Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5911 ggr
katterna
0

Ätit hård plast bit!! Orolig matte

Min ena katt har tuggat i sig en hård plastbit. Deras godis som är en lång längd av märket vitakraft cat stick, har hon fått i sig en bit av den plasten. Jag själv är på jobb och min sambo ringde. Hon har fått ner godiset från vår katthylla i köket och tuggat igenom denna plasten och ätit en bit av godiset och plastet. Min sambo har hittat en mini bit av den försvunna plasten. Men resten är nog i hennes mage. Hon äter och så som vanligt och är inte allmän påverkad. Min fråga är om denna plast kan komma ut naturlig väg eller om hon behöver in och operera bort det?? Är väldigt orolig att denna plast biten ska skada hennes organ. Eller kan det på något sätt brytas ner och det kommer ut den naturliga vägen?

isafisa
1

Jag skulle ringa veterinär och kolla, är absolut säkrast. :) Hoppas det inte blir några problem får kisse <3

Jourhemmet
0

Ingen fara, ge katten en massa blötmat så passerar biten snabbare genom tarmen. Sånt godis får mina katter också och måste gömmas grundligt Skrattande

katterna
0

Ja blötmat får hon redan som huvud föda. Det är sådär stor bit plast hon fått i sig. Nästan halva längden på ena sidan på framsidan. Hon har bitit igenom ena sidan på plastet och fått i sig nästan halva längden på den sidan. Och samtidigt har hon då tuggat av nästan halva längden på godiset. Jätte svårt förklara. Men hoppas ni förstår :). Så jag kan avvakta då och se om det kommer ut den naturliga vägen? Eller det kanske är akut om det är en bra bit hård plast? Jag kan lägga upp bild på det sen när jag kommit hem. Min sambo fotade det och skickade till min mobil. Ja jag får nog börja ha det ett skåp högre upp så hon absolut inte kan nå det :)

katterna
0

Jag är så orolig att det ska skära upp något i hennes mage :/. Det är ju rätt vasst med sån plast. Och det kan ju skada väldigt mycket :(.

Jourhemmet
0

När du skriver hård plast så feltokas det nog av många. Hon har ju ätit sig igenom så hon har dels bara fått i sig småbitar i taget + att det samtidigt följt med bitar av godiset. Hon har ju inte i ett svep ätit upp en halv framsida av förpackningen. Orora dig inte.

[Emma--]
0

Testa om katten gillar sparris. :) Så kan det göra det mindre vasst om det är vasst. 

men är ni säker att hon svalt det om det är en stor bit? Tänkte om hon kanske tyckt att plastbiten var en rolig leksak istället t.ex. 

Du kan ju alltid rådfråga veterinär och se vad dom säger.

Josefa
0

Har din sambo kollat under spisen eller kylskåpet, så inte plastbiten ligger där?

katterna
0

Som det ser ut på bilden min sambo skicka så ser det ut precis som hon tagit en hel bit på en gång. Men min sambo hitta en mini bit av den försvunna plasten. Resten är borta :/. Resten av dem 3 mini sticksen är där bara avtryck av tänder som gått igenom plasten. Men jag försöker lägga upp bilden när jag är hemma vid ett så kan ni också se hur det ser ut så blir det lättare att bedömma :)

katterna
0

Tror jag inte han gjort. Men jag tittar när jag kommer hem :)

EddaM
0

Jag har ett skåp i köket med lucka där jag har allt till katterna, godis, mediciner skålar osv. Mina katter hade gjort precis som din om de hade kunnat komma åt godiset.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

katterna
0

Det är det vi precis också har. Brukar gömma det längst in. Men hon har kämpat och fått ner det med tassarna. Nu är jag äntligen på väg hem och ska lägga upp bilden och leta som en galning och se om jag hittar resten av plastbiten :)

katterna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här mycket av plastet är borta.

katterna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här mycket hittade min sambo.

katterna
0

Det är den mittersta cat sticket som det är tjuvat på.

[Emma--]
0

är inte det där ganska mjuk plast?

Jourhemmet
0

Det är mjukt. Du kan vara lugn, tänk på alla ben från råttor och fåglar katter smäller i sig. Vissa av mina jourkatter älskar även råa kycklingvingar. Så ett ynka litet papper grejar dom.

Hawknestgrove
0

…JAg kanske fattar lite dåligt, men den bilden du visar i inlägg 12, är det ALLT det du tror att katten har ätit upp? Alla tre förpackningarna helt och hållet utom den lilla biten i inlägg 13?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

katterna
0

Jag ser det som hårdare plast. Och mjuk plast mer som plast påsar. Bild nr 12 är det totala som hittades borta och bild nr 13 var det som hittades igen som tillhör bild nr 12. #16. När man ger råa kyckling vingar, något speciellt märke? Tar Man bort skinnet? Eller man ger det som det är och låter dem äta så mycket dem vill? Funderar på att testa att ge mina det :)

Hawknestgrove
0

Råa kycklingvingar vilket märke som helst. köp styckfrysta och tina upp en och en. inte ta va nåt, klipp gärna sönder dem lite bara med sekatör eller kraftig tång på några ställen till att börja med om katterna verkar misstänksamma. Ok, inte mera plast som de fått i sig? Oroa dig inte, och om du ororar dig lite så gå ut och försök hitta lite gräs invid någon husvägg och lägg in, så kan de käka på det det är också bra. MEn personligen tror jag så behöver du nog inte vara orolig…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Jag köper Guldfågelns frysta, 20:- för 1 kg. Viktigt är att du inte ens tinar i micron för då blir benen farliga. Lägg fram dom så tinar dom på en timme. Jag brukar dela i tre delar till små kattungar och hela till vuxna katter.

katterna
0

Tack för all hjälp :). Är mycket lugnare och hon är precis som vanligt :). Ska testa det med kycklingvingar och se om dem tycker om det :)