Spinkig äldre herre
Har precis övertagit en långhårig blandras kille på elva år, och jag vill ha lite hjälp med foder. Har sökt runt här men känner att jag inte fått alla svar jag behöver…. Det här är min allra första katt, har aldrig haft någon själv, min familj har aldrig haft någon och kort och gott kan jag inte ett skit, hehe. Men dom skulle döda stackarn, så nu sitter vi här, Gandalf och jag :) Tillbaka till ämnet: Som rubriken säger är han spinkig, på hästar blir det lätt så när de är gamla, antar att det är samma med katter? Skulle ändå vilja ha lite gödningstips… Han äter inte blötmat (till och med jag som är okunnig tycker det är stört, men han rör det verkligen inte). Just nu äter han Friskies, men det har jag förstått att jag borde byta ut (väntar däremot ett tag då han precis kommit hit). Tänkte pröva Mjau som alla säger ska vara bra, men det kanske finns något fetare? Borde jag ge honom laktosfri mjölk/grädde? Något särskilt jag borde ge honom eftersom han är långhårig? (borstar honom varje dag) Kanske borde lägga till att han är innekatt. Tacksam för all hjälp! :) /nybörjarn
Jag antar, att det är en kastrerad herre. Börja hans nya seniorchans med ett vetbesök, där du får ta lite blodprover och se hur hans njurar mår. Friskies är Nono……Uruelt foder. HAn kanske ska ha specialfoder från vet. OCh visst, det finns vissa katter som vägrar blötmat. Har just en sån dam. OCh hon vill inte ens äta bra torrmat. Nä, halvskapliga Mjau ska det va…..
MEn det är klart,du kan ju inte sluta tvärt med Friskiesarna. Gå gradvis över till det som veten rekommenderar. För jag antar, att i och med att han är smal, så kan han ha lite njurproblem. Har ju en 12 års herre själv som är smal.. och han har ju njurfoder. Jag hade i allafall inte experimenterat själv med massa grejer, utan velat haft en veterinärs åsikt och genomgång innan jag börjar mixtra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
hmm kika på tänder o om han varit ute, mask….oxå
Okej, då bokar jag en veterinärtid då! Kan ju alltid vara smart hur som helst…. Sen tänkte jag höra, vad är medelåldern på katter? Har som sagt ingen aning… Förstår att det självklart beror på hälsa och omständigheter, men tror ni jag får ha honom ett par år iallafall? :)
En katt kan bli 15-20 år. Köp ett bra foder och prova med mjau blötmat i tetra så kanske han får leva länge och åtminstone slippa urinsten. Googla på katt och lapa i dig så mycket information det går. Han lär ha mycket kristaller i urinen när han ätit så dåligt foder så du måste få honom att dricka mycket.
Nu var ju detta en bestämd herre som inte ville ha mjukmat. Så det kan bli kinkigt…
JAg är väldigt realistisk när det gälelr djurs ålder. Oavsett hund eller katt, så räknar jag varje dag över 10 år som bonustid. Vilket i och för sig gör att jag är ännu gladare för de dagar som övergår!
Jag har en kisse på 18 år här hemma, han är också väldigt smal men han äter Mjau blötfoder.
Försöker ge honom så mycket kött och fett som möjligt, men han verkar ha svårt att lägga på sig. Annars är han kry och go. Det är bara hans vikt jag slåss med.
Undvik Friskies helt och hållet, det är inget bra foder. Är du helt säker på att han inte vill ha blötfoder? Har han aldrig smakat Mjau förut så kanske han gillar det och äter det med glädje 
Det finns inte så många torrfoderprodukter som innehåller mycket kött, men Carnia Lynx och Ziwi Peak har högt köttinnehåll, och Ziwi Peak innehåller en och annan frukt men det gör ingenting tycker jag.
Katten här hemma äter inte torrfoder så jag kan tyvärr inte ge dig någon recension på dessa två torrfoder, men annars äter han Mjau (Bozita funkar också, är samma sak som Mjau fast annat namn
) och ibland Pussi.
Försöker dock hålla mig till Mjau eftersom att det är det bästa blötfodret ute på marknaden (tycker jag iallafall).
Mamma ska hålla på och köpa Gourmet hela tiden (mousse dessutom, stackarn kan inte tugga maten.. inget han kan blir mätt på?!?!)
Dessutom innehåller Gourmet massa spannmål och vissa har morötter, tomat osv i kattmaten och min mamma säger att katten måste lära sig äta grönsaker. Ja, till vilken nytta, frågar jag?
HAHA Cazzos, sicken kul inställning.
Ok om man går på vildhundar som slår sina byten så går de först på inälvorna på djuret och äter det. Alltså= spannmål. Vilda katter, nu pratar jag om de vilda arterna de börjar äta på musklerna först = minimalt med spannmål och grönsaker.
Sen har ju TS förstått att Friskies inte är bra, men att göra ett tvärt foderombyte gynnar ju kanppast katten. Invänta vad veten säger och gör ett långamt foderbyte, även från skruttmat.
#7 Jopp, man får såklart byta långsamt 
Jag förstår det du säger men jag vet inte varför en varg skulle sitta och knapra på gamla grönsaker i magsäcken och intrasslat gräs i tarmarna 
Men om jag BARFade min hund så skulle jag ge den en och annan grönsak nån gång i veckan. 
Våran katt t.ex., han är så gammal och smal så jag ser ingen anledning till att just han ska äta grönsaker. Med tanke på att den blötmaten som har grönsaker i sig också innehåller socker eller andra spannmålsprodukter. Kött och fett är viktigare
Han gillar ändå inte tomater eller morötter! Haha 
haha, nä. Morötter kanske han gillar. Det gör mina, kokta rårivna. Men allvarligt, alltså, vargar och vildhundar börjar alltså alltid att äta på mjukdelar på bytesdjuren först. Vilket talar för att katter är mera inriktade på kött än hundar.
(OT) Jag gissar lite nu :P Kolhydrater ger energi snabbare än fett och protein, kanske är det de de är ute efter. I en vargflock är det konkurens om maten och mjuka delar går ju fortare att äta så det kan vara därför de försvinner fort. Sen luktar ju mag/tarminnhåll rätt bra också, det kanske är ett instinktivt sätt att snabbt föröska dölja doften så ingen kommer och snor bytet.
ja, kanhända…
Många katter som fått just Friskies kan vägra äta annat. Så för att kunna få över honom på annat foder är det teskedsbyte som gäller och under en längre tid. Ge en tesked av det nya fodret under en vecka, öka sen på en tesked mer varje vecka samtidigt som du tar bort lika stor mängd Friskes. Första tiden kan kisse peta bort av det nya fodret. Ge inte upp om du märker att han inte är förtjust i den nya. Då kan du minska mänden av det nya och köra på de under en längre tid bara. Om du nu ska byta foder till honom så är mina rekommendationer Applaws. Förutsatt att du kan och är okej med att beställa från nätet. Priset är överkommligt samt att maten blir drygare för innehållet är mestadels kött. Sen finns Carnia Lynx, Orijen, Acana som alla finns att köpa i djuraffärer. Köper du från matvarubutik så äter katterna i regel mer av det fodret för att bli mätta då det är sämre innehåll vilket oftast blir dyrare i längden. Men om du köper i matvarubutik så är Bilanx Chicken (grön påse) Purina One och Perfekt Fit de som är bättre än resten. Mjau torrfoder är okej också, dock inte fisk och räkfrossan. Resten av fodren som finns kan du låta bli att titta på
Katter behöver vätska, och det får dem inte genom torrfodret och många katter är dåliga på att dricka vatten. Så kan du få kisse att äta blötmat nån gång under dagen är det jättebra. Börja smått. En katt som är skeptisk mot blötmat tar det lång tid för att vilja äta det. Så du kan gott och väl frysa in i små portionsbitar (iskubsfack) så slipper du slänga något. Förutom det som kisse vägrar att äta upp som redan är framtaget. När han väl äter kan du ha på lite extra vätska som kompenserar det torra han äter.
Om du är intresserad finns det tips och råd för hur man kan få över torrfoderkatter på blötmat. Bara att du hojtar till.
Lycka till.
Där fick du suveräna och bra råd, som verkligen är toppen….Alltså, allvarligt, smakar friskies så himla bra???? har aldrig köpt det överhuvudtaget, de gånger jag köpt torrfoder i vanlig butik, så har det varit Mjau kyckling…
Tyvärr så smakar Friskies så pass att katter ofta föredrar detta framför annat. Och det är därför nästan omöjligt att byta torrfodersort när dem en gång ätit det. Men man får inte ge upp!
Ok tack…. Hade jag inte en aning om……
Bra att jag aldrig testat då!
Tack så jättemycket för alla tips, speciellt hur man ska kunna byta foder! Han är nog väldigt, väldigt envis får jag vibbarna av, så det blir nog en kamp att få honom att byta… Men jag är också envis så det får bli ett matkrig helt enkelt ;) Sen så har vi veterinärtiden idag runt två, så håll tummarna att allt ser bra ut! Jag har faktiskt aldrig gillat katter förut, men nu har jag verkligen gått och blivit kär i den här gamla skrutten! :-)
Ge inte upp. Det är det rådet jag kan ge dig
Om du vill anta en ny utmaning senare kan du kika på denna länken. http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=207229&p=3828531&hilit=Lisa+A.+Pierson#p3828531