Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 18560 ggr
Madask
0

illaluktande päls..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt Simon har helt plötsligt börjat lukta jätteäckligt i pälsen. Han är 12 år gammal och har aldrig någonsin luktat illa förut. Han är även innekatt och det finns igentligen ingen anledning till varför han ska börja lukta. Duschade han igår men lukten kom tillbaks på en gång.

Kan inte riktigt beskriva lukten,lite sötaktigt kanske?

Har funderat på om det är för att han har helt förskräckligt dålig andedräkt och tvättar sej? eller är det nån åldersåkomma? nåt förslag?

Ledin
1

mitt enda tips är hör med en vetrinär om vad felet kan vara, kan vara ett skitfel om jag får säga så :) är han frisk men luktar illa så kan det vara hormonerna som gör att han utsöndrar illa lukt. En fråga luktar han illa överallt? huvud-rygg-mage? lr mera på något ställe?

Madask
0

han luktar illa överallt men om jag inte ibillar mej så är det mest vid tinningarna där körtlarna är. Har försökt söka på intenet men  hittar ingenting. Men skitproblem tror jag inte han har. mer än att lillkatten sitter å stressar han så fort han ska göra tvåan.

Liante
1

Min hankatt har börjat ta åt sig lukt från kattlådan efter att vi bytte Kattsand. Så nu ska jag byta tillbaka till den gamla!

Madask
0

#3 jag trodde oxå det var lådan först. för det lukta lite kiss om honom. vad  har du för sand? men det e nog inte det. för han luktar bara enbart illa..

Liante
0

#4 Det är någon billig sand från Coop. Nån klumpbildande. Tänkte att man behövde testa alla så man vet vilken som är bäst. Och det är då INTE den här. Den vi hade innan luktade nästan lite parfym.

Nu luktar Egon i alla fall jätteilla. Har inte luktat på Elsa.. -springer och gör det- Hon luktar också lite. Fast inte alls lika!

Madask
1

haha ,ok fast då e nog inte det problemet. Vi har nå "kristaller" som vi köper hos vetrinären.Men visst kan dom lukta från lådan ibland. En bra påminnelse på att det e dags å städa den ;)

SallyB
0

Människor med diabetes kan ju lukta konstigt ffa andedräkten. Kanske något att kolla?

Liante
0

#6 Den hade vi också för ett tag sen. Den fungerar ju jättebra. Men den andra som vi köper från "djuraffären" (den enda vi har som har mest hundsaker, och inga djur) den gillade jag bättre eftersom den luktade gott.

Men jag tror det är själva sanden som luktar. När jag bytt sand i hela lådan så är det okej, sen tre dagar efter så luktar det äckligt. Fast den är rensad.

Ledin
0

men kan katten lukta illa överallt av Kattsand? hmm jag tycker detta lät som utsöndring av katten borde inte kattsanden/lådan bårde lukta samma som katten om det bra är sanden. Ring å kolla med vetten om detta för det kan ju vara något med hormoner lr något annat fel på katten.

dumuzi
0

Att en katt luktar illa i pälsen och har extremt dålig andedräkt kan vara ett tecken på sjukdom. Eftersom han börjar komma upp i lite ålder så tycker jag det kan vara en bra ide att du rådgör med din veterinär. Lycka till!

Madask
1

ska verkligen kolla upp det. Tacktack. För dålig andedräkt och illaluktande päls är exakt vad simon har. Herregud om han e sjuk igen…..

dumuzi
0

Det behöver ju inte vara något jätteallvarligt, men jag skulle nog kolla upp det ändå. En helt frisk katt luktar normalt gott om pälsen även om andedräkten ju kan vara sisådär…

BiGavia
1

#7 , tänkte samma som du, ta katten till vet.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

SallyB
0

Länk till omfattande info om diabetes hos katt (och hund).

Madask
0

ok. Nog för att Simon är precis den katten som borde vara i riskzoonen för diabetes. Men inget av symtomen stämde ju in på honom?

SallyB
0

Jag kan inte så mycket om symptom vid diabetes hos katt, men jag skulle nog ringa och konsultera vet. iaf, för säkerhets skull!

dumuzi
0

Det kan ju också vara något annat än diabetes, Ta kontakt med veterinären för en undersökning av katten, bättre att kolla en gång för mycket än en för lite.

Ledin
0

hur har det gått har du vart hos vetrinären än?

Madask
0

hejsan hejsan. Nej jag har inte varit där  men jag har ringt. Dom gav mej ett sånt konstigt svar som att äldre katter lätt börjar lukta illa i pälsen eftersom dom i regel har dåliga tänder och därmed andedräkt. När dom då tvättar sej så ofta som Simon gör så kan pälsen börja lukta. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Tänkte att det kunde vara något åt det håller innan,vet att jag läst nåt om det men jag ska nog kolla upp det nogrannare iallafall. Ha verkar ju i övrigt frisk och kry

Madask
0

hejsan hejsan. Nej jag har inte varit där  men jag har ringt. Dom gav mej ett sånt konstigt svar som att äldre katter lätt börjar lukta illa i pälsen eftersom dom i regel har dåliga tänder och därmed andedräkt. När dom då tvättar sej så ofta som Simon gör så kan pälsen börja lukta. Vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Tänkte att det kunde vara något åt det håller innan,vet att jag läst nåt om det men jag ska nog kolla upp det nogrannare iallafall. Ha verkar ju i övrigt frisk och kry

[SporeDiatrymisss]
0

#19 och #20 oj, blev visst dubbel-inlägg :-)

Virans<3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Jag är jätteintresserad av att höra hur det gick med din katt om det finns chans att du fortfarande är aktiv, eller om det finns andra som har liknande.
Min katt fick nyligen samma problem. Sen några veckor tillbaka har jag blivit förfölj utav en doft i mitt hem som jag inte kunnat komma på vart den kunnat vara ifrån.
Nu när jag luktar på min katt inser jag att det är han som bidragit med den illa doften. Som du säger är är det en lite sötare doft som jag har kunnat jämföra med en växt av något slag som man inte skulle betrakta som väldoftande.

Jag kan inte känna någon speciell doft från munnen, men han luktar illa i tinningen och vid bakdelen. Han blir 11 år i oktober, men han verkar kry för det mesta. Däremot har jag hittat honom sittandes/ståendes med svansen inåt de senaste veckorna, men detta mycket få gånger. Av en händelse har jag en bild på detta som jag kan bifoga.
Kan lägga till att han är en Ragdoll med lite övervikt och en massa päls.

OberonsMatte
3

#22 Konstig lukt från katten (särskilt från bakdelen) brukar komma från analsäckarna. Det är en väldigt speciell lukt (väldigt frän och lite fiskaktig). Om katten har överfulla analsäckar kan de läcka lite analsäcksekret lite då och då. Blir de överfulla kan det även utvecklas till analsäcksinflammation som är väldigt obehagligt och smärtsamt för katten.

Om man misstänker att katten läcker sekret från överfulla analsäckar kan man be veterinär kolla och tömma dem om det behövs.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-07-26 18:44 av OberonsMatte
Virans<3
0

#23: Beskrivningen (frän och lite fiskaktig) passar inte in på doften. Men jag kan hålla utkik efter tecken på överfulla analsäckar. Han har tidigare haft problem med förstoppning, men det har inte verkat som att han haft några problem på det senaste.

Sist gång jag luktade på honom hade doften avtagit, kan det vara han som plockar upp doften från någonting? För jag tror den kommer och går