Sår på tassarna?
Vår kisse fick sår under tassarna när han hoppade upp på en varm platta. Detta läkte fint av sig själv, tur nog. Han verkade inte heller ha ont, han visade inga tecken på det. Hade han visat det eller om såret blev infekterat skulle vi naturligtvis prata med veterinären. Vi såg till att ha koll så det läkte samt se till att hålla tassarna rena och fina så det inte skulle infekteras.
Vet du vad som har hänt på tassarna? Ser det infekterat ut? (ser inte så mycket)
Det där ser ut som en skada som håller på att läka tycker jag. Eftersom det finns på båda framtassarna verkar det extra troligt att han har råkat göra illa sig eller kanske brännt sig på något…? En av mina katter fick skrapsår på framtassarna när han klättrade (kanade) ner från ett träd en gång, kanske är det något sånt som har hänt?
Håll koll på det och om det börjar se värre ut, istället för bättre, är det läge att kontakta veterinär tycker jag.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag vet inte vad som hänt faktiskt, såg det nyss när han låg och myste på filten. Men han reagerar inte när man tar på det så det verkar inte göra ont. Och det varken varar eller är öppet. (ser ut att läka bra)
Han är innekatt och går bara ut i sele, så klättrat i träd har har inte gjort. Vet inte riktigt vad han har gjort, har inte haft igång spisen på ett par dagar förutom idag och dom verkar inte färska.
Håll lite koll bara, och se till att hålla det rent. Blir det värre eller inte läker som det ska så kontekta veterinären.
Håller tummarna för att det blir bra :)
Jag skulle ta katten till en veterinär. Visst kan det handla om en harmlös skada, men det finns både immunologiska sjukdomar och bakterier som orsakar just sårbildning i tassarna.
Verkar läka jätte fint och han stojar och leker som aldrig förr. Så han verkar inte ha ont av det. Och man kan pilla hur mycket han vill utan att han ens reagerar. Så väntar någon dag och ser hur det läker. Läker det inte bra så tar jag givetvis honom till vetrinären.