Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5219 ggr
[Lillfjanten]
2

kattbeteendevetare

är det någon som du anlitat och isåfall vad har denne kunnat göra som inte andra kunnat? vad har dessa för utbildningar? själv är jag väldigt skeptisk till det, men jag är inte sämre än att jag kan ändra åsikt om jag blir överbevisad. men det är nog svårt, då jag inte har behov av att kontakta en sådan Flört och jag tror faktiskt inte heller att jag skulle göra det heller..

Silvestris
1

Kattbeteendevetare kan vem som helst kalla sig så någon specifik utbildning har de inte. Däremot finns det ju en del etologer som arbetar med t.ex. problembeteenden hos katt och de har minst 180 hp varav 90 hp är relevant för deras examina. Etologerna som kommer ut från etologi- och djurskyddsprogrammet vid SLU har väl läst som minst 30 hp ren etologi. En biolog (jag tex.) har inga större problem att fixa det heller om man väljer sina kurser för att bli etolog.

Jag tror att en kattbeteendevetare med akademisk bas kan mer än gemene kattägare och kan vara till hjälp för att lösa problem. En kattbeteendevetare utan utbildningsbas kan vara hur bra eller hur dålig som helst.

Kunskapen om katt hos allmänheten är tyvärr låg. Att Hellman Holmströms bok hyllas är tyvärr ett tydligt tecken på det (inget ont om boken alltså, men mycket i den är ju vad en kattnörd anser vara sunt förnuft).

Vi med djur
1

Jag ska träffa en katttbeteendevetare idag! Kan berätta sen vad jag har fått reda på // Maria

OberonsMatte
0

#1 Grejen är att det sällan är "kattnördar" som vänder sig till kattbeteendevetare/rådgivare (oavsett vad dessa har för formell utbildning). Är man en kattnörd värd namnet skaffar man sig egna kunskaper om katters beteenden och behov och kan därigenom själv vidta rätt åtgärder när beteendeproblem uppstår. 

Om man inte vill, eller kan, ta reda på hur katter fungerar och varför, är det väl fantastiskt bra att det finns folk som ägnar sig åt att lösa andras problem genom att tala om vilka åtgäder som behövs för att katten ska må bra.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Vill man på egen hand skaffa sig de kunskaper som kattbeteenderådgivare besitter kan jag tipsa om att läsa böcker av bl.a Vicky Halls (t.ex. Cat Detective och Cat Counsellor) och böcker av Claire Bessant. Den kommande boken av Jackson Galaxy (han från "My cat from hell"-serien på Animal Planet) innehåller säkert också mycket som är intressant och lärorikt.

Sajtvärd Katter iFokus

[sakring]
0

# 3 Helt riktigt, förutom Susanne Hellman Holmström så tänker jag på Vicky Halls som faktiskt är väldigt duktig, fast hon finns i England.

Vi med djur
0

Nej, Jag ska träffa henne av ren nyfikenhet. Tyvärr stod alla tåg stilla den dagen och det blev snöoväder, så jag fick skjuta upp mötet. Vi ha bokat om till nästa vecka. Återkommer om info efter det.