Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6321 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Katt till sommarstuga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har sommarstuga eller på annat sätt pendlar mellan boenden, hur gör ni med katterna? Min sambos mamma har två kastrerade katter som följer med henne och resterade delen av familjen när de åker upp till stugan. Iår är jag och sambon som vanligt medbjudna att följa med. Jag är orolig för hur vi ska göra med katterna och tar gärna emot lite råd angående detta eftersom jag annars alltid stannar hemma.

Det har aldrig varit problem att ha katterna i bilen eller på bussen, men då har resan enbart tagit någon halvtimme. Om vi åker till stugan så är det lång resväg och de presenteras för en helt ny miljö där jag är rädd för att de ska börja kissa/bajsa inne eller vara allmänt oroliga. Hur gör man för att moverka rädsla för det nya stället? Hur gör man för att göra en tågresa så bekväm som möjligt för både katterna och våra medresenärer (tänker på bajs/kisslukt)?

På sommarstället så sover vi i två olika hus, så vi kan ha våra katter i ett hus och de kan ha sina katter i ett hus, men det hade ju varit trevligt att låta dem hälsa på varandra. Och då är frågan: hur ska det gå till?

Alde
0

Jag kan spontant svara på första frågan: **Hur gör man för att moverka rädsla för det nya stället?

**Dofter betyder ju väldigt mycket för katter, så första gången jag åkte iväg med min katt till stugan så tog jag med så mycket som möjligt som doftar som hans revir - kattlådor, kuddar från sängen, filtar osv. Men det kan ju vara lite svårt om man åker tåg förstås, men några saker som doftar hemma borde du ju få med.

Sedan tog jag med de bästa leksakerna och mat förstås, men jag tror det viktigaste var att jag och min sambo var med - som en evig trygghet. Och jag tror dina rackare känner samma trygghet i att ha varandra och er.

Sen beror det väl på hur deras personlighet är och hur stor omställningen är, men för vår katt tog det kanske en dag eller två innan han var precis som vanligt i stugan.

Nu när vi åker dit regelbundet känner jag inte av någon förändring hos honom när vi kommer ut på landet - mer än att han tycker det är stimulerande och kul med lite nya miljöer.

Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/

[Highonbluetomorrows]
1

#1 Tack för tips! Min ena katt är en tuffing, den andre är mer skygg men främst då för andra människor och inte tvunget andra miljöer ( de finner trygghet i varandra också). Vi har åkt buss med honom till veterinären och när han låg i sin tygbur så var han lugn och vilade mest trots att det var andra i bussen, så själva resan kan nog gå bra även om det skulle bli tågresa.

Men att ta med välbekanta saker var bra!

Vad gör man om de måste bajja på resan? Vi har mjuka tugburar "väskor" finns det något sätt att trixa med dem för att de ska tåla lite mer väta? Handduk i botten är självklart, men det ger ju ingen doftgaranti ;).

IceJossan
0

#2 Mina pärons katter får vi rasta när vi åker bil långt. De är vana vid sele och vi får åka in på småvägar tills vi kommer till ett lugn ställe när man kan stanna och gå ut i skogen. Då går det bra. Kanske kan du göra det med?

Alde
0

2# Det mest praktiska på tåg är väl att införskaffa en stor transportbur, typ för hund och har en liten uställningskattlåda i ena hörnet.

Annars kanske det får bli att fasta katterna lite innan resan? Men den kanske inte är så sunt direkt.

Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/