Min katt svälter sig?
Jag har en kastrerad Norsk Skogkatt på 16år som har leverproblem så han går på speciell kost ifrån veterinären, torr o blöt mat. Han har aldrig varit en tjock katt o tycker väl inte det var så roligt att äta bara denna maten men har gjort det sedan i juni då han fick diagnosen. Har har åldrats rätt mycket denna period o blivit fet o ful i pälsen men är pigg i övrigt.
I lördags morse så åt han mindre än vanligt o sedan ville han mest sovas. Jag har tvångsvattnat honom flera gånger men han vill ej ha sin mat. provade o ge av något annat o då gick det bättre men han ska ju äta sin egen mat för att inte bli sjuk.
Jag tog hem honom till min föräldrar o kollade hur han var där o ifall han ville äta där o kanske tycker det är jobbigt med mina andra katter som löper o busar mm. Han blev precis som vanligt där o ville ut i kopplet men när vi kom in så skulle han inte äta igen fast han verkade som han ville ha. Vad gör jag? Har givetvis pratat med veterinären o hon tyckte jag skulle prova med kokt fisk i hans mat mm.
Jag undrar hur jag tvångsmatar honom? Jag förde det på tal o hon tyckte det var bra för då kan han komma igång att äta igen.
Bara för att han är 16 så ska det väl inte bli så här när han verkar hyfsat pigg.
Funderar om det är något i munnen kanske.
Ville bara höra om någon har några tips inte bara att jag ska boka tid hos veterinären för det förstår jag själv om jag ej får ordning på det men han är så väldigt rädd för veterinären. Obs Handlar ej om att spara pengar.
Som du skriver själv så kan det vara att han har ont i munnen. Jag skulle bett att få komma redan idag med kissen. Så gammal så blir dom nog rätt fort uttorkade. Kan du inte prova att ge honom adblötmat? Den är väldigt populär för den verkar smaka jättegott.
Med tanke på hans ålder, så skulle jag ge han den maten han vill ha. Han har dåligt levervärde och om han svälter sig så blir han inte bättre då han riskerar att få leverförfettning pga svält.
Låt din kille få njuta av sin sista tid i livet. Visst kanske du förkortar hans liv med några månader.
Men tångsmata en så gammal katt…Nej, det hade inte jag gjort i alla fall…
Kolla med BARF i Fokus om de har tips på smaskig mat som är snäll mot levern. Kommer inte ihåg om det är mycket eller lite protein en leversjuk katt ska ha.
/Elisa
Med tanke på åldern och att han har leverproblem skulle jag snarare tro på illamående som orsak till matvägran än smärta i munnen. När inre organ som lever och/eller njurar börjar svikta bildas slaggprodukter som gör katten illamående.
Ge katten vad helst den äter, vilken mat som helst är bättre än ingen och kolla både lever- och njurvärden hos veterinären.