Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2234 ggr
[Lillfjanten]
0

återlämna rc foder fast kvitto saknas?

min katt fick allergi av ett av rc:s foder så jag undrar om någon vet om man kan återlämna om kvitto saknas? lite knepigt detta, för vi använder ett av deras foder annars, men skulle prova mco-fodret. det uppskattades men det gick ju inte bra.. så, något som vet? jag tror inte att jag får kontanter, för det måste man ju ha kvitto till, men tillgodokvitto kanske? det handlar om ca 9 kg..

GoliatsMatte
0

Kan bli mycket svårt. Hur ska butiken veta att fodret är köpt av dem? Jag skulle kontakta Royal direkt för att höra vad de säger. Om de säger att du kan byta utan kvitto se till at få det svaret skriftligt och ta med till butiken. Jag hade inte accepterat en snmakgaranti utan kvitto om jag själv inte är hundra på att jag sålt fodret. Lycka till och hoppas det blir bra med missen.

[Lillfjanten]
0

att jag inte har kvitto kvar beror på att rc har det.. då man har uppfödarrabatt så fästs kvittona på en kupong som sänds in till dem, så jag fick inget kvitto i handen. men jag ska göra som du säger, maila rc för att höra med dem. vet att jag gjort så här för några år sedan med annat märke, men då satt det en prislapp på påsen som visade var jag köpt den, och då gick det jättebra att få ett tillgodokvitto. för rc så spelar det ju ingen roll var jag köpt det, butiken får ju ändå ersättning då de återlämnar fodret. ska tänka på detta i fortsättningen om jag skulle få för mig att prova något annat av deras foder. med missen blir det bättre och bättre för varje dag nu när jag tagit bort detta foder. Flört

line84
0

Går det inte får du väl försöka sälja det privat. Lycka till!

[Lillfjanten]
0

jag kan inte tro att det blir några problem, men annars kan ju rc få roa sig med att leta rätt på kvittot :)

Hawknestgrove
0

JA hör med RC, de är inte omöjliga att ha att göra med. Det är ju deras sak. Tänkte på en sak, handlade du med kort? För då har  du ju även bevis för vad du handlat på ditt kontoutdrag.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Lillfjanten]
0

jo, jag använde kort. och jag vet även vilken dag jag köpte säcken. men rc är jättebra att ha och göra med, så jag är inte orolig alls :) vore ju bra om jag slapp åka till den butik där jag köpte den (både längre dit och otrevlig personal), men jag ska höra med rc, så man får allt på pränt.

GoliatsMatte
0

Men har du uppfödarrabatt skall du ju be om kopia på kvittot i butiken. Annars blir ju din bokföring fel.

[Lillfjanten]
0

jag har ingen bokföring. är inte aktiv just nu.

Hawknestgrove
0

Ta en kopia på när du betalde. Då har du både livrem och hängslen

[Lillfjanten]
0

Ja, eller hur? Flört

[Forest]
0

Enligt lag så ska man få lämna tillbaka saker utan kvitto, detta erkänner inte många butiker Flört. Men kan man bevisa att du köpt fodret där det vill säga att de säljer detta foder så ahr du full rätt att byta o få pengar eller tillgodokvitto tillbaka.

[Lillfjanten]
0

utan kvitto har man inte rätt att få kontanter åter, men tillgodokvitto brukar gå bra. jag är nöjd med det, har ingen som helst lust att gå tillbaka till affären där jag köpte fodret.. foder går ju alltid åt, så att ha pengar tillgodo går precis lika bra!

GoliatsMatte
0

Det räcker tyvärr inte som bevis att butiken säljer produkten. Du måste kunna bevisa till vilket pris du köpt den genom kontoutdrag eller kvitto. Om du hittat annan information får du gärna länka till den.

[Lillfjanten]
0

#13 vem svarar du?

kan iaf säga att jag har kunnat återlämna varor av olika slag utan kvitto och fått tillgodokvitto och även kontanter vid något tillfälle. så visst går det! sen tror jag ju att rc ersätter butiken som skickar in returer, men jag är inte hundra på det.

[sakring]
0

Men om du har uppfödarrabatt så måste du i alla fall ha varit uppfödare av något slag och därmed känna till de regler som gäller för uppfödare inom exemplevis SVERAK.

[sakring]
1

Jag menar med anledning av du skrev i tråden om den dyraste huskatten. För det är väl inte så att det är just huskatter som du föder upp eller är du inte uppfödare?

[Forest]
0

13 jag arbetar på butik o jag vet vad som gäller, det du säger kör många butiker med att man ska ha bevis men det stämmer inte. Gäller dok att ha skin på näsan som kund. En sak ska man tänka på som kund det är att vi är dyra att ha som stammisar det är stor konkuren på kunderna därmed gäller det att behålla sina kunder om inte iaf skapa ett bra ryckte. En missnöjd kund är en kund som avskräcker andra kunder bland sina bekanta.  Dessutom har RC smakgaranti o det gäller proffsa på detta.

GoliatsMatte
0

#17 Jag jobbar också i butik och skulle fortfarande vilja ha en länk till de delen i konsumentlagen då. När jag läser på Konsumentverket säger de precis som jag att man måste kunna bevisa att man köpt varan i den aktuella butiken. ANT igen med kvitto eller kontoutdrag. http://www.konsumentverket.se/amnen/Tema-julhandel/Rattigheter-i-butik/Fragor-och-svar---handla-i-butik/?WT.ac=int-lagrätt-artikelpuff-fragorsvar

[Lillfjanten]
0

#15  uj vad du är nyfiken.. Flört du kanske kan hålla dig till trådämnet? eller skriv inte alls om det är svårt..

sen vad ni två #17 och 18 diskuterar, det lägger jag mig inte i, då jag inte har en susning om vad som gäller enligt lag. jag vet bara vad jag har varit med om, och jag fått ersättning. men jag håller med #17 om att rc har smakgaranti, så jag väntar mig inga som helst problem! har mailat dem också iaf.

Josefa
2

Annars tar säkert ett katthem i din närhet jättegärna emot fodret du inte kan använda.

jollycox
1

#15 man behöver bara uppfödarnamn. Vi har kennelnamn för hundar, har aldrig tagit någon kull, och vi får uppfödarrabatt på både hund och kattmat.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
0

18 då vet du oxå om lagändringen som sker nu till årskiftet? ta upp lite med din chef om detta så du vet vad som verkligen gälller, jag jobbar inte med just foder utan mycket annat, därmed är det kvitto på elsaker för flera tusen som inte behövs bevis på, men visst proffsar vi på behåll kvittot som garanti.

[sakring]
1

# 19 Och du vägrar svara. Det tyder jag som att du föder upp huskatter.

GoliatsMatte
0

#17 lycka till med returen, det borde ordna sig. #22 då du inte kan uppbringa någon som helst länkning till dina källor avslutar jag här och önskar dig ett Gott nytt år.

[Lillfjanten]
0

#19 du får tro precis vad du vill, jag bryr migfaktiskt inte.. men du kanske är en sådan person som har fördomar? jättesynd men var vänlig håll dig till trådfrågan, du behöver inte trasa sönder denna.

#20  om det inte vore så att jag faktiskt behöver pengarna..Flört

tack för alla svar, det var överraskande många som faktiskt bryr sig! :)

jollycox
0

#23 man får väl ingen uppfödarrabatt om man föder upp huskatter?

[Lillfjanten]
0

#26  vem som helst över 18 år kan skaffa sig ett stamnamn, tyvärr är det ingen kontroll över det.

KAN VI ÅTERGÅ TILL TRÅDFRÅGAN?

jollycox
0

#27 nej men varför skaffa stamnamn då om man ska föda upp katter man inte kan registrera på detta stamnamn? Obestämd

[Lillfjanten]
0

#28  många vill ju bara åt rabatterna.. jag menar, många har inte en tanke på att föda upp, utan vill bara ha billigt foder mm. föder man upp huskatter så kan man ju naturligtvis inte registrera dem. om man nu inte gör godkända utparningar förstås. Flört

[Forest]
0

24 eftersom jag vi fått denna information från jobbet via möte så vet jag inte vart jag ska söka, men ska kolla lite senare o seom det går att hitta.

[Lillfjanten]
1

Hittade denna text på konsumentverkets sida:

Varför spara kvitto?

Om du vill klaga på en vara eller använda garanti, öppet köp eller bytesrätt du fått av en butik måste du kunna bevisa att du har köpt en viss vara i butiken, när du har köpt den och till vilket pris. Ett kvitto är ett enkelt sätt för dig att bevisa detta. Men du är inte tvungen att ha kvar kvittot för att använda dina rättigheter. Kan du bevisa ditt köp på något annat sätt går det också bra. Det kan till exempel vara med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip.

kanske det är till någon hjälp till er som jobbar i butik?

[sakring]
1

# 29 Nej men man kan lura eventuella köpare med ett stamnamn. Dessutom så är det inte fair play att göra så, att skaffa ett stamnamn för att komma åt rabatterna.

[Lillfjanten]
1

#32  det är ju din åsikt om vad som är rent spel och inte, tillåtet är det ju.. vad jag så är det vanligt att folk gör så. det finns t.o.m. aktiva uppfödare som tipsar om att folk kan göra så för att få ner kostnaderna. för min del tycker jag det är värre att lura kattköpare än att skaffa stamnamn för rabatterna. (vilket jag kan ha delade meningar om)

Josefa
1

Är folk så j***a snåla att de inte vill betala för sina djurs mat? Det är väl därför RCs foder är så dyrt då. Hoppas då att någon ansvarig från RC är här inne och läser. Och tycker isf inte att du förtjänar att få tillbaka pengarna för säcken.

[Lillfjanten]
0

#34  varför skulle jag inte få pengarna åter på säcken? det svaret vill jag gärna höra och vad du grundar det på..

Labolina_73
0

men vad innehåller maincoon fodret i jämförelse med dom andra RC fodren?

jag menar,, som gör att katten fick allergi?

//Linda

Josefa
0

Flört

[Lillfjanten]
0

#36  jag vet faktiskt inte.. men han får en slemhinnesvullnad i munnen som går över sen när jag slutat med fodret. detta har hänt tidigare, för något år sen, men jag får väl inse att jag får fortsätta med det foder vi använder plus att de får blötmat två ggr/dag. det enda rc foder vi testat annars är sensible, och det fungerar bra. så varför förändra något som fungerar, det var ju en dum tanke faktiskt.. men det är lätt att vara efterklok.

[Lillfjanten]
0

raderat

Josefa
0

Ok då läste jag för fort och drog fel slutsats. Så jag ber om ursäkt.

Labolina_73
0

#38,, men kan det inte vara för att kulorna är mycket större då? katten måste ju tugga mera och det kanske blir skillnad i munnen i en övergångsperiod?

jag vet inte men jag har för mej iaf att det bara är kulstorleken som är skillnad,, kan ju ha fel men,,

hur menar ni att man kan lura till sej rabatt?

ansöker man om stamnamn och betalar för det så har man ju rätt att få rabatt.

jag är uppfödare iofs men om jag skulle lägga ner eller lägga mitt katteri på is ett tag skulle jag ju iaf ha rätt till mina rabatter iaf pga mitt stamnamn, eller tycker ni då att jag inte ska anv'nda mina rabatter om jag lägger det på is eller lägger ner? Jag bara undrar rent generellt vad ni menar och anser?

//Linda

[Lillfjanten]
0

#40  vore ju tacksam om du kunde ändra ditt inlägg med.. och eftersom du ber om ursäkt så kan jag ju tala om att jag aldrig haft huskatt ens, då jag är allergisk mot dem. jag skriver vad jag anser allmänt om saker och ting, vad regler säger och inte. det är inte jag som skriver reglerna.

Josefa
0

Om du är ärlig så skulle du inte använda rabatterna. För rabatterna får du för att du ska göra reklam för deras foder, när du skickar iväg dina kattungar till det nya hemmet.

Labolina_73
0

men menar du kattungepaketen nu eller vad?

rabatterna har ju ingenting med kattungarna i sej att göra..

/L

Josefa
0

OK tog bort det.

Josefa
1

En uppfödare får ju så klart rabatt bara för att RC vill att så många som möjligt ska köpa deras foder. Och det bästa sättet att få köpare till fodret är att redan små kattungar som sedan säljes vidare, vänjer sig vid att äta det, så att de nya ägarna också fortsätter att köpa fodret.

Eller har du någon annan teori om varför just uppfödarna skulle få rabatt?

[Lillfjanten]
0

#41  jo jag tror att det kan vara storleken, det är synd för det passade andra katten perfekt.. men killen blir så svullen, så jag kan inte låta honom fortsätta äta det, det blir nästan sårigt.

för övrigt så är ju inte alla uppfödare aktiva hela tiden, alla har inte kull hela tiden, ska man då inte få använda sig av rabatten? men kattungepaketen beställer man ju inte, det säger ju sig självt.. för min del kunde gärna jourhem (om man hade papper på att man var det från ett katthem) få rabatter med, men det är ju knappast jag som bestämmer :)

vilken vändning denna tråd fick… Förvånad

[Lillfjanten]
0

#46  är det bara rc du är emot? eller gäller det alla fodermärken och deras uppfödarrabatter?

Labolina_73
0

jo iofs det har du rätt i,, men nåja,, jag använder inte RC iaf…. tycker inte det är bra.

//L

[Lillfjanten]
0

för mina missar passar det bra, iaf en sort tydligen :), men nu ska inte tråden utvecklas till en kattfodertråd..

Josefa
0

Varför tror du att jag har något emot RC eller deras rabatter? De flesta av mina katter äter RCs mat. Och jag har deras katthemsrabatt. Däremot har jag något emot dem som lurar till sig fördelar på ett oärligt vis. Sen spelar det ingen roll om det är från RC eller från någon annan.

[Lillfjanten]
0

#51  undrade bara för att du låter så negativ i dina inlägg, men då fick jag svar på min fråga. synd bara att du låter så taggig och kallar andra för oärliga. folk följer de regler som finns, och sen bara för att du inte gillar reglerna, det är väl ditt problem. att du tycker si och så personligen, det är väl en sak, men du ger sken av att folk är lurendrejare vilket de inte är och man ska inte beskylla folk för vadsomhelst hursomhelst.

Josefa
4

Men folk är faktiskt lurendrejare om de utnyttjar rabatter på fel sättGlad. Och Rc ändrade nyligen sitt sätt att hantera rabatterna, bara för att det skulle bli svårare att nyttja dem oärligt. Fast jag tror inte det går att stoppa dem som vill luras ändå.

[Lillfjanten]
0

#53  ja man har ju rätt till sina åsikter.. men att kalla folk för oärliga, lurendrejare osv, det är att gå steget för långt. anser jag.

Hawknestgrove
1

Handlade det inte om återköp av vara? Elelr har jag missat nåt helt? Just i det här fallet, avsaknad av kvitto, så vill jag ta ett exempel på suverän service, inte i kattvärlden. Jag köpte mig en bilstereo för några år sen på Teknikmagasinet. Sparade kvittot, men i samma veva köpte jag en sak till på samma ställe för ungefär samma peng. Så när jag fick problem, så åkte jag tillbaka med stereon och kvittot. Som naturligtvis var fel kvitto. Men de goa grabbarna i butiken letade fram mitt köp hos sig, då jag hade handlat på kort. det vill jag kalla bra kundservice.

[Lillfjanten]
0

#55  nejdå, du har inte missat något! :)

[Lillfjanten]
0

fick mail ifrån rc, de vill att man har kvitto ELLER om man är stamkund i affären och de känner igen en, så kan man ju göra upp med butiken om man byter till annat foder eller tillgodokvitto. de får ändå betalt av rc:s säljrepr. sedan. så jag får väl åka till den "trevliga" butiken med säcken.. Obestämd jo, jag skriver naturligtvis ut kvittot från banken också, och sen byter jag nog till en säck sensible istället.

Hawknestgrove
0

Då strider RC mot vad som står i konsumentköplagen. Läste just om det där med kvitto i Aftonbladet i samband med mellandagsrean. MEn som sagt, har du överföringen från banken, så är det kvitto nog.

[Lillfjanten]
0

Haha.. Jag har nog gått o blivit senil, jag har betalt med kontanter tydligen.. Nåja, jag gör ändå ett försök med byte, annars får jag väl försöka sälja det ;) det är ingen katastrof om jag inte blir av med säcken, men nu har jag lärt mig något iaf :)

Hawknestgrove
0

Tror nog att butiken är mera rädd om sitt rykte än att smutsa ner sig för en sån  liten summa i deras perspektiv.

[Lillfjanten]
0

nu är jag elak, men det de skulle vara rädda om är ryktet om att vara sura :)

Hawknestgrove
0

föreslå att de går en charmkurs…..Skrattande

smilax
0

Konstigt att du fick det svaret av RC. När mina katter vägrade äta ett RCfoder jag köpt så mailade jag RC och förklarade att jag inte hade något kvitto kvar och undrade om jag kunde utnyttja smakgarantin ändå. Jag fick till svar att minst 2/3 av säcken skulle finnas kvar. Då jag inte hade så mycket kvar (skatorna på uteplatsen fick snaska i sig det katterna inte ville ha) trodde jag inte jag skulle få något tillbaka men efter ett par mail fick jag ett tillgodokvitto på en ny säck RC skickat. Tyvärr gillade katterna inte denna mat heller men snälla som de var i min Arkenbutik så fick jag byta till en säck Pro Plan istället som katterna älskar. Troligen fick jag tag i en väldigt trevlig människa på RC och hade tur med min butik men det här är i alla fall min erfarenhet.

[Lillfjanten]
0

#62  ja i vanliga fall hade jag nog gjort det, men inte nu.. Flört

#63  de kanske har ändrat reglerna? detta är iaf inget som jag går och irriterar mig över, jag kommer att bli av med fodret på ett eller annat sätt Glad

smilax
0

#64 Men det här var bara för max ett par månader sedan.

[Lillfjanten]
0

#65 jaha, där ser man!

[Lillfjanten]
0

jag behåller fodret hellre än att åka till den affär jag köpte det. kommer att ge det som godis, och då går det bra. det är när han får för mycket av det som han får utslag. nu när jag gjorde uppehåll några dagar, så försvann det. men några kulor då och då skadar inte.

Hawknestgrove
0

MEn gör RC uppmärksamma på både  den trista butiken och problemet. Konstruktiv kritik är ju något som alla har nytta av.

[Lillfjanten]
0

nu fick jag ju mail från rc där det står att butikerna kräver kvitto eller om man är en igenkänd stamkund. det senare skulle inte vara omöjligt, men jag tänker inte åka dit igen. nu blir det godis av det, och det kommer ju att räcka länge :)  skickar nog med svärmor lite till sin misse också, så för min del är denna sak utagerad. skriver inte mer om denna butik, då jag vet att personalen där läser på forumet.

Hawknestgrove
0

Märkligt av RC….Detta är ett urklipp ur konsumentverkets sida.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Kvitton/

Varför spara kvitto?

Om du vill klaga på en vara eller använda garanti, öppet köp eller bytesrätt du fått av en butik måste du kunna bevisa att du har köpt en viss vara i butiken, när du har köpt den och till vilket pris. Ett kvitto är ett enkelt sätt för dig att bevisa detta. Men du är inte tvungen att ha kvar kvittot för att använda dina rättigheter. Kan du bevisa ditt köp på något annat sätt går det också bra. Det kan till exempel vara med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip.

[Lillfjanten]
0

#70  samma text som jag klistrade in i #31 Flört

Hawknestgrove
0

mmmm. MEn ko0lla länken till onsumentverkats sida. Det där borde faktiskt RC och utiken få sig stoppat i halsen.

Labolina_73
0

#70 jo men nu kan ju inte hon bevisa detta på npgot vis iom att hon betalade kontant och inte har kvar några bevis för sitt köp..

men en nyfiken fråga bara till TS, varför vill du inte gå tillbaks till butiken och be om ett byte om dom endå vet vem du är?

//Linda

[Lillfjanten]
0

jo, men det står ju genomgående att ett köp ska kunna bevisas på något sätt, och det kan jag faktiskt inte. jag tänker inte kontakta rc för att de ska gräva fram kvitton, för så angeläget är det inte :)

Hawknestgrove
0

Nä, är du nöjd och ändå gör av med fodret som godis, då är det ju ok….Sens moral, handla alltid på kort, elelr kom ihåg kvittot ändå….

[Lillfjanten]
0

precis, det blev läropengar :)

Hawknestgrove
0

HAha, ja det finns dyrare läropeng… Det kan jag lova dig!!!Skrattande

[Lillfjanten]
0

o yes, det har vi också varit med om! :) men man kan inte gräva ner sig, utan försöka vända saker och ting till något positivt!

Hawknestgrove
1

absolut. men jag tror nog att både RC och butiken vore väl förtjänta av en skrapa… MEn det är jag det…..