Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2767 ggr
[ideer]
0

gamla katten accepterar inte nya katten

Jag har en kastrerad honkatt på drygt 1 år. Jag har haft henne sen hon var bäbis.

I veckan var jag och hämtade en kastrerad honkatt på 3 år.

Jag förstår att de tar tid, speciellt när dom är vuxna men jag blir ju så orolig.

Den nya katten har kelat mycket med mig, legat i sängen och gosat och kelat. Men hon ligger annars bara och gömmer sig under sängen eller bakom soffan eller i garderoben.

Den gamla katten ligger i dörröppningen och morrar och fräser. hon fräser och morrar åt mig med när jag kommer nära.

Den nya katten har inte ätit eller druckit. Inte varit på toa, förutom en gång då jag fick bära henne dit och vakta utanför så hon fick skita iaf.

Jag har försökt att både stänga ut den gamla katten på balkongen så den nya får bekanta sig med miljön ifred och att stänga in nya på sovrummet med mat och vatten så hon kanske törs äta lite.

Vad mer kan ja göra. Är de kört redan nu eller kan de vända?

Jourhemmet
0

Fullt normalt. Det kan ta flera veckor innan dom accepterar varandra.

IceJossan
0

Kan du dela av lägenheten med en nätdörr? Så att katternar säkra från varandra men ändå ser varandra.

[silkesnosen]
0

Alltså det har ju kommit in en konkurrent om dig, som tar över hennes revir och din säng…inte alltid bra med fler, speciellt ngn som är äldre. Se till att ha minst två toaletter på olika platser och placera ut mat och vatten på olika platser. Försök leka med dem. Om möjligt dela dem, så de kan mötas säkert, men låt inte den nya " vinna ditt sovrum. Försök vara lugn, det kommer att ta minst en månad….

[ideer]
4

Jag köpte feliway spray och nu är de stora framsteg.

Den nya katten springer runt som att hon bott här länge. Dom äter brevid varandra och båda går på gamla toalådan. Och så "pratar dom med varandra.

Den gamla katten har knappt fräst nånting idag trotts att dom går förbi varandra hon har bara fräst när hon inte är berädd på att hon ska dyka upp :P

Så nu går de jätte bra, den nya katten är lite på sidan om, ligger bakom gardinen osv, men de har ju bara gått nån dag :)