Få bort kattpiss från soffa?
Hejsan! Har ni något tips på hur man får bort kattpiss lukten från soffor med dynor som INTE går att ta bort! Luktar inte så gott!
Även tips på hur man får katterna att sluta kissa på täcken och handdukar! De var rumsrena men sedan när hanen började bli könsmogen så började han skvätta och även om vi var noga med att få bort lukten ( iaf den som vi känner, katterna har ju bättre luktsinne så de kanske känner doften ändå ) så slutade han inte och nu kissar även honan.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Piss Off funkar för hundkiss, så det bör väl funka för kattkiss också?
Det tar bort både fläckar och lukt ur textilier såväl som från golv. Det finns även med citrondoft, har för mig att djur inte uppskattar den doften något väldigt, så då kanske de slutar sedan.
Anledningen till att de kissar där nu kan nog vara för att det luktar toalett.
Är det innekatter eller utekatter du har? Är det innekatter så kanske du kan fundera på att ställa ut fler toalådor så de får nära dit oavsett vart de är. Är de utekatter så vet jag dessvärre inte, det blir väl ungefär som att rumsrensträna en hund, ta ut så fort man ser att de gör något?
Om de kissar inne så verkar det ju som att de kan behöva förnya sin rumsrenhetsträning lite.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
fertila katter revirmarkerar med urin så om katterna inte ska gå i avel är nog de enklaste sättet att bli av med skvättandet genom kastrering. Honor kissar främst under löp medan hanar kan strila mer ofta.
Katter kan även strila av andra anledningar tex uvi, stress, missnöje mm
Annars städa ofta med tex scentstop, tvätta ej med klorin, många lådor mm täckerna kan du tvätta med dax.
gjorde ett litet tillägg.
Är dom renrasiga och ska användas i avel?? Jag skulle verkligen råda dig att kastrera katterna! Dom slutar kissa och blir mer harmoniska och mår bättre. Ett medel som jag använder är scent stop. Får bort kiss bra. Urine off funkar med.
ÄVen ättika är bra att tvätta med. MEn som sagt, ska du bli av med själva problemet, så måste du kastrera
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Om materialet tål så kan man tvätta med asolsprit och sen gnugga med en delad citron.
Att bara tvätta tar bort lukten ändast för oss människor men katten känner den oftas och tolkar det som toalett.
Även Delfinens råd är toppen. Finns två saker du ALDRIG ska tvätta ställen som du vill ha pinkfria med och det ena är Klorinpreparat eller Ajax. Det senare innehåller ammoniak, som precis soom klorlukt triggar till att kissa mera. Så dessa två preparat plus vanlig såpa är precis de saker du ska tvätta kattlådan med! ( Ok, undvik Klorin i möjligaste mån för miljöns skull)
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har räddat soffan, bäddmadrassen, duntäckena, sängkläder, skinnpläd med mycket mera med Urine Off. Har provat det mesta som marknaden säljer, men Urine Off är den enda som verkligen tar bort urinlukten helt.
Spraya, lägg i en plastkasse nån timma eller över natten, tvätta - voila! Rent! Soffkuddarna och bäddmadrassen har jag hjälpligt sköljt av och torkat så gott det gått efter att haft på sprayen, och även där har kisslukten försvunnit.
Min förra jourkisse lämnade presenter i princip dagligen, så jag har verkligen provat 
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag ska prova med Urine off :D Dock kan jag ju inte skölja ur soffan direkt, men det löser sig! :P Tackar för alla svaren! :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se