Porta 21 sensible & kräkningar?
Någon mer än jag som har flera katter som kräkt jätte mkt av fodret? Det kommer väldigt plötsligt då katterna själv blir överaskade och de hoppar till. En kräkte så en kula kom genom nosen och gav honom näsblod. Iallafall 3-4st här hemma.Hörde även av ett av mina jourhem att alla hennes 3 hade kräkt mkt av fodret.Någon som vet vad det beror på? Hade velat hitta ett bra foder utan spannmål. Har en hona med kronisk bukspottskörtels inflammation så hon kan annars bara ära hills i/d utan att kräka detta har hon klarat av. Så synd om detta foder inte är bra när man har många katter och alla kan äta samma. De äter det fortfarande och tycker det har blivit bättre men en del kräker fortfarande men ofta är där hår med nu så kan vara pga hårbollar också.
nej, jag har provat och mina kräks inte av det. Tyvärr, så var inte Miss Mee för begeistrad i det, så vi fick stryka det från listan också.. Suck.. Än så länge, Mjau torrfoder med kycklingsmak om Mee själv får välja….Jättetråkigt, för det verkar vara ett toppenfoder….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tre av fem katter här kräkte av Porta 21 Sensible, det skedde var och varannan dag. Precis som du beskriver var det plötsliga kräkningar där allt de ätit kom upp i en våldsam fart. Ena katten upplevde jag dessutom blev uttorkad av Porta (ej en katt som kräktes). Behöver jag säga att det fodret inte kommer innanför min dörr igen..? ;)
Två av mina katter fick UVI under den korta tiden jag provade Porta 21. Då gav jag det ändå inte rent utan blandade upp det med deras vanliga torrfoder. Tänkte jag skulle höja kötthalten lite. Nu behöver det ju inte bero på Portan, fast misstänker starkt att det är den som var orsaken.
Ts: Testade Porta 21 Sensible ett litet kort tag till mina 3 katter. 2 av dom började efter ett par dagar att kräkas minst 2 gånger/dygn. Så fort jag plockade bort fodret slutade dom spy. Testade sedan igen med Porta (väldigt försiktigt och i små mängder) några veckor senare och ganska omgående började dom kräkas på samma sätt igen. Så jag tänker inte testa det fodret igen. Gav bort fodret jag hade kvar till en kompis och även hans katt fick problem med kräkningar ganska omgående. Problemet upphörde så fort fodret plockades bort.
undrar om det kan vara övergången och att det handlar om inväjning.De kräker inte som innan av fodret.Nån gång men det kan också vara av just hårbollar då där ofta är massa hår också.
Mina katter kräktes inte av Porta 21, däremot gick de ner enormt i vikt, jätte bra på kastrathanen som var överviktig, mindre bra på de som var normalviktiga innan, de gick åt det magra hållet, då bytte vi foder direkt!
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#6 Hur länge provade du Porta och vad bytte ni till?
#5 Hur länge har dina katter fått Porta?
inte säker men iallafall ett par månader nu.
#6 De fick Porta från september-februari. Den som gick ner mest gick ner från 3,3 kg-2,7, o då var det ändå kattungefoder. Efter att vi bytte väger hon nu 3,1. Vi bytte till Eukanuba. Blandar fortfarande med Porta, för att vi hade över halva tunnan kvar. Men de plockar ur Eukanuban o äter bara Portan när de är väldigt hungriga.
Hade läst så bra om Porta 21 när jag började med det. Men efter att jag såg hur mycket de gick ner i vikt, o även mammas katter som oxå åt Porta 21 så drog jag slutsatsen att jag trodde viktnedgången berodde på fodret.
Dvärgvädur i Viltgrå
Portas kattungefoder är inte spannmålsfritt om det var det du var ute efter när du köpte det, det är endast Porta 21 sensible som är spannmålsfritt. Varför gav du även de äldre katterna kattungefoder? Vill duy ha bra vikt på katterna så ska du ge fri tillgång på blötmat, tex Mjau och Bozita.
Jag har även svårt att tro att det var fodret som gjorde dom smalare, tror på andra faktorer.
Om nu katter i första hand går upp av kolhydrater, så borde det ju stämma att de går ner av ett foder som innehåller mindre kolhydrater. Om då fodret innehåller mer proteiner så blir även katten fortare mätt av det och äter mindre. Så tror visst att viktminskningen kan bero på fodret. Därmed inte menat att det skulle vara dåligt. Det behöver ju inte innebära att de inte får i sig de näringsämnen de behöver. Katter är rovdjur och det är inte meningen att de ska vara runda.
Jag hade både kattunge-mat och vuxen. Men har man 1 kattunge/ungkatt som behöver kattungemat så är det svårt att hålla isär. De äldre katterna var för sig själv på nätterna, och fick då bara vuxen-foder. Fick tips från flera om att ge kattungematen till kastrathonan som behövde gå upp i vikt..
De gick ner i vikt både på vuxenfodret och kattungefodret.
De äter tyvärr varken Mjau eller Bozita, har försökt massor med gånger, det enda de gör är att slicka bort gelén/såsen. Den enda blötmaten de äter är Pussis i påsar. Men eftersom Pussi inte är ett bra blötfoder så ger jag det inte.
De avmaskades när de åt Porta, ifall det var mask viktnedgången berodde på, men vikten oförändrar. O nu när jag bytt foder har alla gått upp i vikt o eftersom detsamma gällde Mammas katter, de gick ner i vikt, så tycker iallafall jag att det tyder på att det var fodret som gjorde det. De äter inte mer av Eukanuban än vad de gjorde av Portan.
Tyckte själv att det var väldigt kontstigt att de gick ner av fodret, menmen nu var det ju kräkningar av Porta som TS ville ha svar på.
Dvärgvädur i Viltgrå
Jag menar inte heller en negativ nergång av Porta. Fullt naturligt att katterna äter mindre för att dom snabbare blir mätta. Det jag menar är att dina katter kanske intog en normal vikt, och som Josefa skriver så ska en katt inte vara rund utan man ska se en "midja" och känna revbenen.
Pussi är helt ok blötmat och den brukar jag varva här hemma med. Prova att mosa maten. En ungkatt behöver inte kattungemat utan du kan ge vuxenfoder till alla. Provade du den gröna påsen med Porta? Alla som använder Porta använder den spannmålsfria och har gått över till den just pga det.
#14 Nej, katter ska inte vara runda nej. Honkatten blev iallafall alldeles för smal på Porta.
Pussis i burk äter de konstigt nog inte, det är mindre gelé i den. o köpa påsar för 8.90 kr styck o ge fri tillgång på skulle bli sjukt dyrt.
En ungkatt på 4-5 månader tycker du kan äta vuxenmat alltså?
Nu är han 9 månader och alla får Eukanubas vuxenmat nu.
De äter som sagt mycket hellre den.
Dvärgvädur i Viltgrå
Ja jag tycker att en kattunge på fem månader kan äta vuxenmat. Jag har alltid en massa kattungar här och i den åldern får alla samma mat.
jag har också upplevt att mina gått ner i vikt av porta 21 och det var jag ute efter på de flesta. Men hoppas att det ska fortsätta med mindre kräkningar för hade varit bra med ett foder som passar alla här hemma. Har ju en som annars måste äta hills i/d och de andra snodde den maten.Kisen med astma som inhalerar kortison behöver verkligen inte äta ett så fettrikt foder som i/d. Även en gosse på två år som har ledproblem och får heller inte gå upp i vikt.
Ingen av alla de katter jag har/haft kräks av fodret och har varken gått upp eller ner.
Men det beror kanske på hur mycket blötmat de får.
De får lika mycket som innan bytet av torrfodret.

Två av mina katter spydde av Porta 21, dessutom fick dom sprutdiarré!
#21 Då tror jag att du fasade in Porta för fort. Ffa om man haft ett foder med väldigt lite animaliskt protein innan så bör man ta det väldigt försiktigt.
Men är det inte ganska svårt att veta exakt hur mycket var katt äter om de har fri tillgång, och du har olika antal katter från dag till dag?
Till alla er som har smarta katter, som bara slickar gele i de blötfoder som är bullar i gele, mosa fodret. Det måste jag göra här också, annars så slickar de bara i sig gelen de med. Jag brukar till och med blanda med en extra skvätt vatten, så det blir riktigt såsigt.
#24 då äter inte mina tyvärr :/ Det är bara gelén de vill åt :(
Dvärgvädur i Viltgrå
Asch… sickna typer…….
Ja då får du väl ge dem den blötmaten de gillar då….

Lämnar ett litet tassatryck här för jag är intresserad av vad ni kommer fram till i tråden
(I övrigt kan jag bara tillägga att det är skitsnack att katter måste äta särskilda foder för särskilda åldrar.)
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~