Om du kunde, skulle du BARF:a?
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Jag kommer inte att kommentera era svar i tråden (luften är fri), är enbart intresserad av att veta hur den allmänna uppfattningen är. Jag håller på med ett projekt nu och era svar skulle vara mycket värdefulla för mig!
Svarar naturligtvis på frågor om ni vill, antingen här eller i PM.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFAR redan och skulle kunna tänka mig att köpa färdiga BARF satser om det vore helt gillar inte att all köpebarf är mald.
Stolt ägare till tre La permer
1. Ja, om jag hade tillräckligt stor frys.
2. Jag tycker det är ett riktigt bra koncept och jag talar för det när jag kan, även om jag inte BARFar själv.
3. Ena katten vägrar äta rått kött (äter inte ens blötmat)+alldeles för liten frys.
4. Beror på priset. Skulle nog hellre köra med blötmat av god kvalitet. då man missar en av fördelarna med BARF ändå: Den rejäla tandmotionen.
5. Folk har förlegade kunskaper och tror att torrfoder är jättebra för att både veterinärer och fodertillverkare säger att det är det. Att torrfoder är bekvämt att ge gör ju dessutom att folk är mindre villiga att ta till sig kunskapen, tror jag.

Tusen tack för bra, lättläst och utförligt svar!
Ja, om
1. Alla åt det
2. Jag hade plats i frysen
Som det är nu har jag en som vägrar rått kött, en som kanske kan smaka och två som gillar. Och en som vägrar blötmat, en vars mage inte tål större mängder och två som gillar.

Tycker du att konceptet är en bra idé (fråga 2), till de som gillar blötmat, skulle du våga testa enligt fråga 4?
Varför tror du att det inte är vanliga idag än vad det redan är (fråga 5)?
Nej, inte enbart, det verkar kräva att man ständigt kan ge små portioner under dagen, då katter enligt min erfarenhet behöver kunna äta med jämna mellanrum och rått, ruttnande kött vill inte jag ha liggande.
Jag kan tycka att det är en bra tanke, men jag tror också att det finns fler sätt, som inte är sämre för katten bara för att det inte är ursprungligt…Vi trycker ju inte heller i oss rått kött längre…
Nej, jag vill inte göra det idag, tänker på bakterier med icke tillagat kött i lägenheten, få utfodringstillfällen som det skulle ge och på att min katt inte skulle få i sig det.
Om, jag visste att det var behandlat på något sätt och inte tog in skadliga bakterier för varken människa eller djur.
Det är tidskrävande, kräver mycket kunskap, härdad matte och jag har svårt för att ha rått kött liggande i en varm lägenhet på sommaren…hua.
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig det? Hänvisar till mina tidigare svar
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur? Hänvisar till mina tidigare svar
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

Tack så mycket, intressant med lite andra synpunkter!
Tyvärr, tycker inte att jag fick ut något mer ur det där, det hjälper ju inte att du kopierar in mina frågor utan att svara på dem eller skriva "hänvisar till tidigare svar", som jag tycker att jag inte riktigt fick något svar på, annars hade jag ju inte frågat igen?
Ja det skulle jag.Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Jag tycker det är en mycket bra ide.Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Har inte kunskapen, svårt att få tag på ingredienser.Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Ja det skulle jag absolut. Om det var relativt lätt att få tag på.Har du några övriga synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Jag tror att många inte vet vad en katt ska äta, dom köper bara en förpackning som det står kattmat på. Många lyssnar på veterinären "för dom måste ju veta". Att det är besvärligt. Inte nog med kunskap. Inte plats i frysen.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
ja självklart, om gänget hade gillat det.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Du får gärna svara på fråga 2, 4 och 5 också..
Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det? Jättebra……..
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig? Gängets vilja.
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur? Absolut om gänget hade gillat det.
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är ida. Tror många har katter som inte inte äter det. Plus att fördomarna är stora om att det skulle vara besvärligt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tackar!

1. Om jag hade kunskapen, så absolut!
2. Jag tycker att det är det mest logiska att ge djuren det de är ämnade att äta, så absolut en bra idé!
3. Med annat som pågår i mitt liv känns det lite övermäktigt att sätta sig in i. Men när jag får tid/orkar så tänker jag mig att jag absolut ska iaf delvis BARF:a.
4. Ja, utan tvekan!
5. Jag tror att många tyvärr är av åsikten "katten mår ju bra" och då väljer det de tycker är lättast för en själv (=oftast torrfoder). Även många missuppfattningar och myter om vad katter bör äta, och att veterinärerna "alltid har rätt". Självklart borde man kunna lite på det veterinärerna säger. Om man inte läser på mycket själv är det svårt att veta att det de säger är baserat på torrfoderproducenternas "utbildningar". Jag tror även att många inte anser sig ha tid, eller inte orkar sätta sig in i det (som jag då).
Jag har läst så sjukt mycket om katter sen vi bestämde oss för att skaffa katt igen. Jag har lärt mig så mycket som jag inte hade en aning om förut, trots att jag då haft katt i många år. Jag har tagit till mig mycket, och kommer att ge blötfoder som huvudföda, tills jag orkat läsa mer om BARF, och hittat ett sätt att BARF:a som passar mig och mina kissar!
Nej, inte just nu. Kanske i framtidenTycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Jag tycker det är en bra grej, absolut! Jag ser inte några nackdelar så länge man vet vad man gör, är noga med hygien och så vidare. Men jag tillhör heller inte skaran som propagerar vilt för hur hemskt det är med "färdigmat", BARF är EN bra variant på utfodring - inte det ENDA.Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Blir opraktiskt, lagar inte ens mat till mig själv alla dagar. Har varken tid (oregelbundna och oförutsägbara tider på skolan) eller engagemang, är nog lite lat också.Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Skulle jag nog kunna tänka mig, ja. Men så länge jag studerar måste jag faktiskt erkänna att det skulle bero på priset.**Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
*Tror det är väldigt olika. T ex okunskap (när folk vill ge "bra" mat till sin katt så köper många RC och Hill´s, för att veterinärerna säljer det), många bryr sig inte (köper Frisies istället, och vill inte lägga pengar på att kastrera heller), det är inte tillräckligt stort utanför de "inre" hund/kattkretsarna, så att säga, de flesta "vanliga" människor har aldrig ens hört begreppet*.
**
Ger själv endast blötmat (mjau) till min katt.
1) Ja, jag tror det.
2) Ja, det är en jättebra tanke med mat som är anpassat för katten som rovdjur.
3) Främst att katterna BARA äter färdig kattmat; torrfoder och blötmat. Jag försöker låta blötmaten bli huvudfödan, men de har alltid tillgång till torrfoder också.
4) Ja, det skulle jag!
5) Dålig information, kanske pga lobbyism - flera stora företag skulle kanske gå under om folk visste vad deras torrfoder faktiskt innehåller och vilka sjukdomar det kan ge upphov till.
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då? Ja, helt klart. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det? Tycker att det är jättebra då man själv kan kontrollera vad man ger sina djur. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig? En allergisk katt som vi just nu födoämnestestar. Annars är det BARF som gäller. Ger blötmat Mjau kalkon just nu.. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur? Vet inte, föredrar att köpa hjärta och sånt själv. Tycker att det är rätt kul att leta bra mat till katterna.. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag? Okunskap, man läser inte på alla gånger och då är det lätt att falla för reklam och påståenden ifrån okunniga veterinärer och zooägare.

Jättetack till alla som svarar, det hjälper mig otroligt mycket!