Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6784 ggr
Elenee
5

Gammal katt - problem med magen

Hej!

Vi har en gammal katt som har problem med magen, han är väldigt hård i magen. Vi har gett honom paraffinolja ibland och då har han kunnat gått på toa hyfsat bra. Nu är min fråga om ni har något tips på något man kan ge honom mer regelbundet så han slipper vara så hård i magen?

Tack på förhand.

Hawknestgrove
0

Messmör/mesost har jag hört ska vara bra att ge och vanlig olja, för paraffinolja är ju bara smörjmedel. Ger du rapsolja lite grann eller oliv, så får den ju i sig lite näring där. OCh äter den torrfoder? sluta med det och ge mjukis i stället, som i alla lägen är bättre.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Elenee
0

Han äter specialkost från veterinären, både torrfoder och blötfoder eftersom han har haft problem med kisseriet också. Vi har fått spola honom några gånger då det har varit stopp i urinröret. Han äter kokt fisk med special-blötfoder eftersom han inte alls gillar att äta bara specialfoder. Specialtorrfodret tycker han dock om och de äter han bara lite på kvällen som godis.

Eftersom han har haft problem med kristallbildning i urinen så ska han inte äta salter vilket gör det hela svårare kanske att hitta något som får igång hans mage?

Har lite dålig koll på vad man kan ge som innehåller lite salt som man kan ge så han håller igång magen så fler tips uppskattas Glad.

Jourhemmet
1

Ge katten Mjau eller Bozita, mycket bra blötmat. Vätska är det han måste få i sig mer av. Ge fri tillgång på blötmaten så att blåsan ständigt spolas ur och minskar på så sätt risken för nya kristaller. Det finns ingenting i den blötmaten som ger kristallbildning.

Väldigt nyfiken på vad han fick för foder innan han började med vet.fodret?

Elenee
0

Får testa med den då Glad.

Han fick allt möjligt men mest pussy eller whiskas vad jag minns.

[Anunnaki]
0

Kattavföring ska vara rätt hård. Efter att jag övergick till barf är den så hård och torr att den kladdar inte över huvd taget.

När TS säger förstoppning, har det då varit nödvändigt att få medicinsk hjälp för att få katten att bajsa?

Katter kan inte ta upp någon näring alls ur vegetabiliska oljor.

TS skriver att det varit problem med att kissa för katterna. Har det då varit urinsten? Torrmat bidrar till att det blir urinsten, dvs kristaller.

Hur gammal är katten?

Om det vore min katt skulle jag ge den barf men om det inte skulle gå skulle jag ge den blötmat av någon sort som inte innehåller vare sig spannmål, socker eller salt och inte för mycket kolhydrater heller. Kolhydrater kallas också stärkelse och kvävefria extraktivämnen. Katten skulle inte få en enda bit torrmat vad än någon veterinär säger. Veterinärer får inte sälja något som har medicinsk verkan så de foder som de säljer är blott och bart foder och inget annat.

Ris, majs, vete, korn, havre är alla spannmål.

Elenee
0

Vi har inte varit till en veterinär för att få han att bajsa, paraffinolja har han fått när han inte bajsat på några dagar och då har han kunnat bajsa lite men det är väldigt hårt.

Ja, det har varit urinsten. Stopp i urinröret så veterinären fick spola honom. Han är 17 år gammal.

Maten han äter köper vi hos Animalen och är speciellt anpassad till katter som har problem med kristallbildning, både blöt- och torrmat. Sedan han började äta den kosten har han inte haft problem med urinen *peppar peppar*.

Han har problem med att han är hård i magen och jag skulle vilja ha tips på vad man kan ge regelbundet till honom så hans mage kommer igång. Inget med för mycket salt eller så i som kan påverka att han kan få kristallbildning igen.

BARFmycat
1

Skulle definitivt satsat på ett högkvalitativt blötfoder som Mjau, Bozita eller Husse, och absolut aldrig under några omständigheter ge torrfoder igen!

Blötfodret minskar ju risken för kristallbildning, även om det inte står det på förpackningen, just för att det är ett blötfoder.
De fodren jag nämnde har ingen hög salthalt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elenee
0

Ska kanske testa att ta bort hans torrfoder men tänker inte byta blötfoder eftersom det funkar bra för han med urinen nu.

Tack för tipsen allihop, kom gärna med fler om ni har det Glad.

[sakring]
3

Använd laktulos istället för parafinolja. Risken finns att katten får ned oljan i lungorna där den orsakar en  mycket svår lunginflammation. Laktulos gör avföringen lösare medan oljan enbart smörjer upp så att avföringen kommer ut.

Elenee
0

Bra tips, tack.

Hawknestgrove
0

OCh jag vet, som sagt att messmör/mesost? har rekommenderats också, ska vara bra. Under förutsättning, att kisse gillar det, förstås. Här var det nobben.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....