Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4547 ggr
exitingsvillemo
0

Orijen eller Precept Plus

Har i dagarna haft utbildning på Precept Plus vilket innehåller mer animaliska proteinkällor än Orijen.

Mina katter går idag på Orijen, men funderar att prova Precepten istället.

Vad har Ni för erfarenhet av Precept Plus?

Imasy
0

Jag har bara testat att ge mina en säck av Precept, för det luktade så hemskt av bajset så jag trodde jag skulle dö. Att stoppa ner huvudet i en baja-maja hade varit en fröjd jämfört med stanken som vart.

Men annars var jag nöjd med det, inga spyor, diarreer etc.

Tasspuls
0

#1 Usch då, låter som Hills foder :( Undrar vad som tillsätts i dessa foder för att få den effekten :/

[Anunnaki]
0

"Har i dagarna haft utbildning på Precept Plus" säger TS. Var det kanske snarare marknadsföring av tillverkaren/leverantören?

exitingsvillemo
0

#3 spelar det ngn roll egentligen? Nej det varinte marknadsföring av tillverkaren/leverantören ;)

Tasspuls
0

#4 Ja, det spelar väl ändå stor roll. Alla foder kan ju "bevisas" vara de bästa för katten om man frågar tillverkaren :/ Därför Friskis säljer så bra, de har reklam på TV om hur bra deras foder är.

[Malin]
0

Har inte ens hört talas om det fodret?

exitingsvillemo
0

#5 kanske vi kan hålla oss till trådens ursprungsfråga?

[Anunnaki]
0

# 7 Tråden började ju med att du gått på utbildning om ett visst foder och fått lära dig hur bra just detta foder är och då är det verkligen rimligt att i tråden uppge vem som var arrangör till den utbildningen. Jag har svårt att tänka mig att någon som inte har ett ekonomiskt intresse av attt det säljs mycket av just detta foder arrangerar utbildning om det. Utan att veta vem som stod bakom utbildningen saknar uppgiften som TS framför värde.

Ingredienser enligt deras hemsida: Kycklingköttmjöl (44%), malet ris, färskt kycklingkött, kycklingfett, malen havre, betmassa, torkade ägg, naturligt kycklingsmakämne, lecitin, fiskolja, torkade alger, torkad morot, torkade tranbär, yuccapalmsextrakt, maskros, kamomill, pepparmynta, rosmarin, gurkmeja, taurin.

exitingsvillemo
0

#8 Frågan var vad Niandra har för erfarenheter av fodret. Därför anserjag det oviktigt vem som höll i utbildningen.

Jag frågar Er om Er privata erfarenhet om fodret.

Bara för att jag har fått höra hur bra detta foder är, betyderinte det att jag själv anser det vara bäst på marknaden, eller hur?

Det har inte slagit dig att det kanske var därför jag valde att ställafrågan här?

Utbildningen var ur ren faktasynpunkt och jag tycker det är lämpligare att fråga 100 personer än att bara hänga upp sig på vad 1-2 personer säger.

Att fodret innehåller mer animalisk protein än Orijen, är bara fakta. Frågan är ju egentligen resten av ingredienserna; Bra eller Dåligt?

Halvdansken
0

Malen havre, betmassa, torkad morot, torkade tranbär, yuccapalmsextrakt, maskros, kamomill, pepparmynta, rosmarin, gurkmeja.

Vad ska katterna med det? Jag väljer bort allt med spannmål. Så lite ingredienser som möjligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Anunnaki]
0

# 10 Du glömde ris bland onödigheter men annars håller jag med dig utom vad gäller gurkmeja för det kan vara bra för åtminstone äldre katter för det kan stärka muskulatur säger min veterinär. Taurin är ju ett måste i kattmat såvida man inte ger dem rått kött.

Till TS Du inleder tråden med att du varit på utbildning om detta kattfoder och har det verkligen relevans att fråga vem som höll i den utbildningen. Från innehållsförteckningen som finns på nätet framgår det inte hur mycket av ingredienserna som är kött från början.

Cindy
0

Varför tjafsar ni med TS? Hon efterfrågar erfarenheter för att kunna få en bredare bild efter den utbildning hon gått. Hon försöker inte propagera för fodret eller säga att det är bäst (som så många andra trådar handlar om).

Varför är det så svårt att respektera andras trådar på denna sajt?

Vänliga hälsningar
Cindy

Halvdansken
0

#12. Därför att TS skriver "Frågan är ju egentligen resten av ingredienserna; Bra eller Dåligt?"

Det var det jag svarade på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

exitingsvillemo
0

#12 tack!

#10 tack till dig med, efter 10 inlägg var det äntligen ngn som svarade ordentligt.

Orijen inneåller ju också en massa mystiska saker, diverse bär och potatis bla.

Ang utbildningen så anser jag fortfaande inte att det spelar ngn roll vem som höll i den, detär inte relevant på ngt vis då jag varken hissar eller dissar den information jag fått.

Jag ville helt enkelt få en informativ bild om fodret från er på kattforumet och vad NI anser vara bra eler dåligt med fodret.

Det var en veterinärsom höll i utbildningen, även andra foder. Så ingen som helst vinstsyfte  då veterinärerna inte säljer precept öht.
Känns det bättre nu, för alla som tyckte det var så viktigt? Blev Ni klokare på ngt vis?

[Anunnaki]
0

Veterinären lär ju knappast ha hållit kurs gratis utan h*n var väl lika köpt som veterinärerna är när det gäller Hills och RC.

Visst innehåller Orijen flera konstiga saker som knappast gör en katt gladare.

Om du skrivit att du från innehållsförteckningen kommit fram till att de två sorterna innehöll ungefär samma saker och sedan frågat om någon använt det ena men gått över till det andra hade tråden blivit annorlunda.

Tasspuls
0

Jag håller med ovanstående, jag undviker alltid allt foder med innehåll som jag själv skulle varit skeptisk till att äta (förutom lever och sådant då :P). Jag skulle därför varken ge min katt Orijen eller Precept plus, i så fall under bara något år av kattens liv. Jag vet ju inte hur min katt påverkas efter långvarigt användande av sådant foder. Har inte sett forskning på det då dessa ingredienser är något nytt påfund. Hellre tar jag spannmål i fodret än konstigheter liksom :)

exitingsvillemo
0

Vem har sagt ngt om en kurs?? Övertolka inte det jag skriver är du snäll.

Personen i fråga är helt opartisk va gällande foder,förutom RC och Hill's då, som ju veterinärerna säljer.

Varför skulle jag skriva så? Det är ju inte sant. Jag har fått en genomgång av detta foder+ andra, av en person som inte alls har ngn egen vinning på fodret, utan som helt enkelt studerar olika foder och dess innehåll. Vad i det jag skriver är det du inte förstår?

Jisses!

Cindy
0

Och de som faktiskt använder Precept lär ju knappast svara i denna tråd nu när man vet att man kommer få höra hur dåligt det är och vilken dålig matte/husse det gör en till…

Seriöst, starta en egen tråd istället för att sabotera andras!

Vänliga hälsningar
Cindy

delara
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag undrar egentligen vad som är så motbjudande med örter? om nu katter i det vilda äter magsäcken på bytesdjuren (det sägs olika om det…) så får de ju i sig örter, katter äter ju också gräs, olika sorters… och tror att djur har bra kroppskännedom så att de i de vilda tuggar i sig lite örter ibland även fast de är köttätare. man kan ju också använda örter för att bota diverse problem, så vad är det som är så tabu med örter i foder? vad har ni för åsikt om detta? jag vet ju inte men tror att det bara är bra om det är i en liten lagom dos och självklart örter man känner till som stärker o inte belastar kroppen…

Delara

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

TS har nu svarat på vem som höll i utbildningen så vänligen håller nu till TS fråga om fodret och andra medlemmars erfarenheter av det, tack

noir
0

jag använder inte några av fodren men har övervägt flertal gånger och jag blev jätte intresserad av att höra folks åsikter och svar men jag varit inte ett dugg klokare…. mer än att precept fick ens katts bajs att stinka som bara den…

sååå jag vill gärna höra varför folk använder de ena eller det andra och om de finns nån som kan förklara varför den ena är bättre en den andra med ärliga argument.

Min katt äter James wellbeloved och det funkar toppen, hon spydde som en gnu av hills foder, kan inte ens ge henne en liten bit utan att de påverkar hela hennes mag/tarmsystem.  (testat 2 olika hills, fick ett smakprov som jag tänkte att det lät så bra och tänkte använda som godis) Men även om jag och katt är nöjd med JWBL så vill jag ha andra foder att kunna byta med, inte kul att äta köttbullar och makaroner varje dag. även om hon får rått kött av olika djur och mjau/bozita tetror.

Marad
0

Har provat Precept till katterna och det resulterade i kräkningar och diarré, mina katter har aldrig reagerat på nya foder förut.

Katterna äter mest blötmat Bozita/Mjau och har fri tillgång till Eukanuba men brukar servera både Rc, Purina pro plan, ibland.

För mig är det viktigt att katterna äter foder som är anpassade för just katter och eftersom jag inte har tid/kunskap att barfa katterna så blir det blötmat som är "näst bäst"
Torrfoder ger jag endast för att det är bekvämt, och för att katterna ska ha något att äta när jag inte är hemma (sambon vägrar servera blötmat)

noir
0

alltså finns det några likheter mellan hills chicken och precept? som kanske inte är likte exempelvis James wellbeloved kalkon? mer än att det är olika fåglar?
Min zaffie har inte testat precept men reagerar med diarre och kräkningar på alla hills produkter jag testat? funderarde på att testa precept med pga inlägg #22 blir jag väldigt osäker. torrfoder är ändå min katts näst största foderintag. kompliterar med rått kött (ofta kyckling) och så får hon en hel del bozita/mjau våtfoder

Marad
0

Har du provat Eukanuba?

noir
0

#24 Nej jag har faktiskt inte ens kollat upp det. vet inte varför men fått för mig att det är dåligt foder… kan ha med deras förpackning att jag blandar ihop. men jag har ju läst att många ger de till sina katter… Ska nog kolla upp genast och jämföra.

BARFmycat
0

Jag tycker att det är ett plus att fodret inte innehåller fisk, jag lägger till det på min lista över fiskfria foder! Det är den största nackdelen med Orijen anser jag, att de har fisk i alla foder.

Om vi nu ska titta på innehållet i Precept Plus då;

Kycklingköttmjöl (44%), malet ris, färskt kycklingkött, kycklingfett, malen havre, betmassa, torkade ägg, naturligt kycklingsmakämne, lecitin, fiskolja, torkade alger, torkad morot, torkade tranbär, yuccapalmsextrakt, maskros, kamomill, pepparmynta, rosmarin, gurkmeja, taurin.

De ingridienser jag markerat med fet stil tycker jag att de hade kunnat vara utan. Ämnet jag strukit under brukar inte utgöra något problem ens för fiskallergiska katter, men om katten är riktigt extremt allergisk fungerar inte ens det, kan vara bra att veta.

Jag håller med #19 om det här med örterna. Jag ser absolut inget fel med att ett foder innehåller örter, bär eller grönsaker. Det är naturligt för katter att få i sig en liten mängd av detta från maginnehållet på sitt bytesdjur. Den stora skillnaden är bara att det då är förspjälkat, så att ge katten färska örter/bär/grönsaker gör ingen nytta, det går bara rakt igenom. De måste kokas/ ångkokas eller frysas först för att bryta ner cellväggen och göra innehållet upptagbart för katten.
Alltså så har örter som katten äter i färskt tillstånd föga effekt på kroppen.

Då är det betydligt värre med ett foder som innehåller spannmål, både för att det höjer upp kolhydrathalten som ökar risken för diabetes och tandsjukdomar, men även eftersom spannmål irriterar kattens tarm. Spannmål är inte ens en naturlig komponent för växtätande djur, som sällan får tag i det om de inte lever i närheten av människor som odlar/förvarar gröda.

Många foder använder potatis för att det påstår att man måste ha de för att få stärkelsen att binda ihop fodret, men potatis är giftigt för katter även om den kokas och det går lika bra att använda morot för att få tag i stärkelsen.

Har du testat Hill´s D/D? Finns både som torr- och blötfoder och det är fisk och spannmålsfritt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Ligonskrutt
0

Vad jag ser så verkar det inte innehålla fler animaliska proteinkällor än orijen?? Inte verkar det vara mer animaliskt protein heller. 

orijen: Färskt kycklingkött (22%), kycklingmjöl (18%), färskt laxkött (7%), kalkonmjöl (5%), kycklinglever (5%), sillmjöl (5%), russetpotatis, kycklingfett (5%), sötpotatis, ärtor,färskt göskött (3%), hela ägg (3%), färskt kalkonkött (3%), färskt sikkött (2%), soltorkad alfalfa, färskt sillkött (2%), torkad organisk brunalg, pumpa, chikoria rot, morötter, spenat, kålrot, äpple, tranbär, svart vinbär, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomillblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin, lactobacillus acidophilus, enterococcus faecium Precept plus: Kycklingköttmjöl (44%), malet ris, färskt kycklingkött, kycklingfett, malen havre, betmassa, torkade ägg, naturligt kycklingsmakämne, lecitin, fiskolja, torkade alger, torkad morot, torkade tranbär, yuccapalmsextrakt, maskros, kamomill, pepparmynta, rosmarin, gurkmeja, taurin Det ser ut att innehålla mkt mer spannmål också. Jag skulle fortsätta med orijen jag :)

BARFmycat
0

Hon sa väl mer, inte fler?
Det kanske är högre köttinnehåll i Precept än i Orijen.

Orijen innehåller inget spannmål alls, Precept innehåller ris och havre. Det är väl dom minst onda av de spannmål som ett foder kan innehålla.
Om jag var tvungen att välja skulle jag välja Precept då Orijen innehåller allergiframkallande ingridienser (fisk) och giftiga ingridienser (russet och sötpotatis samt lakrits).

Snobbehills
0

Precept plus:

Analys:
Protein: 35%
Fett 20%
Aska: 7%
Fiber: 3%
Vatten: 10%
Kalcium: 1,1%
Fosfor: 0,85%
Magnesium: 0,08%

Detta betyder ju runt 25% kolhydrater

Orien "original"

Råprotein (%)

42.0000

Råfett (%)

20.0000

Växttråd (%)

2.5000

Vatten (%)

10.0000

Aska (%)

7.0000

Kalcium (%)

1.6000

Fosfor (%)

ca 18% kolhydrater Hmm Jag är ingen foderexpert men jag kan inte förstå hur Precept kan innehålla varken fler proteinkällor eller högre andel animaliskt protein, eftersom det står ärtor och inte ärtprotein och det står ganska långt ner i innehållsförteckningen på Orijen och sötpotatis innehåller minimalt med protein…Och Precept innehåller bevisligen mer kolhydrater. Jag ger mina katter Orijen men är inte främmande för att prova något nytt, men detta tycker inte jag verkar bättre. Om dina katter tycker om det och allt fungerar bra så skulle nog inte jag byta

BARFmycat
0

Ja det har du nog alldeles rätt i, då undrar även jag vad påståendet "mer animaliska källor! kommer ifrån!

Men om jag skulle behöva välja skulle jag ändå ta Precept, pga fisk och giftigt innehåll (potatis och lakrits) i Orijen.

Snobbehills
1

#30 att potatis är giftigt är något helt nytt för mig. Gäller det även sötpotatis? Anna Skipper säger ju att sötpotatis är mycket bättre än vanlig potatis, men det är ju förstås med människan som utgångspunktTungan ute

BARFmycat
0

Ja, potatis innehåller oxalater vilket är giftigt för katter (och hundar). Det påverkar matsmältningssystemet, urinsystemet och nervsystemet.

Men det är inte samma sak som att det är giftigt för människor.
Katter har väldigt svårt för att bryta ner toxiner i kroppen, de är mycket känsligare för gifter än vad vi är, tom mycket känsligare än hundar.
Det som vi tar om hand utan problem kan vara dödligt för en katt, som Ipren tex.

Jag tror att Anna Skipper säger så för att sötpotatis kanske har mindre stärkelse än vanlig potatis, men de innehåller oxalater båda tvåFlört