Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1078 ggr
thildatessie
0

Bajsar inte i lådan??

Hej, i onsdags fick jag hem mina katter. De var lite lösa i magen pga stress i samband med kastrering,veterinärsresor och vaccinering.. De har bajsat i lådan fint tills idag.. Tusse bajsade i sambons klädhög, inte löst och mer korv.. det var ju bra, men nu bajsade han i sin filt, diaree. jag vet att det var Tusse för att det syntes i rumpan på honom.. innan var det han för att han var där när jag hittade bajset och det var färskt. Vet inte vad jag ska göra? Är rädd att det blir en vana.. Nu andra gången kan det ha varit att dörren till vardagsrummet var stängd, han var vid dörren och hoppade en gång.. (det finns en låda här i rummet och han kunde gå genom köket för att komma till badrummet men han gjorde inte det utan satte sig på filten. Upptäckte senare att han hade bajsat)

Kan kanske även vara att de inte trivs med materialet i lådan? Vi har nu värmepellets och det har ju funkat bra, de kissar och bajsar i det. Om det är så att de kanske inte tris så får jag gå och köpa sand imorgon. Köper isf Ever Clean.. Hur långt räcker en 10kg låda? har tre lådor nu.

Hoppas att någon kan hjälpa.. /Madde

Jourhemmet
0

Var kommer katterna ifrån? Vet du vad dom är vana vid att ha i lådan så ska du använda det. Jag har provat pellets och det är väldigt många katter som inte tycker om det.

Kan rekommendera dig att köpa Extreme Classic istället, precis lika bra som EC när det gäller att ta bort lukt och klumpa sig och dammar inte som Ever Clean gör.

thildatessie
0

http://www.djurskydd.com/sida.asp?sida=2_Kullb%E4ckstorp&niva=2

De hade något pelletsliknande.. minns inte vad det heter men det luktar INTE gott. Fick med det till några marsvin jag köpte en gång och det är inte alls bra, på påsen jag fick så stod det att det kunde användas till massa olika djur bla reptiler och smådjur. Luktade typ samma som det de hade så jag antar att de är det. Luktar jätteäckligt när de kissar på det(enligt mig) Men det är ju iaf samma form..

Vad ligger Extreme classic på för pris? Kan man köpa det i djuraffärer/mataffär? eller var finns det?

Jourhemmet
0

Ja usch pellets är inget vidare. Extreme Classic kostar lika mycket som Ever Clean, men det är det värt tycker jag. Om jag vore du skulle jag iaf testa för att se om det är pelletsen som är boven. Mina gick inte ens i lådan när jag testade sånt. Sanden finns i djuraffärer.

thildatessie
0

#3 ok, inga olyckor idag iaf. De har bajsat och kissat i lådorna inatt. Får se hur det utecklas :) tack för hjälpen :)