Hjälp med dålig mage
Hejhej!
Jag har två kastrerade katthonor, en på 3 år och en på snart 2 år.
Vi har under natten och dagen haft problem med magen, speciellt på den äldre katten, men den yngre verkar också ha lösare avföring.
De äter Bozita blötmat, och fick igår precis samma sort som de har ätit många gånger förr.
Torrfoder får de en skål om natten, Eukanuba.
Självklart har de fri tillgång på vatten.
Ändå har deras avföring inte varit bra, och nyss så valde den äldre katten att bajsa i hennes favorit-säng istället för i lådan, trots att lådan är helt ren. Jag misstänker att detta har något att göra med hennes dåliga mage, för annars skulle hon aldrig komma på något sådant!
Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med vad jag kan ge för skonkost.
Är lite emot att ge ris, men har både kyckling och köttfärs i frysen. Tycker ni jag borde tina/koka en omgång, eller "svälta" dem till imorgon istället?
Jag ger nog ingen blötmat idag.
Hoppas ni kan hjälpa mig! :-)
Kyckling är mer skonkost än köttfärs. Bäst är kokt torsk.
Ta bort torrfoder och övrigt foder ifrån dem tills magarna är bra. Har de ätit något torrfoder eller blötmat idag?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Kan tillägga att hon är avmaskad och vaccinerad "som hon ska".
Aldrig varit dålig i magen tidigare.
#1-Det blir nog kyckling då!
Är lite orolig att ge fisk till henne då jag vet att hon sen tidigare fått en liten reaktion av det, i form utav små skorpor i nacken.
Har hört att det är vanligt vid fiskallergi.
De har inte ätit torrfoder idag, men Bozitas "Extra kyckling".
Datumet är såklart inte utgått än.
Ska försöka få i henne lite vätska och sen ge kyckling ikväll då.
Köp även Diarsanyl på apoteket.
#4- Tack för tipset !
Det ska jag göra.
Jag tror apoteken här i stan hinner stänga innan jag hinner dit, men jag ska absolut åka in imorgon och inhandla det.
Börja med att fasta dem en dag. Mag/tarmsystemet måste vila.
#6- Då får de vänta med mat till imorgon bitti. Tack för alla tips!
Jag har läst att man kan ge nöt o lammfärs. Tror ej man ska ge annan färs o inte heller övrig blötmat. Googla så får du råd.
Min kattunge blev dålig i magen då den kom till mig(13v) troligen av stress o jag hade ej hjärta att svälta henne då hon var en mycket hungrig sort o så liten. Jag gav henne ris(1/3del) ,kokt torsk o spadet för vätskan skull. Hon fick det måånga gånger(8mål) om dagen i små portioner o inget annat först. Fasade sedan ytterst försiktigt över henne på kyckling/ris för förstod hon skulle tröttna. Jag köpte RC skonkost(vad nu torrfodret heter efter vetkonsultation) 2 kulor/mål o sedan ökade jag försiktigt på. Började senare ge pyttelite nötfärs o fasade över på det mera då hon tröttnade på kyckling. Hela tiden fick hon Diarsynol o nu efter ca 1 mån är hon bra men jag är superförsiktig. Hon får nu fortf rc skonkosten ,nöt/lammfärs o kyckling men hon har ledsnat på det mesta o vill ha de andra kissarnas mat hela tiden så jag får passa henne noga. Hon försöker hitta något gott i slasken så får ej lämna något där.
Se till att de får i sig vätska också.
Agneta - Jag fick gå över till James Wellbeloved medans mina kissar var små då de inte gick ihop med varesig Hills eller RC just då, sedan mognade magarna så vid 1 års ålder kunde jag gå tillbaka till RC.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else