Min katt är en terrorist!
Ja det låter ju ganska kul med denna rubrik, men ärligt talat så är jag ganska ledsen och uppgiven nu med min lilla prinsessa.
Hon blir 3 år i mitten på maj månad, måhända hon är i en slags tonårs-trotsålder, för så här omöjlig har hon inte varit förut.
Hon vet så väl vad hon inte får göra, till exempel att riva soffan och fåtöljen, ändå gör hon det och tittar på mig precis som - ser du att jag vågar?? Hon har rivträd och river på dessa.
Strax före jul köpte jag en platt-TV eftersom min gamla tjockTV la av. Den gamla TV:n ville hon gärna hoppa upp på och lägga sig, alternativt riva ner mina högtalarledningar eller något annat som hon fick tillgång till på bokhyllan. Jag har alltså TV:n i en bokhylla/vintrinskåp. Hon fick inte vara där eftersom jag inte vill ha ner katthår i TV:n som kan orsaka brand.
När jag blockerade vägarna till TV:n med vaser eller annat, så lät hon bli.
Och så köpte jag den nya TV:n som är mycket bredare och platt. Den står på stativ och är inte så stadig. Man kan sätta den i väggen men då kommer TVn att "försvinna" in i väggen och jag måste sitta rakt framför för att kunna titta. Jag skulle också kunna köpa en helt ny TV bänk och hyllor, men där finns inga pengar till detta……….. Det finns inte heller så gott om alternativväggar att sätta TVn på (tro mig jag har funderat)
Min lilla söta myskisse som även är terrorist, ger sig i backen på att hon ska upp vid TVn och bakom den. Ikväll - trots att jag blockerat med prydnadssaker och böcker - så hoppade hon upp och slog till TVn så att den skakade. Jag blev väldigt arg - mycket arg - rasande!!!
Jag tog katten i nacken, skällde på henne och tog ner henne på golvet. Det såg ut som att hon skämdes. Sedan kom hon upp till mig i soffan med en "present", lade sig och ville kelas. Och vi var vänner igen - trodde jag - tills hon högg mig i handen så där gick hål av ena tanden. Då daskade jag till henne i ändan och har inte pratat med henne eller tittat på henne sedan dess. Jag är jätteledsen för att det inte fungerar. Jag älskar henne och hon älskar mig, men hon testar hur långt hon kan gå - precis som en tonåring.
Vad göra????
Ska tillägga att jag försökt med vattenspruta, då springer hon och gömmer sig. Men sedan måste hon ju testa igen om jag sprutar på henne - och så håller vi på så där.
Ju mer jag hetsar upp mig, och skäller desto roligare har hon. Hon njuter! Hon leker! Och jag får snart ta in på psyket!!!

Din beskrivning påminner väldigt mycket om min ena katt som blir helt hopplös på att riva ner saker ibland. Dock endast om jag under en period inte aktiverar henne ordentligt genom tex gemensamma lekar.
Så min fråga är vad får din katt för aktivering?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag hade kvar en kattunge från en kull på 4 hemlösa kissar. Denna var från början den skyggaste, men det visade sig snart att han även var den "jävligaste" ;)
När vi flyttade till lägenhet (en 3a på 99kvm) så blev han helt enkelt alldeles för uttråkad. Jag försökte aktivera med lekar och att klickerträna men gav upp det fort då belöning i form av godis inte var speciellt spännande..
eftersom vi bor mitt i stan passade det inte med sele och koppel och jag varje gång jag hade med honom ut (sent på kvällarna ibland) var jag livrädd för att han skulle skrämmas och lyckas rymma.
jag försökte aktivera honom genom att gå med honom i trappuppgången, ta med honom till vänner etc. Men det var helt enkelt inte tillräckligt. Han klättrade på våra möbler, grävde ut jord ur våra växter, tuggade av blad, hade ned saker från spisfläkten- hans specialitet var helt enkelt att putta ned allt som gick att putta ned.
Tyvärr höll inte detta då han, av att vara understimulerad, började ge sig på mina illrar. Den ena illern blev så rädd för honom att han knappt vågade sig fram under sängen.. Så till sist fick vi ge upp vår älskade kisse som nu bor hos mina föräldrar!!
Där har han möjlighet att gå ut mycket och då är han världens mysigaste inne, men under vintern när han inte vill vara ute så mycket så kan han fortfarande vara en pest att ha inne. Han har ned julpynt, har haft ned flera saker från köksbänkarna (där han inte får vara), tex en klocka som gick sönder..
Det låter som att din kisse skulle behöva en himla massa aktivering! Har du något godis som hon gillar mycket? Då kan ni prova klickerträning!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag leker väldigt mycket med henne och hennes leksaker. Hon är med mig överallt, när jag sover, när jag duschar, när jag tvättar håret, tom när jag kissar.
När jag sitter här vid datorn så brukar hon efter en stund komma med leksaker till mig - underförstått LEK!!!
Jag har precis flyttat till ny lägenhet och tänkte börja gåträna med henne här. Här är en fin trädgård där det inte finns några barn. På det förra stället så kunde vi inte komma ut förrän det plötsligt fanns 7 ungar kring katten som skulle klappa. Katten är inte rädd för barn men vi fick ju inte någon chans att lära oss gå tillsammans. Så nu hade jag tänkt göra detta på nya gården. Har bara bott här sedan 1 december så jag har inte hunnit börja träna henne. Men jag ska börja direkt nu för jag förstår att här finns något som inte är bra i vårt förhållande. Jag vill inte lämna bort henne.
Hur vore det med en kompis att busa och leka med för henne? 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#4 Låter bra. Många ger upp alldeles för lätt och väljer istället att omplacera eller till och med avliva. Har du funderat på en kattkompis?
#4 Jag tycker det låter som en jättebra idé! :)
Promenader ger mycket stimulans.
Håller även med föregående talare att en kompis även kan vara en lösning för att hon inte ska ta ut all sin överskottsenergi på dig och dina saker utan då ha någon att busa med istället.
Sajtvärd på Iller.ifokus

OCh vår plattTV står ju också farligt, men där har fabrikanten tänkt på faran och gjort ett förankringshål på stativet och skickat med en skruv. Så det blev att skruva fast TV:n i bänken.
Fäst TV:n på bänken, så kommer du att märka, att katten lessnar på tvn, då den inte kan lägga sig på den. Den blir ointressant, helt enkelt. OCh att daska och bruka våld i detta fall,det anser jag vara fel. Hon fattar ju inte vad som är fel. Är hon kastrerad? Om inte, gör det.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hon har väl upptäckt att du uppmärksammar henne, när hon sysslar med bus…jag fjäskar ngt enormt när min klöser på rätt ställe..o lyfte bort honom till rättställe när han hamnade fel o drog tassarna på rätt stålle o gullade med honom..funkade…för där det luktar dem,,dit går de tillbaka.. Min testade att bete sig lynningt i soffan….Jag föste ner honom varje gång, då fick han inte vara där, så han rör aldrig fingrar el hud, viktigt för mig, men tror inte på våld el temperaemt..kanske behöver hon en kattkompis, hon behöver mer lek o stimulans.

Känns lite märkligt att starta en tråd igår kväll och sen radera sitt konto på iFokus.
Men det man bör tänka på när man skaffar katt är ju att en katt är just….en katt. De busar, hoppar, klättrar osv. Det ligger ju i deras natur. De är inga marsvin som håller sig markbundna.
En ensam katt som inte har någon kompis att leka med eller får utlopp för sina behov på annat sätt roar ju sig själv. Ganska ofta på sätt som inte roar ägaren lika mycket.
Hon tog säkert bort användaren tack vare:
http://konsumentmakt.ifokus.se/discussions/4f10562ad3b4fd400100a73b-diskrimineringsfraga
/Fridaybrew

#12 Hoppsan då säger jag i brist på bättre ordval.
Gisses…!

Även om användaren inte finns kvar, så kan ju andra undra samma sak, till dem är mitt tips att testa dubbelhäftande tejp framför tvn. Byt ofta så de håller sig kladdiga, och hoppas att katten tycker att det är obehagligt att hoppa upp där då.
Håller med, det är ett bra tips det med…..
Det finns även vägghållare som går att justera. Som du kan böja, dra fram ock så vidare så att du kan ha teven på väggen och sen justera utefter var du sitter. Har en vän som har en sådan, ligger man och småsover i soffan är det underbart att kunna vinkla teven lite neråt så att man ser bättre 
Om hon är innekatt så låter det som att hon behöver få komma ut!
Med sunt förnuft kommer man långt!
varför ska hon ut? Är hon innekatt så är hon innekatt. Stimulans inomhus är precis lika bra.
#18 är det lämpligt om hon bor i malmö? Jag anser att det knappast kan finnas ett lämpligt område inom denna kartan för utekatter. Hon bor inte i yttre delarna om man säger så av malmö.

/Fridaybrew
Jag har en katt född i en lada, hon ansågs ha behov att röra sig ute….Idag är hon 2½ och gömmer sig i sambons nacke om vi tvingar henne ut…
INGEN katt behöver vara utekatt, man måste bara se till att innemiljön är tillräckligt stimulerande på alla plan!
japp så sant…. samma fenomen här.Vår senaste katt Mee var ju utegående hittekatt som strök här i två år. i dag när jag öppnade fönstret ut till kattgården, så gick Arne ut en liten sväng och gjorde korv i snön. Sen kom han in illa kvickt. Mee ställde sig bara i fönstet och luktade på snön. sen vände hon illa kvickt och tältade i vår säng i stället. Ute? nä, vaffö det? vi kan ha lika halleballou inne…..
Ursäkta att jag tog bort mig från iFokus igår direkt efter att jag ställt en fråga. Jag tackar för alla svar som jag givetvis tar till mig.
Jag ska ordna med en fästanordning för TV:n så att hon inte kan ställa till med något även om hon hoppar upp bakom den. Naturligtvis så tycker hon det är jättekul att jag ger henne 200% uppmärksamhet.
Problem är till för att lösas och ibland tar det lite tid bara. Jag har haft många katter som varit innekatter och som inte har velat gå ut. Så detta ska inte vara några problem.
………………….
Vidare så tycker jag att det är gement av signaturen Fridaybrew som tydligen har bestämt sig för att förfölja mig och trakassera mig. Mer om detta ska jag ta upp inne på den ursprungliga tråden på Konsumentmakt.
Det är verkligen ynkligt att se hur lätt ett drev kan sättas igång.
…………
Än en gång, tusen tack för alla bra tips!
Mitt inlägg i #12 var enkel förklaring och dessutom sant till frågan i #11. Drev är jag knappast orsak till det klarade du starta helt på egen hand.
/Fridaybrew