Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3059 ggr
[mikaela07]
0

Tappar redan vinterpälsen, och en foderfråga :)

Har två kattpojkar som blir ett år nu i mars, alltså inte vidare gamla. Ena katten är gärna ute, medans den andra är mer eller mindre innekatt och bara ute en timme eller två om dagen. Har inte sett någon anledning till att tvinga ut honom, vill han inte så vill han inte helt enkelt.

Dock så har jag märkt att min lille gosse har börjat tappa vinterpälsen, inga jättemängder som trillar av men det ligger lite småtussar här och där.

Är det inte lite väl tidigt att börja tappa vinterpälsen? Kommer han att sluta producera vinterpäls om jag inte tvingar ut honom mer? Minns att jag har hört något om det.

Han vill ju vara ute ibland så jag funderar på om jag kanske borde "tvinga" honom att vara ute, just för att han i framtiden inte ska frysa.

Och så har jag en fråga om deras matvanor, de har alltid fri tillgång torrfoder (kör med Royal Canin) och sedan får de blötmat två dagar i veckan, också Royal Canin.

Har en vattenfontän till dem som de flitigt använder. Båda "badar" (läs lapar från kranen i badkaret) dessutom gärna och dricker då väldigt mycket. Så att de får i sig mycket vätska det vet jag.

Dock undrar jag om det finns fler skäl till att ge blötmat oftare än att det just är fuktigt och att katten får i sig vätska? De flesta verkar ju ge sina katter blötmat flera ggr om dagen?

Kanske bör tillägga att de enligt veterinär är perfekta i hullet och inte på något sätt undernärda :)

Hawknestgrove
0

Du är inte ensam om att ha änglatofflor i huset. Här fälls det rejält också. OCh itne bara av katterna. Tack och lov, så är jämthunden i hundgård, även hon tappar sin vinterpäls redan.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Tvinga absolut inte katten till att vara ute. Blötmat innehåller bara animaliskt protein och vatten, det samma som i  deras bytesdjur. Det innehåller inte en massa konstiga saker som i torrfoder. Många kattägare har helt gått över på blötmat då detta också är ett helfoder. Prova Mjau i tetra eller Bozita, mycket bra blötmat.

Och vill du ha ett bättre torrfoder så köp ett som inte innehåller så mycket spannmål som RoyalCanin gör.

[mikaela07]
0

#1 Jaha, då kanske det inte är så konstigt att han fäller redan då :)

#2 Har jag aldrig gjort heller, blev lite fundersam bara på det där med produktion av vinterpäls.

Svårt dock när katterna hellre äter torrfodret. Det enda av alla blötmatsmärken jag provat som de gillar är just RC, Mjau tittar de inte ens åt. Bozita har jag dock inte testat.

Känns lite som att de borde bli dåliga i magen av att bara äta blötmat?

Varför är spannmål dåligt?

Är supernöjd med RCs torrfoder, båda katterna är spegelblanka och som sagt mycket bra både i hullet och i magen så det kommer inte att bytas ut :)

Hawknestgrove
0

Håller med dig, mår katterna bra och är fina i hull och päls, så varför byta? Spannmål är väl inte dåligt, det är väl bara det att det går en het debatt om det här inne. Att det inte bör vara huvuddelen av ett torrfoder, det håller jag med om till fullo. OCh RC är i mitt tycke ett bra foder, sen får folk säga vad de vill. HAHA, jag har ju också en dam här, som vägrar både BARF och alla sorters mjukmat. Håller för fullt på att åtminstone få över henne från Mjau torrder kyckling till Hill´s  Vet essentials, veterinary exclusive young adult. det fodret är poppis hos alla här och det kan även min fiskallergiska katt äta. Får vara lite restrektiv med Arne, då han går på Hill´s K/D, men i och med att jag har Bozita mjukmat som huvudmat, så funkar det.

IceJossan
1

Spannmål är bara bukfylla för katten eftersom den inte kan tillgodogöra sig näringen i vegetabilier. Katten är ju en ren köttätare.

Många kattägare tycker att det är dumt att bära hem en massa vatten eftersom blötmat består av ca 80% vatten. Men de släpar hem en massa spannmål i torrfodret utan att tycka att det är konstigt.

[mikaela07]
0

# Haha, det finns så många olika sorters kattfoder. Blir sjukt förvirrad.

#5 Något får de ju dock näring ifrån eftersom de är som de ska båda två och eftersom de för det mesta bara äter RCs torrfoder så har jag svårt att tro att det stämmer :S

Jag ger såpass lite blötmat för att pojkarna verkar trivas med det, de fick oftare i början men det var lagom populärt. Men borde jag försöka öka mängden blötmat igen då kanske?

Jag är den första att erkänna att jag har noll koll på det där med spannmål och allt vad det är, har inte haft katter förut. Dock hundar, men det känns fel att jämföra med dem på något vis.

Hawknestgrove
0

Stämmer. För vilda hundar börjar ju äta av maginnehållet på djur de fäller. OCh vad består det av? jo halvsmälta vegetabilier. Kattdjur, däremot, de börjar riva och slita i musklerna.

IceJossan
1

#6 Jo men det är ju kött även i Royals foder. Men spannmålet är mest bara bukfylla. Kattens kropp är inte byggd för att hantera vegetabilier i den mängden, vilket resulterar i att det som inte skits ut behandlas som fett. Därav blir otroligt många katter överviktiga av foder med mycket kolhydrater i.

Skillnaden mellan att servera foder med mycket spannmål i och foder utan spannmål är att det går åt mer av det som innehåller spannmål - eftersom en del av innehållet bara skits ut. Ju högre kötthalt ett foder innehåller desto mer mättar det i längden och katten behöver äta mindre av det för att hålla sig mätt.