Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3878 ggr
Frida B
0

katt ute i 20 minusgrader...

Hej! Jag är hundvakt åt en hund ibland, och den famlijen har även en katt. Hon är en utekatt, men jag tycker inte dom sköter henne! När dom åkte iväg i tre dagar fick katten vara ute, och dom hade ingen som kom och gav henne mat eller släppte in henne. Och en vinter var hon ute i 21 minusgrader en hel natt utan att hon fick komma in. Dom släpper sällan in henne så hon får stå och jama i flera timmar för att bli insläppt….

Är det dom som inte sköter sin katt eller är det jag som överreagerar? Och kan jag göra någonting åt detta, typ säga till ägaren?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[silkesnosen]
0

Om katten vill gå ut, så är det väl toppen, men aldrig att man åker bort flera dagar utan att den får mat och vatten….de ska inte ha katt!

Fjordell
2

Katten klarar sig nog bra, men jag hade aldrig lämnat min katt ute om jag åker iväg i 3 dagar. Särskilt inte om det är vintertid om det är ens +-0 grader. Då ser jag till att katten får komma in först, om jag inte har någon som kan vara med katten, vilket jag alltid har. Men i värsta fall hade jag tagit in katten, bunkrat upp med mat och vatten så den har allt den behöver. INOMHUS.

Jag personligen tycker ju att ägarna till katten du pratar om inte verkar bry sig så mycket om sin katt.

[Daisy-Moa-Elsa]
3

Bortsett från min personliga åsikt om de här människorna är det är olagligt att lämna katten så länge utan tillsyn, de ska ha tillsyn 2 ggr om dagen.

line84
2

Katten kan tex förfrysa öronen.. :( Vissa borde verkligen inte ha djur!

Sessan1
0

Håller fullständigt med #1 Dom ska INTE ha katt överhuvud taget om dom inte bryr sig om katten i fråga :(

håller även med #4

som sagt, vissa borde inte ha djur överhuvud taget.

USCH! blir så arg och ledsen när man hör och läser hur folk beter sig mot djur.

[Highonbluetomorrows]
2

Nej du överreagerar inte. En katt som är ensam hemma (ute!) kan knappast anses få tillräcklig tillsyn, vilket är ett brott enligt djurskyddslagen §3.

Innekatter måste som #3 sa få tillsyn två gånger om dagen enligt jordbruksverkets föreskrifter om hund och katt. För utekatter är det mer en rekommendation - men det innebär knappast att det är okej att lämna katten vind för våg i flera dagar ute.

[Emma--]
3

#6 det gäller utekatter också. Inte bara rekommendation.

[Highonbluetomorrows]
0

#7, källa på rättspraxis för det?

[Emma--]
2

#8 nej men det står klart och tydligt att tillsyn ska ske 2 ggr / dag. Och det gäller alla, även om det anses ännu viktigare när djuret är instängt. Men även djur som går ute behöver den tillsynen. Kopierar in förklaringen/ motiv från jbv också. "Skötsel 16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare. Hur ofta man ska se till en hund eller katt har varit en fråga som har återkommit till myndigheten både från allmänhet och från inspektörer. Djur ska ha tillräcklig tillsyn enligt djurskyddslagen. För hund och katt har vi ansett att de bör ses till minst 2 gånger per dygn. Tillsyn två gånger per dag är speciellt viktigt då de är instängda antingen i lägenhet, annan bostad eller i katt- eller hundstall. Det är heller inte lämpligt att ha sin hund eller katt på en gård där man inte bor och bara åka dit en gång per dygn för att se till den och ge den mat. Man kan inte anse att 4 § i djurskyddslagen uppfylls med en sådan hund- eller katthållning. En hund ska som minst ha sällskap några timmar per dygn, men den ska också ses till minst ett par gånger per dag. Hundar är utpräglade flockdjur som bör ha någon form av sällskap de flesta av dygnets timmar. Även katter är ganska sociala. Det stämmer inte att katter är helt solitära djur som man förut har hävdat. Tvärtom hävdar Ottaway och Hawkins (2003) att katter är sociala om de kan och lever i grupper mestadels bestående av honkatter som är släkt med varandra och deras ungar, och att de lever någonstans där det finns mat. Det har ifrågasatts om man verkligen kan uppfylla kravet på tillsyn två gånger när man har en katt som går ut och in som den vill. Men man kan argumentera för att om kravet på tillsyn bara skulle vara en gång per dygn, så är det inte säkert att man skulle kunna leva upp till det kravet heller med en utekatt som inte dyker upp varje dag. Det finns naturligtvis undantag, men vår erfarenhet är att om man erbjuder katten mat minst två gånger om dagen så lär den sig den rutinen och kommer hem vid mattillfällena. Det har också påpekats att det kan vara svårt att hålla kontrollen över ladugårdskatter, men även här ska man ge dem mat regelbundet och veta hur många katter man har och begränsa deras fortplantning. Om man har många katter som får fortplanta sig som de vill, får man dels problem med inavel och dels problem med att känna igen sina katter och får då svårt att veta om vissa katter försvinner eller varför de har försvunnit. Försvinner de pga. att de avlidit eller flyr de för att trycket blivit för stort (för många katter på ett område)? Det är också viktigt att man har katter som är så tama att man kan hantera dem, speciellt om de blir sjuka. Kattens status behöver stärkas, därför behöver det påpekas att man har skyldigheter och ansvar som kattägare. Varje kattägare ska sköta och ta hand om sin katt/sina katter samt förhindra oönskad fortplantning. Förhoppningsvis kommer ett ökat ansvarstagande göra att det på sikt bli sällsynt med förvildade och övergivna katter." (L102, samt motiv till den) Behövs det rättpraxis när lag och föreskrifter är så tydliga om det?

[Highonbluetomorrows]
1

#9 Ta det lugnt? Det var en jättebra rättskälla :). Men det står ju även tydligt att "det finns givetvis undantag". Jag har inte hittat motiveringen tidigare men jag har läst folks tolkningar av den, och de menar att lagen om tillsyn över utekatter var något mer osäker än för innekatter (där är lagen tydlig). Förstår faktiskt inte varför du blev så hätsk om hur tydlig lagen är och hur lätt det är att läsa sig till det.. Om det funnits domslut gällande utekatt så hade man sluppit lusläsa förarbeten och kunnat luta sig mot det i stället, tills dess är det osäkert vilka kryphål som egentligen finns.

Jag var väldigt tydlig i mitt inlägg i #3 om att de bröt mot lagen i vilket fall så varför den hårda tonen?

Och lagen är ju faktiskt inte alls tydlig om det, tvärtom. 3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Vissa kan ju hävda att stallkatter klarar sig bra själva och därmed är "tillräcklig tillsyn" några gånger i veckan när det passar.. Läser man motiveringen så framgår det ju att så inte är fallet. Men du behöver inte dumförklara mig för det.

EddaM
1

Åhh dessa folk! Varför tar de hand om sina hundar men skiter i sina katter?? Det är tyvärr fööör många som är på det viset. =(

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Emma--]
2

#10 jag är lugn :) vet inte varför du tror annat men jag är lugn :P Det där med givetvis undantag menas väl katter som inte lär sig matrutinerna och inte kommer hem? Fast det där sista är ju enbart djurskyddslagen. Man måste även följa föreskrifterna där det då är tydligare vad tillräcklig tillsyn är, alltså 2 ggr/dag. Dock det sociala behovet kan vara svårare att bedöma. Jag var inte ute efter att dumförklara någon så jag måste ha uttryckt mig väldigt klantigt om det verkade så. Var i alla fall inte alls tänkt så :)

[Highonbluetomorrows]
0

Oavsett vilket, så TS, folk tenderar att lyssna lite extra noga om man säger att något står i lagen. Så prata gärna med ägaren i första hand eller gör en anonym anmälan om du vågar det. Du har helt rätt och överreagerar inte. De gör fel.

[sakring]
2

Jordbruksverkets föreskrifter tolkas såsom lag. De har  rätt att utfärda föreskrifter som ska tolkas såsom lag. Exempelvis det med tillsynen och det med att kattungar måste vara minst 12 veckor gamla. Det står inte i någon lagtext men det är ändå lag i och med att Jordbruksverket har utfärdat dessa.

Detta finns att läsa i de regler som gäller Jordbruksverket.

Hawknestgrove
0

Samtidigt som mycket inte efterlevs. Exempelvis när man går  in och kollar hur hundar ska fraktas. polisen har tydligen inte vett att göra något åt hundar som hoppar löst omkring i folks bilar. livsfarligt både för  folk och hund.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Frida B
0

#11 dom tar absolut inte hand om hunden heller… härom dagen hade han (hunden är dessutom en border collie) varit instängd själv i lägenheten i 7 timmar, hade inte varit ute på 8 timmar… den hunden är helt förstörd så nervös som han är…

vi vet inte riktigt vad vi ska göra, detta kaan ju klassas som djurplågeri både för hunden och katten. man kan inte prata med honom, han är en sån människa som skiter i andra och bara viftar bort det man har att säga :/ tycker så synd om katten och hunden

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hawknestgrove
0

Länsstyrelsen……. För det brister som sagt i djurhållningen totalt…. Du får itne lämna en hund ensam mer än 6 timmar inne. Då måste den rastas.Gå in på Jordbruksverkets sida och kolla bestämmerlser för både katt och hund.

här har du mycket matnyttigt.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter.4.207049b811dd8a513dc8000413.html

och anmälan gör du till Länsstyrelsen i det län du bor. Du kan göra det anonymt. Tänk bara på, att du är ALDRIG anonym på nätet. Ring in från en telefon där du slår #31# före numret om det inte är hemligt nummer. Eller skriv ett vanligt brev. Var noga med att ge så detaljerade uppgifter som möjligt om förhållanden, adress och person.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Frida B
0

#17 okej tack för tipset! :) ska se om päronen går med på det bara…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)