Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8745 ggr
emzan96
20

Har min katt skabb?

Hej! Jag har en 8 årig innekatt och de senaste månaderna har hon börjat klia sig mer och mer i ena örat. Hon får nästan panik och krafsar sig i örat. Hon vinklar även det då och då så det ser ut att irritera henne. Och ibland när hon ligger och sover kan hon flyga upp och sen börjar hon ruska våldsamt på huvudet medans hon river sig i örat. Min mormor sa att hon kanske hade skabb i örat. Vad tror ni? Borde vi kolla upp det? Men var isåfall gar hon fått det ifrån? Hon sitter ju ute i band bara. Orolig för min älskade Mysan.

Lamina
0

Låter som öronskabb. Jag skulle ta henne till veterinär om jag var du.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

emzan96
0

Okej, ja då ska jag göra det. Tack.

[Highonbluetomorrows]
0

Hur ser örat ut? Är det rent och fint? Smutsigt? Kladdigt? Gör ni rent det ofta?

Josefa
0

Det kan även vara svamp, öroninflammation, tumör i örat. Så kontakta veterinär.

Hawknestgrove
0

Veten ser, om det är skabb elelr infektion. Är det skabb, så ser han med instrumentet om det kryllar elelr har kryllat. Så börja inte mixtra själv, utan ta kissen till vet, så du får rätt råd och medicinering

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

emzan96
0

#3 Jag kollade som hastigast i det igår och tyckte att jag såg lite bruna klumpar i örat. Nej, vi har inte gjort rent eftersom hon är en väldigt divig dam som man inte helst får göra saker som tvätta henne. Hon sprattlar iväg. #4 tumör? Nej nu blir jag jätteorolig! #5 Min mamma sa att hon trodde man kunde köpa receptfritt medel mot öronskabb och hon tyckte vi skulle testa det först. Men jag trodde man behövde ett recept från en veterinär?

[Highonbluetomorrows]
1

#6, Då låter det ännu mer som skabb, men det kan som sagt även vara vanlig smuts eller någon infektion. Oavsett vilket ska man ska inte använda starka medel i örat utan att veta vad man ger sig in på (kan göra mer skada än nytta) så ett veterinärbesök är bäst. Det går säkert din mamma också med på om du förklarar det för henne. Jag kollade faktiskt på apoteket efter din fråga till #5 och här är svaret

"Öronskabb

Öronskabb är mycket små parasiter som lever i hörselgången på katt. Öronskabb orsakar oftast kraftig klåda i och omkring öronen och man kan också se rikligt med svart grynigt sekret i örat. Öronskabb är vanligast hos unga katter.

Det finns inga receptfria mediciner för behandling av öronskabb.

Tänk på att om du har både katt och hund i hushållet måste alla behandlas för att helt bli av med öronskabb även om inte alla uppvisar symtom."

Måste säga att jag tycker synd om katten att ni inte kontrollerat det hela tidigare, om det hållt på så lång tid. Jag lider av exem och det är förfärligt att ha något som kliar på en hela tiden. Hennes divighet får man se över när hon far illa av den, och tvinga henne att kontrolleras när man vill det. Har en katt med rinniga ögon som vi måste rensa varje dag- och fy vad han hatar oss just då. Men det är för hans eget bästa och då ligger det på oss att ordna det, det är vi som ansvarar för honom och inte tvärtom :).

Lycka till!

nottheonly
0

Hur gör man för att göra rent en katts öron på bästa sätt?

Jourhemmet
1

Jag tror inte det är skabb om katten är innekatt. En av mina katter får alltid väldigt mycket öronvax, det är också brunt till färgen. Och jag får ofta ge henne örondroppar mot svamp då detta bildas av vaxet. Jag rekommenderar dig att inte köpa något receptfritt medel på apoteket då detta oftast inte hjälper plus att en veterinär ska undersöka innan vad det är, katter kan inte få skabb om dom är innekatter.

Du kan ta lite matolja på en bomullspad och dra runt med inne i örat. Håll i örat i öronspetsen och dra den uppåt.

emzan96
0

#9 Men hon sitter ute i band varje dag. Eller ja, inte nu på vintern vill hon gå ut..

Jourhemmet
1

Boka tid till veterinär för kontroll. Ps ha katt på lina är förbjudet Flört

[acallfix]
0

Vax är brunt, skabb är svart, och om man lägger det på en bit vitt papper ser man hur det rör sig…

Min Sixten fick skabb. Då visste jag inte att det var det eftersom jag aldrig hade sett skabb innan, så jag tog honom till veterinären, som rengjorde och sen åkte vi hem.

Dock kom det tillbaka och han blev svullen i örat, så vi åkte iväg igen.
Då var det mer skabb (han hade inte varit ute mer, så det måste varit som de missade) och dessutom hade det blivit en tumör!!

Skabb blir infektion som blir tumör om man inte fixar det…

Säkrast att ta iväg med katten så fort som möjligt, för det blir en hiskelig massa kladd annars.
Sixten fick opereras och sen skulle han ha 2 sorters tabletter 2ggr varje dag + örondroppar flera veckor……..

Imasy
0

Skabb tycker jag ser mer ut som kaffesump, medans vax/var är mer åt en gegga.

Hur som haver så kan jag bara råda till ett veterinärbesök.

emzan96
1

Tack, allihopa för era kommentarer! Veterinärtiden är beställd! :)

Hawknestgrove
1

jättebra. För många har förut förordat att man ska använda Frontline Spot on i öronen, men jag fick et stort FYYY av min vet när jag sa det. Dels är det ju inte avsett för det och kanske tar dåligt, sen är det attan så starka grejer, som bara ska appliceras på vanlig ytterhud. Örats  gångar är ju jättekänsliga. Så rätt saker till rätt gejer på rätt ställen, sa vår goe vet till mig!

Rumblebee
0

Blir lite nyfiken, inte för att det har med din katts öronproblem att göra, men du skriver att hon sitter ute i band? Hur menar du med det egentligen? Är det att hon får koppelprommenader, eller får hon sitta uppbunden utomhus?

Hawknestgrove
0

Att ha katt i löplina är sedan 2008 inte tillåtet. MEn jag vet många som har det och har haft det i många år, naturligtvis med katten under total uppsikt. Så jag vill inte fördöma där helt heller.

Jourhemmet
0

Tar tillbaka det om att ge stronghold till liten kattunge. Kom på att det finns svagare stronghold för kattungar.

emzan96
0

#16 Vi har en lina som vi går med henne och även våran andra katt i så dom får frisk luft varje dag. Ibland på somrarna sätter vi fast bandet men då sitter alltid någon ute någon meter ifrån och har full koll. Hade ingen aning om att det var olagligt :o

[Highonbluetomorrows]
0

#19. Lagen är till för att man inte ska koppla katten utomhus och sedan lämna den där, vilket ni ju inte gör. Vet dock inte exakt vilken paragraf som åsyftas? Det enda jag hittade var:

Djurskyddslagen:

6 § Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om hur djur får hållas bundna. Lag (2007:362).

Har inte läst förarbetet och där kanske det framgår.

emzan96
0

Okej, ja det var något nytt.

Lamina
3

#9 "katter kan inte få skabb om dom är innekatter" Vad grundar du det uttalandet på? Innekatter kan väl få alla sjukdommar som utekatter kan få. Min innekatt har då iaf lyckats dra på sig öronskabb 2 gånger, 1 av dom var efter att vi hade flyttat och hon inte längre umgås med utekatter. Det är så lätt för mig och hunden att dra in något som hon blir sjuk av, även fast hon inte själv går ut. Så det är ett väldigt dumt påstående vill jag säga…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jourhemmet
0

"22 Då har din katt fått det när den umgåtts med utekatter och vid smitta måste alla djur i hushållet medicineras annars försvinner det inte. Så antingen har du inte gjort rätt eller så har något skabbdjur överlevt behandlingen.

IceJossan
0

#23 Öronskabb kan man dra hem genom att man till exempel kelat med en smittad katt, burit på den, haft sina kläder så att den smittade katten kan ha strukit huvudet mot dem eller ruskat på huvudet så att nån skabbklump hamnat på kläderna och att ens egen katt stryker sig mot kläderna hemma sen. Det räcker för att ens egen katt ska bli smittad.

Lamina
1

#23 Nu misstolkar du mig! Och det gör mig nästan lite arg… Du läser in två saker som inte står med och väljer att tolka det som verklighet, antagligen för att det ska passa dig. För det första säger jag inget, ingenting alls, om hur vi behandlade. Alltså kan du inte veta om vi behandlade alla eller inte och om det gjordes något fel. Men jag kan garantera dig att det begiks inga fel! För det andra så står det inget om hur långt det var mellan skabbangreppen eller ens om utekatterna i det andra hemmet var drabbade även då. Visserligen var dom det, och antagligen är det från dom jag har dragit hem det. Men det var så långt mellan angreppen att några skabbdjur omöjligen kan ha legat och lurat så länge.

Hur min katt har fått skabben spelar för den delen ingen roll. Det faktum att hon fick det, hela två gånger dessutom, bevisar att ditt påstående är taget ur luften. Självklart kan även innekatter få öronskabb, såvida man inte håller dom isolerade från allt.

//Lamina

Jourhemmet
0

"25 Och du tolkar mitt svar lite som det passar dig. Eftersom du inte givit mer info så skrev jag om alternativen som kunde ha skett.

Och att man som ägare skulle smitta sin katt med skabb utan att man kelat med en annan (skabbangripen) katt är så gott som obefintlig.

Lamina
0

Så du vill att jag ska tolka "så antingen har du inte gjort rätt eller så har något skabbdjur överlevt behandlingen" som ett alternativ? Då får du väl skriva det då!

Jag skrev att katten hade fått skabb 2 gånger, 1 gång efter att vi hade flyttat. Det är visserligen inte glasklart att det har gått en tid mellan gångerna då, men ganska uppenbart med tanke på att dom flesta människor inte flyttar i tid och otid. Och för övrig spelar det fortfarande ingen roll hur eller varför hon fick skabb. Hon fick det, trots att hon var innekatt, vilket motbevisar ditt påstående.

Möjligen om du hade sagt "innekatter som inte har kontakt med utekatter, hundar eller vars ägare har kontakt med dessa kan inte få öronskabb" att du hade kommit lite närmare sanningen. Men att uttrycka sig på ett så dumt sätt som du faktiskt gjorde kan skada katter om deras ägare faktiskt tror på det.

//Lamina

IceJossan
0

#25: "Och att man som ägare skulle smitta sin katt med skabb utan att man kelat med en annan (skabbangripen) katt är så gott som obefintlig." Fast det är ju det TS pratar om, att skabben kan ha dragits in utifrån. Du skriver att det inte är möjligt, men samtidigt att det är möjligt om man kelat med drabbade katter. Det kan ju vara det som hänt, så du säger emot dig själv. Men skit i det nu, TS får ta katten till veterinären för behandling. Alla drabbade katter bör behandlas eftersom öronskabb är mycket plågsamt. TS: Är alla katter dina eller grannarnas? Jag hängde inte med där riktigt. Är det grannkatter som är drabbade av öronskabb så kontakta ägarna och berätta. Det behövs oftast bara en behandling, men vissa gånger är krävs två innan skabben dött. Så säg till alla att hålla ordentlig koll. Skabben kan överleva ca 2 veckor utan värddjur.

Josefa
3

Faktum är att en katt kan gå med bara ett par skabbdjur i öronen en längre tid utan att den har besvär av dem. Sen om kattens immunförsvar av någon anleding sänks tex pga stress, förkylning mm så har skabben en bättre chans att föröka sig och då orsaka besvär.

Hawknestgrove
0

se sidan 5 i denna broschyr