Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4353 ggr
Lusthan
0

Allergisk katt, lindra klådan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller just nu på att testa min hona för allergier. Fick en bra pdf-fil i en annan tråd där det står hur man kan gå tillväga och testar just nu födoämnesallergier här hemma. Har fått samma förslag ifrån en veterinär.

Fisk har vi uteslutit sen länge, gav de ett torrfoder under julen som jag trodde var fiskfritt men när jag läste en gång till så var det fisk i det (skit också). Hon har nu snaggat sig på hela magen, börjat med bakbenen och frambenen. Hon ser inte klok ut stackarn.

Jag har nu för några dagar sen uteslutit kyckling också. Vet att det tar ett tag innan man märker någon skillnad på henne men just nu känner jag mig så elak även fast jag försöker ta reda på vad det är som felar. Jag vet att jag fick förslag om hur jag kan lindra klådan men nu när jag söker tillbaka så hittar jag det inte. Nu märker jag verkligen att det kliar på henne. Hon vill att man ska klia henne och hon kliar sig frenetiskt och verkligen tokälskar när man river med kardan… Självfallet är jag försiktig då det är mycket naken hud på henne.

Först och främst vill jag prova att testa för födoämnesallergi och det gör man ju hemma och inte via blodprov. Dels för att jag vet att hon reagerat på fisk innan men också för att det faktiskt kostar en del att skicka in blodprov som dessutom inte innebär att jag får ett svar.

Jag ringde och pratade med en veterinär och då sa hon att de tar blod, skickar in det på prov som de testar och ja om det ger utslag för allergi så behöver man göra ett nytt prov för att se vad det var. Första provet kostade 1700 kr och det andra skulle gå på lika mycket. Så nu när jag misstänker födoämnen så känns det ju dumt att börja med kvalster och annat.

Just nu känner jag mig mest hemsk. Jag gav henne fläskfärs innan (ger barf och blötmat här hemma) och hon spydde upp allt i matskålen igen och gick därifrån… Det gör ju inte saken bättre att hon är en liten tunn katt, tror hon väger strax under tre kilo just nu. Hon borde väga 3,5 kilo ungefär, det gör hon när hon mår bra. Jag kan inte lindra hennes kliande och det känns inte så bra, för mig och antagligen inte för henne heller även om hon verkar må relativt okej då hon fortfarande busar och gosar åtminstone.

BARFmycat
0

Jag tror det kan ta ända upp till 8 veckor innan du märker resultat på protein du uteslutit.

Äppelcidervinäger kan lindra allergiklåda.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lusthan
0

Då kanske jag ska fortsätta ge kyckling till slutet utav februari och sen se om jag ska utesluta? Jag hällde i lite äpcv i maten idag, då spydde hon upp allt. Vet dock inte om det var orsaken. Ska testa igen tänkte jag… Jag lider med henne.

BARFmycat
0

Ja, du får ha tålamod.. Vet att det inte känns så kul att satsa när man inte vet om det är rätt, men man måste ha provat ordentligt för att sedan kunna utesluta helt.

Så hon åt fast det var ÄCV på? Det är iaf bra.
När du ger maten, är den rumstempererad eller kylskåpskall?
Rumstempererad mat minskar risken för att dem spyr upp den. Jag rekommederar att du förvarar maten i tätförsluten låda, så att fetterna inte oxideras, då det kan göra att katter som är lite kinkiga matvägrar. Det innebär att lukten förändras helt enkelt, men lukten bevaras om maten inte utsätts för syre.

Men ger du BARF och blötmat, eller bara BARF?

Lusthan
0

Barf och blötmat, maten är rumstempererad de äter den inte kall. Jo, jag tycker att det känns jättehemskt. Vill ju gärna att hon ska bli bra men jag provar några veckor till innan jag utesluter fisk och provar med äpcv ett par gånger till. Fortsätter hon spy så får jag försöka med nå annat. Hon spyr regelbundet nu den senaste tiden så det är ju inte helt ovanligt men ovanligt att hon spyr när hon äter. Om hon inte blir bättre till slutet på februari, början på mars är det kyckling jag ska utesluta då eller något annat? Jag kan ju ge blötmat en speciell sort och sen öka på med fisk en period för att se vad det ger för något och hålla på så protein för protein… Det går ju det också.

BARFmycat
0

Okej, för om du ska utesluta allergi ska du ju egentligen bara ge foder från en enda proteinkälla, och jag tror inte blötmaten bara innehåller tex kyckling, utan ofta innehåller de proteinkällor från flera olika köttsorter. Det bästa är att ringa och fråga tillverkaren om de har något annat i fodret.

Fisk borde du utesluta på en gång, det är inte lämpligt foder någonstans, ens utöver allergirisken.

Hur äter hon? Hetsäter hon tex?

Då ska du testa ny proteinkälla, typ lamm tex. Och sedan får du börja om och se om det ger resultat.

Lusthan
0

Fisk får de inte så det är lugnt. Det slutade jag med för snart två år sen. Sen har det slunkit med som nu när jag i min enfald vid nyår läste fel. Men jo, jag tänker så också med vad jag ska utesluta och att det ska vara en och så lägger man till en efter en för att se resultat. Just nu är jag dock i startfasen som innebär att ge det man brukar i några veckor. Tänkte köra på ren griskost sen för på citygross har de grishjärta bland annat. Lätt att få tag i mat med andra ord. Blir hon bra efter den här perioden då hon får äta allt utom just fisk så antar jag att det är enbart fisk hon inte tål. Jag håller ut lite till som sagt… Hon äter väldigt lugnt och försiktigt. Behöver mat regelbundet för annars tycks hon bli illamående och kräks. De kan dock inte ha mat hela tiden för då har vi tre andra som blir feta… De äter små portioner tre till fyra gånger om dagen och Svea får oftare om hon vill ha.

BARFmycat
0

Okej, då missförstod jag dig lite bara.

Alltså du byter ju protein helt, du lägger ju inte till ett andra protein. Först ger du tex bara kyckling, sen byter du helt och ger bara lamm etc etc..

Ja CityGross är bra, de brukar ha lamm också, du kanske kan fråga om de kan ta in för dig om du vill testa andra sorter?

Jaha, ja då vet jag inte på rak arm vad det kan vara..

Hawknestgrove
0

JAg är bara en vanlig person med allergisk katt, men det KAN vara så, att även vanlig kyckling kan framkalla fiskallergi. Det beror på att kyckling får fiskmjöl i fodret. Det KAn räcka. Här hemma så funkar vanlig kyckling i form av kycklingvingar. MEn jag hade nog uteslutit det om jag var du, eller testat med kyckling uppfödd på vegetabilist foder.. Gå till butikens frysdisk med vilt. ALLT viltkött är fiskfritt. JAg försökte en gång få reda på, om lammfoder innehåller fisk, alltså pelletsen man ger, men fick aldrig något svar på det. Sen verkar det, som min lilla dam tål spannmål, då hon mår bra av min viltrisotto.

Sen kan du alltid för att få bort utslagen och klådan, gå till veten och be att få utskriver Prednisolon 5 mg. Här ger jag en halv tablett varje dag i 14 dagar och sen en halv tablett varannan dag i 14 dagar plus att jag har salva, Fuciderm.vet som jag smörjer med när Esther har skov. OCh hos veten kan du även köpa allergifoder. Det där med att prova ut allergi med blodprover ska du inte ge dig på. Det blir bara kostsamt. Lycka till. JAg vet hur tröstlöst  det är…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

BARFmycat
0

Nej, fiskallergi kan inte ge uttryck via djur som äter fisk.
Däremot så är kyckling en vanlig proteinkälla i foder, och även om det inte är allergent så kan det därför ge allergi, för att det ges så ofta. Katter blir även allergiska mot det dom äter mest, därför är det viktigt att variera proteinkällor även om katten inte är allergisk.

Hawknestgrove
0

jag har hört det i alla fall. Till och med så känsligt, så att man inte kan ge krossade äggskal från höns som äter valigt värpfoder, utan att man får använda äggskal från innegående höns, som är uppfödda på vegtabiliskt foder. MEn det vore ju väldigt bra om man kunde räkna bort den risken, för så fanns det ju även fläsk att utfodra med.Då finns det ju alla världens möjligheter att variera köttsorterna

BARFmycat
0

Vart har du hört det ifrån?

Cindy
0

Kan vara värdefullt att veta att allergitest med blodprov är pengar i sjön! De är fullständigt opålitliga och visar sällan rätt.

Jag brukar rekommendera att man ger probiotika (t.ex. FortiFlora) till katter med misstänkt foderöverkänslighet, för funkar inte magen som den ska så kan katten få såväl klåda som dålig mage och tuffsig päls.

Prova ett foder i taget i minst 8 veckor. Fodret ska bara ha en animalisk proteinkälla, och inte extraherade vegetabiliska proteiner som sojaprotein, vetegluten, majsgluten, ärtprotein o.dyl. Ge inget annat protein under testperioden, det kan göra hela testet värdelöst.

Om katten har kliande fläckar på huden, eller röda kliande öron, så rekommenderar jag varmt att man stryker på lite Silversalva eller Silverlotion om katten är långhårig eller har tjock päls. Det är läkande och klådstillande.

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

Du det  var så länge sen, så det kommer inte jag ens ihåg. Esther är ju konstaterat allergisk sen hon var 2 år, så det fick jag väl till mig alltså för 7 år sen. Fick bara höra, att spårämnen av fiskprotein kunde slå igenom i kött på djur som åt kraftfoder med fiskmjöl. Om det stämmer, det vet jag inte, men  vet ju, att viltkött är ju garanterat fritt från fiskproteiner, såvida man inte får tag i kött av björn, som tar en och annan fisk. MEn den lyxen är ju obefintlig.