allergi hos någon som ej bor med katterna?
Jag har inte skrivit här tidigare, men nu måste jag ställa en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med/svara på.
Vi får två små katter på fredag, och både jag och barnen ser fram emot det.
Emellertid är deras pappa allergisk, men vi är skilda och bor alltså inte tillsammans.
Han blev inte helt lycklig när han hörde detta, jag ska inte säga vad han sa, men han tror inte att han kommer att kunna krama sina barn de veckor de är hos honom. Han säger att allergenerna sitter kvar i kläder, barnens hår, osv.
Jag kommer naturligtvis att sätta på barnen nytvättade kläder och duscha dem innan de åker till honom, och måste säga att han aldrig har sagt något tidigare när vi har varit någonstans där det finns katt.
Men är det någon som vet något mer om detta - sitter det kvar i kläder även efter att de är tvättade? Hur stor är sannolikheten att han verkligen känner av det?
Jag vet inte om jag kan få honom att ta allergitabletter pga detta, men vill alltså höra om ngn annan varit i samma situation.

Om du aldrig tidigare har hört att han skulle ha varit allergisk mot katt så skulle jag ju mer tro att det har med er skiljsmässa att göra än katterna.
Jag kan ju ha fel men det var det första som slog mig.
Hur gör han när han åker buss,handlar osv blir han sjuk då?
Om du tvättar kläderna och packar ned dem i väskan direkt och byter kläder på barnen innan de åker och ser till att barnen tvättar händerna och inte tar i katten efter det så borde det hur som helst gå bra om han inte är hyperallergisk.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för svar! Jo, han ÄR alltså allergisk, men när vi har varit t.ex. hos mina föräldrar som har katt och kommer tillbaka därifrån så har han aldrig reagerat på det. Och då har vi inte ens tagit nya rentvättade kläder, osv.
Han har ju varit hemma hos folk som har katt, och det är klart att han känner av det, men han klarar ju av det, och då är han faktiskt I hemmet där katterna finns.
Jag är kanske negativ och inte helt objektiv, men jag har alltid tyckt att mycket satt i huvudet på honom. Inte att jag inte tror på att han är allergisk, för det vet jag att han är, men att han alltid reagerade mkt starkare när han visste att katt fanns i närheten, att vi hade träffat en katt, e.d. än när han inte visste.

Enligt vad du skriver i #2 så är jag övertygad om att han överreagerar ordentligt. Är han så hyperallergisk som han verkar rädd för så skulle han inte kunna åka buss eller träffa sina bekanta med katt, för katthår finns ööööverallt.
Se bara till att göra som #1 skrev så är det säkert helt lugnt :)
Jag är själv allergisk och vet hur lite det behövs för att utlösa en reaktion. Det är olika hur allergisk man är, en undersökning skulle ju besvara det.
Allergener kan faktiskt komma med kläder:
http://vetenskap-forskning.blogspot.com/2007/07/katter-och-kattallergi.html
Hoppas det löser sig!

#4 Jo visst men kan man åka buss ,hälsa på folk som har katt utan att reagera så är man nog inte så allergisk att man inte kan krama sina barn.
#5 Allergisk reaktion från katt är ofta väldigt lik vanliga förkylningssymtom. För att veta vad som är orsak/verkar så måste det testas under ordnade former inte gissas utifrån några vardagliga iaktagelser. De allergiska reaktionerna är ofta inte så besvärliga om man blir utsatt under kort tid.

Det finns folk som reagerar med rejäla astmaattacker (har en bekant som gör det) Då är det ambulans till akuten som gäller OMEDELBART.
Jag tycker inte att du ska anpassa ditt liv på det sättet, ni är ju trots allt skilda. Du måste väl få leva som du vill nu, även om ni har barn ihop. Om han haft en allergi i stil med vad #7 pratar om så kanske jag också skulle fundera två gånger, men inte som du beskriver nu. I så fall måste han ju hålla koll på att ingen av ungarnas kompisar har katt också…
Tycker faktiskt du visar tillräckligt med respekt, mot honom, när du tar dig tid att skriva för att höra andras (mer objektiva, kanske) åsikter.
(Och förresten så blir de som haft djur under sin uppväxt mycket trevligare som vuxna. Men det är bara min åsikt…
)
Stryk på Petal Cleanse C regelbundet så minskar det mängden allergener på katterna.
Annars tycker jag du fått bra råd i tråden, och jag tycker inte heller att du ska låta bli att skaffa katt för exmannens skull, såvida han inte är otroligt allergisk.
Vänliga hälsningar
Cindy
Såg nu alla svar som jag har fått, tusen tack! Jag har inte läst på några dagar, men nu såg jag alltså.
han har blivit testad och fått bekräftat att han har kattallergi, dock tycker jag att det är skillnad på att bo med katt och att träffa folk som bor med katt.
#9, jag ska kolla upp petal cleanse c, tack för tips!
Ja och se till att barnen alltid har kattfria kläder när de är hos pappa och att de är nybadade. Då har du gjort ditt. MEn tänk så här… Anta att dina ungar är i skolan och umgås med andra ungar som har katt och pappa ska hämta dem sen….Då borde han väl reagera lika mycket på det? Eller ska han förbjuda glyttarna att umgås med kompisar som har katt? Lägg upp dessa situationer för honom, så blir han nog rätt så svarslös…. Skon klämmer nog mest att det är Du som skaffar katter, tror jag….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#11, Ja, jag hade tilloch med tänk föreslå att när de kommer från honom och jag hämtar dem i skolan så har jag med mig kläder som de får byta om till i skolan, så lämnar vi "pappas kläder" i skolan, och gör tvärtom när de ska till honom. Bökigt, men om han nu gnäller…
I alla fall dottern har en kompis som har katt som hon har varit hos, och en annan som har kanin, och vi som har marsvin redan, och det har inte varit ngt prat om det. Så tyvärr är det nog som du säger. Han har lovat barnen kaniner, men det blir aldrig av och sonen säger att "han är för lat…"
Ja, trist och jobbigt, men på fredag kommer de små!!!
ja, då rider han nog bara på just det att du skaffar katt. Kastrera dem så fort du kan bara.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....