Dyrt att ge bara mjukmat?
Efter att läst om forl verkade dem flesta gilla att bara äta mjukmat när dem är helt tandlösa.
Så tänke på det förutsatt att jag gav mjau, skulle bli 390 kr/månad, lätt dyrt för ett sånt "billigt" foder?
Då räknar jag med att katten äter 1 burk - 370 gram /dag, 13 kr/burk, 30 dagar.
Kan det verkligen stämma?
Tja det beror på hur man ser det, jag lägger ut 459:- var tredje vecka på torrfoder ;)
Dock har jag 2 katter och 3 illrar(Katterna äter betydligt mer).
Hälsningar Malin
Ger även extra och då ist för vanligt blötkatt mat ger jag "vom og hundemat", kostar ca 36kr/vecka om jag ger en gång om dagen.
Hälsningar Malin
Jag kör på bozita blöt mat och räknar ungefär 600 kr för 4 veckor. Men då är det till 3 katter. Här går det åt ca 1.5 tetra pak om dagen.

#1 459kr per vecka för 5 djur?! Varav tre äter mindre än de andra?! Vad ger du för foder??
Min beräkning är gjord för 1 katt
#1 det blir ca 100kr/djur/månad
#3 blir ca 200 kr/djur/månad
i #0 blir det nästan 400kr/djur/månad :S
Mina får ju inte bara blötmat utan äter lite torrfoder om dagen också. Så det hade säkert kostat mer i månaden än det gör nu med blötmaten om jag bara gett blötmat.
#4 Carnia lynx, det går en säck(5kg/459:-) på 3 veckor.
Hälsningar Malin
Ok, jag kör ju huvudsakligen Bozita här… Tre katter smäller i sig 1,5 tetror om dagen. Det blir ca 17 kr för det. Sen äter Arne sin Hill´s K/D, men han äter bara ca 40 gram om dagen av det. Ca 4 kr. Lilla dumkatten Mee vägrar blötmat och vägrar annat torrfoder än Mjau, hon äter ca 50 gram per dag. Blir en kostad på ungefär 2 kr för henne. En fyrakilos kostar ju 85 kr. Så matkostnaden för mina 4 är således ca 23 kr/dag. Lägg sedan till kostnaden för sand, ca 5 kg i veckan, 5 kr dag.
Så då kostar mina 4 huliganer knappt 30 kr om dagen och då har jag räknat in lite kattgodis…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
oj, vilken dyr mat….hade jag aldrig haft råd med…jag köper en säck på 8 kg för typ 620kr och den varar i upp till ett halvår. Sedan sand för ca: 60 kr i mån.
Har en katt.
förresten plus en mindre påse2 kg el lite mer, för typ 250kr som varar iaf 3 mån…
Mat som innehåller enbart sådant som en katt kan tillgogöra sig blir billigare än mat som enligt prislappen skulle vara billigare men som innehåller spannmål och vegetabilier.
Ju bättre köttkvalitet desto mindre mängd äter katterna. Jag har fått tag på köttfärs som innehåller betydligt mer fett än köttfärs i affären och då blir katterna mätta väldigt fort.
Katterna får köttfärs fyra gånger per vecka, kyckling/kalkonkross fyra gånger per vecka och resten blir kycklinghjärta och kycklingmage plus någon kycklingvinge. I genomsnitt blir det ungefär 7:-/dag och katt.
Denna mat blir inte dyrare än Mjau blötmat i brickpack, snarare tvärs om. Mjau brickpack brukar kosta mellan 10 och 11 kr per förpackning.
#9 Antar att ditt inlägg var riktat till mitt foder? :P
Tja.. Dyr och dyr. Det beror ju på hur man ser det :P
Anser att Carnia lynx är väl värt pengarna och det bästa på marknaden just nu för både katt och illrar(Om man inte vill/kan barfa), men hade inte klagat om dom sänkt priset heller så klart :P
Måste dra in på en massa annat för att ha råd, kan ju knappast påstå att man är rik på en dålig komunal lön ;)
När det gäller sand så hade jag everclean men insåg att det blev för dyrt(Kostade över 1000:- i månaden)
Så fick testa mig fram till det billigaste och lämpligaste allternativet.
Vet inte riktigt vad det kostar i månaden nu men mellan 100-200 skulle jag tro.
Har omöjligt råd med everclean även om det är det bästa jag testat, lägger hellre dom pengarna på maten(Och min egen mat som jag också måste dra in på :P)
Nu har jag ju som sagt 3 illrar och 2 katter som äter samma foder och som går på samma lådor(har 8 lådor utplacerade i huset).
Hälsningar Malin
Om vi tar MJAU som exempel är deras rekommendationer ofta lite tagna i överkant. En kastrerad katt på 4 kg (idealvikt) behöver ungefär 238 kcal/dag. Det motsvarar ungefär 1000 kJ vilket motsvarar inte de där 470 g som MJAU skrivit i sina rekommendationer utan 344 g mat per dag. Drugy 130 g skillnad! Då går det åt 6,5 tetror i veckan. Det landar på ca 300 kr/mån. Beställer man Bozita från tex. Animal landar man på runt 270 kr/mån. Sedan får man justera för individuella skillnader. En del katter kommer äta lite mer än "normalt" och andra lite mindre.
Visst blir det dyrare än torrfoder, men så får du mer kött också. Du minskar även risken för urinvägsproblem och diabetes.
Det är dock billigare att BARFa, även om man kör dyr BARF. Då landar man ungefär på 200 kr/mån.
#12 Jo, bland annat, studenten här blev lite chockad :P
Min katt äter RC. Jag har provat att testa ett annat torrfoder med högre köttinnehåll, men magen blev så dålig på honom och det tog lååång tid innan jag fann ett foder som han mådde bra på. Base i hans kost är "RC:s tandmat" och jag kompletterar med en mindre påse av ngn typ av "vitalitetsfoder" från RC, som han älskar:)
Jag har ju insett att RC fodret numera tycks ses som dåligt…men han är pigg, glad, allt annat än överviktig och äter det i lagom mängder, så fungerar.
Jag ger mjaus mjukmat och bonzitas jag anser att det är bra med mjukmat oxå, ser inte bara efter plånboken utan rent allmänt oxå. Nu har katten foderallergi därmed ger jag inte torrfoder. men mjau burkmat är ju ett bra foder det är inte socker eller annat onödigt klaffs i :) har inte räknat vad katten kostar per månad i sand och mat men bara sanden kostar 300kr :) maten ligger någ i den prisklassen oxå, då ger jag oxå råkost rå kyckling dagligen emd ben :)
#14 Självklart blir magen dålig av ett bra foder om du haft ett "sämre" innan.
Det är som om du skulle äta bara grönsaker i 2 veckor och sen trycka i dig en stor biff efter det. Men magen vänjer sig vid det bra fodret efter ett tag. :)
Hälsningar Malin
# 16 självklart…? Anser nog att grönsakerna innehåller mer nyttigheter för människor åtminstone. Förstår att det vore bättre att han åt det andra, men känns ju inte akut, när han mår bra.
# 17 Fastän grönsaker innehåller en massa nyttigheter för människor så ligger det nog en hel del vad # 16 säger för tarmfloran ändrar sig beroende på vad man äter. Jag är vegan och har inte ätit kött eller fisk på 35 år. Jag är rätt säker på att jag skulle må rätt konstigt om jag nu skulle äta en köttbit.
Jag räknade nog lite fel när jag i # 11 kom fram till cirka 7:-/dag och katt. Mina katter får mat två gånger per dag och de är 11 stycken, dvs det blir 14 måltider per vecka. På nedanstående håller de vikten bra.
4 gånger i veckan köttfärs = 3 kg*75 kr/kg = 225 kr - svenskt ursprung i ICA
4 gånger i veckan kyckling/kalkon-kross = 2 kg*30:-/kg = 60 kr - köper från Nordic
6 gånger i veckan kycklinghjärta eller mage = 3 kg*45 kr/kg = 135 kr - Kronfågel
225+60+135 = 420 kr/vecka som blir 5,50 kr per katt och dag.
Detta blir billigare än Mjau brickpack som ändå är bland de billigare blötmatssorterna som inte innehåller annat än köttbiprodukter om man väljer rätt sort.

Vad väger katten?
# 18 jo, visst i viss mån, men jag tror också att man har medfödda variationer….Jag har IBS och har fått söka maten som gör att jag mår bra, som matchar mig..är väl rädd att söka mig "bort" från vad han mår bra av, då han blev så ledsen och slö, när jag provade..:(
# 20 Vilken katt? Min väger kring 3,5kg, men ser mkt större ut med fluffig päls.
Jag köper en påse Orijen till mina två katter i månaden. 2½ kilo räcker ganska exakt på dagen en hel månad. Den kostar 280 kr. Sen ger jag dem Mjau-blötmat, en tetra i veckan (de tycker det är gott, tillfälligt, men går tillbaka till torrfoder även när det ligger färsk blötmat i skålarna, därav bara en tetra i veckan, ges på helgen). 4 tetror i månaden kostar 40 kr lite drygt.
Så, 320 kr i månaden på mat till mina två katter. Inte mycket pengar alls, iaf enligt mig…
Om jag skulle ge dem Mjau-blötmat helt och hållet så skulle jag tänka mig att det kostar runt 15 kr om dagen, dvs 1½ tetra om dagen (de har alltid någon sorts rabatt på tetrorna där jag bor), mina katter äter inte mer än så när det kommer till blötmat. Så, då blir det alltså 465 kr för 31 dagar, men jag skulle nog räkna med runt 500 kr, för att ha lite marginal. Absolut inte dyrt det heller, för min del.
Nu har jag dock hittat ett torrfoder de tycker om, som kan stå framme, som de får äta av när de vill och de blir inte överviktiga utan har en hälsosam kroppsbyggnad.
Det vill säga, som det är nu tänker jag fortsätta som jag gör :)
# 22 Jo, man finner ju sin och katternas melodi. För mig är det en helt orimlig månadskostnad, men allt står ju i relation till livet i övrigt.
# 23 Självklart är det så.
#19 När ni skriver kross vad menas?
# 25 Det finns ett par olika sorter. En sort heter Klass köttkross och kostar cirka 20 kr/kg. Det är köttbiprodukter som man på något sätt krossat i stället för malt. Det inneåller inga ben men en del mjukt brosk. Jag gav mina katter Klass köttkross tills jag fick reda på att de som tillverkar det också föder upp mink. Klass köttkross säljs i frusna förpackningar på 500 g som kan köpas i djuraffärer.
En annan sort heter Nordic. De har nöt, kyckling och kalkon som är malt med ben. Hälften av mina katter tycker att nötvarianten är god men den andra halvan äter med viss tvekan men då måste jag röra i tonfisk eller ett par påsar av ICA:s påsmat. Denna produkt innehåller en del inälvsmat.
Mald kyckling och kalkon tycker allihop om. Den säljs i frusna förpackningar på 500 g. Eftersom den innehåller ben får missarna i sig kalcium. En av dessa sorter är Krav-märkt. Det säljs på vissa djuraffärer men inte i närheten av där jag bor. Vi är några som går ihop och beställer för 10000 kr för då får vi det fraktfritt och dessutom 25 % rabatt. Man kan nog beställa mindre men då får man betala frakten. Hos mig räcker 10 kg i fem veckor eftersom de får den här maten fyra gånger i veckan. Det tar inte så stor plats i frysen. Man kan räkna med att 10 kg är drygt 10 liter.
Man kan läsa mer om produkterna på tillverkarnas hemsidor.
Ok tack så mycket för ditt ingående svar.
Jag ska höra på några djuraffärer då.
Vilken sorts mjau är det som är bra?
Mjau kött
http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/kott/
Mjau bitar med oxkött
http://www.doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/oxkottbistetra/
eller är det någon annan sort?
# 28 Det framgår av innehållsföreteckningen om det är något annat än köttbiprodukter i den aktuella sorten. Mina katter tycker att Mjau är väldigt gott de få gånger som de får det men jag har just nu en inneboende som vägrar Mjau. Hellre än Mjau svälter hon.

#28, alla sorter är bra, den lilla mängd grönsaker som några få av sorterna innehåller är försumbar.

Här hemma går det åt med egna katter, jourhemskatter, illrar och semesterhems-igelkottar ganska precis 1kg torrfoder per dag!!
Plus blötmat 1gång och dagen och barf 1 gång om dagen.
Nej, jag vågar inte räkna ut den månadskostnaden:)

Jag gjorde just ett snabbt överslag och här hemma går det ca tolv burkar blötmat per dag just nu.Kattungarna äter som om de hade betalt för att äta.
Stolt ägare till tre La permer

#32 Ha, ha, ja ibland undrar man.
# 26 Eftersom jag inte är så insatt på sådan mat så har jag lite frågor :)
Antar att man kan ge kross som helfoder? Eller måste man blanda in annat kött, så som du gjort, dvs köttfärs och kyckling? Blev lite nyfiken, kanske denna maten är ett alternativ för mig.
Nordic? Det är alltså en hemsida som har mat man kan beställa från?
Och hur mycket mat behöver en katt ha? Hur vet man att man gett tillräckligt? Väger du upp maten?
Hur vet man att katterna får i sig allt de behöver? Finns det någon bra hemsida där man kan hitta all info som behövs för att lära sig ge rätt till sin katt?
Haha… många frågor, men blev nyfiken som sagt :)
Om katten behöver banta räcker det med ½ förpackning = 185 gram av mjau bitar med oxkött /dag?
#35 Jag tänker nog att det är bättre att han/hon får ngt magrare foder, då kattens tarmar mår bäst av att småäta till och från…verkar ju lite lite under en dag då det är mkt vatten i fodret.
#36 jag läste att mjukmat skulle vara bra foder om djuret skulle banta?
t# 37 änker väl att det är innehållet, som spelar roll och givetvis givan…..
tror ju inte att det är en sanning rätt av, några av de fetaste katter jag känner, lever endast på blötmat, så finns nog mer som spelar in där….
#38 jo för i torrfoder har jag lärt mig att det finns massa "bukfylla"?
Ja jag vet ju inte hur matglad katten är ännu, men fick 2 matskedar i morse, åt upp 1 direkt och åt den andra lite då och då under en tid :)
# 39 Inget innlägg som var varken för eller emot, säger bara att man får kika på innehåll…min katt äter endast torrfoder, för att det passar katten och mig, andra får göra som de vill! Han är i perfekt form :)
#40 jag ger nästan fri tillgång på torrfoder och mjukmat 2-3 gånger/dag :)
Dock måste katten äta enbart mjukmat en tid pga att han dragit ut tänderna och han måste banta så då tänkte jag att vi kör det nu så vi får en bra vikt lagom tills vi ska ge oss på torrfoder kanske :)
# 34 Mina katter äter cirka 100 g kött per dag och katt. Jag brukar väga dem en gång i månaden för att se att de håller sin vikt bra. Men två av mina katter har en övervikt som det är väldigt svårt att få bort. En av dem var överviktig redan när hon kom till mig för några år sedan men hon går iaf inte upp. De två som är överviktiga får väldigt lite mat.
Eftersom din katt fått sina tänder urdragna kan den väl aldrig mer tugga utan måste få tämligen finfördelad mat hela tiden. Då kan du inte ge katten kyckling- och kalkonkrosset för det innehåller små benbitar. Inte heller kan du ge katten kycklingvingar av samma skäl. För att katten då ska få i sig kalcium måste du blanda kalciumtabletter i köttfärs. Kycklinghjärtan är bra av flera skäl och du kan ju klippa sönder dem i pyttesmå bitar.
Kanske behöver katten en kycklinglever då och då och den också klippas i småbitar.
Klass köttkross kräver nog också att katten har tänder men du kan ju prova.
Mina katter jagar en del, speciellt somartid, och då går det åt mindre mat inne.
# 42 Förlåt, glömde skriva att jag inte är TS. Blev bara nyfiken på hur man gjorde med sån mat. Mina katter har alla tänder. Tack för svaret :)

#35, det beror på hur stor katten är. Vad är kissens idealvikt?
#42 jo dem tog bara bort 3 tänder, resten har han kvar :)
#44 ingen aning, men väger 5 kg nu, skulle tro att 4 kg är en bra vikt.
Ska väga hur mycket mat jag ger för dem potioner jag ger nu verkar vara lagom :)

Ok, då borde en normaldagsgiva lantpaté ligga på runt 250 g, och den lägsta bantningsdagsgivan på 175 g, samma för burkmaten. Bitar i sås 275 g respektive 190 g och bitar i gelé 290 g respektive 200 g.
Vill du blanda in Bozita i det hela gäller samma för bitar i sås och bitar i gelé som för Mjau, medan patén hamnar på 225 respektive 155 g.
Källa: http://www.catinfo.org/
De formlerna man finner där har stämt riktigt bra för mina katter, så länge jag inte gått under den undre gränsen har de förlorat vikt lagom snabbt, och även om den för normalbehovet kan behöva justeras lite då katter trots allt är individer och även sammansättningen på fodret spelar in, så är det det mest exakta sättet att få fram en lagom dagsgiva som jag har hittat.
Själva formlerna, omräknat till de enheter vi använder, är:
Normalgiva
räknat i kcal: 30 · vikten i kg + 70
räknat i kJ: 125 · vikten i kg + 293
Nedre gräns för för katt som bantar
räknat i kcal: 33 · idealvikten i kg
räknat i kJ: 138 · idealvikten i kg
Det är viktigt att man räknar på just idealvikten när man bantar en katt, kroppsfettet påverkar inte förbräningen alls.
#46 jo har ju bara sett honom fett så vet ju inte hur många kilo som egentligen är fett utan får ju känna på honom tills han känns bra i hull, men han verkar vara extremt lat också, haha kansker beror på smärtlindringen ^^

Så länge viktminskningen går med ungefär 1 % av kroppsvikten i veckan, och absolut inte mer än 2 % så är det ju lugnt 
Men ja, en gissning av idealvikten och så uträkning på ungefär hur mycket mat som behövs är ju aldrig fel ändå, och det är dessutom sällan jag har behövt lägga mig exakt på den nedre gränsen, så om hans verkliga idealvikt är typ 3,5 kg gör det inget att räkna på 4, vilket var vad jag räknade på.
Se till att du väger samma tid varje vecka och att du har en hyfsat noggrann våg bara, jag kör med en sån här: http://www.jula.se/digital-bagagevag-821018 och väger katterna i transportburen.
#48 jag äger ingen våg utan går på att känna, men ska till veterinären om 14 dagar så ska kolla då :)

I så fall är mitt råd att du skaffar en så snart som möjligt, det är jätteviktigt att man håller ordentlig koll så viktminskningen inte går för fort.
Sådana där bagagevågar är ju inte så dyra, och de finns att köpa lite överallt 

Du är välkommen in på BARF I Fokus om du har några frågor, där finns det många som kan hjälpa dig! BARF är ett väldigt stort ämne och det kommer bli väldigt mycket trådkap om man ska ta upp allt som rör det här
Katter blir feta när de äter mer kalorier än vad de gör av med, svårare än så är det inte. Fett gör inte katter feta, tvärtom så använder de sig av det som främsta kalorikälla. Spannmål däremot är en sekundär energikälla, och ofta när katten äter spannmål behöver den inte använda det som energi och lagrar det istället i form av fett, och då blir de feta. Så ska man säga att något gör katter feta, då är det spannmål.
Du skrämmer mig med det som du ger till dina katter, vart är levern?
Katter måste få i sig mellan 5-10% lever under en 10-dagarsperiod, annars får de brist på A-vitamin! Katter har ett väldigt högt behöv av A-vitamin och de kan inte tillverka det själva från betakaroten som vi människor och hundar kan, de måste få i sig det via rent retinol, och det finns det bara i lever. Det går inte att BARF:a katter utan att ge lever!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Är Kitekatt och pussi dåligt mjukmat?
Läste innehålls förteckningen och dem innehöll inte spannmål?
# 51 Det skulle vara intressant att läsa de studier som du stöder dina uttalanden på. För mycket lever är till och med giftigt. Hur stor del av möss, sorkar och småfåglar är deras lever? Ger du dina katter rått fläskkött och riskerar att de dör av pseudorabies?
Du behöver ju inte gå och känna dig uppskrämd av saker som du inte vet men jag kan förstås inte hindra dig.

Sist jag kollade innehöll alla Pussis produkter fisk och fiskbiprodukter, och det bör man inte ge. Är det fritt på fisk, spannmål och socker, då är det helt okej att ge enligt mig.
Varsågod, jag bifogar AAFCO:s utfodringsstandard som alla djurfodertillverkare måste följa för att få sälja sitt foder!
Ska man själv komponera foder åt sin katt så måste även det följa den här mallen för att inte riskera att katten får brister. Att ge minst 5% lever täcker det bra, däremot bör man inte ge över 10% lever, då riskerar de att få A-vitaminförgiftning.
Fläskkött som man köper i Sverige är fritt från pseudorabies, även om det är importerat. Jag mailade och frågade Livsmedelsverket, och fick svar onsdag förra veckan om det. Så det är riskfritt att ge rått fläskkött till sina djur så länge man köpt det i Sverige.
Det är inte bara att BARF:a sina djur, och jag tycker att det är otroligt oansvarigt att bara kasta sig in i det utan att veta vad man gör, och riskera brister hos djuren.
Underskott på A-vitamin ger reproduktionsstörningar, dålig pälskvalitét, svaghet i bakbenen och retinal degeneration.
# 51 Sa inte att fett gör katter feta, utan givetvis är det kallorier!!!! Oavsett källa, för mkt…det får man ju läsa på förpackningen!

Du skrev "några av de fetaste katter jag känner, lever endast på blötmat, så finns nog mer som spelar in där", det var det jag kommenterade, men avsikt att dementera att blötmat gör katter feta. Det är en ganska vanlig myt.
#53 Sök på vitamin A deficiency eller toxicity på Google Scholar. Det finns gott om studier som bekräftar kattens höga A-vitaminbehov som kräver mer än "lite lever då och då". Hur mycket lever som behövs betor på från vilket djur levern kommer men en vuxen mus innehåller mer än 10 ggr så mycket A-vitamin än kycklinglever gör. Våra unga slaktdjur hinner inte lagra in så mycket A-vitamin (eller gifter).
# 56 Tja jag tror ju att oavsett torr, blöt "whatever" så kan en katt bli fet och de jag känner till äter endast blötmat och är feta! Citatet var korrekt och jag skrev inget om fett:))
Oavsett om det gäller katter, hundar, människor, hästar etc så blir individen överviktig av att äta för mycket. Trots övervikt kan den överviktiga äta mat som innebär undernäring för vissa näringsämnen.
# 59 Do agree:))

#52, jag brukar se det som så att så länge det är ett helfoder och inte innehåller några vegetabilier eller på sin höjd en mindre mängd grönsaker är det helt ok. Majs, vete, ris eller andra kolhydratrika saker bör man däremot undvika så långt det bara går.
Även en liten liten mängd socker kan jag tolerera, då det är försumbar och bara finns där i form av sockerkulör. visserligen ganska onödigt, katten skiter ju i hur gelen eller såsen ser ut, men tydligen inte alla ägare.
Fisk försöker jag vara lite försiktig med, jag är inte fullt lika strikt som BARFmycat, utan en burk eller tetra med någon fisksmak kan få åka med när jag handlar kattmat, men jag försöker att hålla nere mängden då det är en av de vanligaste källorna till foderallergi, och har kissen väl blivit allergisk mot en sak blir det de lättare mot fler. Plus att vissa fiskallergiker kan reagera mot kyckling som blivit matad med fisk, och då finns det inte mycket foder man kan ge alls då kyckling är den överlägset vanligaste köttsorten i kattmat, och det brukar ju inte direkt stå på förpackningen vad just dessa kycklingar har fått för foder.
En stor fördel med Mjau och Bozita jämfört med andra blötmatssorter är att de är tillverkade i Sverige och gjorda på svenskt kött, så det går lätt att kolla upp hur bestämmelser och så ser ut både för själva kattmaten och för djuren som blivit till köttet i den.
Pussi och kitekat innehåll iaf igen spannmål eller grönsaker :)
Kollade på sorterna som var baserade på kött :)