Lära katt olika trixs
Har en ragdoll som jag gärna skulle vilja lära lite olika trixs
har än så länge lärt henne sitt, använder godis och clicker som belöning än så länge. Att lära henne sitt har gått bra, nu tänkte jag lära henne ligg och då undrar jag om ni har några bra tips på hur jag ska göra det. Nu när jag försökte så förstår hon inte riktigt vad jag menar. försökte med att dra godisen längst med golvet som man gör med hundar men det funkade inte riktigt. Tålamod och envishet förstår jag att jag ska ha & det har jag men jag vill gärna ha lite handfasta tips på hur och vilken "metod" som funkar bra på katter.
Har ni lärt era katter några trixs och hur gick ni tillväga?
Har du provat vänta ut henne? Om du bara står eller sitter så blir hon kanske less tillslut och lägger sig ner och då klickar du.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jag puttade omkull mina katter samtidigt som jag gjorde ett handkommando med godisen i kommandohanden. Till slut fattade de, den ena snabbare än den andra :) Men det är ju inte alla katter som är så lättputtade som dem. Dessa spjärnar knappt emot alls utan bara glider omkull lite mjukt sådär när man puttar.

Jag provade att putta omkull henne men då blev hon skit sur och blängde argt :P
Min kisse kan, ligg, sitt, sitt fint, give me five, och aport 
jag gorde som #2 och puttade om kull henne eller la henne ned och gav komando hon lärsig snabbt
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

hur lärde du henne give me five? och hur lär man dom "död katt". krävs det bara fantasi?

jag lärde mina katter high five genom att visa att man har godiset i handen och sen hålla den med handflatan upp en bit ovanför katten. Katten tar då tassen på handen för att få ner den och godiset, och då belönade jag. Snart lärde de sig att att det räckte att dutta på handen för att bli belönad. Jag sänkte handen från gång till gång också, så snart kunde den ena katten give me five, men den andra kör fortfarande high five.
Som de andra har sagt så kan du vänta ut henne eller putta omkull och snabbt belöna och säga "ligg" 
High five är sjukt enkelt, jag brukar hålla godiset i vänster hand och hålla upp en tom högerhand, och min kisse förstod snabbt att han måste nudda den högra handen med tassen innan han kan få godiset.
Men ibland så utnyttjar han det genom att slänga med tassen i luften när jag inte ens börjat.. tror inte att han förstått det till max men det är väl bara o fortsätta träna 
Mina kan sitt o stå o försöker lära dem ligg genom som med hunden ha godiset på golvet framför o ev försiktigt ta handen på ryggen o ge kommando samtidigt. Går hyfsat men får ej trycka hårt för då tror jag katt blir obstinat. När det är befäst har jag tänkt utveckla det o krypa(också som med hunden) framåt då de redan ligger i den positionen.