Tips på nåt kladdigt katter älskar?
Min kisse ska nu äta vetrimoxin 3 gånger/dag i 10 dagar, men han var RIKTIGT svår att köra ner tabletterna i halsen och började tycka riktigt illa om mig efter 6 försöket.
Så smulade tabletten och blandade i spruta med vatten och gav i munen, men han blir ändå riktigt arg och drar sig undan så ska prova mosa och blanda med frukosten imorgon, men om det nu inte frukosten är gott nog behöver jag tips på något jag kan smula och blanda tabletten med som kan vara riktigt super gott?
Kan man ge kaviar, bredbar leverpastej? tips på annat?
Makrill och tonfisk brukar vara svårt att hålla sig ifrån, om katten inte är allergiker då :)
Men leverpastej borde vara riktigt mumsigt det med!

Kaviar rekomenderas inte då det är alldeles för mycket salt för en katt, men leverpastej kan kanske fungera, annars så kan man ta lite mjukost och kladda på tassen, eftersom katter normalt sett är renliga så kommer den då att tvätta tassen och på så sätt få i sig medicinen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack för tipsen, får hoppas det går att luras med maten imorgon och se får jag köpta nåt extra super gott när affärerna öppnar och hålla tummarna :P
Då han är ny här vill jag ju inte börja det hela med en dålig upplevelse för honom :(
Leverpastej eller mjukmat brukar gå hem hos de flesta :)
Mjölklinser (med kattmynta) brukar vara mjuka och formbara. Jag brukar klämma in piller mellan två mjölklinser och då äts de upp utan protester.
ett tips. blandar du ned något gott se till att bara ta en liten klick blötmat lr liknande där du mosat tabletten för att se till att katten får i sig allt..sedan kan du fylla på lite mer gotta då katten ätit upp klicken med pillret i,
#6 Jo tänkte ta typ 1 tsk mjukmat blandat med tabletten och sen ger jag den normala mängden :)

Man kan baka in pillren i lite smör och frysa det en liten stund och sen mata katten med smörbullsinbakatpiller.
Stolt ägare till tre La permer
Det här är kanske en dum fråga… men har du testat att bara lägga det på golvet?
När en av mina katter behövde äta det så höll jag fast katten och stoppade in tabletten i munnen (vilket inte heller var så populärt) men sen så upptäckte jag när råkade tappa tabletten på golvet så kom katten och nosade den… och åt upp den självmant :P
#9 jo och provat smeta lite kattmat på den för att den ska verka godare men vetrimoxin verkar smaka väldigt illa ;)

Mitt recept på medicinkladd:
1 cm mjukost
3 droppar vatten
Tablett
Krossa tabletten och blanda med mjukosten och vattnet så att konsistensen blir ganska lös, dock inte rinnande. Ta denna gojja på baksidan av en sked och stryk av det mitt på kattens mun. Det är bara för katten att slicka i sig, vare sig den vill eller inte.
#11 han har ett sår på kinden så vill inte kladda på hans mun ;)

#12 Fast du kan väl kladda mitt på munnen, då hamnar det ju inte i såret?
Jag ger alltid pastaformen som är betydligt enklare att ge.
Jag brukar krossa tabletten och blanda med smör som jag sen stryker på tassen/benet. Katten vill ju inte vara kladdig utan slickar sig ren på nolltid. Funkar bra både med maskmedicin, penicillin och p-piller.
Precis om #11 rekommendrar, så rekommendrar även jag mjukost, gärna med någon mysig smak. OCh kaviar, ok det är ju så kort tid och man behöver inte ta så mycket. Sen kan man ju köra med den randiga kaviaren, som är 50/50 ost och kaviar!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Pratade med veterinären så ev får jag recept på past på måndag eller tisdag :)
Dock provade jag blanda i tonfisk nu, gick inte -_-'
Ska prova blanda med smör och smeta på tassen :/
Sicken typ….Ja smeta in i tassen brukar vara bra.. grejen är ju den att kisse blir ju sur på dig ändå…..Han gillar inte falukorv? För då kan man ta pillret och trycka in i en liten tärning falukorv, så fattar han inte vad han får i sig….
#18 känner han smaken av pulver i tonfisk känner han nog smaken av piller i falukorv ;)

#19 Inte säkert, inte om man med rena och torra fingrar petar in pillret helt i en falukorvstärning så att pillret inte syns. Om han tuggar biten så känner han ju smaken och lär spotta ut tabletten, men många sväljer godbitarna hela och då är tabletten med ner i magen :) Testa!
#20 kan testa, men känner mig tveksam då han känne pulver i tonfisk ;)

#21 Fast pulvret i tonfisken sätter smak på hela måltiden. En hel tablettbit itryckt i nåt sätter inte smak på godsaken eftersom godsaken omger tabletten.
Jag kan säga att jag på detta sätt, med tablett i godispinne, har avmaskat ca 20 katthemskatter på en dag.
Ja, jag körde ju sista utevintern med Mee så med P-piller. Gav henne när hon var glupandes hungrig. Alternativ att man kan använda kokt leverpastej också, den är liksom fast i konsistensen. Det gick förvånasvärt bra, hon missade inte ett piller.
Icejossan har rätt, pulver sätter som sagt smak på hela alltet och det gör inte en tablett som är intryckt i korv eller leverpastej.