Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2043 ggr
Rafflan
0

Flytta kattlåda + ny sand + fäller?

Onsdag-torsdag nästa vecka är planen att ta bort stygnen och låta Ninja gå löst i hela lägenheten. Just nu är han ju i köket/hallen på dan och köker på kvällen/natten, och ibland när jag ha koll får han gå runt i hela lägenheten (vardagsurmmet + toan)

Så vill ju flytta lådan från köket till toan, hur gör man det så han inte gör misstag?

När han lärt sig var lådan står ska jag även byta sand, hur gör man det? han har toalätt nu och ska få ever clean

Han ju van att ha en begränsat utrymme, tror ni jag behöver oroa mig för "misstag" när han får hela lägenheten? det är ju bara vardagsrummet och toan han inte har fått vart i utan uppsikt

Undrar även
Han fäller mängder, kan det bero på att han har tratt och inte kan sköta om sin päls ordentligt?

jollycox
0

Du kan flytta lådan en bit i taget mot toan. Med sanden kan du sätta i lite av den nya i den gamla så han vänjer sig, sen sätter du i lite mer av den nya varje dag. Tillslut är det bara den nya.
Eller så kan du sätta en till låda med den nya sanden på det nya stället så kanske han börjar använda den. Sen kanske du kan ta bort den gamla, beroende på hur mycket av behoven han gör där, annars får du nog blanda ut som jag skrev ovan.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sunset_luna
1

Katter brukar oftast hitta sin toalätt själva men om ja byter plats på toan så brukar ja stätta katten brevid eller i så att katten vet vart den är nånstans. jag har flyttat katttoan massvis med gånger å min katt har aldrig haft problem me å hitta den, så ja tror inte du behöver vara orolig. Ja vet att en del brukar blanda de två sanderna när man byter, men de e väl kanske inte så lätt då den ena är pellets.. men du skulle ju kunna ha två lådor och ha ever clean i den ena å toallätt i den andra, men sj brukar ja bara byta helt rakt av. Men det som funkar på min misse kanske inte funkar på andra.

Sen ang att han fäller mkt är nog pga att våren börjar komma nu å då fäller katter mkt, ser att min gör det oxå då ja har slarvat me borstningen…

Hoppas det här hjälper :)