Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6954 ggr
IceJossan
0

P-spruta - risk för tumörer?

Någon som har hyfsad koll på risken för juvertumörer vid flera års användning av p-spruta (eller vad det nu heter)? P-piller vet jag risken med, men har dålig koll på sprutan som håller längre.

Katten i fråga är en hona som är kastrerad men som löper ändå. Hon ska troligen öppnas igen för att se om något pyttelitet blivit kvar, men enligt veterinären hon nyligen besökte så är det troligt att det är andra organ som påverkar så mycket att hon löper ändå. Han är inte så bra på att förklara, men jag har hört det tidigare att katten kan vara så full av hormoner trots lyckad kastrering att hon fortsätter löpa.

Om inget finns kvar att ta bort och hon måste äta p-piller eller få p-spruta, är då sprutan tryggare att ge men tanke på tumörrisken som p-pillrena medför, eller är risken densamma?

annzoo
0

med p-spruta meenar du chipkastrering?

Hawknestgrove
0

KAn bara hänsyfta till mig själv, som gått på p-spruta i gott och väl 25 år, då jag var tvungen att trots sterilisering slippa menstruationer. HAde Kalle-Ankaont. OCh jag har inte haft några men  av det. JAg antar, att det är samma typ av spruta, Depo-Provera? Det var i alla fall då samma spruta både för djur och människor. innehåller vad jag förstod, bara ett hormon.

Sen får man kanske väga för och nackdelar mot varandra….Om du kanhända förkortar kattens liv med ett par år, men att hennes år blir goda år?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sagolika
1

P-spruta har tyvärr mycket biverkningar på katter. Jag hade hellre chipkastrerat henne med Suprelorin, om det inte hittas något mer att ta bort då de öppnar henne igen.

I nödfall p-piller, men helst inte då det inte är bra att ge länge och i onödan och som sagt inte p-spruta (och nej det är inte samma som chipkastrering).

Lycka till!

Hawknestgrove
0

Ok…. visste inte ens att man kunde ge det till katt..men det är Depo-Provera?

Sagolika
4

P-spruta Promon vet innehåller det verksamma ämnet medroxiprogesteron (samma som i p-pillren Promon vet  & Perlutex vet). Biverkningarna kan bl.a vara: håravfall på injektionsstället, diabetes, viktökning, humörsvängning, livmoderinflammation. juvertumörer, juversvullnad (har t.o.m funnits fall där juvret spruckit). Jag har hört fler fall av biverkningar bland de som använt p-spruta än de som använt p-piller, men helt klart är användning av p-piller också något man inte ska ta så lätt på & därför inte använda i onödan.

Suprelorin är ett implantat som man sätter med en grov kanyl oftast under nackskinnet (ungefär som när man id-märker med microchip). Det löses upp över tid. De första veckorna kan en hankatt bli hanigare än någonsin och en hona kan komma i löp. Sedan vänder det och katten blir som en kastrat i upp till 1 år. Finns dock variationer mellan 6 månader upp till 2 år eller mer. Beror på individen. När det gått ur kroppen blir katten i regel fertil igen. Därför kan det vara lämpligt att använda på avelsdjur som behöver en längre paus av olika anledningar, men som man inte vill kastrera för gott än. Biverkningar är mycket få i jämförelse med p-piller & p-spruta.

IceJossan
0

Tack för alla svar!

Det låter inte lätt i det här läget… Denna katt pinkar överallt när hon löper, så chipkastrering kan ställa till det i några veckor. P-spruta är liksom p-piller väldigt illa att ge. Shit… Hur fasen ska vi göra… Det är en kille som ska adoptera den här katten (han är jourhem åt henne) men vi vet inte hur vi ska göra för att det ska bli bra i längden för både katt och husse…

Hawknestgrove
0

Ok. ja den verksamma beståndsdelen är densamma.

Medroxiprogesteron

Sagolika
0

Gå in på www.katter.nu på Hälsa, beteende & kosthållning. Läs tråden som heter: Honkatt med hormoner kvar efter kastrering.

Där finns bra tips och råd från folk med samma problem.

IceJossan. den som kastrerat katten bör öppna den igen och ta ut ev. rester utan extra kostnad eftersom det är den personen som "missat".

Finns där inget så chipkastrera katten & ge 1 p-piller för att avbryta ev. löp. Sen ska det fungera.

dagdrivarn
0

Jag vill starkt varna för Suprelorin då en av biverkningarna är just svullna körtlar, min hane fick suprelorin-chip, vi fick ta ut det efter 3 veckor då bakersta juvren svullnat nåt fruktansvärt på mycket kort tid. Två dagar efter veterinärbesöket exploderade båda juvren. Han är nu ok, men det har tagit tid att läka och oron har varit stor.

Jag kommer inte att ta risken att chippa någon mer hane med Suprelorin efter denna upplevelse.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

IceJossan
0

#8 Tyvärr är veterinären som kastrerade henne inte längre vid liv :( En privatpraktiserande veterinär, så det finns ingen annan på kliniken att gå till.

Silvestris
1

Sätter man Suprelorin strategiskt man kan (inte alltid) ta bort det om katten reagerar illa. En p-spruta kan du inte göra gjord. Jag skulle välja Suprelorin.

IceJossan
0

Ja ni, det är inte lätt det här. Först och främst ska hon öppnas igen, så får vi se resultatet.

Silvestris
2

En annan orsak till att en kasterad katt kan fortsätta producera östrogen eller testosteron är om de har tumörer på binjurarna och därför får en överproduktion av androgener så hittas ingenting vid öppningen bör binjurarna kollas.

IceJossan
0

#13 Okej, bra att du skrev det. Det är inget man kan kolla med ultraljud? Man verkar ju kunna kolla mycket med ultraljud :S

Silvestris
1

Jo, man kollar antagligen efter tumörer på binjurarna med ultraljud. Det kan du ju be dem göra på en gång efter öppningen om de inte hitta något. Katten är ju redan sövd då så det borde vara lätt gjort.