Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3752 ggr
[Lillfjanten]
0

avstånd matskål - vattenskål

har sett att många säger att skålarna SKA ste några meter ifrån varandra. mina skålar står på samma bricka, typ 5 cm ifrån varandra :) hur har ni det?

Jourhemmet
0

Jag har alltid mat och vatten bredvid varandra, har aldrig varit något problem.

[Emma--]
0

Står väl 1,5 meter ifrån varann ungefär. Men har bytt plats på vattnet efter att vi fick en vattenfontän i julklapp så då ska maten få byta plats också så blir ca 2 meter då.

Mona22
0

de står ca 0,5 meter ifrån varandra.

sagan
0

Har inget vatten i närheten av maten. Mina har vattenskålar i alla andra rum istället. Katterna är ju inga vattendrickare av naturen utan får i sig sitt vatten via bytesdjuren som består av 70-80% vatten. Och dricker bara på vägen när vatten dyker upp. Och ger man dem tillfälle överallt så dricker många mer. Tycker att det stämmer in på mina i alla fall.

Yoda
0

Jag har mina utspridda i olika rum. En på köksbänken, två i vardagsrummet.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

[Norrbysa]
0

Jag har vattnet i en skål i badkaret och maten i köket. De har även börjat dricka ur en hink jag har i sovrummet nu under vinterhalvåret för att höja luftfuktigheten.

MonicaLagerquist
0

Den skålen som används mest av mina katter står på övervåningen.Katterna äter i köket på nedervåningen.Sen finns det några skålar till runt om i huset.

Stolt ägare till tre La permer

Hawknestgrove
0

HAr vattenfontän som står ca 3 meter från maten

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Lillfjanten]
0

På sommaren däremot, då har jag fler vattenskålar utspridda i huset samt två på altanen. De dricker jättebrs nu, så det finns ingen anledning för mig att ändra på något i dagsläget.

Rumblebee
0

Här hemma så står vattenskålen vid hundens matskål (kanske är 1½-2m. ifrån katterna, sedan finns det även en kopp med vatten på diskbänken precis ovanför katternas mat, och det fungerar utmärkt.

teachingbirds
0

Det jag har läst i samband med att de inte rekommenderar att man har vatten bredvid mat är att torrfoder kan hamna i vattenskålen vilket kan göra att katten vill dricka mindre. Det finns alltså inget som säger att det blir så. Varför bry sig om det om katten redan dricker bra? Då är allt tiptopp :)

[Lillfjanten]
0

#11 det som väckte min nyfikenhet var att det står på en del kattsidor att man SKA ställa skålarna med stort mellanrum..

[Highonbluetomorrows]
0

#0. Vi har två brickor med ca två meters avstånd (av rent praktiska skäl), där det antingen står en vattenskål och en matskål på varje bricka, eller två matskålar på ena och två vattenskålar på den andra. Ser inte att katterna dricker mer eller mindre oavsett hur vi gör.

#11. Hehe, ibland ligger det faktiskt en liten torris och flyter i den vattenskål som står bredvid en av matskålarna här hemma. Var extra roligt när sambon (innan vi hade kommit överens om att köpa bättre foder) hade köpt mjau fiskgille som är formade som just fiskar, så låg det lite fiskar och simmade i vattnet ibland.

#12. Jag har fått samma råd här på sidan. Själv märker jag ingen skillnad gällande hur ofta jag måste byta vatten, förutsatt att det inte ligger mat eller hår i det.

EddaM
0

Har en fontän i vardagsrummet, mat i köket-vattenskålar ca 3m från. Mat i sovrummet-vattenskålar ca 1,5m från. Har fyra katter just nu men väntar på ett gäng med jourmissar så det behövs flera ställen med mat och vatten tycker jag.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Fridaaaa
0

Mina har sina brevid varandra, bara några cm ifrån varandra, fungerar kanon :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.