Hemlösa katter i Egypten :(
Hej!
För ett tag sen kom jag hem från en underbar semester i Egypten. Det enda som gjorde mig väldigt ledsen där nere var att se alla dessa hemlösa katterna.. :( Dom hade kattungar som var magra som pinnar och honorna blir dräktiga igen innan kattungarna som dom redan har blivit stora nog att klara sig själva.
Det fick mig att tänka lite. Tänk vilket rikt och utvecklat land Sverige är! Varför måste vi ha alla dessa hemlösa katterna som vi har? Införskaffa en lag om att alla katter ska vaccineras och utekatter ska kastreras, då kommer antalet hemlösa katter minska otroligt mycket på ett par år!! Vi som har alla resurser (jämfört med tex Egypten) borde inte ha hemlösa katter!
Det gjorde verkligen ont i hjärtat att se de stackars djuren, inget värdigt liv alls! Det borde verkligen hända något för detta problemet finns ju tyvärr även i vårt underbara Sverige..

ja… katter som bor ute borde kastreras… I alla länder!
Mammas kompis mamma, som bodde i england, tog in katter och kastrerade eftersom det var så väldigt mycket hemlösa katter där. De som ägdes av någon också… Även om ägarna kanske inte visste om det så var det ju bra gjort, och det var hennes egna pengar också ju. Så det var ju bra… Fast man borde väl egentligen fråga… Men det var mest katter som bodde ute och aldrig var "hemma" tror jag…
ja lag på att utegående katter ska kastreras och idmärkas vore helt klart en självklarhet
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 Bra gjort om man gör så med andras katter? Näh.. Självklart ska man fråga ägaren och inte bara pipa iväg och knípsa andras missar?
För övrigt är det ju behjärtansvärt att ta sig an hemlösa katter. Men andras missar ska man låta bli, när man vet att de har en ägare. Sånt blir jag lite rusken på, att en del tycker att man kan ta grannens misse och kastrera, "de märker nog inget ändå.."

#3 - oj, det lär nog som att jag tycker det var bra att ta andras, jag menade att hon tog in de hemlösa…
#4 Ja, så lät det faktiskt.. 

En lag ville säkert vara bra som signalpolitik, men jag tror inte det ville gå att kolla upp i verkligheten. T ex ska en hona jo rakas för att kunne fastställa om hon är kastrerad (?), men även om ägarna "på begäran" skulle visa upp ett intyg ville det jo kräva väldigt många resurser.
Om där nu verkligen kom en lag på kastrering och id-märkning av katter - vad skulle då hände med de katter som inte är det? I förvägen vill staten inte betala för katthemmen, så det betyder väl att alla okastrerade/omärkade katter (inkl. de 100.000 hemlösa) vill bli avlivade?
Jag vet att man ska börja någonstans och har inte själv något bättre förslag, men innan där finns en eller annan lösning för alla hemlösa katter är jag rädd att eventuella nya lagar blir på bekostnad av dem
.
Finns där någon länder som har lag på kastrering och/eller id-märkning och hur fungerar det där?

Hade jag haft en okastrerad katt rännandes hemma hos mig och ägaren inte tog sitt ansvar hade jag banne mig gjort det åt henne/honom! ALLA vet vad som händer om man släpper ut en okastrerad katt och fler kattungar behöver vi verkligen INTE!!
Fy f*n rent ut sagt åt kattägare som inte tar sitt ansvar! Blä!
Pälsbollarna i Höganäs
Fy för såna som tar saken i egna händer om man vet vem ägaren är. Sedan om ägaren går med på att man knipsar katten på egen bekostnad, det är en annan sak.
Det är inte förbjudet att ha okastrerade katter ute. Och huskattavel är mig veterligen inte heller förbjudet.
Sedan får man tycka vad man vill om det, men det är så lagen ser ut.
#6 den saken kan ju ordnas enkelt, för i och med att katten blir idmärkt, så ska den i så fall kastreras. Då finns ju det i rullorna, så det behövs ju ingen koll på det. Givetvis, så får man ju undanta de raskatter som används i avel och som smiter, vilket självfallet kan hända!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Avel nej.. Men det är inte bara det att det blir ungar överallt utan att folk faktiskt får sina saker nerpissade av okastrerade hankatter som ränner runt och har ägare som skiter ett stort stycke i vilket.
Och jag menar ju givetvis inte att jag skulle håva in alla okastrerade katter jag ser. Men om ägaren gång på gång på gång har blivit upplyst om att hans/hennes katt är ett problem och ändå inte gör något åt saken så hade jag själv sett till att lösa problemet.
Tar man inte ansvar för sina djur så ska man inte ha några heller!
Pälsbollarna i Höganäs

Som det ser ut i dag är det en mycket lång väg för att höja kattens status. Folk som släpper ut sina katter okastrerade borde inte få ha katt enligt mig. Det bästa altenativet är ju innekatt, men om man väljer att ha den ute så är kastrering självklart - men detta är som sagt min åsikt.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Håller med!
Pälsbollarna i Höganäs
#10 visst ar det ett helsicke med ute katter som staller till det for andra, men man tar i alla fall inte saken i egna hander. Da ar man inte ett dugg battre. Snarare tvartom. Da ar man kriminell! Gor man ett ingrepp pa andras katter utan tillatelse sa hoppas jag att man aker dit ordentligt!

Ja, det är din åsikt och jag har min. Vi lämnar det där. =)
Pälsbollarna i Höganäs
På cypern var det jättemycket kattor med kattungar, pinnsmala, med sår där och där. Man blir så rörd, och så arg 
Att skriva om olagligheter man sjalv kan tanka sig att gora, kan ses som en uppmuntran for andra… Min asikt.

Och att släppa ut sina okastrerade katter vind för våg och inte ta ansvar för dom, sänker kattens status…. Min åsikt.
Pälsbollarna i Höganäs

Nae, jag hade verkligen inte uppskattat att någon skulle ta och kastrera min katt utan min tillåtelse. Nu skulle jag aldrig behöva oroa mig för det problemet men om.
Tänk om någons avelkatt skulle rymma t.ex - också kastrerar en helt främmande människa den, nej det tror jag inte uppfödaren skulle uppskatta.
Även om man måste jobba för att höja kattens status blir det inte bättre av att ta saken i egna händer, utan man måste jobba tillsammans. Man måste lära ut, bättre regler & en posetiv och snäll ton tror jag hjälper framför allt. Som en barnfamilj i mitt område skaffade en hankatt förra sommaren, de hade ingen kunskap om kastrering. Jag tog kontakt med denna familj och pratade lugn med dem om fördelarna med att kastrera och familjen vart jätte brydd och bestämde sig för att kastrera. Det är ju så att alla faktiskt inte vet. Att vara arg och skälla hjälper inte. Min åsikt.

Håller med dig.
Pälsbollarna i Höganäs
#13 Då är jag en stolt kriminell:)
Jag skulle kastrera andras katter och har gjort det. Inga kattungar där längre. Men självklart var de inte raskatter…de springer förhoppningsvisst inte rund ute.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#20 tänkte mer raskatter rymmde - det kan hända även den bästa kattägaren.
Man bör prata ägaren innan man ska hålla på ta deras ansvar. Aldrig att jag skulle kastrera en katt utan att prata med ägaren. Skulle ägaren vara tvärsynt och vägra att kastrera - hm, ja då skulle jag nog överväga att vara sk. "kriminell" och kastrera den.
#21 Här finns ingen som jag skulle kunna fråga om ägarskap. Bara en massa gårdar som själva inte vet hur många katter de har hos sig.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#22 då är det ju en helt annan sak, absolut.

Jag skulle inte heller kastrera en katt utan att ha pratat med ägaren först, Självklart måste man göra det! Men om dom skiter i vilket och inte bryr sig om att göra något åt problemet så hade jag gjort det åt dom istället… Problem solved liksom..
Pälsbollarna i Höganäs
Jag var också i egypten för typ ett år sedan, det kändes som om jag ville ta hem alla katter till mig!!
Det är ju jättetråkigt att det finns sånt i vårt land också och jag tycker man ska skaffa en lag till det, åtminstonde att man får böta om man blir påkommen med det.