Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 9088 ggr
candyme
0

Låna ut sin katt för parning

Har en vän som har en honkatt som hon vill para med en hankatt.

På facebook har hon skrivit detta;

"Hej, jag funderar om någon har en hankatt som jag kan få låna en stund? Skulle vilja ta en kull på min honkatt innan jag kastrerar henne."

Brukar kattägare bara låna ut sina katter sådär? :p

/Emma

Cazzos
0

Det brukar vara seriösa uppfödare som söker hankatter att para sina fertila honkatter med, från en annan uppfödare med hankatt eller en hankatt med stamtavla (och bra temperament m.m.).

Om din kompis katt inte har stamtavla (huskattsavel) så tycker jag att du ska stoppa henne Obestämd

Rumblebee
1

Det är möjligt att det finns folk som gör det, i alla fall mot betalning. Personligen tycker jag det är dumt att ta en kull på en huskatt (vet ju inte om hennes katt är huskatt, men av texten du skrev, så antar jag det.). Det finns ju redan så oerhört många hemlösa huskatter, så frågan är ju om det behövs fler.

Nu menar jag inte att din vän kommer att kasta ut ungarna, men de hem som dessa ungar kommer ta upp (såvida hon inte behåller alla), skulle ju ha kunnat gå till en hemlös kisse istället.

Är din vän medveten om de tester som hon, och hankattsägaren bör göra innan parning, det är ju trots allt inte bara att släppa ihop katterna så att dom gör sitt. Någon av katterna kan ha någon sjukdom som kan smitta till ungarna.

Är hon även medveten om att både kattmamman, och även ungarna, behöver ha bra kattungemat? Och kan hon betala utifall kattmamman behöver ha kejsarsnitt? Även om hon är försäkrad, så kommer det ju endå att kosta. Sedan innan ungarna får nya hem vid 12 veckor tidigast, så behöver dom i alla fall vaccineras.

Cazzos
0

Japp, håller med #2.

Vaccinering, avmaskning, försäkring på alla kattungar + om någon kattunge eller flera kanske behöver stödmatas ifall om mamman inte diar ordentligt/kattungen blir utputtad och inte får någon mat m.m.!

candyme
1

Okej, jo min vän har en vanlig huskatt som hon vill para.

Nej, min vän är inte medveten om så mycket om kattuppfödning.

Tycker inte att hon ska para sin honkatt.

/Emma

Cazzos
2

#4 Då tycker jag att du ska agera snabbt, och säga åt henne vad alla nackdelar med huskattsavel är.

Den enda fördelen med huskattsavel är att det blir söta kattungar.. Obestämd

Hawknestgrove
3

Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

candyme
0

Försökt prata förnuft med henne men…

/Emma

KajsaJ
6

Skrikandes Helt vansinnigt, så tragiskt att människor ine fattar hur fel det är! Har 3 söta hanar här som ska få komma till nya hem till veckan. Någon hjärtlös människa lämnade dem i en plastlåda i soprummet hos en arbetskompis Rynkar på näsan. Huskattsavel är idioti enligt mig. Jag ÄLSKAR huskatter dock, så missförstå mig inte.

Silvestris
2

Att bara ta hem en random hane kan ju vara lite riskabelt. Hon vet inte vad för smittor katten kan ta med sig, hon vet inte hur den är till sättet, katten kan pissa ner hennes hem och hon vet inte om ägaren kommer hämta hem katten igen.

Det finns nog de som ser detta som ett lysande tillfälle att dumpa sin katt.

dagdrivarn
5

7#

Ett tips är att du bara informerar henne om vad som enligt lagen krävs om hon skall ta kull på sin huskatt.

1. Hon skall testa henne för HCM, denna hjärtsjukdom finns hos så gott som alla raser och just huskatt har en ganska stor förekomst av denna så vitt man kunnat se, hur stort vet man inte då mörkertalet är stort. HCM kollar man genom ultraljud och det kostar ca 1200:- (Det kan vara straffbart att hoppa över detta).

2. Hon måste lägga undan minst 15-20 000 SEK för att kunna bekosta kejsarsnitt om honan får problem att föda, inte alls säkert, men OM olyckan är framme så kräver lagen att hon ger katten veterinärvård och det kostar! Så pengarna måste finnas där, är honan försäkrad kan det räcka med 3-5000 SEK.

Dessa två är de grundkostnader hon har, sen ska hon veta att 1 kattunge äter och bajjar ungefär lika mycket som 2 vuxna så under en period på 3 månader (12 veckor) skall hon alltså ha RÅD att bekosta mat och sand för kanske upp till 11 katter (en kull på 5 ungar samt mamman). Har man inte haft kull så inser man nog inte hur fruktansvärt mycket en sån liten varelse kan äta och skita ;-)

Sen får man inte glömma att kattungar liksom barn tuggar på ALLT, en del av mina kullar har kostat mig enorma summor i söndertuggade saker som mobil-laddare, datorladdare, hörlurar mm mm mm mm.

Nu har jag inte tagit upp kostnaderna för vaccination, id-märkning och veterinärbesiktning av kattungarna även om det BORDE göras, utan jag väljer att ta upp de kostander som hon faktiskt MÅSTE ha oavsett vad hon tycker om det. Veterinärbesiktningen är väl mer eller mindre ett måste också, den är ju lika mycket för hennes skull som för köparens skull. Hon är ju nämnligen skyldig köparen att sälja en frisk katt och bevisbördan ligger på henne.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

UlrikaD
0

Finns mängder av såna annonser på kattforumen på fb.

"Hej, min katt löper nu, måste hitta hankatt snarast, spelar ingen roll hur han ser ut, bara han vet hur man gör…"

Bara ett exempel.

"Vill väldigt gärna ta hand om en kattunge-hona som söker hem. Men hon får inte vara kastrerad för jag vill ta kullar på henne framöver."

Ett annat, finns så otroligt många mer, varje dag.

candyme
0

okej.

Vad heter kattforumet på fb?

/Emma