Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 892 ggr
[Anunnaki]
0

Kolla och kolla och kolla igen

Nu har det hänt mig flera gånger att katter/kattungar som jag placerat har råkat ut för det ena och andra trots att allt verkat så bra.

För ett tag sedan skrev jag om Tusse som nu är 18 år och som jag trott haft det bra men nu kommit på att han sovit utomhus på en filt på en stol året runt med få undantag.

Två halvstora katter kom till en kvinna som tycker mycket om dessa katter men den ena blev påkörd av en bil. Som tur gick det rätt bra men kvinnan tog aldrig katten till veterinären. Jag fick reda på det flera månader senare.

Två kattungar flyttade till ett par och katterna blev verkligen väl omhändertagna. Fyra år senare stack mannen ifrån fru, barn och katter. Huset såldes och kvinnan flyttade till ett mindre hus i närheten av det förra. Tyvärr kom den ena katten att driva vind för våg i fyra månader i vinter. Kvinnan visste ungefär var katten höll till mest men hon kom sig inte för med att ta hem sin katt förrän jag sade till på skarpen men ändå snällt. Kvinnan har förstås varit och är väldigt ledsen.

Placerar man katter är det nog bäst att hålla kontakten regelbundet så länge katterna lever för vad som helst kan hända.

[cala02]
0

Ja det är verkligen noga var man placerar katterna, vi har också fått ta tillbaka en del. Finns vissa härikring som tar emot jourkatter i stora mängder. Jag menar fler än de nio man får ha, eller fyra per år.

AgnetaB
0

Personligen tror jag inte det är ovanligt, speciellt om det gäller de stackars huskatterna .Tycker alltid man hör katten ska avlivas pga de o det. Inget värde alls.

Så fort livet förändras för ägaren så rycker katten för den trivs inte tex o kissar inne.

När jag ändrar mitt liv så är ju alltid katterna inräknade för jag har ju ansvaret för dem men vissa har väl inte fått lära sig något om respekt för andra levande varelser som barn el jag vet inte. Blir bara uppgiven o om man tror på reinkation skulle jag aldrig vilja födas som katt.

[cala02]
3

Säg inte det, sitter med fyra raskatter ingen vill ha, speciellt inte sen de blev kastrerade. De har heller inget värde. Det går ju mode i vilka raser man ska ha också. Ska vi få något värde på katter så går det inte att snacka upp det. Vi får nog hjälpas åt både ras och bondkattsägare att stoppa byb. Oavsett om det är raskatter eller ej.Det finns föreningar som inte är annat än kattsamlare, även om de kastrerar så är allt annat som inte de gör fel. Detta leder till ett riksomfattande tjafs som förstör rykte för katter och de som håller på med dem.