Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 671 ggr
[Lillfjanten]
1

ge det foder som katten mår bra av

det är mitt råd till dem som lyssnar mycket på vad andra tycker och tänker. jag gjorde som nybliven kattägare misstaget att förlita mig på vad andra tycte var bäst osv. så det blev en enda röra här, jag ville ju så gärna att de skulle äta ett visst foder, men deras magar tålde inte det ena eller det andra. som om ni ger katterna ett bra foder från djuraffären, och det fungerar bra, varför då byta? jag gjort av med mycket pengar för att jag ville vara så "duktig" och ge det "bästa" fodret. och katterna fick lida för det. nu byter jag aldrig mer sort om det inte är av rent medicinska skäl.

IceJossan
3

Nästan alla katter mår ju bäst av det foder som är så naturligt som möjligt, alltså så likt deras naturliga byten som möjligt.

Men så finns det undantagen som helt enkelt inte fungerar som de flesta andra katter utan mår bättre av annan mat. Det ÄR individuellt, men jag tycker absolut att man ska sikta på att ge bättre foder om det finns - för de flesta katter mår bättre av det.

[Lillfjanten]
2

precis, det är individuellt. men om man redan har ett bra foder, som kattern mår bra av, varför laborera för att andra tycker att man har ett skitfoder? man får se till sin egen katt helt enkelt och inte tro/lyssna så mycket på andra. önskar att jag hade följt mitt eget råd, men man lär sig, och nu lyssnar jag inte alls på andra, bara på mig själv och katterna. och här äter de bara rc torr- och blötfoder, och de mår kanon!

Katzuki
2

Om man inte ska lyssna på andra gäller det att själv läsa på ordentligt. Bara för att katter verkar må bra av att äta ett foder med 90% spannmål (finns säkert nån djuraffär som säljer dåligt foder också) kanske inte det är det bästa för katten i längden ;)
(tar spannmålsexempel eftersom det är det som brukar pratas om mest här på siten)

Så mitt tips är; Läs på ordentligt, lyssna på andras erfarenheter och testa dig fram till ett foder som passar din katt.

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

IceJossan
2

Precis Katzuki. Katten kan verka må strålande, men får senare foderrelaterade sjukdomar som kunde ha undvikits om man bytt till bättre foder. Därför bär man alltid satsa på det bästa fodret. Men om katten inte tål det får man så klart välja annat.