Min katt klöser på möblerna...
Hej jag har en 3årig innekatt (Timjan) som bara älskar att klösa på min sambos dyra möbler.. jag klipper hennes klor regelbundet vilket hjälper lite, men inte helt. har testar att spreja Piss off (citrondoft) på möblerna då han i djuraffären sa att hon skulle vägra gå inärheten av det, vilket inte heller hjälpte. köpte sedan feliway feromon sprej som funkar lite bättre men bara om ja sprejar nära henne när hon klöser. den funkar inte i förebyggande syfte.. hon har alltid klöst på möblerna (helst soffa å sängkant) men jag har inte brytt mig så mkt, men nu klöser hon ju på min sambos soffa å han e inte jätteglad på henne…
Vore jättetacksam för tips å trix som förhoppningsvis kan lösa detta!

Torkad/mald kattmynta på möblerna där hon FÅR klösa! Och se efter vilka klösmöjligheter hon har - se till att hon har egna klösställen som ser ut som det hon klöser olovligt på nu. Till exempel kanske hon behöver en klösmatta att stå vanligt på och klösa och en hög stolpe hon kan sträcka ut sig mot när hon klöser.
Och häng aluminiumfolie där hon klöser olovligt.
Har hon tillgång till klösbräda/klösträd/klösmatta?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Okej ska testa aluminiumfolie.
Glömde säga att självklart har hon ett klösträd som hon använder flitigt.
Ni skulle kunna testa med att konsekvent lyfta över henne till klösbrädan varje gång ni ser att hon klöser på ställen hon inte får klösa på. :) Det kan krävas lite tid och tålamod, men å andra sidan fattar kissen vinken till slut :) Ni måste vara konsekventa.
\m/
#4 Jag testade det i början när ja skaffade henne som 1åring saken e att hon klöser när man inte ser lr när man sover. jag trodde att hon hade slutat men min sambo sa att han sett nya klösmärken på soffan…
Är hon tillräckligt stimulerad? Kan ju vara ett sådant problem också?
\m/
Skydda möblerna genom att täcka över dem med plädar eller överkast. Skaffa fler klösmöjligheter, t.ex. i modellen klösstolpe på golvplatta som man enkelt kan placera i närheten av de ställen hon helst vill klösa på.
Sajtvärd Katter iFokus
Som Oberons Matte säger, en fleecefilt på det strategiska stället är ett väldigt gott skydd. Funkar dessutom perfekt när man inte är hemma. OCh har ni möjlighet att stänga henne ute från det rummet där soffan är på när ni är borta, så är det också toppen. Annars är det liksom bara att gilla läget….Inte för inte, som vi har gamla skinnsoffor här som vi fått till skänks…Snygga och bekväma dessutom så är skinn inte så poppis at klösa på som tyg som låter så förföriskt…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
okej ska testa med filtar oxå! De bästa hon vet e dom dyra skinnsoffrona… ja hade en tygsoffa förr å den syntes det inte att hon klöste på, men skinn syns ju väldigt snabbt på… och om ja ska stänga henne ute från rummen så finns bara hallen kvar å d e för lite utrymme för henne.. tyvärr så e d ju en möbel i varje rum som hon vill klösa på..
När ni är borta från hemmet, så räcker ju det utrymmet. KAnske ni kan ha tillgång till något annat rum också,för det var ju de dyra skinnsofforna som var mest att vara rädd om. OCh som sagt, att hänga en fleecefilt över det stället som är poppis är faktiskt väldigt effektivt.
#9 Tyvärr är det ju så att dyra möbler och katter inte är den bästa kombinationen. Har man katt måste man stå ut med att möbler inte alltid har normal "livslängd" och anpassa möbelinvesteringarna efter det.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Jo ja vet detta tycker lite synd om min sambo bara som träffade mig me min galna katt ;) inte visste han att vissa katter e "speciella" ;)
HAha, ja men som sagt, inhandla några billiga fleecefiltar.
Man ska ha i minnet att börjar man ge katten uppmärksamhet när den vässar klorna på fel ställe så tänker katten inte att så här får jag inte göra utan den tänker vilket bra sätt at få uppmärksamhet och så vässar den klorna mer och mer på soffan.
Du får väl köpa något stadigt men ändå billigt möbeltyg och klä in hela soffan med det. Fråga någon tapetserare om råd hur du ska få till det snyggt.
Eller ställ undan soffan på vinden och köp en annan på loppis. Troligen det enklaste och effektivaste. Dyra stoppade möbler och katt går helt enkelt inte ihop oavsett hur många klösbrädor man har.
haha, har en herre här som spelar harpa på nätdörren så fort han ska ha uppmärksamhet. Mest nattetid när vi sover. Jag sover så lätt så jag vaknar. MEn den lille herrn vet, att jag itne kan börja fya högt, för då vaknar sambon och då blir han sur. så jag är väldigt väldresserad, jag hytter med fingret och gör snällt vad min kattherre ber mig om…..
Vi lade lakan över våra skinmöbler när vi var bortresta ett par månader. Grannfrun såg till katterna och de fick vistas utomhus. MEN vad roligt det var att leka UNDER lakanen
Ja, men av nån underlig anledning, så brukar just vleecefiltar funka bra. Då lägger de sig heller på filten och att klösa på filten är visst inte kul
och vad gör man med katter som demonstrativt klöser i hörnen och river i varenda tapet vi har? Ställer saker i hörnen men det räcker inte. Det är katter som själva går ut och in men det hjälper inte. De är väldigt billiga just nu katterna
#18 Katter klöser även för att doftmarkera sitt revir, så katter med med fri utevistelse behöver också gott om klösmöjligheter på strategiska platser i hemmet.
Sajtvärd Katter iFokus
#18 Katter klöser inte demonstrativt vad jag vet…
#20 Jo, det kan de faktiskt göra om de har lärt sig att de får uppmärksamhet då. Att uppmärksamheten är negativ har mindre betydelse.
Sajtvärd Katter iFokus
#21 "för att få uppmärksamhet" och "demonstrativt" tolkade jag som olika saker, men okej :)
klart att det blir uppmärksamhet när man väcks av tapetriv och inte sjuttsingen ignorerar jag det då. Jo då de är fullt medvetna om vad de gör och det är demonstrativt. Känner mina typer rätt väl :)
#23 Vad demonstreras det mot då?
att de inte servas med mat mitt i natten tex och jo de får mat på kvällen. De kan protestera att vi varit bortresta några dagar. De är missnöjda om du ursäktar skämtet.
Vad bra!!! Ja just det där med tapeter är ett elände, om de har den lusten. MAt mitt i natten. Ok, ställ fram mat , emnda lösningen jag kan komma på, funkar förhoppningsvis.Här har ju väv på väggarna och inte en enda synlig skarv någonstans, så det finns inte något att börja med ens. Be kattvakten ägna litetid åt katterna, så kanske det blir bättre.Småprata lite medans posten och blommorna sköts om te x. Be vakten titta lite på tv eller ta en fika och snacka lite med vännerna. Elelr om du känner kattvakten väl, be om att de bor hos er under tiden ni är borta om det är möjligt.
Det händer inte under tiden som kattvakten finns här utan när vi kommer hem. Så det spelar nog ingen roll hur mycket tid han spenderar här. Han ser knappt till katterna heller för då är de ute. Jodå väven har fått sig en omgång med. Mat har så det är inte slut. Nej de bara vill verkar det som. Min äldsta katt som ung så vägrade han att titta på mig de första timmarna när jag kommit hem. Divalater.
HAHAH känner igen det…..Suck du får tapetsera om och vara urnoga med att det inte får finnas några lösa flikar.
nej de lösa flikarna fixar de till själva
. Jo de får bli omtapetsering så småningom- orkar inte nu haha.
Sorry för att jag kapade din tråd Sunset men det hörde liksom samman fast på ett annat ställe bara. Våra tokfransar till katter :) Skönt att det verkar fungera med filt hos dig
Ja, man fattar inte varför det funkar men det är som om det inte är kul att klösa på dem.
#30 haha ingen fara känns skönt å höra att de inte bara e ja som har en "klös katt" ;)
och hoppas på vidare lycka med fleecefiltarna! Tips för övrigt, när an tvättar och vill få bort katthår…. Släng med en sån där engångstvättlapp av tunn skumplast i maskinen. Den drar åt sig massor av hår….Sen slänger du den bara, de kostar ju Sk*t och ingenting, nästan.