Bytte färg?

Den där kullen har frosted päls.Det beror på att mammakatt haft en infektion under dräktigheten.Kattungarns grå färg kommer att forsvinna.
Stolt ägare till tre La permer
vad för infektion?
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Ja det där är inget ovanligt. Det kallas feberpäls eller frostning och kan bero på olika saker:
Att kattmamman varit sjuk eller farit illa under dräktigheten, av för mycket fostervatten, ungarna haft låg födelsevikt, fel kroppstemperatur, eller av smärre infektioner.
Feberpäls är tydligen inget farligt i sig, det är en störning i pigmenteringen och växer bort med tiden. Det finns kattungar som fått det till följd av ögoninflammationer, mastit hos mamman eller febertillstånd, därav namnet.
Märke inte veterinären något vid besiktningen av kullen? De borde veta om sånt här. Vid första vaccinationen är det bra att katterna är friska så håll ett extra öga på din fina kull.
Fina katter förresten. 
Pälsen kan bli frostad på kattungarna om mamman haft en infektion under dräktigheten.
inte min kull utan jag fick ungen.
vaccinera min katt ska jag göra på måndag
är vanliga bonkatter o dom kommer från en gubbe som inte är så seriös så ingen har varit hon vetrinären än
så det är inga fel på min katt?
vad händer med mamman? blir det likadant om hon får en kull till?
//Sandra Johansson

#6 Det bästa vore ju att mamman inte fick någon mer kull eftersom hennes ägare inte vara rätt sort för att hålla på med kattuppfödning.
Feberpälsen kommer troligen inte att påverka din katt framöver.Men det lär väl inte vara gjorda några hälsotester på föräldrarna och de lär ju inte ha fått den uppfödning som de borde eftersom att han lämnade ifrån sig ovaccinerade.ochippade och obesiktigade kattungar.
mamman kommer tyvärr få fler kullar då han släpper ut katterna hur som helst men jag försöker hjälpa honom att få ihop pengar men inte så lätt när han är ett fyllo.
försöker hitta bra hem till alla ungarna men behöver veta om detta är något farligt o jag ska ta bort kattungarna?
//Sandra Johansson

Då tycker jag att du ska ta honan till en veterinär och kastrera henne.Det skulle väl vara en bra betalning för den kattunge du fick.
jag har 4katter själv varav den ena problem med magen, jag har inte rådd att lägga ut dom pengarna då han har2 st som behöver kastreras
jag ska själv kastrera och vacenera min imorgon
//Sandra Johansson

Kattungarna lider inte av att ha feberpäls inte.
Jag var kontaktperson för ett jourhem med en kattfamilj där mamman var i bedrövligt skick när hon kom in, ungarna var då ca 6 veckor och hade feberpäls. På bilden ligger Tau, 6 veckor gammal.
Dessa ungar var små för sin ålder och har haft envis öronskabb, men annars verkar de vara friska missar. Nu är de normalt svartvita, feberpälsen växte bort efter ett par månader. Här är Tau med brorsan Dallas, ca 8 månader gamla.
mamman verkar må bra både nu o under tiden hon var dräktig annars skulle jag ju självklart gjort något.
//Sandra Johansson
#11 åhh va söt<3 haha jag är hämsk men tycker båda din o min var mycket sötare gråa;)
//Sandra Johansson

#12 Hon kanske inte hade något allvarligt, men att det var nånting som påverkade ungarna så att de fick feberpäls. Mamman till kullen jag var kontaktperson åt var mager, eländig och trött, ful i pälsen m.m. och plötsligt en dag låg hon bara ner och flåsade, skrek när de rörde vid henne… Det var iväg akut till veterinär där hon fick hjälp att repa sig och efter ett dygn med dropp mådde hon prima och blev bara bättre och bättre. Hon hade varit sjuk länge, den kattstackarn, och en dag blev det för mycket.
#13 Ja de var sötare så tycker jag med, men det beror nog på att det är så pass ovanligt, de ser så himla speciella ut så. Hade de flesta katter sett ut så hade de med kolsvart päls varit sötast eftersom de hade varit extraordinära ;)
Vad kostar en kastrering? Skicka fakturan till mig. :-)
kastering kostar 800kr här o han har 2 katter vill du betala det så visst
//Sandra Johansson

Har oxå haft en huskatts kull med feberpäls för mååånga år sedan så tyvärr har jag bara vanliga foton på dem. Sedan lärde jag mig mer och sedan dess har jag alltid kastrerat mina huskatter. Föder upp Norska Skogkatter nu och tar hand om hemlösa små.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z