Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3263 ggr
MimmiLS
0

Kissar inne..

Ja jag har ju två stycken katt systrar som jag nu haft i ca en månad.
När de kom var de lite skygga och tillbaka dragna.
Inte vana vid hundar, och jag har ett gäng hundar. Men det börjar bli bättre och de vågar allt mer när det gäller hundarna.

Men, när de kom så hade jag en bia bädd i köket med ett litet täcke i. Denna både kissade och bajsade de i när de precis kommit.. Så jag tvättade den och slängde in den i skrubben.
Jag trodde då att det var för att de inte riktigt vågade gå till kattlådan inne på toa, nämare hundarna.

Dock har jag kompostgaller in till sovrummen där hundarna är nu i början till katterna vant sig.

Inga fler olycker har hänt sen jag tog bort bädden, förens idag när jag la ut den i köket igen.
I förmiddags låg de och sov i den och busade i den och så, men nu när jag gick ut i köket så såg jag att den ena katten var påväg att kissa i den och såg då också att en katt redan kissat i den..

Varför kissar dom i den och vad ska jag göra?

Jag vill ju verkligen inte att det ska gå längre så att de kissar i kanske sängar sen..

Hur ska jag få dom att sluta med detta?

UlrikaD
0

Jag vet ju inte hur gamla de är, men min första tanken är att de blivit könsmogna och börjar revirkissa.

Är det äldre katter och redan kastrerade så är det ju inte det.

Men min ena katthona gick direkt och kissade på filtar när hon började löpa.

MimmiLS
0

Dom är födda 17:e oktober..

Går det över om det är revir kiss? 
Känns inte som det tycker jag.. men de är ju mina första katter..

UlrikaD
0

Det går över när du kastrerar dem. Tar en stund, men sen blir de rumsrena igen, vilket alltid är trevligt.

MimmiLS
0

Dock har jag inte tänkt att kastrera dom då de ändå är innekatter..

Det måste väl gå på annat sätt?

UlrikaD
6

Även fast de är innekatter så har de ju ändå hormoner. De kommer att jama, kissa inne och ha det allmänt besvärligt och jobbigt när de löper.

Det kanske inte är så snällt?`

Har du två höglöpande honor hemma samtidigt så lovar jag att du kan glömma både nattsömn och tapeter.

Vare sig de är inne eller utekatter så behöver de kastreras för att inte behöva genomgå besvärliga löp helt i onödan.

MimmiLS
0

Alla katter är ju olika individer.

Och är de berikade och aktiverdade ordentlig så tror jag nog inte det..

Tillbaka till tråden..

Hur får jag mina katter att bli helt rumsrena?

UlrikaD
6

#6 Jag svarade enbart på din fråga. Hur får du dina katter att bli rumsrena? Kastrera dem. Det finns liksom ingen enklare lösning på ditt problem. Katter har inte olika individuella hormoner. En löpande katt är en löpande katt, vare sig mer eller mindre.

Men jag kliver ur tråden och ser ifall du får något annat råd av någon annan.

MimmiLS
0

Ja men om det skulle varit så att någon av dom skulle löpt så skulle jag nog märkt det…

Om jag inte vill kastrera mina katter, hur ska jag då göra?

[KilledbySnape]
1

Släng hundbädden.

(Rekommenderar också att du låter kastrera dem.)

MimmiLS
0

Varför ska jag slänga den?

Jourhemmet
3

Och varför ska du inte kastrera dina katter??? Dom allra flesta katter revirkissar när dom blir könsmogna och det kan vara mycket svårt att få bort beteendet när dom väl börjat. Det är inte schyst mot katterna att inte kastrera.

MimmiLS
0

Fast det gäller en viss bia bädd som ligger i köket det är den enda. 
Det måste ju gå att få bort det beteendet.

Hur gör alla de andra som inte kastrerar sina katter?

Jourhemmet
4

Dom allra flesta har kastrerat sina katter, en självklarhet tycker jag om man inte håller på med seriös raskattsavel.

MimmiLS
0

Ja för vissa kanske det är det, för andra kanske det inte är det.

Okej, hur gör ni som föder upp katter som inte kastrerar era katter, för att få dom rumsrena?

annzoo
3

Biabädd=stor kattlåda… många jag känner (+ jag) har haft samma problem..släng bädden= problemet löst.

men är det revirmarkering så slutar pinkningarna först när du kastrerar. Alla honor hörs intede märks först då de kissar i tex sängen

IceJossan
7

De vanligaste orsakerna till att katter kissar på fel ställe är frustration och pga sin fertilitet. Könsmogna fertila katter kissar otroligt ofta på fler ställen än bara i lådan, och när de väl börjat och fått det som en vana kan det vara svårt att bryta vanan. Kastrering är a och o för att få harmonisna katter som INTE revirmarkerar. Det gör dem även mer harmoniska eftersom löpen är otroligt jobbiga för katter, framförallt om de inte "får nåt". En katt som löper gång på gång utan att "få nåt" riskerar starkt att få livmoderinflammation, och då är det ändå kastrering som gäller och katten har då genomgått flera/många stressande löp och mycket smärta. Man kan låta katten slippa löpa genom att ge den p-piller, men redan från första pillret ökar risken mer och mer och mer att katten drabbas av juvertumörer. Mycket dumt att riskera alltså. Så är det inte raskatter med stamtavla som du tänkt starta målmedveten avel med så bör du definitivt kastrera. Detta är mest för katternas skull, men även för din sömns och för din plånboks skull. Protestkissande är som sagt också väldigt vanligt, och det var antagligen det dina damer gjorde i bädden från början när de var nya hos dig - ny miljö, ny människa och dessutom läbbiga hundar i närheten. Du må ha tvättat bädden så att du inte känner lukten längre, men kattens nos är otroligt mycket känsligare än vår och känner fortfarande kisslukt. Den försvinner inte helt i en vanlig tvätt, även om vi tycker det. Dränk bädden i alsolsprit eller tvätta den igen med ättika som sköljmedel. Funkar inte det är det bara att slänga bädden.

[KilledbySnape]
0

#10: IceJossan förklarade bra i #16!

Av ren nyfikenhet, varför har du valt att inte kastrera?

line84
0

TS, undrar också varför du inte vill kastrera? Det är helt klart det bästa alternativet för dina katter, och även för dig!

Denna kommentar har tagits bort.
Quincy
2

TS: ett tips är att googla runt och läsa på kattforum varför man bör kastrera. Det är absolut både bra för dina katter och för dig.

[Emma--]
1

Vad har du tvättat bädden med? Det är viktigt att man får bort kisslukten. :)

Moast
0

nu har jag en fråga

Ää… mina hon katter mor och dotter 7-11 år gamla kissade båda inne förut men slutat efter vi köpte en klösmöbel… men nu börjat kissa ute i våran smatt misstänker vi. vad kan detta bro på??

[KilledbySnape]
3

#24, Nå, jag tycker inte att jag betett mig som ett svin i alla fall… Men jag är ändå nyfiken på varför du inte kastrerar. Ja, du har säkert dina anledningar och nej, ingen här har väl egentligen med det att göra… Men om du förklarar hur du tänker, så slipper folk komma med fula anklagelser och spekulationer, utan att veta vad de pratar om.

På ett diskussionsforum får man (ibland "tyvärr") räkna med att folk ifrågasätter och har andra åsikter. Och alla kan inte bete sig som folk, nej… Det är lättast att försöka att inte ta åt sig. Skit i korkade kommentarer - men ta ändå åt dig av tipsen du får! Det finns många duktiga människor här, även om inte alla kan framföra sina åsikter på ett shysst sätt så kan det vara värt att lyssna på vad de har att säga.

Förlåt, lite OT, men jag har helt enkelt inga fler råd än att slänga bädden. Du skriver ju själv att det bara är där det händer.

MimmiLS
0

Det är inte okej att svara på såna elaka saker med mothugg, med helt okej att skriva såna elaka saker.. Konstigt..

Bädden är självklart tvättad!

annzoo
0

#23 då du verkade missa vad jag skrev så skriver jag det igen. Många som jag känner har samma problem som dig. Bia-bädden förknippas som en gigantisk toalåda av vissa katter..det enda du kan göra för att få bort beteendet är att slänga den..hur mkt du än tvättar den kommer den ändå att likna en kattlåda

[KilledbySnape]
0

#28, Kanske inte okej, men se det som att du i alla fall inte sänker dig till deras nivå, då…

Jadå, jag förstår det. Problemet är att även om du tvättat den, så finns risken att katterna fortfarande kan känna lukten.

MimmiLS
0

Bädden är ordentligt skurad med först såpa sen ett annat starkt rengöringsmedel.

När folk beter sig så är rent utsagt oförskämda, otrevliga och elaka då blir jag rikitgt irriterad, för beter sig inte en normal, mogen människa.

MonicaLagerquist
0

#32 Med vad för rengöringsmedel är bädden tvättad och är matrialet inne i bädden tvättad?

Stolt ägare till tre La permer

[Emma--]
0

Något som neutraliserar kisslukt?

MonicaLagerquist
7

Eftersom att du undrade hur vi som uppfödare gör.Jo vi kastrerar alla katter som inte ska gå i planerad avel.Sen kastar vi skinnsoffor ,duxmadrasser och div kattbäddar som blivit ned kissade.

Gör av med litervis YT-DAX och skurar ofta.

annzoo
0

#32 hoppa över de som du anser vara spydiga svar och läs den som ger dig tips.

3e gången släng bia-bädden och/eller byt ut den mot en annan bädd som inte liknar att kattlåda dvs stor,rymlig och höga kanter! oavsett hur mycket du tvättar den ser den fortfarande ut som en bgigantisk katttoa.

Gör du inte något åt problemet nu blir det ett invant beteende och svårare att bli av med. Då går katterna mest troligt inte bara i biabädden utan i sängar, soffot mm. Detta oavsett om de är fertila eller kastrerade!

Hawknestgrove
3

Många tror, att de tvättar med Ajax elelr med Kloring för att få rent. Precis det som triggar mera kissande. Plus att katterna bör kastreras. OCh släng det som inte går att vätta med YtDax, eller Dettol eller ättika. Precis som Icejossan säger här, har man katter som inte ska gå i avel så ska de kastreras, för din och katternas skull. Håller med här, du ber om råd, men när du får handfasta och proffsiga råd av duktigt  folk här, så blir du bara arg och trotsar. det är ju klart att man retar på sig småsten då.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MimmiLS
0

Tack för tips. Men ingenting slängt ingen kastration. Problemet löst!

annzoo
0

#39 berätta hur du gjorde då?

MimmiLS
0

Tvättade bädden.

Josefa
0

Fast det har bara gått någon dag.

MimmiLS
0

Och katterna sover nu i sängen utan att kissa, och har inte gjort något mer. 

Så.. problemet löst!

[Emma--]
4

Hoppas det håller sig så :) men var ändå beredd att behöva kastrera dom i framtiden. Tar bort risken för livmoderinflammation och att dom ska revirmarkera. Det är allmänt en stress för dom att vara fertila så risken finns att dom tappar i vikt och har svårt att hålla vikten.. Och eftersom dom ändå kan leva ca 15-20 år så är en kastrering en stor fördel. :)

MimmiLS
1

Ja om ni undrar något så fråga då det trevligt.

Men att säga att jag ska omplacera och dyl. Nej så säger man INTE. Utan att veta orsaker osv!!!!

Ni som inte behöver ta åt er för att jag blir sur över personer som är elaka oseriösa och omogna. Gör inte det. För det är inte riktat till er.

Er tackar jag för råd, även om det inte varit råd som jag använt mig av så är det bra att höra andras erfarenheter.

IceJossan
6

Det är bättre att förklara varför man inte tänker kastrera katterna än att bli förbannad. Vi är många som jobbar ideellt med omplacering av katter, däribland jag själv, och vi får nästan dagligen anmälningar om folk som vill omplacera sin katt pga att den kissar inne. När vi frågar om katten är kastrerad får vi till svar att man inte haft råd att göra det, eller inte VILL göra det eftersom katten ändå ska omplaceras :S

De katter som vi har plats för kastreras, och vips så är felkissandet ur världen.

Detta, samt att extremt många ska avla på sina huskatter så att fler ungar produceras till en värld där tusentals katter DÖR i den missär de lever i, istället för att hjälpa till att DE får hem först.

Kan du ha lite förståelse för varför vi reagerar som vi gör?? Det är INTE för att vara dum emot dig, utan för att vi varje dag kämpar i motvind, eller snarare i ren storm, för att hjälpa några få katter som lider pga att någon valde att ta kattungar på sin hona innan kastrering och att ungarna sen av nån anledning blev utslängda.

Supinesophie
4

#8 Kastrera dem ändå, för deras och din skull. Lyssna på vad folk säger, alla uppfödare har haft fertila katter och vet hur jobbigt det är.

MimmiLS
0

Jag tänker inte i dagsläget lyssna på era råd. Som jag skrivit innan.
Jag är inte helt bakom flötet när det kommer till träning, aktivering och berikning. Och ser till att det måste finnas andra lösningar till detta vilket det klart gjorde. 
Och sen har jag även tränat mer med katterna än vanligt, vilket jag också kommer att fortsätta med då de är inne katter och behöver stimulans!

Och sen varför jag inte ska kastrera just nu. Varsegod spekulera på. För jag har mina anledningar, varken plånbok eller "förmänskling".

Cindy
6

Bara för att man ger någon ett råd, så betyder det inte att den som frågade om rådet är otrevlig eller ovettig som inte följer rådet. Bara för att man frågar om råd så betyder det inte automatiskt att man avser följa det.

Jag börjar bli ordentligt less på jargongen här. Igen. Det spelar ingen roll huruvida jag håller med endera parten eller ej, det handlar om hyfs. Pikar, ironi och jämmer är inget som kommer få någon att ändra sin inställning. Däremot skrämmer det bort andra som vill ställa frågor, och oss som ledsnat på att vada i trista kommentarer.

Vänliga hälsningar
Cindy

UlrikaD
7

#61 "Jag börjar bli ordentligt less på jargongen här. Igen. Det spelar ingen roll huruvida jag håller med endera parten eller ej, det handlar om hyfs. Pikar, ironi och jämmer är inget som kommer få någon att ändra sin inställning. Däremot skrämmer det bort andra som vill ställa frågor, och oss som ledsnat på att vada i trista kommentarer."

Det går ju faktiskt åt båda hållen.

Jag kan säga att det är riktigt skittråkigt att läsa tråd efter tråd med okunniga människor som får jättebra råd av folk som varit med länge men i stort sett spottar dem i ansiktet.

Jag förstår inte hur folk orkar svara på samma frågor, gång på gång på gång och bara få otack och ovett som svar.

Det skrämmer bort de människor som faktiskt tar sig tid att svara på frågor, som vill hjälpa och framför allt vill se till att katterna det handlar om får det bra.

Men när personen som skriver en tråd redan från början har bestämt sig hur saker och ting ligger till då är det ju faktiskt ingen idé att skriva överhuvudtaget. De har ju redan bestämt sig.

Så om de då slutar skriva och be om råd så kan de andra som försöker hjälpa lägga sin tid och energi på de männskor som faktiskt både bryr sig och är villiga att lära sig mer om det djuret de har tagit sig an, och ska se till dess bästa resten av livet.

Cindy
5

#62 Som jag förstått saken hoppades TS finna råd som skulle lösa hennes problem, utan att behöva kastrera katterna.

Konsensus i tråden är att lösningen är kastration.

Så långt allt väl, det måste finnas utrymme för "agree to disagree" på forum. Och jag tycker verkligen inte att det är ett problem att samma frågor dyker upp gång på gång, det står alla fritt att låta bli att svara.

Men, om man tycker att man bara får otack till svar så kan man välja mellan att bli frustrerad och bli otrevlig, eller att tänka att nåväl, jag kanske i alla fall sådde ett frö och frågeställaren kanske tar till sig det jag sagt med tiden.

Om man inte kan gå in i en diskussion med öppet sinne och ödmjukhet, så bör man i min mening låta bli och överlämna svarandet till någon med mer "tålamod" för "okunniga människor" som "spottar en i ansiktet".

Jag vet inte hur många gånger jag sett trådar på andra iFokus kattforum där frågeställaren skrivit saker i stil med "jag frågar här för det verkar vara lite högre i tak här än på andra ifokussajter". Det tycker jag är sorgligt.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Emma--]
0

Nu har jag gått igenom tråden lite här, och vill bara hänvisa till sajtreglerna som finns under "om sajten" och de finns även länkade i den här tråden.

sagan
3

#43 Kanske beror på att dem slutat löpa? Vissa katter löper varannan vecka och vissa med längre mellanrum. Så det kan hända att dem börjar kissa om ett tag igen.

Katter mår som sagt inte bra av att vara okastrerade. Dem blir stressade och mår dåligt. P-piller är heller ingen bra lösning. Hoppas att du nånstans tar till dig varför det är bättre att kastrera än att inte göra det. Och gör det för katternas skull om inte för din.

MimmiLS
2

Katterna har INTE löpt! Det skulle jag märkt! 

Och jag vill lära mig mer om dessa djur, dock inte den lata vägen.
Jag tränar med mina katter, jag har dom som en del i min flock och jag älskar mina katter.

Men så som de flesta nedvärderat mig på detta forum, i denna tråd. Bara för att jag inte vill kastrera. Hallå liksom. Alla tycker inte lika om allt.
Och bara för det så ska jag omplacera mina ketter till någon som bryr sig om dom?

Att ge sig på en människa som frågar om råd på det viset bara för att just det rådet, som också var det enda rådet som jag fick. Inte passar mig, nej då är jag ju dum i huvudet..?

Klart jag blir riktigt upprörd, för som sagt det finns andra lösningar.
Vilket ni som har katter faktiskt borde veta.

För har man djur överhuvud taget så borde man veta vad aktivering, berikning, näringslära och allt annat betyder.. Det tycker iaf jag. Sen att jag just nu håller på och lär mig mer om katter är för att de är mina första katter. Men jag vet ändå allt grundläggande. Men har i dagsläget valt att INTE kastrera.

Att dra ALLA människor som gör si eller så över en och samma kant är väldigt oförskämt, elakt och otrevligt, faktiskt.

Mina katter lever som inne katter, men har nog ett mycket roligare liv än vissa ute katter, och de flesta innekatter.

För dom är inte "bara" katter för mig. Dom är en del i min familj som jag värderar högt och vill ska må bra.

Skulle det vara så att de trots den aktivering de får skulle må dåligt sen vid löp, ja då, kanske jag måste överväga andra metoder.

MEN, man måste inte alltid ta den lättaste vägen ur saker och ting. Bryr man sig så jobbar man ju mot att det ska bli bättre. OCH fortfarande (om det är någon som inte förstått det ännu) så är inte kastration den lösningen jag ville använda mig av i detta läge.

annzoo
0

#66 Detta är rent informativt=) Det är inte alltid så lätt att se då vissa honor löper då katter även kan vara tystlöperskor. Men på de allra flesta syns det och hörs tydligt. Då jag inte vet din kunskap om löp men säge detta då jag vet att flera tror de (känn dig inte träffad om du redan visste de): en katt blöder aldrig vid höglöp/löp som hundar gör. Blöder katten så är något fel.

[Emma--]
0

Vill bara säga att jag heller inte hade tänkt tanken kastrering när jag skaffade mina flickor och det gick bra i ett år ungefär. Ena löpte tyst och ena löpte sällan. Men sen började sheri löpa ofta, typ varannan vecka. Hon hade inte intresse av något annat än att stryka sig mot saker och springa runt och mjaua. Sen började hon även fort kissa utanför lådan. Då kastrerade vi henne och hon blev betydligt lugnare och slutade på en gång att kissa utanför. Tyvärr var jag inte klok att kastrera andra katten på en gång för hon hade ju inte samma problem. Men sen började även hon efter ett tag att löpa som en tok och åt knappt något så hon rasade i vikt vid sitt löp. Kastrerade då även henne och problemet blev löst. :) I det fallet hjälper inte aktivering. Det är inte bara våra åsikter, utan löp är stressande för en katt. Många äter mindre även fast det är krävande för deras kroppar att löpa. Och så har man ju risken med livmoderinflammation som du tar bort helt när du kastrerar dom. Och risken med juvertumörer minskar. I ditt fall tror jag inte det handlat om löp ännu med tanke på deras ålder. Men det närmar sig. Jag tycker det låter som att du bryr dig jättemycket om dina katter och det är alltid roligt att höra om någon som faktiskt inser att en katt behöver aktivering för att må bra. Sen blir jag alltid glad när någon tar sitt ansvar och håller katten inne :) Så jag tror att du kommer lösa det på bästa sätt :)

sagan
1

#66 Det föregående skriver stämmer bra. Många katter har tysta löp.
När man jobbar mot att minska de hemlösas situation i samhället så blir det tyvärr väldigt svårt att förstå när någon inte vill kastrera sina katter på grund av att dem är inne. Det är många katter som kommer ut av misstag. Och är dem då okastrerade, ja då är det fakta att denna kommer att få sig en kull med all sannolikhet. Sen att inte förglömma att dem mår dåligt under sina löp. Vill du dina katters bästa är inte att låta bli att kastrera dem rätt väg oavsett orsaker.

Men du verkar mest skriva om att folk hoppar på, är elaka, oförskämda m.m när dem försöker hjälpa. Det är allt för många som kommer in och frågar om råd och när dem får det så duger inte detta. Är inte svaret det man vill höra börjar oftast TS att gnälla. Ta till dig råden eller låt bli, det är ditt val. Men människor måste få reagerar precis som du gör. Cool

MimmiLS
0

Det är inlägg i denna tråden som tagits bort, som gjort mig riktigt upprörd.

Jag tar till mig råden och vet att jag senare kanske måste kastrera, MEN det är ingenting som mina tankar går till idag.

Jag har även hundar och blir rätt förvånad över skillnaderna i hund vs katt världen ang kastrering.

Just för att jag inte haft katt innan så vill jag ju se om det går att dom kan må bra utan kirurgi så att säga.
Men som jag skrivit innan så kan det ju ändras i framtiden.

sagan
0

Hundar mår heller inte bra av att vara okastrerade. Så det är ingen skillnad Obestämd Och en kisse som inte kastreras mår inte bra. Inget du eller nån annan kan ändra på. Så dumt att börja exprimentera då det kan leda till oönskat beteende som inte går att få bort. Katter kan lätt börja kissa fel och få det som en ovana. Sen spelar det ingen större roll vad du gör för att försöka bli av med det. Vi är många med lång erfarenhet av katter och det går inte att få dem att må bra utan kirurgiskt ingrepp tyvärr. Men åter igen, du tar dina egna beslut och gör som du vill. Även om jag tycker det är vanskligt att utsätta dem för det det innebär att vara oksatrerade!

[Emma--]
1

Nu är jag inte insatt i hur hundar påverkas av löp men största skillnaden jag kan tänka mig är hur ofta dom löper.

MimmiLS
1

Jag sa aldrig att det är samma sak. Jag sa att det är skilland på hur det ses i hunv vs kattvärlden med kastration.

Och som jag säger, så länge inte katterna mår dåligt så tänker jag inte utsätta dom för operation! 
Alla har olika åstiker om allt, men bara för det så betyder det ju varken att en har rätt eller fel.

Många tycker att det är fel att kastrera, andra tycker att det är fel att inte kastrera. Så är det och så kommer det alltid att vara.

Och just där är det bara att acceptera att människor har olika åsikter.
Jag säger som så att mina katter mår inte dåligt och därför tänker jag inte utsätta dom för ett idag onödigt ingrepp.
Sen vet jag att det kan ändras men då tar jag det då.

Och denna fråga som ställde handlade inte om själva kastrations frågan från början. Men drev dit då det var det enda råd jag fick.

Tydligen så fanns det andra lösningar på problemet. Och det var andra lösningar jag sökte av mina egna skäl. Jag blev liksom ställd av att få den mot respons som jag fick. Just för att alla är olika och tycker olika.
Och som någon sa.. Ska man vara otrevlig så kan man lika gärna låta bli att skriva. Inget illa ment till er som inte varit otrevliga.

Men det jag menar är att alla har olika åsikter, tycken och erfarenheter. Och så kommer det alltid att vara.

jag "expimenterar" inte, inte enligt mitt tycke iaf. Jag vill skaffa mig egna erfarnehetr och ser att alla katter är olika individer och funkar på olika sätt. Som jag också sett med hundar, då jag hållt på med hundar i all dess form sen barnaben.

Jag är ju INTE ute efter att utsätta mina katter för ett helvete. Och så länge de mår bra så tänker jag inte kastrera, men den dagen kan komma när jag kanske måste ta och tänka över det beslutet ordentlingt. Men vem vet om mina katter ens kommer att må dåligt av det? Eller att de kommer bli si eller så?
För trots allt så är alla djur trots art, olika individer.

Och så länge man ser till djurest bästa så spelar det väl ingen roll vilka åstiker man har, eller vad du eller jag anser som rätt eller fel?

Jag tycker tex att det är fel att bara ha katt för att ha det. Jag tycker man måste aktivera, stimulera och berika katterna. Med träning eller andra aktiviteter. Men bara för att n¨gon inte gör det så tycker jag inte att dom är elaka mot katterna eller vad jag ska säga.. Men jag tycker ändå att dom som har katt, just bara för att, borde fundera på hur de egentligen mår. Men det är ändå inte upp till mig att säga om det är rätt eller fel.

Om ni förstår hur jag menar med det. Poängen är ändå att alla olika, och tycker olika :)

MimmiLS
2

Sen kan man inte heller dra alla människor som tycker lika över samma kant, för vissa kanske säger en sak men gör en annan.

Jag är extremt noga med att katterna inte ska kunna komma ut. Och tro mig, jag är en riktigt höns mamma när det kommer till mina "barn". 
Jag värderar mina barn på fyra ben precis lika mycket som andra värderar sina barn på två ben.

och det har hänt mycket som har gjort att jag är extra försiktig och noga med ALLT när det kommer till alla mina djur.

Jag har inte heller tänkt att avla på mina katter och är inte heller därför som jag valt att inte kastrera.

Men jag kan förstå att ni inte förstår det, då jag inte förstår hur man inte kastrerar han hundar som inte ska gå i avel. eller att man avlar på blandras hundar..
Men det är samma sak där.. Olika åsikter.

Men man måste ändå ha ett öppet sinne och vara öppen för att lyssna på anledningar osv. Och inte bara döma direkt. Man måste kunna förstå att alla tycker olika, och att ingenting är varken rätt eller fel i såna frågor.

[Emma--]
1

Jag är bara väldigt nyfiken varför du inte vill kastrera förrän det blir problem? Tänkte främst eftersom du verkar tycka att hanhundar som inte ska avlas på ska kastreras? Eller missuppfattade jag dig? :)

MimmiLS
1

För att jag känner att det är onödigt att utsätta dom för den onödiga risken med operation. Ja är en sån som är rädd, väldigt rädd att något ska gå fel under op. Om det så bara gäller kanske en bruten klo som ska tas bort får jag panik och tror att djuret ska dö.

Så jag känner att jag inte vill ta den risken om jag inte måste. Och eftersom katterna mår bra, och jag inte sett stress eller dyl än så länge så, ja. Då väntar jag hellre och ser om jag måste göra det senare.

Att det är fel att inte kastrera hanhundar beror ju på det också. Vart man bor, hur hanhunden reagerar vid löp osv. Har man en hane som mår bra, varför utsätta den för en "onödig" operation?

Hoppas du förstår hur jag menar och tänker.

För jag gör verkligen ingenting som jag tror kommer "skada" mina katter. Jag gör det för deras skull. 
Om de fortsätter må bra trots att de inte är kastrerade så är ju det bra för alla.
Men blir de stressade eller börjar må dåligt, ja då kanske jag måste den risken som jag tycker att det är med en operation.

[Emma--]
2

#76 okej då förstår jag vad du menar. Jag var också otroligt rädd att något skulle hända. Och lär alltid vara det inför en operation. Även om jag inte håller med om att det är en onödig sak :) men det märks som sagt att du bryr dig om dina katter så jag inser också att du kommer kastrera när det krävs.

IceJossan
5

Då är jag med på hur du tänker. Men håll nu nooga koll framöver: Illaluktande flytningar, mycket tvättande där bak m.m. tyder på livmoderinflammation och är jättevanligt på katter som löper "tomt" dvs utan att bli parad. Viktnedgång pga matvägran, revirmarkerande, skrikande och rastlöshet/ordentlig stress är vanligt i samband med löp och vissa mår rent av dåligt av att vara fertila. Håll ögonen öppna efter dessa symptom bara, men det tror jag du gör.

MonicaLagerquist
6

För mig var det självklart at min hund som inte skulle gå i avel kastrerades.

Om du nu är orolig för att utsätta din katt för en som du anser onödig op.Gör det här tanke exprimentet.Vilket är bäst att kastrera en katt när den är pigg har fastat i rätt antal timmar av en pigg veterinär som gör en rutin op en vardag än att låta operera en sjuk katt med livmodersinflamation mitt i natten på julaftonsnatten.För mig är det valet enkelt.

Hawknestgrove
0

en tik löper ca två ggr per år. OCh att kastrera en tik kostar 5-6000 kr att kastrera en hanhund kostar minimum 2000 kr. Lite skillnad på kostnaderna på katt……Därför kan jag förstå, att man drar sig för att kastrera hundar.Dessutom så har man ju mera koll på en hund…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Thaeri
4

Som de andra säger är det skillnad på hund och katt, på katt är det helt enkelt så att riskerna med att inte kastrera är mycket större än det är att göra det.

Tomma löp - frågan är oftast inte om katten får livmoderinfallation, utan när. Dessutom är risken högre för juvertumörer.

P-piller - samma där, risken för livmoderinflammation är hög, och risken för elakartade juvertumörer vid annat än kortvarig användning skjuter i höjden rejält.

Sen är det stressande mentalt för en katt att vara fertil och särskilt under löp när driften att prara sig är så stark att katten knappt kan tänka på annat.

line84
0

Mimmi, bra att du förklarade VARFÖR du inte vill kastrera. Tror många här inne (därav den vilda disskusionen) trodde att du tänkte avla på dina tjejer. Vissa tror ju fortfarande att honan mår bäst av att få en kull innan kastrering (vilket är helt fel). Tycker du fick bra råd av #78. Jag personligen tar hellre "risken" att kastrera än att låta bli. Anser att katten mår betydligt bättre som kastrat.

annzoo
0

#82 hon skrev ju de i #76 =)

line84
0

#83 Vad menar du? Jag skrev ju att det är bra att hon förklarade??

annzoo
0

#84 läste fort men fel…såg de då jag skickat de…

majvi
2

Men kan se det här som att vi som kastreras våra innekatter struntar i att leka med dom,köpa klösmöbler,leksaker eller berika miljön för katterna på annat sätt

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

sagan
6

#76 Förstår hur du tänker. Men om det är dina första katter du har så borde du rimligen kunna söka information lite var stans och inse att det är bättre för katterna att kasteras än att inte göra det. Det folk skriver, tomma löp leder till livmodersinflammationer, p-piller ger juvertumörer, katter som löper är stressade och det är därför dem börjar kissa för dem förstår inte vad som händer. Du skriver att du är mån om dina katter, vilket är jättebra! Men nånstans tycker jag du missar det viktigaste vilket är kastration. Hur ska du se om dem är stressade? Det är en annan typ av stress dem utsätts vid löp. Resten av tiden mår dem bra. Så det är inget du direkt kan se på sikt.

Noga med att dem inte kommer ut? Reser du med dem nångång? Ex till veterinären. Vad gör du om du råkar bli påkörd och buren går sönder och dem flyr ut genom ett fönster som krossats? Du kan inte råda över situtationer. Det kan hända att katten kommer ut i trapphuset hur noga du en är. Och vill det sig riktigt illa är det någon som just öppnar ytterdörren (om du bor i trapphus) just när din katt kommit ända ner.

Du skriver även att de tydligen finns andra lösningar på kissproblem (vid löp?). Du får gärna dela med dig av dessa för jag har än idag inte hittat dem.Obestämd

OberonsMatte
4

#76 Som djurägare får man inte vara så egoistisk att man låter sin egen oro styra när det gäller en sådan självklar sak som kastrering. Den missriktade omtänksamheten kan kosta din katt livet den dagen hon måste kastreras akut i samband med livshotande sjukdom.

Sajtvärd Katter iFokus

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.