Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2083 ggr
kareiin
0

Hämtar min första katt imorgon, tips?

Är världens gladaste! Imorgon ska jag hämta min första katt! Har velat ha katt sedan jag var liten. Och nu är det dags.

Träffade honom igår och det klickade direkt. Han är ca ett halvår gammal och mycket social.

Familjen hade barn som var full av energi och lekte massor med honom. Själv är jag kanske inte lika lekfull som ett litet barn så jag hoppas nog han inte får för myckat överskottsenergi bara.

I alla fall, något jag bör tänka på när jag tar hem honom. Har ju hört lite info om hur han var hos de förra ägarna.

Men vad borde jag tänka på när jag tar hem honom till mig nu tycker ni?

[Highonbluetomorrows]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först av allt: grattis!

Du bör tänka på att katten kan vara lite blyg/rädd första tiden, även om han var glad och social hos sin första familj. Lugn i så fall - det går snabbt över! Först av allt bör du släppa ner honom i kattlådan, så kan han orientera sig själv därifrån. Ge katten samma foder som han åt sin förra familj, oavsett om det var dyrt eller dåligt. Du kan gradvis vänja honom vid det foder som passar er (hög andel kött, inget spannmål, ingen fisk, lagom magnesiumhalt, lagom prisklass för er, blötmat/torrfoder etc). Låt honom få ta tid att vänja sig vid er och er lägenhet. Prata vänligt med honom men stirra inte på honom om han skulle gömma sig ett tag eller så.

Tejpa gärna fast lösa/hängande sladdar, se till att toalocket alltid är stängt och fundera över om det finns någonstans i hemmet som katten verkligen inte får vara (köksbordet/spisen) och var konsekvent med att ta ned katten därifrån om han hoppar upp. Skäll inte.

Köp låda, klösträd (!) och se till att det finns möjligheter för katten att hoppa omkring och leka inte nudda golvet.

Är han kastrerad? Idmärkt? Om inte, så bör ni göra det rätt omgående. Be att få med dig vaccinationsintyg och övriga papper på katten.

Lycka till! Lägg gärna upp en bild på lillkillen. Såhär försiktig var min ena katt när vi fick honom :).

[Norrbysa]
0

Va fina tips! Och gratts TS! Lägg gärna in en bild på missen! :-)

Jourhemmet
0

Kastrera så fort som möjligt så han inte börjar revirmarkera. Sen är jag av den åsikten att kattungar inte ska vara ensamkatter. Det är faktiskt betydligt enklare att ha två då dom alltid har sällskap av varandra och han har alltid någon att busa med.

Josefa
0

Säger precis som Jourhemmet att det bästa du kan göra för kissen är att skaffa en kattkompis till honom. Speciellt om han nu är van vid att någon busar rejält med honom.

kareiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lekkamrat/er kommer :) och kastrering kommer ske snart! Men han ska få sig en lugn och fridfull vecka här i början :) Här har ni honom!

chade
0

åååh vilken liten sötnos! Han var verkligen jättefin, grattis :D

Små stjärnor lyser också i mörkret.

JossanH
0

Vilken sötnos!!! :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

kareiin
0

Tack tack! Gillar verkligen hans markeringar i ansiktet! Glad