Varför försvinner det inte?
Våra katter han nu bott hos oss i ca 1,5 månad. Allt funkar perfekt förutom att de är dåliga i magen.. I början var det naturligt pga stressen, (vi adopterade dem från ett kattehem) de blev några dagar innan hämtning kastrerade och samma dag som vi hämtade dem så blev de även vaccinerade. Dessutom bodde de i karantänen med flera andra katter i ett litet utrymme. Men varför håller diaren i sig? Vissa dagar är det bättre och man tror att det är bra för att nästa dag få se att det är illa igen. Idag var det väldigt rinnigt hos Baloo… Tusse har varit bättre hela tiden men inte så fasta som de ska vara.. Jag vande av dem med maten som man ska. Man kan tycka att stressen bör ha gått över? Kan det vara någon överkänslighet? De foder med fisk i. Blötmat och torrfoder varje dag.
För två veckor sedan var vi hos veterinären och hon sa att vi skulle ge diasanyl och ris med kyckling (kokt). Jag har gett Diasanyl två gånger sedan de kom hit men jag vet inte om jag missuppfattade det.. gav de i deras vanliga mat.. Nu ger jag kokt ris och kyckling men det är inte så populärt.. testade att lägga i liite kokt torsk idag med för att de ska äta det och det var väl lite bättre..
Vill inte att de ska må dåligt.. Annars är de som vanligt, har aptit,leker och har energi.
Hoppas att ni orkade läsa..
Vilket foder får de? Har du provat med canicur?
Just nu får de ett halvbra torrfoder…
Sjöbogårdens heter det. Det handlar om pengar och att jag letade efter bästa fodret. Ska byta till Porta 21 så snart som möjligt, vet inte var det är bästa att köpa det bara. Bästa sjuraffären här har inte det. Men kan ju fråga om de kan beställa hem. Har inte provat canicur. Är det bättre? Det är tabletter va? Känns inte som att det skulle vara populärt..men kanske kan lägga det i pastej eller korv. Har gjort så till mina hundar
Canicur finns som en pasta på tub. Det är lätt att t.ex. kleta på tassen så de slickar i sig om de inte tar det frivilligt. Det funkar alltid på mina kissor när de är dåliga.
Angående fodret så bör det vara spannmålsfritt. Om de äter blötmat kan du kanske bara ge det? (om det är fritt från spannmål, socker och salt)
#3 okej jag får testa. Har lagt Diasanylen i blötmaten innan då det inte var populärt att få det direkt i munnen.
Jag vet att jag bör byta till ett bättre torrfoder, är påläst om vad det ska innehålla och inte. de får Mjaus blötmat. Tror du att fodret kan förvärra? Idag har de ju inte fått torrfoder alls och Baloos bajs var värre än någonsin..
Har du testat så att de inte har giarda?
testat för giardia eller tritrichomona? var katterna dåliga i magen innan de kom och var de i samma karantärbur på katthemmet med flera andra katter eller var för sig?
#6 nej det har jag inte, vet inte om katthemmet gör det heller.. får mejlaoch fråga. Hur testas det? blodprov? Hon som hade hand om de på hemmet sa att de hade varit dåliga i magen sedan någon dag innan vi hämtade, men jag tänkte att det var stress efter kastreringen.. De bodde ihop med 3-4 andra katter.. Det var ett liitet rum.
Har mejlat katthemmet och frågat
Ska jag ge dem deras vanliga mat igen? De äter bara upp kycklingen eller fisken. Baloos bajs har typ inget "innehåll" nu, rinnigt och gult..

Fasta ett dygn, sen minimala portioner av nöt- eller lammfärs i några dagar. Blanda senare i morotspuré och senare lite lite lite av den vanliga maten. Låt övergången ta minst en vecka helst längre.
Och ta ett avföringsprov ifall det är giardia eller tritrichomona! De måste då behandlas.
Mot dålig mage finns mängder av preparat. Canicur, DiarSanyl, FortiFlora, Stomax, Ronaxan (antibiotika) m.fl. NÅT måste finnas som hjälper dina missar.
Diarsanyl måste ges mer än två gånger. Ge det i minst en vecka på raken annars har det ingen effekt. Och att ge ett så dåligt foder på katter som redan är risiga i kistan är vansinnigt tycker jag. Vad fick dom för foder på katthemmet? Du måste ge samma mat som där då bara flytten i sig är stressande för katterna.
#7 stänger man in 3-4 katter i ett litet rum anser inte jag de är karantär… ju fler katter man har på liten yta dest större chans är att de blir sjuka. Det räcker med en sjuk att för att smitta alla i samma rum. Fr man fråga vilet katthem det är? du an PMa om du ej vill skriva de i tråden.
Sen tycker jag det är oansvarigt av katthemmet att släppa iväg katter med diarre. Men hur so helst:
1. ta avföringsprov för att utesluta giardia och tritrichomona. antingen köper man kollamasken-låda på apoteket och skriver giardia analys eller skicka bajsprov till sva.
2. fasta ett dygn och börja med skonkost + disaneryl eller liknande fasa sedan in sakta på fodret katterna ska ät.
visar de sig att de är någon av ovanstående ska katthemmet betala vården…

#4 Har läst att det finns katter som blir dåliga i magen av Mjaus blötmat. Finns en tråd på SKS forum om det.
P hemmet fick de RC och Wiskas….
#12 ska PMa. Ni andra kan PMa mig och fråga om ni vill veta. :)
#11 Jag har gett Diasanyl hela förra veckan enligt doseringen. Har även gett dem en omgång i en vecka när de kom hit. Jag bytte sakta över från det andra fodret till mitt, inget konstigt där.
#10 har mejlat hemmet och frågat om de har testat för detta, väntar på svar. Får gå till apoteket när jag är frisk och se vad jag kan hitta.
#13 ojdå.. Jag litade blindt på att det var ett bra foder då det känns som att väldigt många hyllade det…
Icejossan ger dig bra råd. I stället för en massa dyra pastor och krafs till en början:
- Dag 1 Total fasta, bara vatten att dricka, eventuellt kallt vanligt svart te med lite honung i, om de vill ha det.
- Dag 2 enbart morotspure. Antingen hemgjort eller sån du köper till bebisar. Hemgjord är inte svårt om du har en matberedare, du skalar bara morötter och skivar dem, kokar dem mjuka och kör i matberedare till pure och blandar med en gnutta matolja och en liten liten liten nypa salt. Denna pure kan du med fördel klatta ner i en plastpåse och platta till och frysa in, så kan du bryta loss vad du behöver. Underligt nog, så gillar faktiskt de flesta katter morotspure.
- Dag 3 börjar du blanda ut puren med antingen rå köttfärs elelr kokt vitfisk.
- Dag 4-7 minska gradvis på moroten och öka kött/fisk tills du har 100% kött/fisk
- Dag 7-14 Nu börjar du sakta vänja in det foder som du vill ge. Porta 21 kan du köpa via Zoomarknad.se till exempel. Googla så hittar du säkert en leverantör som passar dig.
och Mjaus blöt mat är bra. MEn det kanske är just någon sort som dina inte tål? Jag hade en kisse förut, som inte tålde något med lever i. Då blev det racerbajs direkt.
Lycka till!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Håller med om fasta ett dygn men om det vore mina katter skulle jag sedan ge pyttesmå portioner av rå köttfärs men var noga med att köpa en sort som har svenskt ursprung. Jag skulle sedan sakta gå över till lite större portioner om de har blivit bättre.
Jag skulle inte ge dem något som inte är animaliskt men förstås inte något med laktos i, dvs mejeriprodukter och förstås inget spannmål.
Det finns en pasta av någon slags lera som nog kan vara bra att ge dem för leran sägs lugna ner tarmarna. Risavkok när man kokar lite ris i vatten så länge så att riset nästan löser upp sig i vattnet kan vara värt att pröva.
Men, men du kommer nog att få kämpa rätt länge och ett katthem ska inte lämna katter som är sjuka. Skulle vara intressant att veta vilket katthem det är. Tar gärna emot ett PM om den detaljen.
Hoppas verkligen att katterna snart blir bättre i magen.
#16 PMar..
Ja jag och många med mig har ju kört morotspuren som en enkel och bra metod. Funkar jättebra. Om det inte är något allvarligt, förstås. Alla de stegen jag har skrivit upp är ju bara att följa om man ser en förbättring. Minsta lilla avvikande från det, så anser jag att det är dags för ett vetbesök. JAg ger itne fem öre för de där lerpastorna, provade en gång på lilla Esther, när hon var liten och så lös i magen så det gick rätt igenom. Diarsanyl var det. det enda som hjälpte henne då, var Dihydrostreptomycin. MEn lilla Mee, som fick rallybajs av antibiotika, där funkade morotspuren och färsen. Givetvis kör jag ju bara med älgfärs, men det kvittar ju egentligen med nationaliteten på köttet, det är för ens eget samvete man ska köpa svenskt. Katten ska inte snacka med köttet, bara äta det. Lammfärs är också bra och milt. Tarmaran ska vila, det är ju det som är poängen, de går ju på högvarv när en katt har diarré.
Hur är det med missekatterna idag? Hoppas att de har börjat bli bättre.
Det är några saker som man ska hålla i minnet när man själv är sjuk eller när barn, katter, hundar råkar ut för någon åkomma.
- Som väl är läker de allra flesta åkommor ut av sig själva. Många gånger när man tar till någon huskur är det inte huskuren som gjort underverk utan enbart det faktum att sjukdomen har läkt ut alldeles av sig själv.
- Visst kan man dela med sig av tips om det ena och andra som rör ens katter men både kattägaren och den som ger tipset när det gäller sjukdom ska vara medvetna om att bara för att en katt råkat bli bra av någon produkt från Hills och en del annat inklusive huskurer med största sannolikhet inte botar någon åkomma.
- När en katt eller annat djur, inkl människan, har diarré ges ibland, även av veterinär, något som tar upp vätskan i diarrén och därmed blir inte bajset så rinnigt men sådana behandlingar får inte blandas ihop med medicinering som botar om det finns något som botar. Hit hör morot mm.
- Har en katt, hund, barn haft diarré i flera veckor måste man låta veterinär/läkare göra en undersökning. Att gå med diarré kan förstöra tarmen och sedan går det inte att bota. Har ett djur sjukdomssymptom som varar i mer än någon dag måste man enligt lag anlita veterinär.
- Antibiotika slår lätt ut tarmarnas normala bakterieflora vilket i sin tur kan ge diarré.
Så mitt råd till TS ta katterna till veterinären men kom ihåg att se upp så att inte veterinären slentrianmässigt säger att du ska köpa Hills I/D för det botar inte diarré. Veterinären måste se till att få underlag för en ordentlig diagnos.
Lycka till!
Absolut. Jag menar att min "huskur" om man kan kalla det så, enbart ska användas, när man vet att det inte är något farligt inblandat och definitivt inte om det har varit långvarigt. Men morotspure är ju ett beprövat medel för små bebismagar likaså kokta blåbär(men det tror jag inte vi får i våra små missar) Min åsikt är att Ok märker man att katten fått lös mage, då kan man göra den här kuren direkt, första dagen. Märker man, att det inte blir bättre, jag då ska man inte exprerimentera själv, för det kan få väldigt fatala konsekvenser. Men märker man, att det går framåt med fasta morot och färs/kokt fisk då är det ju bara att köra på.
#18 Måste bara fråga.. varför just morotspure? Känns lite otippat 
#19 självklart tar jag de till vet om det behövs! Var hos dem för ca två veckor sedan. Har inte fått svar från katthemmet än. Baloos avföring är bättre idag för att jag gav de sin mat igen (kanske var fel men ville att han skulle ha något i magen, det var innan ni hade svarat på #9) ska gå till djuraffären när de har öppet på måndag och fråga om de kan beställa hem Porta 21. Ska jag byta från Mjau blötmat med? Märkte att de var känsliga för en av sorterna i sortimentet. Är det Bozita som gäller då? När jag går till djuraffären ska jag även köpa köttfärs eller fisk och morotspure. Har inte katthemmet svarat innan måndag så får jag ringa!
Hoppas verkligen inte att ni tar mig för dålig ägare, älskar mina bebisar och gör alt för de. Är orolig förstagångsägare bara…
Jag tar dig inte för en dålig kattägare! Varför ska du prompt ha Porta 21? När de nu har varit dåliga i magen skulle jag inte ge dem något torrfoder över huvud taget utan i stället servera köttfärs, lammfärs eller liknande men inte fläskfärs plus ett par kycklingvingar i veckan. För att inte belasta tarmarna ska de nog inte ha fri tillgång till mat utan i stället få ett par små portioner på morgonen och sedan flera små portioner på kvällen.
Den mat som du ger dem ska definivt inte innehålla spannmål. Helst ska det vara bara kött och köttbiprodukter.
Därför att morotspure gör magen hårdare. Gammalt beprövat knep som man även ger bebisar. Mjau Blötmat och Bozita blötmat är i stort sett samma. Här är svaret jag fick när jag mailade Doggy om skillnaden. OCh köper du Mjau tetra aå är den utan konserveringsmedel. MEn undvik då den sorten som katten verkar reagera på. OCh hoppa inte fram och tillbaka mellan olika foder. Har du hittat ett som är bra, som de verkar att bli bättre av, fortsätt på det.Morotspure finns inte i djuraffären. Du får kolla i babymatshyllan i den vanliga butiken(kostar ca 6 kr för en burk), eller göra egen.
Hej!
Tack för ditt mejl.
Den stora skillnaden mellan Mjau och Bozita är att Bozita innehåller MACROGARD ,en naturlig ß-glukan som stärker kattens immunförsvar. Tillsammans med kroppens vita blodkroppar förbättrar Macrogard® förmågan att oskadliggöra främmande ämnen och skadliga organismer.
Det finns inget spannmål i Mjau.
Med vänlig hälsning
Åsa Georgsson
Kundtjänst
Direkt tel. 0322-66 65 11
Lantmännen Doggy
Doggyvägen 1
447 84 Vårgårda
Från: GUNILLA HALLGREN [mailto:gunilla.hallgren@telia.com]
Skickat: den 24 maj 2011 17:25
Till: Doggy Dogpost
Ämne: skilllnad mellan Bozita och Mjau?
HEj, mitt namn är Gunilla Hallgren och jag undrar vad skillnaden egentligen är mellan Mjaus blötfoder och Bozita…. Båda är lika smakliga, men vi har en katt i ett stödhem i vår förening, som blir fin i magen av Bozita, men äter hon Mjau på burk(köttsmak) så får hon diarre. ÄR det spannmål i Mjau våtfoder och i så fall vilken sort och hur stor mängd? Framgår inte av etiketten….
MVH Gunilla Hallgren
#22 Vill byta till Porta 21 efter, för att det är ett bättre foder
Har hört det här. Ska vara hög köttprocent.
Ska som sagt handla på måndag 
ja det är ett toppen foder, jag håller på att slussa in en kräsen dam på det nu med. Men jag kör som huvudmat Bozita mjuk här, de fiskfria varianterna, då jag har en allergisk dam.
Kanske högt innehåll av kött och utan spannmål men varför sätta alla kort på ett foder och varför på torrfoder. Torrfoder innebär för de flesta katter att de får i sig för lite vätska vilket visar sig inom något år. Men torrfoder någon gång i veckan är ju inte farligt.
#23 Menade såklart att jag skulle köpa puren och kött/fisk i matbutik
Undviker självklart maten de reagerade på
hahaha!
Ja och till och med jag har ju blivit sån, att jag ger huvudsakligen mjukmat nu. MEn dumma Mee vägrar mjukis. Så därför få jag söka ett torrfoder, som hohn gillar och som även de andra kan tjyva av om jag skulle glömma skålen på bordet.
Om du ger mat med fisk i kan det vara allergi. Har en katt som blir dålig i magen av fisk och som kliar av sig pälsen utav fisk och vad vi nu kan konstatera kyckling också… Hon som var dålig i magen blev bättre efter hon vant sig vid vår mat och jag gick över till barf nästan helt. Hon klarar inte torrfoder alls men mjau blötmat går bra om det inte är fisk i då. Bozita klarar hon också bra.
TS, det fodret du ger är inte ett bra foder( sjöbogårdens), stallkatterna fick detta foder o jag kan säga det är rena skräpet. En av katterna en stryckar katt var det som kom o bodde där sen, hon var lös i magen konstant. Jag sa att ge inte något torrfoder alls för jag skulle testa o ge annat foder nu valde jag mjausblötfoder på burk olika smaker men uteslöt helt fisk o det hjälpte henne. Så jag slapp diarrebajsar :) Så mitt tips är ta bort fisk i fodret helt det är det i alla nästan alla torrfoder o kan nästan svära på att även porta 21 har det som bas i sitt foder?.
Porta 21 har fisk i sitt foder. Jag funderade på det innan men vill jag ha en nakenkatt så köper jag en min stackars Svea ska få slippa klia sig till mindre päls…
Porta 21 sensitive är inte det utan fisk? Suck…
33 ne ser ut vara fiskfritt
, är 47 kr bra kg pris?
helt ot tog bort tar detta via pm :P
# 33 Har du sovit dåligt? När jag gick in på länken som du skrev hittade jag följande
Ingredienser - vuxen
Malet kycklingkött, fiskmjöl, malet brunt ris, hönsfett, malet korn, malen havre, sockerfri betmassa, ansjovis, sardiner, soltorkad alfalfa, torkad bryggerijäst, linfrö, naturlig kycklingarom, torkat ägg, salt, kaliumklorid, tomatpuré, taurin, tranbär, yucca schidigera-pulver, rosmarinextrakt, örtblandning 2% (timjan, pepparmynta, nässlor, slät alm och kvassia) - innehåller salt, ris, korn, havre
Ingredienser - finaste …
Malet kycklingkött, torkad potatis, färskt kyclingkött, hönsfett, betmassa, torkat ägg, torkad bryggerijäst, laxolja, cellulosa växtfibrer, tranbärsextrakt, yucca schidigera-pulver, citrusextrakt, rosmarinextrakt, örtblandning 2% (timjan, pepparmynta, brännässla, slät alm och kvassia) - innehåller laxolja
Ingredienser - kattungemat
Malt kycklingkött, fiskmjöl, malet brunt ris, fågelfett, malet korn, malen havre, betmassa (socker borttaget), alfalfa, torkad bryggerijäst, linfrö, naturlig kycklingarom, torkat ägg, salt, kalium, pressad tomat, yucca schidigera-pulver, rosmarinextrakt, örtblandning 2% (timjan, pepparmynta, nässlor, slät alm, bitterträ) - innehåller ris, korn, havre, salt
Så precis som du har som måtto - ugglor är inte alltid vad de ser ut att vara
Jag hittar både fisk och spannmål.
Jag blir också alltid misstänksam när det i annonser och andra beskrivningar finns för mycket super, bäst, extremt osv och har man med "finest" i produktnamnet så blinkar det blåljusen för mig.
Man ska också vara medveten om att när dessa otroliga superlativer och andra synnerligen positiva ord skrivs på engelska i ett sammanhang som för övrigt är på svenska är det svårare att ta till sig att det blir helt absurt. Nu kanske någon anser att detta får stå för mig på grund av att jag inte är så bra på engelska. Må vara. Jag har ju svenska som modersmål och jag har inte bott i engelsktalande länder mer än tre år och jag har inte talat så mycket engelska hemma heller efter att jag skilde mig från mitt USA-ex efter 20 år.
Men ha en bra dag iaf Gunilla!
36 laxolja det tål inte alla heller iaf inte våran men det var ju all fisk som var i Feline Finest Sensible eller ser jag helt galet fel med 
annunaki, vet inte vilken länk du får upp, jag får upp en som det står så här.. OCh ja, laxolja…. riktigt. Ok… fundera igen…….
Feline Finest Sensible i tunna
Pris: 359 SEK
ArtNr: 90011383
Märke: Porta 21
Välj antal
st
Lagerstatus
Finns i lager
Lägg i varukorgen
Komplett balanserad kost för alla vuxna katter - fritt från spannmål!
Mängd: 7.5 kg i praktiskt lufttät fodertunna
Feline Finest Sensible är perfekt även för katter med allergiska problem då den innehåller en enda proteinkälla. Innehåller hela 80% kyckling vilket ger en hög nivå av aminosyror. Har en utmärkt balans av de essentiella fettsyrorna Omega 3 & 6 vilket främjar en frisk hud och vacker glänsande päls.
Den låga nivån av kolhydrater gör maten mycket lättsmält. Fodret är medvetet fritt från majs, vete och andra sorters spannmål. Erbjuder en smakupplevelse som liknar vad katten skulle ha ätit i det vilda.
Fodret är fritt från färgämen, smakämnen och konstgjorda tillsatser. Med naturliga extrakt som främjar hälsan och matsmältningen, samt motverkar hårbollar.
Ingredienser
Malet kycklingkött, torkad potatis, färskt kyclingkött, hönsfett, betmassa, torkat ägg, torkad bryggerijäst, laxolja, cellulosa växtfibrer, tranbärsextrakt, yucca schidigera-pulver, citrusextrakt, rosmarinextrakt, örtblandning 2% (timjan, pepparmynta, brännässla, slät alm och kvassia)
Tillsatta näringsämnen
Vitamin A (Retinol) 12000 iE
Vitamin B1 (Tiamin) 7.04 mg
Vitamin B2 (Riboflavin) 4.7 mg
Vitamin B4 (Kolin) 400 mg
Vitamin B5 (Pantotensyra) 5.4 mg
Vitamin B7 (Biotin) 176 mg
Vitamin B9 (Folsyra) 1.76 mg
Vitamin B12 (Kobalamin) 0.05 µg
Vitamin D3 (Kolekalciferol) 1200 iE
Vitamin E (Alfatokoferol) 600 iE
Selen 0.3 mg
Järn 75 mg
Mangan 30 mg
Niacin 42.99 mg
Taurin 500 mg
Zink 100 mg
Kolinklorid 400 mg
Kopparsulfat 12 mg
Analys
Protein 41%
Fett 20%
Aska 9.9%
Vätska 9%
Växttråd 2%
Kalcium 2.4%
Fosfor 1.47%
Magnesium 0.11%
Balans av omegafettsyror
Omega 3 >0.35% , Omega 6 >3.80%
Utfodringstabell
Kattens vikt
Gram foder per dag
1-3 kg
20-40 g
3-5 kg
40-60 g
5-8 kg
60-100 g
I den enda sorten är fisken i form av laxolja men när det gäller allergier har jag läst om männiksor som inte ens kan vara i ett rum där det finns något livsmedel som de är allergiska mot men hur det är med katter och allergier vet jag inte. Men laxolja kommer i alla händelser från fisk.
39 det är vanligt att de som itne tål fisk tål fiskolja även katter. Men det är oxå vanligt att man inte änds tål det :) så är det med våran katt så all fisk inklusive fiskolja utesluts helt.
absolut.det vet jag. OCh Ok, för den enda katten som trixar med enbart torrfoder är ju Mee. OCh då vore det skönt att ha ett torrfoder som jag kan "glömma" kvar på bordet, för Esthers skull. HAde det itne varit för Esther, så hade torrodret varit Mjau med kyckling för det gillar Mee allra bäst och mår bra av det. Men det är ju inte fiskfritt. Arnes mat ställer jag ju alltid undan dels för att det är fisk i det och dels för att det är ju ett specialfoder, som är dyrt. Dessutom, så gillar inte Mee det hellr.

Wild Cat Etosha och Hill´s D/D är spannmålsfria och innehåller ingen fiskolja.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
"# 42 Jag skulle ju vilja veta varför det står
När du väljer att köpa detta foder bekräftar du även nedanstående:
• **Mitt djur är undersökt av av veterinär som rekommenderade användning av detta foder på basis av veterinärens diagnos.
*• **Jag har förstått att så länge mitt djur äter detta foder rekommenderas att jag söker veterinärrådgivning minst var sjätte månad.
*•Jag har förstått att så länge mitt djur äter detta foder skall jag omgående söka veterinärrådgivning om djurets hälsotillstånd försämras.
Misstänksam som jag tror jag att det bara är ett försäljningstrick.
Jag har talat med läkemedelsverket om dessa så kallade receptdieter och lärde mig då följande. Det finns inget att köpa hos veterinärer som kan klassas som annat än foder. Om denna produkt skulle ha någon medicinsk verkan skulle det behöva gå igenom av läkemedelsverket godkända tester och om det visade sig ha någon medicinsk verkan skulle inte veterinärer få sälja det.
Ifrågasätt dessa receptdieter! Be veterinären visa minst en kontrollerad, dubbelblindad, randomiserad vetenskaplig studie som genomgått något som kallas "peer review" där det kunnat påvisas att någon av dessa produkter har någon positiv verkan olika åkommor. Kolla särskilt hur blindningen gått till, hur randomiseringen genomförts, hur många katter som deltagit i studien. Det räcker alltså inte att läsa att tillverkaren på sin hemsida skriver att produkten genomgått någon test.

Jag tror att det är så för att det måste stå så enligt lag, om man säljer via annan försäljningskanal än veterinärbutik. Inte säker, men har för mig att jag läst det någonstans.
Men det är faktiskt så, att det är olagligt att påstå att ett foder har någon särskild hälsofördel om man inte kan uppvisa studier som bekräftar detta. Står så på jordbruksverkets hemsida.
Men, nu är det så att TS verkar behöva ett foder som är fritt från fiskproduker och spannmål. Och då är det här fodren ett av de två jag vet..
# 44 När jag talade med Läkemedelsverket hade de tillsammans med Jordbruksverket kommit fram till att dessa receptdieter inte är annat än foder och därför inte behöver genomgå några tester. Tester behöver göras enbart på sådana produkter som har medicinsk verkan och efter godkänd test får de säljas enbart på Apotek med eller utan recept beroende dess verkan.
Bra länk som du hittat och den säger ju samma som jag fick till svar från Läkemedelsverket.
Så varför inte helt enkelt bojkotta detta lurendrejeri?

Nej, men OM fodret ska påstå sig ha en effekt så måste det testas för att få påstå det.
Vore ju trevligt, men alla har inte valmöjligheten att göra så.
Som du säkert läst i min undersökning finns det massor med orsaker till varför folk inte kan BARF:a, och vad det beträffar TS så har ju hon ett ganska smalt område av foder som katten tål. Hon är nog inte riktigt i sitsen att bojkotta utan får nog välja det som finns för sin katts skull.
kan ni inte ta matdiskussionen i en annan tråd..tycker inte de tillhör så mkt om TS trådstart?
Men alla har ju möjligheten att läsa innehållsförteckningar och vem som helst får köpa kyckling och köttfärs i affären utan att ha tillstånd. Misstänker man allergi måste antalet ingredienser i maten minskas till ett minimum och så snart man testar mer än ett taget vet man ju inte om man är inne på rätt spår.
Allergi hos katten är ju bara en hypotes. Det finns många olika orsaker till att katten är lös i magen så länge. Kommer katten från någon som vanvårdat den kan det till och med vara en kronisk åkomma. Katthemmet borde ha en journal över katten där de om de är seriösa ska ha skrivit upp om katten har visat några sjukdomstecken, vad man gjort åt dem och förstås om katten blivit helt botad. Är inte katten helt frisk ska den lämnas enbart till någon som är beredd att ta hand om den som den är.
Nu är det som det är och jag tror inte att TS vill lämna tillbaka katterna för man hinner ju bli vän med missarna på 1,5 månader.
Vem som helst borde kunna prova t ex rå kyckling ett par veckor och se om katten blir bättre i magen. Det borde vara betydligt enklare än att mixtra med det ena eller andra som inte är annat än skott i mörker. Att gå till väga systematiskt är med nog det som ger resultat snabbast och enklast.

TS verkar ju vara i behov att få reda på olika foder som kan passa hennes katt, så det måste väl vara relevant för tråden?
Däremot har jag inget behov att vidare diskutera bojkotter och sånt.
#49 först och främst bör väl ts testa för parasitera giardia och tritrichomona då dessa orsakar tarmproblem. Sedan ge skonkost för att lugna magen och låta tarmarna vila. Sedan sakta introducera ett foder..
Jo men ni kommer ju in på allergi, vilket ingen vet om ts katt har. Oftast brukar allergi uppvisa andra tecken än bara magroblem, tex håravfall, utslag, sår, klåda..
Hej allihop! Katthemmet har fortfarande inte svarat…. Tycker ni att jag ska gå och handla nötköttfärs, morotspure och Mjaus blötmat (den de tål) imorgon eller ska jag vänta tills måndag och ringa kattehmmet och prata med de först? Och sedan vänja in de på bara Mjaus blötmat och inte ge torrfoder alls?
Blev dubblerat, mitt fel
Att prova enbart nötköttfärs några dagar kan inte vara fel, om de blir bättre fortsätt då någon dag till och börja sedan ge en sak till i små portioner som ett mål om dagen. Sedan får vi hoppas att det löser sig med katternas magar.
Men skriv till katthemmet och ställ samma frågor som du uppenbarligen redan ställt. Bättre att skriva och begär skriftligt svar så blir det klart och tydligt vad som sagts när. Jag tycker att katthemmet lämnat dig i sticket. Glöm inte att begära att få se journalerna över katterna under tiden som de var på katthemmet.
Blir inte katterna bra inom några dagar ska du följa rådet i en kommentar ovan och ta reda på om det är någon inälvsparasit eller liknande.
#53 vad menar du med en sak till?
Jo lite så, men vill inte tro det då det är såpass stort och har ansvar över ett så stort område.. Ska gå och handla idag. Tar bort torrfodret helt.
Ska göra det. Vet inte om de jobbar på en sönda bara.. fast någon måste ju komma till djuren ändå..
Tack för all hjälp allihopa!
Har de rallybajs fortfarande? Det har gått 4 dagar sen du startade tråden. Om det nu är så, att du har testat, så är det faktiskt vet som gäller nu i morgon. Att joxa med massa grejer blandat, är inte bra. Tänk bara på en sak. Tarmarna måste få vila.De får inte vila om du sätter dem i arbete, så är katterna friska och fina för övrigt, sätt dem på fasta tills i morgon. Total fasta. Inget annat. För då får tarmarna vila. Sen finns det ju två preparat till, som man kan strö över maten, som funkar för många….Inte dyra grejer men jag har totalt hjärnsläpp nu vad de heter… Om ni frågar inne på Hittekatter, så finns det säkert någon som kommer ihåg det. Det ena var Fortiflora, sen var det andra ett pulver i kapslar, som man köpte på apoteket, funkar även på människor… Började på T har jag för mig…..Trevis hette de.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=203661
MEn som sagt, i detta fall, så hade jag nog tagit kontakt med katthemmet och gått till veten i morgon. att trixa med tusen olka grejer gör bara en liten kattmage ännu mer orolig och även din plånbok. Mina råd gäller ju som sagt bara om katten är frisk i övrigt och som första åtgärd, alltså första dagen. JAg börjar ju alltid med detta här, om mina skulle få diarré och det inte går över på en dag. För jag vet ju, att mina katter inte får i sig nåt sk*t normalt.
# 54 Men en sak till menar jag en annan sorts kött.
Men utredning av veterinär är nog på plats. De inälvsparasiter som jag känner till går att behandla rätt enkelt. Be veterinären ta reda på om det finns några parasiter och om så är fallet sätta in rätt medicin.
Idag har en gammal tråd om näringslära kommit kommit tillbaka. Läs den så lär du dig en hel del om vad en katt behöver äta. Tänk på att diarré verkat uttorkande och torrmat blir därför än värre än annars.
Lycka till med dina omsorger om katterna.
#55 Det är mycket bättre än för 4 dagar sedan. De är pigga och helt som vanligt. Ska ta bort torrforet helt då någon här i tråden sa att hennes/hans stallkatter hade fått diaree av det med. Tar bort det, går och handlar idag och börjar med fasta imorgon (för jag kan inte ha fasta idag när de redan har fått frukost va? de fick bara blötmat). Blir det inte bättre av morotspuren och köttfärsen så blir det absolut veterinär!! Hur många dagar ska man ha bara morotspure innan man tar i köttfärs? hur lång tid ska övergångarna ta?
Fasta katterna ett dygn, spelar ingen roll när på dygnet som du börjar. Eftersom morotspuré bara gör avföring fastare men på intet sätt botar är det nog en bra idé att ge dem köttfärs i små portioner efter fastan.
Morotspurè är ju inget som katter äter normalt. Om morotspurén gör avföringen fastare kan det ju också lura dig att det är bättre men det ändå bara är en symptomlindring.
#58 ok, så jag ska ge de lite köttfärs efter fastan och sedan morotspure?
Kör bara morotspure en dag, och vill de inte ha det alls, så får du blanda med lite rå köttfärs. OCh som många säger, skippa torrfodret. Morotstipset har jag dessutom pratiserat i många år, och hittat i denna utmärkta lilla bok. Den kostar bara 85 kr och är väldigt bra. Finns på apoteket. Nu finns väl dessutom en ny upplaga.
http://www.djurfarmacia.se/shop/bocker-5/halsorad-for-katt-2009/
Men är de bättre i magen, så ser jag ingen anledning till att du ska vare sig fasta dem eller köra med morotspure. Mjau blötmat är bra mat, likaså Bozita och kör på de sakerna, som du märker att de inte blir sämre på. Då märker du ju ifall det är något som de reagerar på och då kan du ju undvika det. Det finns katter som t ex inte tål lever av någon sort. Skämtsamt sagt, får de lever, så ser det ut som leversås i lådan….Min gamla kisse var sån. Hon tålde varken mjölk eller lever. Allt annat gick hur bra som helst.
Eftersom morotspurèn inte botar ska du inte ge morotspuré alls. Verkar diarrèn ge sig efter ett par dagar kan du sedan ge dem t ex kyckling och tål de det också så fortsätt på det medan du läser på mer om vad man ska tänka på när det gäller kattmat, t ex inlägget om kattens näringslära här på siten.
Sedan när du lärt dig en del får du bestämma dig vad du ska ge dina missar för mat i fortsättningen.
MEN om katterna inte är otvetydigt bättre inom ett par dagar är det veterinären som gäller. Glöm dock alla specialfoder som veterinären säljer.
Morotspuré botar inte ens människor utan gör bajset lite fastare vilket kan lura dig att katterna har blivit bättre.
#68 Okej, så jag kan göra så att jag testar bara blötmaten i några dagar och blir det inte bättre så testar jag med pure och köttfärs? OCH blir det inte bättre så åker vi till VETERINÄR! De är ju bättre nu, dvs det är inte rinnande vatten men de är fortfarande inte korvar… Förlåt om jag är lite seg..
#70 vet att man inte ska köpa veterinärens rekomenderade foder… 
# 62
1. Fasta ett dygn med början idag
2. Köttfärs i små portioner i två dygn
3. Blir det bättre fortsätt med köttfärs ett par dagar till
4. Om de är fortsatt bättre försök då med rå kyckling. Om de inte blivit bättre på torsdag så måste de till veterinär för undersökning om orsaken till diarrén senast om en vecka.
5. Fortsätt med köttfärs en gång per dag och kyckling en gång per dag såvida det inte är växande katter för då måste de få mat fler gånger per dag.
6. Läge för att bestämma dig för vad du ska ge katterna för mat i fortsättningen.
Med en dåres envishet så håller jag morotspure högt i det fallet som det rör sig om te x diarre orsakad av antibiotika, eller tillfällig sak. MEn nu ser du en förbättring av det du själv gör. Fortsätt då i de banorna, för det verkar ju funka!
Är lite tveksam till att helt ignorera vad veten säger dock. De är trots allt djurläkare, det kan vi aldrig ta ifrån dem, och det är ju även författaren till den lilla boken jag tipsade om. Sen finns det faktiskt en perosn, som jag litar på till hundrtio procent när det gäller dåliga kattmagar och det är sajtvärden på Hittekatter. Hon är superduktig på just svåra kattmagar.
Sen en sak till, det kan faktiskt vara en så enkel sak, som stressad mage efter flytt.
Man behöver inte gå längre än till sig själv, ingen av oss gör väl nåt tjindarattabombombom av om vi har diarré en dag. Shit happends, som man säger….
MEn om det håller i sig flera dagar, och inte starkt te, skorpor, blåbärssoppa, morotspure hjälper, då är det doktorn som gäller.
När diarrén nu varat i 1,5 månader så måste orsaken till diarrén utredas och då räcker det inte med något som endast tar bort symptomen.
När jag hade småbarn fick en av dem diarré så illa att vi måste kontakta läkare. Läkaren sade då att morotspuré och blåbär inte gjorde annan nytta än att få lite tjockare konsistens på avföringen men det hade ingen botande effekt. Samma borde rimligen gälla katter i än högre grad eftersom morot inte är något som katter ska äta över huvud taget.
TS: Berätta gärna hur katterna mår framöver.
Tack för era svar. Jag ska uppdatera. Jag har bestämt att jag ska ge de mjaus blötmat och se hur det blir. Blir det inte bättre blir det köttfärs och ev morotspure. Och funkra det inte alls och jag inte ser någon förbättring så blir det vetrinären!

Men vitsen med köttfärs är att då är det bara en sak som du ger dem. Blötmaten innehåller massor av olika ingredienser och ger man blötmat vet man inte vilken ingrediens som kan misstänkas för att göra katten sjuk. Om du inte vill pröva med köttfärs några dagar så är det veterinär som gäller i morgon dag. Som djurägare är man skyldig att ombesörja att ens djur får veterinärvård så snart de är sjuka.
#67 OK, då vet jag. Förstod det som att det var ok att göra så men då förstod jag fel.
#61 Även om nu morotspuré kanske inte har någon botande botande effekt utan "bara" stoppar upp diarrén en smula, kan det inte vara värt att ge det då just av den orsaken? Alla vet vi hur jobbigt det är med diarré och att då hitta något som kanske stoppar upp en smula kan ju vara guld värt och även vara skönt för katten att slippa springa på lådan hela tiden. Sedan ska man ju SJÄLVKLART gå till botten med problemet och försöka hitta orsaken och utifrån det hitta lämplig behandling. Finns det behandling som kan bota grundproblemet ska man ju naturligtvis använda sig av den behandlingen och inte bara använda produkter som tillfälligt lindrar men inte botar. Men det finns ju massor med produkter, allt ifrån värktabletter till blåbärssoppa som inte botar men som faktiskt i alla fall kan ge lindring. Varför må sämre än vad man behöver? Känns ju lite onödigt. Om man t.ex lider av migrän ska man inte ta medicin för det då eftersom det bara lindrar symptomen och inte botar migränen? Vid magsjuka/diarré ska man då inte dricka t.ex blåbärssoppa eftersom det bara lindrar, inte botar? Listan kan ju göras hur lång som helst. Så min personliga uppfattning är att man inte ska utesluta allt som så att säga inte är ett botemedel.
# 69 Jag håller nog med dig helt och hållet. Vet man att det går magsjuka kan man givetvis göra så gott man kan för att lindra sina besvär, man kan till och med göra det med ett barn ett par dagar. Likaså om man brukar ha huvudvärk någon sällsynt gång är det dumt att inte tilålta sig att ta något smärtstillande som man tål.
MEN har någon, människa eller djur, varit dålig i magen i 1,5 månader då ska man inte mixtra med att lindra symptomen så länge man inte vet vad som ligger bakom.
Om man ytterst sällan har huvudvärk men mer eller mindre plötsligt får huvudvärk var och varannan dag är nog läkarbesök snarast att rekommendra. Tills man fått en läkarundersökning är det nog dumt att ta smärtstillande för det är viktigt att kunna beskriva sin huvudvärk när man kommer till läkaren och det kan man ju inte om man hållit den borta med hjälp av smärtstillande medel.
Som vuxen kan man göra sina egna val på eget ansvar men när det gäller barn och djur måste man lägga ribban lägre för barn och djur kan inte beskriva hur de känner sig.
När jag hade både barn och djur här hemma var jag snabbare med att gå till veterinären när jag märkte att djuret inte mådde bra än jag var med att ta barnen till läkare iaf när barnen hade börjat prata lite mer än enstaka ord.

Skrev ett inlägg igår men det tycks ha försvunnit
I alla fall, det jag sa ör att äggskalskalk, benmjöl och kol motverkar diarrén. Sen tycker jag precis som tidigare föreslaget i det här tråden att katterna bör fasta ett dygn för att vila mage och tarm.
Katterna är defenitivt på bättringsvägen! Baloo gjorde en korv igår. De har fastat ett dygn och fått frukost nu :) Det var fodret som var boven!!

Om de får diarré igen så testa för Tritrichomonas foetus & Giardia! Observera att du då INTE ska ha gett dem Canicur, Diarsanyl eller liknande med "stoppande effekt" eftersom det då kan bli missvisande resultat. Och avföringsprovet ska tas på diarré, inte fast avföring för då blir det också missvisande resultat.
#73 okej, Katthemmet svarade igår kväll och skrev att de kan lämna en remiss till en veterinär i närheten av dem. Sparade mejlet ifall det behövs i framtiden 
Man behöver inga remisser för att gå till en veterinär och dessutom kan inte katthem skriva några remisser. Märkligt svar, tycker jag.
Katthemmet menade nog att det är "deras" veterinär du kan vända dig till då katthemmen brukar ha en speciell de går till och får även bättre priser där.
#76 jo men de skrev remiss..
#77 Remiss kan dom inte skriva, konstigt uttryckt tycker jag. Däremot så kommer dom säkert att ringa och informera veterinären innan du går dit.
#78 ja