Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1553 ggr
aussieochgolden
0

Är min katt dräktig?

Jag vet att det är många som har gjort sånna här inlägg, men jag gör en ändå!

Jag har en 4 årig norskskogskatt blandning (ej stereliserad) som vi har som utekatt, och fångar råttor i ladugården.

Hennes i vanliga fall små och vita spenar har förvandlats till stora och (inte så jätte rosa, men liite) ändrat färg till liite rosaaktigare.

Hon har varit inne och sovit mycket på senaste tiden och ja.. Ni förstår ju min fråga. Tror ni att hon har tagit till en tjuvparning när hon igentligen skulle vara på jobbet?

Fridaaaa
3

Inte omöjligt.

Men ni får skylla er lite själva. Man har inte en okastrerad honkatt (okastrerade katter över lag) utomhus. Då blir det så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaybrew
9

1- Troligen dräktig ja

2-Norskogskattsblandning du menar helt enkelt huskatt.

3- Tjuvparning , KNAPPAST du har tillåtit detta genom att inte kastrerakatten och DESSUTOM låta den var ute. Så dvs FÖRVÄNTAD parning om något.

4- Ta katten till veterinären och rådfråga eventuellt kan kastration och avlägsnande av fostrena göras samtidigt.

/Fridaybrew

Jourhemmet
1

Boka tid för kastrering och abortering. Vad trodde du skulle hända om du inte kastrerar katten?

aussieochgolden
3

Jo jag bokade tid i förrgår. Eftersom att jag är jätte imot "blandras avel" både på katter och hundar.

Den här katten är igentligen inte "våran" hon fångar bara råttor här och vi vet igentligen inte vars hon kom ifrån. Att hon är fyra år är en uppskattning.

Vi skulle kastrera henne i somras men då blev jag sjuk (cancer) och då blev det lixom aldrig. Så vi ska kastrera henne och ta bort de eventuella kattungarna. De hade jag tänkt från början. Ville bara höra vad ni trodde, om ni tänkte att de bara var skendräktighet så slapp jag fara och slänga bort i det fallet "onödiga pengar" som jag verkligen behöver!

Men om ni tror att hon är dräktig, så är det klart att jag inte ska avboka tiden!

Fridaaaa
8

#4 Hon måste kastreras oavsett om hon är dräktig eller inte, så det är inga bortkastade pengar

LaSadie
0

ja hon kan vara dräktig. Är hon ute och fertil så är det bara en tidsfråga

aussieochgolden
0

jo det ska jag!

hur mycket kostar det ungefär?

LaSadie
0

När kastrerade vår hona kostade det ungefär 1000 kronor

Fridaaaa
0

Du får kolla det hos din veterinär, kan skilja men minst 800 kr brukar det kosta

aussieochgolden
2

Okej tack så mycket för responsen, eller vad man säger. :)

aussieochgolden
1

för svaren kanske det heter. :)

Dorkiis
0

Kastrering av mina honor har kostat 1300 kr per katt, men så bor jag mitt i sthlm också, är nog dyrare här

Fridaaaa
0

På Blekinge smådjursklinik tar den 1100 kr för kastrering av honkatt
Tror syrran gav något sånt i Kalmar med.
Växjös klinik tar 999kr för kastrering av honkatt :)
Så ligger nog runt där :)

Jourhemmet
0

# 12 Jag betalar 800:- och bor också i Sthlm.

Dorkiis
0

#14 Jaså vardå? Mina har kastrerats vid bagarmossen och stockholms djurklinik. Kan vara bra att veta till nästa gång :)