ljust tyg tror det var ett lakan det var inte bra det…. Herregud, ljus kom ju in och katten flög inte på fönstret. Allt eftersom att katten blev lugnare, så kunde man ju ta bort lakanet… Precis det vi har för våra fönster här…Omsydda ljusa lakan…..Hatar persinner…
Dock finns det ju under föreskrifterna så dom måste väl anmärka även om det kan verka löjligt.
#20 menade det som kort nödlösning, så att det är obehagligt att dra klorna där, inte täcka för hela fönstret….
Skaffa p-piller till katten tills den har blivit kastread.
Ja, en kort period på ett par tre månader är faktiskt inte farligt.