Ett gott foder för min allergiska katt?
Har ett problem, min katt slutade för ett tag sedan äta det fodret jag alltid gett henne (royal canin indoor) ett foder som hon tål.hon gick ner en hel del i vikt och jag var med henne hos vet. och tog massa prover och kollade tänderna. dom hittade inget fel på henne och dom tyckte jag skulle testa mig fram vilket foder som passar henne.. nu har jag testat massat olika foder, men alla jag testat har hon antingen vägrat äta eller fått utslag av. det jag ger just nu är purina proplan delicate, hon äter bra av detta, men tål det inte.. nån som vet något bra foder?
de jag testat är: alla veterinärsfoder hos min veterinär, mjau blötmat, bozita blötmat, purina gormet, iams, hill´s. orijen och eukanuba
Vet du vad för ämne hon är allergisk mot? Jag skulle nog om jag visste det lusläsa innehållet på maten och testa mig fram på det som inte innehåller ämnet. Annars kanske du får laga egen kattmat till henne?

barf är bra :)
Mitt tips äer Oliver´s indoor. Be att få prov hemskickat, det gör de fritt. Sen är väl ÄVen JW fiskfritt, Du bör nog hålla dig till de foder som är fiskfria. HAr du testat hill´s Z/D? det är ett allergifoder som är väldigt bra.MEn dyrt. Lusläs innehållsförteckningen, på det hon äter nu. innehåller det fisk?
Applaws, finsn också, toppenfoder. MEn som sagt, det gäller att du får gratisprover, för det blir ju svindyrt att prova sig fram. Köper du Hill´s Z/D hos vet, så är det returgaranti på cdet. OCh det var det fodret som jag använde på min lilla allergikatt förut. Nu vet jag, att det är fiskprotein hon inte fixar, så vi kör på Bozita mjukis och hill´s Vet Essentials Young Adult, som hon tål.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
vet inte vilket ämne hon inte tål jag och veterinären har inte hittat nått sammanband med de foder jag testat..
barf har jag inte så bra koll på, men ska kolla upp det.
Hill´s Z/D har jag testat men hon vägrar äte det..
dom trodde inte att det va fiskallergi då det innehåller fiskprotein/fiskolja (kommer inte ihåg vilket av dom) i royal canin. och bozita mjukmat har jag testat och det tål hon inte..
ja det blir väldigt dyrt med att testa sig fram. hur mycket fodret hon sedan både kommer äta och tåla bryr jag mig inte om vad det kostar, vill bara att hon ska må bra..
olivers lät ju bra, ska testa det
har kollat lite på barf nu och det är absolut nått jag ska testa, men vart hittar man hjärtan? skulle leta lever att torka till min hund en gång, och det va inte många affärer som hade det.. och de olika tillskotten man ska ge, hittar man det på djuraffären eller?
kan man göra en stor mängd barfmat och sedan frysa in? har nån konstig fix idé att jag inte klarar av att ta i rått kött
har alltid vart så, men jag får på nått sätt tvinga mig (eller tvinga min sambo
men vore bra om man slipper göra det allt för ofta..

Jag köper allt på City Gross :) Jag gör en större omgång fördelar det någorlunda lika och fryser in blandningarna till våra katter så tinar jag dom i omgångar. Första gången är det lite läbbigt, men man lär sig snabbt och använd handskar, lukten av lever och hjärta sitter verkligen i händerna!
Alla stora märken med kattmat har en smakgaranti så du kan lämna tillbaka fodret med minst 2/3 kvar och kvitto. Har du provat Porta 21 sensible? Den ska vara mycket allergivänlig och alla mina katter älskar det.
hanna visst kan du frysa in. MEn som du säger, inte säkert att katten vill ha, så prova dig fram med litet. hjärta kan du köpa fryst, i alla fall kycklinghjärta. ÄVen de flesta större butiker har både kycklinghjärta och kycklinglever färskt. (kronfågel) ibland kan du även köpa muskelmage.
Som sagt, Barf är ju den bästa födan om katten vill ha det. och Porta 21 har även en variant som är helst fiskfri, holistic heter den.
den affären jag har närmast har varken hjärta eller lever, har kollat 2 andra större affärer också då jag letade efter lever, men dom hade inte. men ska fortsätta leta.
#9 kommer inte ihåg vilka märken det nu va med vissa har inte smakgaranti, men dom flesta har iaf som tur är. nej har inte testat porta 21 sensible. men ska kolla upp det.
I frysdiskarna då? Där finns det ofta fryst kycklinglever.

Uteslut fisk, spannmål och mjölkprodukter ur din katts kost.
Det är de fodermedel som är mest allergiframkallande för katter. Riktigt känsliga katter tål inte ens fiskolja.
Porta 21 Sensetive finns både som torr- och blötfoder, men innehåller ris, potatis och fiskolja. De har även blötfoder utan ris som innehåller 70% kyckling.
Carnia Lynx är ett torrfoder med 89% animaliska råvaror, men som innehåller laxolja och potatis (potatis innehåller oxyater och är giftgt)
ZiwiPeak Venison och Lamb innehåller 85,7% animaliska råvaror, men innehåller även det fiskolja. Finns som blötfoder.
Hill´s D/D är ett foder som är fritt från fisk, spannmål och mjölkprodukter, och det har inga andra giftiga ingiridenser. Nackdelen med det är att köttinnehållet är lågt. I blötfodervarienten är däremot köttinnehållet relativt högt.
Applaws chicken innehåller 75% kyckling och 1% ris.
Husse har blötfoder med 45-100% köttinnehåll, se upp för sorter med fisk bara.
Mjau har blötfoder som är helt fria från spannmål, fisk och mjölkprodukter, så länge det är sorter utan fisksmak. Samma sak gäller för Bozita.
Jag köper också all min kattmat på CityGross, men jag har även testat att be min lokala affär att ta in olika sorters inälvsmat och det har fungerat bra. Jag tror inte att jag sett fryst kycklinghjärta, och det är ingenting jag skulle rekommendera att man köper heller eftersom taurin (som är essentiellt för katten och återfinns mest i hjärta) har ganska snabb halveringstid i fryst tillstånd.
Alla Oliver´s produkter innehåller nu tyvärr fisk, det gjorde de inte förut..
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#13, hm.. även indoor? deras efterföljare till Lamb&Duck? det inehåller fiskolja, ja med det gjorde även det gamla och det tålde Esther. MEn nu kör jag huvudsakligen Bozita mjuk och som komplement Hill´s vet essentials, young adult, som inte innehåller fisk. Stora spröda bitar som gilllas av alla utom Lilla Mee.

Vilket märke pratar du om nu?
Vilken Vet essentials? Det finns ju hur många som helst..
Hill´s vet essentials, young adult,
finns bara att köpa hos veten

Ja det är ju både vete, majs, fiskolja och betmassa i det.
Betmassa är ju inte direkt allergiframkallande men det är kolhydratrikt och det kan orsaka diebetes på lång sikt och så ger det tandproblem som karies. Övriga ingridienser är däremot allergiframkallande.
Då är det ju bättre att ge Hill's D/D.
ja här har jag bara som komplement. Ger alla fyra 100 gram om dagen att sdela på. De stora fina bitarna är ju bra för att minska på tandsten.För jag vägrar åka till vet och söva för att ta bort det.HAr ju bara de problemen på Arne och Esther, de andra två har ingen tandsten. MEn nope, ingen sövning i onödan här, det är jag för rädd för

Det är en myt att torrfoder skulle vara bättre för tandhälsan, det är det inte. Torrfoder är extruderat, vilket innebär att det är puffat, och har ungefär lika mycket tuggmotstånd som kalaspuffar. Däremot så är innehållet av kolhydrater en stor bidragande faktor till nedsatt tandhälsa som plack och karies.
Jag brukar köpa torkat hundgodis till mina katter som torkad vom, lever och grisöron. Det tycker det mycket om, och det ger mycket bättre tandmotion samt är mycket nyttigare. Jag är noga med att det inte är saltat dock.
Man kan ju även ge lite fläskben eller kycklingvinge någon gång ibland om katterna äter det för tandhälsans skull.
JAg vet att det är en myt, men å andra sidan, så litar jag på min vet. och jag har fösökt köpa just torkat hundgodis till gänget och det har slutat med att Zitha har blivit väldigt glad. Kycklingvinge, yttersta spetsen har jag kunnat få i en av fyra katter om jag klipper det i små bitar. Annars så är älginnerfile gott rått och även kycklingfile. För En av dem. resten fattar inte vad för junk jag bjuder på… Dummingar…

Ja du gör ju som du vill. Jag skulle inte litat på någon som bara har 3 dagars undervisning (sponsrad av fodertillverkare, gissa vad de får lära sig..) i foder, och då inte ens specifikt för just katt.
Nä, vad har en underbar, duktig uppskattad veterinär för kunskaper. Han är ju dessutom en vecka yngre än vad jag är…….klart han måste vara inkompetent.
det är precis samma vet som i förargelse över folk som låter sina katter gå vind för våg nämnde ironiskt, att om man har en katt som går ute och barfar sig själv, så är det av mindre betydelse vad man ger sin katt som mat. Vilket han har väldigt rätt i. i övrigt så rekommenderar han BARF om katten vill ha det. OCh det tjänar ju inet han på precis.

Det har inte med det att göra, men tror du verkligen att en veterinär som får sin foderutbildning på tre dagar hos Hill´s kan särskilt mycket om foder eller kommer rekommendera något annat foder när utbildningen är klar? Och tror du verkligen att den informationen de får är saklig och objektiv, eller riktad?
Det har inte alls av mindre betydelse vad man ger katten när den äter hemma, äter den dåligt foder så påverkas den ju, bara i olika grad beroende på hur mycket den får. Bara för att veterinären säger att BARF är bra (kul att det finns såna också) så betyder ju inte det att det är sant om veterinären även säger att torrfoder är bra för tänderna?
Och DET tjänar ju han/kliniken på.
Vad tror du jag tjänar på att säga att det är så? Du kan ju tänka så också. Jag har överhuvudtaget inte tagit upp BARF, det är det du som har gjort.
Så allt vad en akademiskt utbildad person vet som läst i 5 år för att bli djurläkare är bullshit då enligt dig?
Dessutom, så säger han CYNISKT att det har mindre betydelse vad man ger för mat till en frigående katt(underförstått att han egentligen inte gillar det) då du har noll koll vad för sk*t katten sättter i sig ute. Vilket stämmer. OCh han säger inte att torrfoder i allmänhet är bra för tänderna. MEn jag vet flera här inne som tydligen tiger om att de ger sina katter exempelvis Hill´s Oral Care, stora porösa bitar just för tandstens skull. Detta foder är också i stora porösa bitar. OCh fördelen att Arne äter lite av det, är att när han äter sitt K/D så sväljer han dessa kulor hela. Det gör han inte med dessa.
Klart att jag tar upp BARF i samanhanget med dig, då du dels har det i ditt nick och del är medis på BARF

De är jätteduktiga på att bota sjukdomar, inte förhindra dem. Som sagt, av de där 5½ åren de studerar har de 3 dagar om foder, och då är det inte ens bara foder för katter utan för flera djur. Och en av de tre dagarna är ett besök på en foderfabrik.
Så ja, jag tycker att det mesta veterinärer säger om foder är bullshit. Jag är inte särskilt lättimponerad av vilken rang eller utbildning de har.
Men hur i hela världen ska jag veta vad din veterinär har för ton när han säger saker till dig? Jag kan ju bara tolka det jag läser!
Vad spelar det för roll om katten äter ett foder som det står "dental care" på, när det inte inverkar ett smack på tandstenen?
Jo, men du får det till att låta som att det är jag som tagit upp det och inte kan sluta prata om det, och så är det ju inte. Tråden handlar ju om TS katt som är foderallergisk, och ja, BARF är det bästa alternativet just för en sådan katt, men jag har ju även räknat upp andra foder som kan fungera. Alltså är jag inte ute enbart efter att prata om BARF, mer att hjälpa TS med sin katt.