min katt är så liten!
Hej allesammans!
Jag har en kattunge som är väldigt liten. Hon är en blandning av Ragdoll/birma/norsk skogkatt så hon borde vara lite större. Veterinären tycker att hon är väldigt liten när jag var in för första vaccinationen. Hon var då ca 4 månader, enligt förra ägaren, men vägde 1,4 kg och var väldigt liten. När jag hämtade henne så förra ägaren såg jag att hon och hennes systrar var väldigt små medans deras bror var dubbelt så stor som de.
Hon är en underbar liten flicka, men jag undrar hur jag kan få henne att växa på sig? Jag ger dem både blöt och torrfoder. Vi har en annan katt, en ragdoll, hemma som är ca 7 månader i dag som inte är från samma ägare och han väger 4,5kg.
Jag tittar på de båda och undrar hur det kan skilja så mycket på ca 3 månader?
Jag har sett att de äter, även om ragdolen äter mer och har större aptit. jag ska tillbaka till veterinären för en ny spruta nästa vecka så vi ska se om hon gått upp lite. Pigg i övrigt och ganska matglad.
Någon som har någt tips på hur jag ska göra eller inte göra nu? r orolig över henne, men vet ej om det är något fel eller så.
För det första skiljer sig honor och hsnars vikt en hel del och då de är en påstådd blandning kan de skilja ännu mer mellan syskonen. Stirra dig inte blind påå vvikten kolla hullet, det är inte säkert att din huskattt blir modell storlek ragdoll. På 3 månnader kan de växa rejält.

Vilket foder får hon hos dig, vilken sort? Och vilken sort fick hon hos uppfödaren?
Vi brukar ge henne maju torrfoder, men hon brukar få whiskas eller sheba ca 2-4 gånger i veckan.
Jag tyckler att hon är väldigt smal, men jag har bara haft en ragdoll tidigare och han kom hem lite för rund och ganska stor som kattunge så det var därför jag reagerade när vi hämtade hem lilla Pixel som hon heter. Min kompis som är väldigt engagerad i katter och så ifråga satte om hon var 14 veckor som förre ägaren påstod, men hon sa inte så mycket mer.
tack för svaren <3

Jag har ju tre syskon hemma nu.Grabbarna väger 4,4 och 3.1.Tösen väger 2.2.De är nio månader nu.
Det foder du är är ju inte optimalt för en kattunge.
Köp kolla masken och testa om hon har mask.
Byt sen till ett vettigt foder.
Fri tilgång på mjaublötmat är det jag skulle rekomendera.
Sen kan du ge henne en rå kycklingvinge ett par gånger i veckan.
Stolt ägare till tre La permer
Det känns väl rent spontant inte som att detta är en foderfråga. Min tanke: är katten avmaskad? Är den frisk i övrigt? Ser du när den äter att den äter ordentligt? Inga tandfel?
I och med att det är en blandras kan "uppfödaren" ha slarvat med grundläggande grejer som avmaskning. Finns att köpa på apoteket för cirka 70 (?) kronor i tablettform om jag inte minns fel. Finns även andra varianter där.
Byt gärna foder från Mjau torrfoder, deras första ingrediens är spannmål och det är inget bra alls.
Hoppas hon är frisk och kanske bara är liten till växten :). Men 1,4 kilo låter hemskt lite… Min underviktiga/beniga kattunge vägde 2 kilo vid 15 veckors ålder, men han var kanske lite mer storväxt. Uppdatera gärna om hur det går.

Okej. Ja vissa katter är väldigt små helst enkelt..
Men hur som helst: Byt foder. Mjau torrfoder är visserligen närproducerat, men det innehåller mycket spannmål. Första, andra och helst tredje ingredienserna ska vara animaliska. Om du nu måste ha torrfoder så kan du servera Eukanuba, Orijen, Acana, Arion, Carnia Lynx, ZiwiPeak eller liknande. Så lite spannmål som möjligt eller helst inget alls, eftersom katter inte kan ta upp näring särskilt bra av vegetabilier, så antingen lägger det sig som fett eller så skits det ut.
Det bästa du kan ge katterna är blötmat (Mjau är nog bäst på marknaden idag, tillsammans med Bozita från samma tillverkare), som komplement kan man med gott samvete servera rått kött (ej fläsk?), rå köttfärs, råa kycklingvingar etc. Kycklingvingarna är kalasbra för tändernas motion, men får absolut inte värmas, bara tinas långsamt i exempelvis ljummet vatten. Men nämn inte det för din veterinär, h*n gör väl som många andra och går i taket när man nämner att man ger sin katt rått kött - "katter ska INTE äta rått kött!" får jag som svar varje gång trots att hon vet att jag struntar i det :P Man ser ju inte precis katter springa hem för att bena ur och sin mus innan den sätter tänderna i den, haha.
Men iaf. Använd ditt sunda förnuft när du väljer foder till dina katter - vad är deras naturliga föda? Hur mycket vatten innehåller den? Hur håller katter sina tänder friska? Osv.
Det naturliga bytesdjuret innehåller ca 75% vatten, och så dricker de lite vid sidan av. Torrfoder innehåller ca10 % vatten - tänk vilka mängder katten måste dricka för att dricka lagom, det är få katter som gör det och väldigt många drabbas av urinsten och urinvägsinfektioner pga att blåsan inte spolas ur tillräckligt ofta och bakterier därmed hinner bildas.
Blötmat innehåller oftast 82% vatten, alltså MER än ett bytesdjur. Det är ju kanonbra! Om katterna ska äta torrfoder så rekomenderar jag ändå att ge dem blötmat ett par gånger om dagen.
Detta främjar hennes tillväxt och ger henne förutsättningarna för ett långt och friskt liv :)
Ja hon behöver ju i första hand kattungemat och väljer du blötfoder, så köp Bozita eller Mjau. OCh som de andra säger här, maksa av henne och även din andra katt, Milbemax är små pyttetabletter som kostar ca 80 kr för en förpackning och som räcker gott och väl för båda. För din lilla så grejar det sig med en halv tablett.
Sheeba är ju sånt som faktiskt bara borde förekomma till jul. Inget vidare blötfoder. ÄR jag helt ute och seglar, men har för mig att det innehålelr socker?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Huskatter kan ju variera väldigt i vikt och storlek! Men bättre mat är en väldigt bra början! :)
ja, jag har ju en liten plutta här, som är fem år och ser ut som om hon knappt vore året. MEn en liten riktig muskelmärta. MEn hon är inavlad. Troligen en avkomma av sin mor och äldre bror. Superfrisk, men liten.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Som någon sa så kanske hon är bara en lite katt helt enkelt. Jag har två systrar hemma och skillnaden är jättestor. Den minsta är helt frisk och så men hon är helt enkelt bara väldigt liten. Hennes mamma är ingen jättestor katt heller men dottern är ännu mindre. Min vet sa att så länge hon är frisk så är det ju inget problem hon är bara liten.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast