Hur får vi bort honom
Vi har nu under minst 1års tid haft en hankatt här hemma. Eller ja han kommer om kvällarna och imorse såg jag honom även. Vi kallar honom Grannkatten pappa och jag. Vi vet inte vem som äger honom eller något sånt. I början när han kom var det inget problem men nu i somras började det bli riktigt jobbigt. Han jagade iväg våra kastrerade grabbar varje kväll när dem sitter och äter. Jag vet att grabbarna kan klara av honom om dem bara ge sig fanken på det men dem vågar ju inte. Jag jagar bort honom varje gång men han har hoppat på min hund också. Är lite jobbigt. Går jag promenad och han katterna med mig så kan han komma farande och hoppa på vilken som helst av våra sex stycken. Han har nu varit borta ett par veckor men är nu tillbaka. Så håller det på. Borta ett tag och kommer tillbaka.
Vi kastar just nu vatten, stenar och ägg på honom. Vi träffar ju aldrig men ändå. Dessutom springer jag efter honom och skriker. Jag har även gett honom en liten spark. Jag betonar liten för jag trodde att han stod över en av våra katter. Vilket han säkert gjorde.
Hur ska vi göra för att bli av med honom. Det är bara en tidsfråga innan någon av våra blir skadad.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Sätt upp lappar och fråga vem som äger katten. Och sluta med att sparka och att kasta sten, ägg och vatten på honom!! Förstår att ni tycker det är jobbigt men så gör man faktiskt inte.. :/
Det är inte kattens fel. Det är människor som valt att släppa ut katten. Sök efter den som äger katten istället. Och håll era katter inne så behöver ni inte oroa er över det. :)
Tycker det ni gör är mycket elakt, det är inte kattens fel då den säkerligen inte är kastrerad och därför inkräktar på dina katters revir. Förstå vad som händer när du slänger vatten på den och det är minusgrader ute. Låt katten vara och försök istället hitta ägaren. Lappa området, ring polisen på 114 14 och kolla om någon efterlyst katten. Leta i vänsterörat om den har en tatuering. Gå in under efterlysningar på blocket och de katthemssidor som har den funktionen.
Sätt ett halsband på katten med ett meddelande med ert telefonnummer i så får ni kontakt med en eventuell ägare.
Och snälla sluta misshandla katten. Jag vet att det är jobbigt men det räcker med att verbalt "fya" katten.
Kasta ingenting på stackaren! Han är säkert hemlös och har det jättejobbigt! Det är så synd om alla katter som blir övergivna :'(
Knacka på hos folk om någon vet vems katten är. Annars ta med den till veterinär och kolla om den är chippad. I värsta fall hör av er till ett djur/katthem.
Katten lär inte vara kastrerad så att den är chipad är osannolikt.
Varför tycker alla att ts gör fel som försöker skrämma iväg katten? Den har ju trots allt attackerat hennes hund också, inte bara katterna!
Ser den mager ut? har den halsband? går den att fånga?
Med tanke på riskerna som finns med att kasta saker efter katter, eller andra djur för den delen, så är det bättre om man kanske kan lämna in katten någonstans, speciellt om det inte är något som hör av sig om den.
Även om TS aldrig träffar katten, vare sig med ägg, stenar eller vatten, så finns ju alltid risken att hon en dag gör det, och som någon annan påpekade, så tänk vad som kan hända katten om den får vatten över sig när det är minusgrader ute, speciellt om den inte har ett hem att gå till. Eller om en sten träffar så pass hårt så att det blir ett sår som riskerar att infekteras.
Den är inte hemlös. Det ser man på honom. Det är en mycket fin katt. Jättestor, lagom hull, vacker päls. Jag kan för allt i världen inte tro att han inte har ett hem.
Jag träffar aldrig. Nu kommer han mest på kvällen efter läggdags och då öppnar jag mest fönstet och om inte räcker så går jag ut och jagar iväg honom. Men om jag kastar så hamnar det för det mest bara någon meter framför mig. Finns ingen chans att jag någonsin träffar. Han lär ju inte springa fram mot mig direkt.
Han har inget halsband vad vi kan se. Vi kommer ju inte tillräckligt nära inte ens när han började komma.
jag ska fixa någon form av lapp och sätta upp. Vet inte hur jag ska förklara färgen bara. Typ brun, grå spräcklig. Förstår ni om jag skriver så?
#2 Våra katter trivs inte som innekatter så funkar absolut inte.
Nu blev jag chockad. Försöken att skrämma iväg katten är ju hemska! Ok för att skrika, fäkta med armarna och om det inte är frysgrader spraya vatten. MEn att kasta hårda saker och sparka kattstackarn! Vad är det för människa som gör så? Ok för att katten kan vara starkare i reviret än era, men en sak till, som jag reagerade mot, varför matar ni era katter ute? det är ju klart som korvspad, att även denna katt tror att det är nån mysig buffé som även han får äta av?
För övrigt så får du ju massa goda råd av många kloka folk här. JAg blir bara beklämd. USCH!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Okej till anledning till att katterna får mat ute. Vissa speciellt tjejerna håller sig mest ute. Dem sitter på bordet utanför mitt fönster och vill inte gå in. Då vill inte jag tvinga in dem. Sen så kan ju hunden inte få tag på det heller då. Det är så vi alltid har gjort och det har funkat fram tills för ett år sedan. Vi hade visserligen en svart, vit katt här ett tag. Dock såg jag honom aldrig äta och det var aldrig något bråk han var mycket trevlig.
Försök håll en god ton.
Jag är emot allt som har med handgripligheter att göra. Oavsett hur hårt eller löst det är ska påpekas.
Men vill gärna veta varför mitt inlägg tagits bort? Har jag brutit mot några regler?
Som #15 sa, försök hålla en god ton. Eran diskussion är mer lämplig privat.
Jag hade gjort vad som krävts för att skydda mina hundar mot andra hundar, så att TS försöker jaga iväg en katt från sina katter är för mig fullt normalt. Mina djur går före. That's it. Skulle ett djur regelbundet komma hit, trots att jag jagat bort den ett antal gånger, så skulle jag inte dra mig en sekund för att slänga en sten (eller snöboll i det här vädret).

Mvh Stephanie 

Lös snöboll då Ok för min del.
Aldrig nånsin en sten!
Vill bara nämna att även om det kanske inte märks på mina inlägg så är jag inte arg på något sätt.
#27 Tack för att du förstår. Vill ju inte att någon av mina katter ska bli skadade eller ja den katten kanske kan bli det också om nu någon av min fegisar får för sig att säga ifrån. Gamla Luke har börjat bli irriterad och då kommer det att sluta med att jag får åka till veten med honom.
Du har ändå sparkat och kastat hårda saker på en stackars katt, som bara vill ha mat.Låt inte aggresionerna mot ägarne gå ut över katten. OCh bygg rastgård till dina katter,du tjänar indet i det långa loppet
#31 Detta är det sista som jag kommer svara. Sen kommer jag att strunta i denna tråden. Kommer sätta upp en lapp i våran lilla affär och be ägaren ha katten inne kvälls och nattetid.
Förutom den lilla, väldigt lösa sparken som jag gjorde för att skydda en av våra katter och har jag missat varje gång. Bättre att kasta och missa tycker jag fortfarande än att våra katter eller han själv blir skadade i striden. Tänk om han blir skadad och sticker iväg och hinner inte hem innan han förblöder eller något. Bättre att skicka iväg honom. Tycker det är bättre att han går hem och äter istället.
Tror knappast att rastgård hjälper. Grabbarna kanske skulle klara det men tjejerna skulle inte göra det. Det är jaktkatter. Jag ser tjejerna ofta komma gående med något i munnen. Då hjälper det inte heller att leka. Skulle vi dessutom ha dem som enbart innekatter hade vi fått flytta. Mössen hade ätit oss ur huset.
om du nödvändigtvis vill skrämma katten genom att kasta saker är det lika effektivt att kasta mjukare saker som snö eller kottar än sten, snälla kasta inte det eller vatten. det kan sluta i ren förskräckelse. :( om du ser katterna bråka kan du slänga över en filt eller handduk, det kan lugna /förvirra katterna och riskerar inte att skada ngn. om ni matar katterna ute så är det tyvärr nog så att katten inte kommer hålla sig borta hur mkt ni än försöker skrämma den.
och jag vet inte om det går att "kräva" att ägaren ska ha katten ute, om det finns regler på det? däremot kan ni hoppas att det är en hygglig ägare som håller katten inne om h*n vet vad katten gör :) skriv på lappen att de borde kastrera katten om han är okastrerad, det kan dämpa hans revirstridande
Att säga att rastgård inte funkar på grund av att katterna är "jaktkatter"är ju lite fel. Dessutom, fins det något som heter mus-och råttfällor och råttgift. Med säker hantering så riskerar man inte sina egna djur. Annars så finns den giftfria varianten av råttgift, som brukar användas i en del stallar, där det ofta går både småbarn och hundar och det är hävregryn blandat med gips, eller socker och cement. För att inte tala om andra katter runtomkring som tar möss. Här så går ju de dumma mössen in i rastgården, och blir fångade där med. Så även småfåglar. Vet ju av egen erfarenhet. Så bättre ursäkter vore npog på sin plats.
#33 Det du säger är kloka ord. OCh vatten är väl Ok, men inte nu på vintern när det är frysgrader. OCh givetvis inte i närheten av trafikerade stråk.