Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1649 ggr
gubborna
0

Min katt är galen i kaffe.

För ett tag sedan så råkade jag spilla ut min kaffekopp på golvet och torkade upp snabbt för att min lille katt inte skulle dricka det, för jag antar att det inte är så bra för katter att lapa kaffe direkt :p
Men i alla fall så även om allt kaffe var borta så la ha sig på stället där det hade spillts ut och började rulla sig i det.
En annan gång stod det en tom kaffekopp på bordet och då hoppade han upp och började stryka sig mot koppen och det såg ut som att han "kelade" med det eller så.
Han har flera gånger försökt att dricka kaffe men aldrig lyckats.

Så jag undrar om någon vet om katter helt enkelt har någon grej för kaffe eller är det bara min katt?

Mandusius
0

Har också hadft katter som reagerar likadant^^ Av någon lustig anledning är det bara mina smoke katter som har reagerat på det sättet:P

för kaffe blir ju lite som kattmynta för dom :P ^^

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

gubborna
0

Smoke katter? :o

Mandusius
0

Smoke är deras pälsfärg^^

http://www.orebrokatthem.com/html/fargermonster.html

Då har dom en ljus botten som blir mörkare mot toppen :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

IceJossan
0

#2 Smokefärgade, alltså vita i pälsbottnen. Typ svartsmoke = svart med vit underull.

gubborna
0

Aha, min plutt är tigré eller hur det stavas. Vad jag tror i alla fall!

IceJossan
0

#5 Tigré är ett mönster, inte en färg :) Din katt har ju en färg också, och eventuellt ett mönster på det om inte katten är solid (omönstrad).

Vet att det finns nån gammal färgbestämdningstråd här inne för de som undrar över vad deras katts färg heter men jag hittar den inte nu, så jag länkar istället till en tråd jag startat på familjeliv :) Lägg gärna upp en bild på din kisse där :)

http://www.familjeliv.se/Forum-23-411/m63832132.html

Ursäkta OT!

gubborna
0

Jag har fått förklarat för mig här innan att han skulle vara en svartbrun tigré med vitt, men han är mer grå nu, haha.
Färgen kvittar för mig i alla fall, han är så fin ändå!  :D

Det ska jag göra :D

BARFmycat
0

Akta noga så att katten inte får i sig något kaffe, det innehåller metylxantiner och koffein, och är väldigt giftigt!

Symprom är kräkningar, diarré, uppsvälld buk, dricker mycket, flämtar, hyperaktiv/rastlös, muskelryckningar, vinglig gång, förhöjd kroppstemperatur, höjd eller sänkt puls, arytmi.

Symtom uppkommer normalt 6-12 timmar efter förtäring. Milda symptom uppkommer efter ett intag av 9mg per ½kg av koffein. Allvarliga symptom uppkommer vid intag över 20mg per ½kg och vid intag över 27mg per ½kg är risken hög att katten dör.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

gubborna
0

Okej tack! Ska hålla stenhård koll på alla koppar :)