Hälsomyter (hos vet)
Jag blir förvånad varje gång jag är hos veterinären då det alltid framkommer något (antingen från veterinären själv eller från någon informationsfolder från deras foderleverantörer) som jag har hört inte är sant.
Exempelvis i en broschyr om munhälsa från ett foderföretag. Folk här rekommenderar gärna barf och då i synnerhet kycklingvingar för att katterna på ett naturligt sätt ska hålla tänderna rena. I broschyren stod det att man inte skulle låta katterna tugga på "hårda saker" (i vilket jag antar att ben inräknas). Det stod även att man inte enbart skulle ge "kletig kost" (antar att de syftade på blötmat), vilket = man ska mest ge torrfoder. Härinne säger folk tvärtom - ge så mycket blötmat du kan.
Foderleverantörerna skriver ofta också att derad torrfoder är specialanpassat för att stimulera tänderna, vilket många här inne säger inte spelar någon roll eftersom katterna ändå knappt tuggar det.
Talas det om foder hos vet blir jag alltid (!) rekommenderad Royal Canin - vad det än gäller så har ju RC ett anpassat foder till det.. "Ja men, jag har hittat foder med högre andel kött/lika andel kött till ett lägre pris." Spelar ingen roll. Veterinärerna har sällan hört talas om exempelvis Porta 21.
Grejen är att det första året jag hade katt så trodde jag blint på sånt här. Nu har jag blivit mer kritisk om man säger så, särskilt när det gäller "information" (reklam) från företag. Finns det andra "hälsomyter" hos katt som man bör veta om??
Ja, att man får inte ge kycklingben till katten. Den kan kvävas. ALLA kan kvävas på kycklingben, vår katt Gustaf har ätigt jättemycket kycklingben och det har ALDRIG hänt något förutom att han har ätigt upp benmärgen -och mått prima.

Katter döööööör om de äter f-ben. Det fick jag reda på när jag glatt sa att våra kattungar fick äte kycklingvingar och rå mat. Trodde nästan att hon skulle ta katterna från mig 
#1 och #2. haha ^^.
Jag vågar faktiskt inte säga till någon i direkt tal att jag ibland ger rått kött till katterna, då det blir sådant rabalder. Men då handlar det oftast om privatpersoner (familj, bekanta) - det är OK att de inte vet vad man talar om.
Är man däremot hos veterinären tycker jag att de borde ha koll, även på kattmat och foderlära. I synnerhet som de säger att deras egna foder är "så mycket bättre". Ja bättre än ICA:s foder, så klart. Men inte bäst av alla som finns, och definitivt inte bäst för plånboken.
Vissa torrfoder (t.ex. Eukanuba) har en påsprutad yta av polyfosfater. När de kommer i kontakt med saliven så binder de sig till beläggningen på tänderna, och tar därmed den plats som kalcium skulle ha använt för att bilda tandsten.
Så oavsett om katten tuggar maten eller inte får tänderna ett viss skydd av maten mot tandsten.
Den "mekaniska" slipningen som vissa fodersorter hävdar är bra för att slipa bort plack har jag aldrig hittat annat än foderbolagens forskning för att bevisa att det fungerar.
Man måste komma ihåg att veterinärer inte är utbildade i nutrition, annat än ett par få timmar som domineras av boskapsdjurens näringslära. Så om veterinären inte själv valt att vidareutbilda sig har han/hon ingen större kunskap om näringslära.
Eftersom i princip alla veterinärer säljer veterinärfoder så får de utbildning av foderbolaget, och efter 8 år i zoobranchen kan jag säga att det finns inte två foderbolag som säger exakt samma sak om näringslära, foder eller foderingredienser! Alla anpassar sina utbildningar för att framställa de egna fodren som de bästa. Vi som jobbar i zoobranchen vet detta, eftersom vi går på dussintals foderutbildningar under åren. Veterinärerna vet det i regel inte, eftersom de bara går på 2-3 st, dvs de foder de valt att ta in (oftast Hills och Royal Canin).
Vänliga hälsningar
Cindy

#4 Fick en "uppläxning" av en som jobbade på zoo att henne utbildning var minsann den bästa och visste allt om kattersbehov och rekomenderade lightfoder till en bantande katt. Det blev en ganska hetstig diskussion till slut.
#5 Bah, alla tycker väl att ens egen utbildning är "bäst", så sånt får man ta med en nypa salt. Låter väldigt korkat av en säljare att ställa sig och munhugga med en kund, hur pigg blir man då på att gå tillbaka till den butiken?
Bara för att man jobbar i zooaffär eller som veterinär betyder det inte ett smack om hur mycket man kan om näringslära.
Jag är väl medveten om att de flesta utbildningar jag gått är foderbolagens sätt att sälja in sina foder. Man får använda sitt sunda förnuft och skapa sig en egen uppfattning, och läsa vidare på egen hand, om man ska kunna kalla sig kunnig. Tycker jag i alla fall :-)
Vänliga hälsningar
Cindy

#6 Det var på en statusuppdatering på FB som denna diskussion ägde rum, men skulle det skett i affären skulle jag aldrig gått tillbaka.
Grejen var att personen stenhårt trodde sin utbildning gjorde henne till expert och visste vad som var bäst för katten. Visst vet jag inte vad som är bästbäst, men upplever att jag har en hum och definitivt att lightfoder inte är det bästa för en katt som behöver gå ner i vikt och ingen katt behöver ris och majs (bland annat)

Dom har ju ingen aning om att fisk är allergent, och rekommenderar det till allt möjligt.
Sen är det väl det klassiska att ben är livsfarligt och sprättar upp hela katten levande, kött är en vandrande bakteriehärd osv.. Och att katter har ändrat näringsbehov pga evolution tror de också, så att de inte kan leva på rått kött längre.
Man får ju tänka på att den utbildning de får i katten och hundens näringslära får de av foderföretagen. Så gissa vad de får lära sig?
Och det är inte ens tre dagar den utbildningen är på, varav en av dagarna inkluderar besök i foderfabrik.
Så fattar de inte att torrfoder är skadligt för kattens urinvägar, och att katter måste "äta" sin vätska för att tillgodose sitt vätskebehov.
Det sker årligen återkallningar av färdigframställda foder pga giftiga svampar, giftigt mögel, aflatoxin, överskott på aminosyran DL-Methionine, salmonella, bitar av förpackningen och andra främmande föremål återfinns i fodret, råttgiftet aminopterin, melaminöverskott och cyanuric syra. Att man ger sitt djur ett kommersiellt foder är ingen garanti för att det inte ska insjukna eller smittas. Det vet de inte heller om.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Tyvärr måste man ju ha väldigt god personkännedom eller bra kunskaper själv för att kunna avgöra om råden man får från veterinären är goda råd eller inte.
Min "husveterinär" är väldigt duktig på sitt specialområde, men sådär på anda områden. Vi är inte alltid överens tex. om mitt BARFande och tidig kastrering, men det finns en ömsesidig respekt och han kritiserar mig inte för de val jag gör. Han ser att mina katter är friska och vet att jag är en kunnig kattägare så vi kan lära av varandra.
Här har inte hänt mycket sa veterinären när jag var och skulle vaccinera en av mina katter. Nähä sa jag frågande vad skulle då hända. Ja hon vägde 5 kg förra året och nu väger hon 4,7 kg. Jaha sa jag ska hon banta? Ja sa vetten vi har ett jättebra foder för feta katter. Nej tack sa jag är hon överviktig så behöver hon inte mer spannmål utan mer kött. Diskussionen över.

Gilla!

Min veterinär går nästan i taket när jag rekomenderar folk att ge rått kött till katten - hon påstår att ALLT kött ska ges kokt, absolut inte rått eftersom det kan finnas massor av bakterier i det.
Men vem har sett utekatten med sin nyfångade sparv flå, bena ur och sen koka sitt byte innan måltiden påbörjas?! Haha..

Det pratas mkt om att fisk kan ge allergi och det är sant men om katten har en foderallergi kan den orsakas av vilket protein som helst. Det är en djungel att hitta rätt foder.
#12 I djurindustrin finns ju iofs bakterier som normalt sett inte finns i sparvar/möss. Visst klarar katter bakterier bra mycket bättre än vad vi människor gör, men är det någon som vet om de kan äta t.ex. salmonella eller e-coli smittat kött utan att bli sjuka?
Vänliga hälsningar
Cindy
Katter tål både salmonella och E. coli bättre än människor. Människan blir sjuk av "bara" 100 000 salmonellabakterier medan katten pallar med upp till 1 miljon. När det gäller t.ex. EHEC blir katter inte ens sjuka medan människors njura kan lägga av pga. infektionen.
Men visst händer det att katter blir sjuka av smittat kött. Oftast är det då salmonella som de fått från vilda bytesdjur, inte av livsmedelskött. Småfåglar sjuka i salmonella är ju lätta byten för katter, tyvärr. Så blir de sjuka.
Jag är dock lugn, 10 års BARFande och inte en enda sjuk katt.

Det är skillnad på allergena proteinkällor och proteinkällor som är vanliga allergier.