"tovor" i pälsen, behöver råd
Hoppas nu att jag lägger detta under rätt kattegori.
Behöver råd angående shibas päls.
För drygt en vecka sedan när han låg i mitt knä och jag kelade med honom kände jag vad jag först trodde var knölar. Blev helt skräckslagen men som tur var så var det inte knölar. Är som små " klumpar" / "tovor" under den vanliga pälsen längs ner intill huden som jag tror har kommit av babymjuk päls. Dessa sitter uppe på ryggen från mitten av kroppen ner mot bakdelen.
Han har inte ont eller verkar lida av detta. Men undar om det finns något jag kan göra för att "lösa" upp dessa. Har försökt att massera mellan fingrarna för att mjuka upp dom och kunna dra isär dom. Men han är inte särskilt samarbetsvillig.
När man tittar på honom när han går ser det ut som att den yttre päslen sticker upp lite, ser lite fet ut men är absolut inte fet när man känner på honom.
Vill försöka få bukt med detta själv i första hand. Vill inte direkt behöva raka katten.
Finns det någon som har tipps?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Klipp bort tovorna sen när alla tovor är borta badar du honom.Sen får du hålla efter honom med kammning och bad så att han slipper tovorna.
Stolt ägare till tre La permer

hej, förmodligen kommer kissen alltid ha problem med tovor så om du vill ständigt klippa tovorna själv så får du väl göra det.
men jag rekommenderar ändå att låta veterinären göra en lejonklipp på honom. de lämnar päls kvar på svansen, tassarna och en "krage".
#2 jag vet ej varför du tycker att katten alltid behöver ha problem med tovor?
Om man regelbundet borstar/kammar igenom katten så det ej hinner bli några tovor o att komma ihåg att en smutsig katt är en tovig katt. Alltså att kamma igenom o tvätta ibland så borde det gå. om katten går ute så krävs det självklart massa mera vård.

för kattor har olika pälsar, vissa får tovor och andra inte.
Lägg en kam mellan huden och tovan, sen klipper du så nära saxen du kommer. Då riskerar du inte att skada huden.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Jag har katter som blir toviga, om inte pälsen är ren. Badar jag dem med jämna mellanrum så tovar sig inte pälsen heller.
Min långhåriga katt blir tovig om han inte borstas cirka 1 gång i veckan/1 gång varannan vecka. Inga besvär att borsta och snyggare att göra det än att klippa. Har även borstat ut tovor, eller rett ut dem med fingrarna. Förstår inte varför man ska klippa om man inte först försökt reda ut dem.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#7 Såklart man ska försöka reda ut dem först, men när de är i stadiet dreads eller tovad ull så måste de oftast klippas bort!
När man ska reda ut de kan det hjälpa att ha på lite puder så pälshåren blir lite glattare.
/EvaS
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Skall försöka fortsätta att reda ut "tovorna" med fingrarna. Dom är inte stora. Vet inte riktigt om tovor är exakt rätt ord att använda för mig. är mer som att mjuka fina strån har packat ihop sig. Men som sagt skall i första hand försöka att reda ut med fingrarna. Tackar för tipset om puder.
Jag vågar inte klippa själv. Dom sitter precis intill huden så jag är lite osäker på om det ens går att få in en kam i mellan. Men skall testa även det om det inte funkar att reda ut dom med fingrarna.
Blir lite förvånad att han har fått detta nu. Han är korthårig, 6 år gammal, aldrig varit utekatt. Lite konstigt för mig att detta kommer först nu. Har aldrig varit med om detta varken hos honom eller någon annan katt jag haft.
Mår han bra förövrigt?
Tovig päls kan vara ett teckan på sjukdom
Har haft katter av olika raser men oxå blanding på raser allså huskatter. 1 av dessa var persier-norsk-huskatt hennes bror var inte alls tovig men denna syster som jag akut tog vart tovig snabbt. Vad som hjälpte var just foderbyte men oxå 1 gång i månaden ta sig ett bad, borsta 1-2 gg i veckan. Just majsenamjöl andvänder jag nu på pudel för att lösa upp tover kanske det skulle hjälpa även på katt annars hade jag kattschampo o balsam samt spraybalsam det underlätta massor. TS vad är det för katt du har? Katter byter päls oxå och jag märkte att vissa fick bättre päls när dom var ca 1.6år-2 år ofta hade man då problemfri päls :)
Klippa bort tovorna, finns inte mycket annat att göra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker det låter konstig att en korthårig katt får tovor,tog för givet att han var långhårig.
Är han korthårig?! Aldrig hört talas om en korthårig katt som har fått tovor. Inget som har fastnat i pälsen?
13 åh det missa jag
TS jag har inte heller haft korthårig katt med tovor o det låter ganska ovanligt? Mår katten bra, vad får den för mat osv?

Låter som om han har mycket fett i pälsen. Det är det som gör att hårstrån även på korthåriga sätter ihop sig och de sitter fast otroligt hårt, har det ialf gjort på de jag sett. Så fettlösande medel och ett bad tycker jag att han skall få. Kan du inte bada honom så finns det torrschampon och även vissa sprayer kan hjälpa.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Demodex?
* 10 Han mår bra för övrigt, leker, busar, äter, går på lådan…med andra ord precis samma beteende som han alltid har haft.
*11 Det är en huskatt jag har. Exakt 6 år, 4 månader och 2 dagar :P
*14 nej han har inget som har fastnat i pälsen, inget kladd ingenting. Är bara fint babymjukt hår som har tovat ihop sig som i små klumpar.
*15 shiba mår bra. Det enda jag har reagerat på är att han fäller extremt mycket men det har han alltid gjort. Han äter Mjau torrfoder. Tyvärr får jag inte honom att acceptera blötmat. Han totalvägrar. Har jag tur slickar han i sig chelen men inget mer. Vill gärna inte byta mat. Har först det senaste halvåret fått årdning på hans mage. Han har alltid varit hård i magen på gränsen till förstoppning är först nu som det blir "korvar" av avföringen. Vågar inte byta foder.
*16 Kan dom ha för mycket fett i pälsen utan att dom känns feta när man tar i dom? Han känns inte det minsta fet när jag klappar och kelar med honom.
Han har aldrig badat tidigare och är en ganska bestämd herre. Tycker inte om att bli hållen eller buren och drar sig inte ett ögonblick att visa sitt missnöje med både klor och tänder. Och han hugger mer som en hund än en katt *S* Tack för tipset om torrschampo skall kika efter det.
*17 Är helt novis på detta så berätta gärna vad Demodex är.
Jag har nu i dagarna lyckats reda ut dom flesta "klumparna" på honom. Han är ingen direkt knäkatt men kommer en liten stund på kvällen upp i knät och jag tar chansen varje gång. Masserar mellan fingrarna och sen försiktigt drar i sär och benar ut. Tar sin lilla tid men håller på så länge han vill vara kvar.
#18 Rekommenderar att du byter foder, mjau-torrfoder ä skit.
Tovor uppkommer är något har fastnat i pälsen. Det kan vara smuts, fett, el hår som har tovat ihop sig. Det låter som att underullen har tovat ihop sig. Det gör ont att ha tovor. Försök att kamma med en tät stålkamm ända ner mot huden.
Återkommer tovorna så tycker jag att du ska ta katten till veterinären för en hälso koll, dålig päls (tovor) kan vara ett teckan på sjukdom.
Det beror på vad man gämför med
Mjau torrfoder är lika "illa" som tex Rc Fit 32.
*18 Har hört att tovor skall göra ont. Men han har inte visat några tecken på att ha ont. Därför som jag vill få bukt med detta innan det går så långt att han får ont. Har rett ut dom värsta tovorna. Skall köpa torrschampo samt en ordentlig karda så jag kan borsta honom regelbundet.
*19 Mjau torrfoder kanske inte är det bästa. Men det som shibas mage mår bäst av. Har att välja på det och normal avföring eller byta och han blir stenhård i magen och det blir små "kluttar" än korvar som kommer. Men risk för förstoppning som följd.
Jag har också en korthårig katt här hemma med rastaflätliknande tovor. Jag klipper eller rycker bort dem. Det finns inte så mycket mer man kan göra om det verkligen är TOVOR och pälsen har tussat ihop sig till en rastatuss.
Om katten blir hård i magen behöver den mera vätska. Kanske prova med lite blötmat o gärna droppa i lite extra vatten.

Karda är inte bra för pälsen då den river huden och hårstråna. Utan en stålkam är mycket bättre.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
*23 Han äter inte blötmat…har försökt gång på gång i flera år. Han totalvägrar.
*24 Tack för tippset…då blir det en stålkam i stället 
#8 Håller med i det. Reagerade bara på ett av de första inläggen, #2, där det rekommenderades att hålla katten nerklippt
Jag ser nu att denna katt var korthårig och det var ju lite annat.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi har en korthårig helt vanlig bondkatt som som också har tovor eller pälsknölar. Det är precis som beskrivs i det första inlägget här. Det känns som knölar när man klappar honom, men verkar inte vara något katten lider av. Pälsknölarna sitter på ryggen från svansen och lite framåt. Det verkar vara ett vårfenomen. Vår katt har haft det tidigare och då bara föll pälsknölarna av efter en tid och så var det inte mer med det. Nu har han dessa knölar igen, dock fler den här gången. Han ser dock inte ut att ha ont av dem nu heller, men han gillar inte att man petar för mycket vid roten av de här knölarna.

Men vilka torrfodersorter har du testat med? Och vilka blötfodersorter? Och hur länge har du provat med blötfoder? Jag hade en katt jag fick svälta (enligt henne) tills hon åt maten jag serverade. Hittade en sort hon i alla flal slickade i sig såsen av, Mjau tetra med smaka av Anka i sås. Serverade den och inget annat i nån vecka, hon bara smååt så pass att hon inte var vrålhungrig längre. Fick bara kanske 10 bitar torrfoder om dagen utöver det. Till slut accepterade hon maten hon fick och åt normalt.
KAn rekommendera en tovskärare eller Klittenkam. Googla på det. Bara så bra…..Aldrig att du riskerar att klippa sönder kisse i alla fall.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
*28 Är inte säker på om ditt inlägg var till mig eller någon annan. Men svarar utifall.
Jag har testat många torrfoder kommer inte ihåg alla men dom jag minns namnet på nu så här direkt är Friskis, orion, Royal (reserverar mig för stavningen ) har för mig att det fanns även någon som heter oliver eller liknande men kan minnas fel. Han äter Mjau torrfoder och mår bra av det.
Problemet är inte att få honom att äta annat torrfoder. Det gör han gärna men där finns problemet att han lätt blir förstoppad därav håller jag mig till mjau.
När det gäller blötfoder har jag testat olika sorter av Mjau, både burk och tetra, wiskas, Pussi, Orion. Det enda som går hem är gelen resten ratar han. Nu håller jag på med Bozita. Fungerar inte perfekt men är det som har funkat bäst hitills.
Blötfoder har jag testat i olika perioder under 7 års tid. Perioderna har aldrig varit kortare än 3-4 veckor och då flera gånger per dag.

#30 Jodå det var till dig :)
Hmm. Men har han fått torrfoder också under dessa blötmatsperioder? Har du hållt honom hungrig riktigt länge (typ 18 timmar eller nåt) och sen serverat blötmat? Har du testat att mosa så att det inte finns några bitar att rata?
*31
Han har haft tillgång till torrfoder också.
Jag var tvungen att låta hans bror somna in för 2 1/2 år sedan då han blev svårt sjuk och i samband med det matvägrade. Nu vet jag inte om han matvägrade p.g.a sjukdom eller om sjukdomen kom av att han matvägrade. Men minnet, skräcken, hopplösheten från den tiden sitter så hårt i mig och jag är livrädd att liknande skulle kunna hända den jag har kvar om jag lät honom vara utan mat så jag har inte vågat får jag vara ärlig och erkänna.
Däremot har jag inte testat att mosa maten men skall absolut testa den varianten 

#32 Det förklarar varför han har svårt att vänja sig vid blötmaten. Han vet att det finns torrfoder så han behöver inte äta blötmat.
Jag förstår att du är rädd att det ska hända igen. Men, om du håller honom hungrig hela dagen och sen ställer fram blötmat och han inte äter ändå, så lägg då torrfoder i en glasburk sin du ställer vid matskålen. Då har han torrfoder att välja på men han måste klura ut hur han ska göra för att få tag i det. Det kanske inte är värt det, då äter han blötmaten istället. Värt att testa iaf.
Ja jag måste mosa Bozitan med gaffel annars så slickas bara gelen av. OCh är det patéform, så måste det mosas det med, så det blir riktigt sörjigt. Allra bäst är det, när jag kommit till slutet av kartongen, då brukar jag ta lite, lite vatten och skaka om och blanda det med fodret, då blir det nästan som tjock soppa och det är mumsfilibabba.

FURminatorn är bra för att få bort tovor och underpäls skickar länk: http://www.kattkompaniet.nu/furminator-cat-short-hair-large-p-373-c-217.aspx
Ja den är bra, men är det riktiga tovor, så är tovskäraren bäst, den skär ju sönder tovorna på längden och man riskerar inte att dra i pälsen eller klippa fel.