Har ni hört om detta??
När jag slog upp min morgon tidning i morse stod detta reportage med som jag länkar till. Trodde det hela var ett skämt, men inte. Vad tycker ni är det bra eller ett dåligt förslag?
Enligt MIN åsikt tycke rjag att det verkat komiskt. För att själv tycker jag att alla katter ska ha rätt till att få vara utomhus om nu det finns möjlighet till detta.
Kattlådor utomhus kommer aldrig att funka tror jag.
Visst, har man en katt som utekatt tycker jag ocksp att man ska ha den kastrerad också.
Men jag har två katter som är utekatter hemma hos min pappa, som jag aldrig i livet skulle utsätta för att bli innekatter om det inte var väldigt nödvändigt! Men dom två kan absolut inte ha halsband, tro mig, vi har förökt en massa gånger men hittar halsbandet sedan i ett träd där som tagit sig lösa ifrån dem. Tycker inte det ska vara en absolut måste, men man får ju som sagt skylla sig själv om katten skulle försvinna och man inte kan hitta den p.g.a att dne inte har halsband eller är chippad.

Jag tycker nog de flesta av förslagen är rimliga. Det stod halsband eller id-märkning så man kan få tag i ägaren.
Tycker inte heller att tätbebyggda områden allmänt är bra miljöer för utekatter. Tycker dock att man inte kan säga att en katt bör få gå ut i koppel eller så, vissa katter trivs utmärkt fastän de bara är inne. Andra behöver få gå ut. Men koppel och rastgårdar är bra alternativ om man bor så.
Självklart ska man kastrera.
Det som inte känns som en genomtänkt idé är att ha låda utomhus. Kommer katten verkligen att föredra den framför sandlådan, rabatten etc? I och för sig finns det många exempel på katter som väljer att komma in för att gå på låda, fastän de mestadels är utomhus. Man kan försöka göra lådan mer attraktiv än andra ställen, men det är ju inte säkert att man lyckas. Min Kisse går i rabatten eller i hopkrattade gräs- och lövhögar men inte mitt på gräsmattan, det får jag nöja mig med. Koppelkatterna har fullt upp med annat när vi är ute, såvida de inte "måste" markera nåt, men det är sällan de finner det nödvändigt.

Jag tycker att det är en mycket bra idé men allt kommer ju inte att fungera. Men en bra idé att jobba för helt klart.
Jag tycker att det ska vara en självklarhet /lag som på hundar att dom ska vara idmärkta.
Jag tycker inte att man ska ha katten ute alls utan uppsikt då det lurar andra faror oxå så som bilar, elaka människor etc etc..
Självklar ska alla katter som inte ska användas i planerad avel kastreras.
Om ALLA kattägare tog detta ansvar skulle inte katthemmen vara överfulla. Huskatt som raskatt ;-)
/Linda
att kastrera tycker att det var bra,men det där med kattlådor ute är heelt komiskt!!

Som det tydligen stod i beslutsunderlaget
Det största problemet med den bristande katthållningen idag är katternas ägare och myten om att katten klarar sig själv. Kattägare låter okastrerade katter gå vind för våg vilket resulterar i allt fler oönskade katter
Ja om man är villig att lägga krut på att försöka komma tillrätta med folks inställning gentemot katter, vind-för-våg-attityden som alldeles för många har, ja då är det ju toppen!
Dock så var ju en del av förslagen, som ni redan nämnt, tämligen ogenomtänkta och kortsiktiga - trist eftersom sådant agerande från politikers sida gör att det är så lätt att raljera över något som i grund och botten är så viktigt…

Ett bra föslag och det är bra att det där med att kastrera katter stod med men det med lådor ute kommer aldrig fungera!
"... katt i tätbebyggt område ska ha tillgång till en kattlåda även utomhus." Den punkten tror inte jag att är genomförbar alls i praktiken.
( kunde inte låta bli att skratta när jag läste den punkten ) Ibland funderar jag vad vi människor tänker med - Lilltån? För vissa saker är helt horibla, som t.ex sandlåda ute. 
Men det där andra med ID-märkning och koppel… Det skulle även min katt få ha om hon varit en innekatt inne i stan (men nu är det så att jag trivs inte att bo i en stad, jag har testat och det var ingen höjdare för min del). Och självklart kastrerad (det är hon ju, vart uppgjort så med förra ägaren - att vi skulle se till att hon blev kastrerad)
Men nu bor jag ju ute på landet i en by där alla gillar kattor/ser katten som nyttodjur. Katten jagar råttor i byn så…
(Ps. Finns flera kattor i denna by och än så länge så har det inte varit större konflikter kattorna emellan, bara små revirbråk)