Ska man anmäla?
Våran 2 åriga Cissi kom från ett hem där vi är övertygade att hon inte blev väl behandlad. Hon var extremt mager och jättejätte rädd. Bara låg under sängen och skakade. Inte alls lika mycket som vår yngre katt.
Dom sålde henne för hon var inte renrasig main coon och dom ville bara ha renrasiga. Hon kostade 100 kr, hennes mamma 10 000.
Ska vi anmäla till någon djurskyddsförening eller ej? Har sett att hon söker avelshane igen
Låter inte som att det finns något att anmäla. Om det inte gäller t.ex mer än 2 kullar / år.
ok.. Ja vissa borde inte ha djur
Ja men om uppfödaren är med i Sverak så får hon ej bidra till huskattsaveln om hon har en renrasig Main Coon.
Söker hon renrasig Main Coon till avel alltså?
Ja det gör hon.
Honan var dräktig när hon köpte den utan att de visste om det o alla kattungar förutom våran avlivades direkt… Våran blev typ dotterns leksak
En registrerad uppfödare får inte ägna sig åt huskattavel. Om det råkar bli en hoppsankull måste uppfödaren berätta det för sin kattklubb (eller om det är direkt till kattförbundet). Så om det även är seriös raskattavel uppfödaren håller på med kan du anmäla till kattklubben (eller Sverak?) att en av avelskatterna även haft en huskattkull och i vilket skick er kattunge var i. För att kunna registrera renrasiga katter måste uppfödaren vara med i en kattklubb och har du uppfödarens namn kanske det går att Googla fram vilken.
Sajtvärd Katter iFokus
Ok ja då har ju inte hon personligen sett till att den blev dräktig med ej renrasig.
Usch vilka människor det finns! Skulle ej vilja ha något med henne att göra av det du berättar.
Hon tyckte nog att de kattungarna var samhällets avskräde o ej ville bli inblandad o valde den enkla vägen o istället berätta precis som det var att katten var dräktig innan.
Jag kommer ihåg en hästuppfödare som avskydde sina hingstföl, de var alltid stressade o rädda för henne. Jobbigt när man var där o såg skillnaden hur de behandlades mot stofölen.
Om du misstänker att de katter som fortfarande finns hos uppfödaren inte har den omvårdnad som krävs enligt lag tycker jag att du ska anmäla till Länsstyrelsen. Rubriceringen bör i så fall bli vanvård.
Vad jag tycker om att man avlivar huskatter rakt av eller låter dem bli leksaker till barn lämpar sig inte att skriva ned. 
Medarbetare Hittekatter iFokus